Annons:
Etikett1-allmän-astrologi
Läst 1018 ggr
Mirjah
2013-09-30 21:19

Intressanta fakta

Det vi kallar för "medelålderskris" är egentligen tre transiter som äger rum mellan åldrarna 35 till 45. /Pandora astrology

Annons:
[greenseng]
2013-09-30 23:53
#1

Fakta? Tja… vem vet? Pandora Astrology kanske.

Det skulle vara kul att få veta vilka dessa transiter är. Den enda transiterande planet jag kan komma på just nu är Saturnus och dennes berömda cykel på ca. 29 år. Den fungerar som en klocka för mig men… jag verkar vara den enda när jag försöker kolla upp med andra människor. Så jag tar den med en nypa salt. Och behåller denna lilla ädelsten för mig själv. 😃

Eftersom du använder ordet fakta så har du säkert mer kött på benen när det gäller det här. Jag dör av iver att få ta en smakbit av det köttet. 😃

Mirjah
2013-10-01 18:39
#2

Okej. Missvisande med en rubrik som anger "fakta"…. Speciellt som jag inte alls har en tillstymmelse till kött på benen… Mest fläsk faktiskt. Just därför jag garderade med källan till påståendet Hoppades på att få påståendet bekräftat… Och förklarat. Lite diskussion på forumet ;) Jag har en bit bacon att dela med mig av dock. Om det tar Uranus ca 80 år att ta sig runt zodiaken borde den stå i opposition med sin natala position när man fyller 40? Rätta mig gärna om jag har fel. Pandora kan inte mena Saturnus transit på sina 29 år heller. Ligger ju inte i spannet 35-45 år?

[greenseng]
2013-10-01 23:54
#3

#2

Bra! Då får man försöka tänka till lite.

… tänk, tänk, tänk, tänk… Aoh… mitt huvud. 🤪

Det verkar stämma. Man bör ha en Uranus-opposition runt 42. När jag skulle kolla efter vad en sådan har för sig så upptäckte jag något som förmodligen är ett fel i min lilla bok. Hon har inte skrivit något om Uranus hårda aspekter. Eller också har hon av någon anledning bakat in dem ibland de mjuka aspekterna.

Trots det så bör väl en Uranus opposition Uranus ge upphov till en ganska omvälvande och jobbig situation som liksom smyger sig på bakifrån. Och om man vägrar se den så klappar den till. Och helt plötsligt så vaknar man upp. 😃

Mitt i en medelålders-kris.

Så det låter väl ganska logiskt.

Men Saturnus tar två och ett halvt år ( 2½) för varje tecken. Så efter sju och ett halvt år ( 7½ ) så bör väl Saturnus nu vara i Kvadratur till sig själv. Och efter ett varv på 29 år så passerar vi 36-års åldern. Osv. osv. Små vassa påminnelser dundrar in som brev på posten. Som förmodligen städar upp men också låter oss reflektera lite över vårt gångna liv. Ger oss det som kallas erfarenhet. ( Och rynkor ). 😃

På sätt och vis ett par ganska grymma planeter, faktiskt. Livet är grymt, sade grisen ( eller hur var det nu? ).

Och sedan Neptunus första kvadratur-transit. Någonstans vid 42 års ålder. Ohh… vart tog alla mina drömmar vägen? Eller… har man börjat uppfylla dem? Hårda transiter behöver ju nödvändigtvis inte alltid vara hårda.

När det gäller Pluto så handlar det väl mest om den mjuka sextilen här. Att göra sig kvitt gamla invanda, felaktiga beteenden. Oh vad skönt det känns. ( Kanske ).

Usch vad jobbigt det var att tänka. Jag är nog lite trött, misstänker jag.

cu

[Sol69]
2013-10-02 13:48
#4

#2 vad goo du är man blir glad av att läsa dina inlägg 😃

[greenseng]
2013-10-02 16:26
#5

#4

🤓😃

Magi-cat
2013-10-02 17:12
#6

#4 Håller med dig, Sol.

Nästan så man blir riktigt intresserad av astrolog