Annons:
Etikett6-löst-prat-ot
Läst 1009 ggr
[Sol69]
10/6/13, 9:43 AM

6/10

God morgon!

Eller är det nästan förmiddag.. Tog en sovmorgon så blev ganska sent kaffe idag.. men ibland är det skönt att få sova ut,, Man behöver det om man ska orka jobba hela veckan..

Sista dagen på helgen och sen är det en vardag och en ny vecka.. tycker att tiden springer fram..

Ha en bra söndag.. 🙂

Annons:
Farwuq
10/6/13, 9:46 AM
#1

Ja sov ända till 9 i dag.

😴

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[greenseng]
10/6/13, 2:58 PM
#2

Alltså… jag tänker inte tala om hur länge jag sov idag. 🤐
Och det känns lite grand som att jag fortfarande sover.

Men det ser ut att vara ett någorlunda bra väder ute så jag tar nog en promenad och försöker vakna till lite.

Har funderat lite på aspekter. Alltså… inte vad de står för utan hur de uppstod. Visste ni att det är kopplat till musik?

Det finns något som "di gamle" kallade för "Sfärernas Harmoni".
Och Pythagoras och grabbarna satt med sina lutor och flyttade stallen på dessa för att se hur längden på strängarna matematiskt hängde ihop med tonernas höjd. Och deras inbördes relation.

Och sedan tänkte man sig att samma relation fungerade mellan himlakropparna och aspekterna var födda.

Jag misstänker att en aspekt är kopplad till våglängden på en ton. Kanske. En konjunktion ( när planeterna står på samma plats ) är då samma ton. En opposition ( när planeterna står mitt emot varandra ) visar då på en ton som är en oktav högre än grundtonen. En kvadratur ( 90° ) på en ton som är två oktaver högre ( antar jag ). Har för mig att jag såg detta på nätet någonstans.

Men… vad är i sådana fall en trigon?? Det blir till att hämta gitarren och en tumstock ( en typ av linjal. Idag använder man sig antagligen av laser 🙂 ). Var är min tumstock? Ut i köket. Tra la.

Och den dumma gitarren har alltså ett oktav-mått på 31 cm fast inte riktigt. Varför kunde det inte vara 30? I denna världen bara måste allt vara struligt.

Men vid en första mycket grov uppskattning så ser 3-intervallet ut att vara kopplat till "h" och "g#" ( mäter på E-strängen ). Alltså.. i C-dur skulle en stor-trigon bli "C", "E" och "G". Med andra ord ett C-ackord. Men… tänker jag rätt här? Och vad skulle i sådana fall toner som "F" och "A" motsvara? Och "H"?

Och tänkte de rent kromatiskt? Vi uppfattar toner lite egendomligt.

Men… hur det än är. Det här ger ju upphov till hisnande vyer. Man skulle ju faktiskt kunna lyssna på ett horoskop.

"Hur låter din själ?"

Ta-Ram

C C C D C A  😛😃😃

Magi-cat
10/6/13, 2:58 PM
#3

Läst i svd: http://www.svd.se/naringsliv/cervenka-darfor-ar-varldens-ekonomi-sa-bracklig_8582800.svd

Vi har ett system som kräver skuldsättning och mer skuldsättning för att, på något sätt, få ekonomin att växa….🤔😴

Och sedan blir det krascher och reparationshandboken tas fram och så fortsätter det och fortsätter och….

Varför ska ekonomer få Nobelpris?🤔


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[greenseng]
10/6/13, 3:07 PM
#4

#3

Ekonomer får Nobelpris därför att det inte längre finns någon heder i att få Nobelpris.

Magi-cat
10/6/13, 3:09 PM
#5

#4 Det kan ju vara en delförklaring…😃


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[greenseng]
10/6/13, 3:14 PM
#6

#5

… och naturligtvis kommer det att bli krascher. Jag har aldrig begripit mig på ekonomi ( för jag vill inte ) men trots det så har jag en känsla av att dagens system bygger på att krascher skall uppstå.

Annons:
Farwuq
10/6/13, 3:24 PM
#7

🤦‍♂️

Jag blir snurrig bara jag tänker på allt ni skriver.

PS.

Det finns inget Nobelpris i ekonomi. Det är Riksbankens pris i Nobels åminnelse.

👍

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Magi-cat
10/6/13, 3:25 PM
#8

#6 Precis! Det är bl.a. det som erkänns i artikeln!

Allt det vi kallar ekonomi är bara korthus! Utan fast grund!
Ekonomin bygger på förväntningar och något som inte finns!
Hur skulle det kunna gå i längden?

Vad säger stjärnorna? ✨🤓🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Sol69]
10/6/13, 3:56 PM
#9

Tror att de stod något om musik astrologi i den långa raden av inlägg. De låter ju intressant.. vilka stycken och låtar skulle det då blir för oss om det ska blir musik av våra födelsedata 🤔

[greenseng]
10/6/13, 5:40 PM
#10

#8

Stjärnorna…

Jodu… Jag har faktiskt en gång tittat lite på samband mellan stjärnorna och ekonomi. Men det är ganska svårt för mig i och med att ekonomi inte intresserar mig det minsta.

Men först tänkte jag att det måste väl ha med Jupiter att göra, men jag hittade ingen koppling. Vid tillfället verkade det vara precis tvärtom, faktiskt. Jupiter hade en extremt bra position men aktie-marknaden gick på knäna.

Senare kikade jag lite på Juno Moneta som har givit Money dess namn. Hon var den gudinna som fanns där det första myntverket byggdes. Tror att hon egentligen representerar den man egentligen skall gifta sig med. Men jag hittade ingen koppling där heller. Juno är alltså en asteroid.

Men… jag tittade väldigt lite.

Men stjärnorna är lite märkliga. USA-s tecken är kräftan. Och nu är Jupiter i kräftan. Men… verkar det gå bra för USA nu?

Fast man vet ju inte. USA skulle vinna på en total omstrukturering. Och så skulle världsekonomin också. Så allt strul kanske bara är bra. Vem vet? Jag gör det definitivt inte.

Men jag tror att Pluto i Stenbocken kommer att innebära en uppstädning i maktstrukturen.

Fast jag har oftast fel. 😐

[greenseng]
10/6/13, 6:03 PM
#11

#9

Jag har vaknat till lite nu och fungerar något bättre, förhoppningsvis. 😃

Jag misstänker att jag förenklade tonproblemet med trigonen. De där gubbarna Pythagoras och kompani var ofta allt annat än enkla i sina samband. Får sätta mig ner och tänka till lite grand, tror jag. Har sett det där någonstans på nätet. Tror att trigonen bara representerar en ton. Men jag skall vara tyst tills jag vet litet mer. Har vi tur kanske någon som redan vet ser tråden och kan komma med lite förslag.

Men det ändrar definitivt ingenting i grundtanken. Man skulle utan tvekan kunna lyssna på ett horoskop. Men om man började jobba på att göra ljud av det så skulle det först starta med enstaka toner i samklang. Man skulle antagligen höra en tonuppsättning liket ett ackord på en gitarr eller synth.

Men sedan skulle man kanske kunna komma på en rörlig hantering av ljudbilden. När det gällde det statiska födelsehoroskopet så måste man hitta någon typ av regler så att horoskopet kunde spelas.

Annars kunde man blanda in horoskopets förändring i tid, alltså jobba med transiter och progressioner. Man kunde låta progressionen bilda en bas-stämma och transiterna sköta solot. Och ha grundhoroskopet inte bara som bas för transiterna och progressionen utan låta dess harmoni bli "rådgivande" genom sången.

Men detta påminner lite om att skriva ett orkesterverk. Det bästa vore kanske att hitta ett fast regelverk så att alla lätt kunde lyssna på sitt horoskop.

Men det skulle antagligen starta med att man gjorde en typ av ackord av horoskopet. Resten fick antagligen komma efter hand.

Det är inte direkt ett lätt problem att lösa. Man måste först komma i fas med problemet. 🙂

Upp till toppen
Annons: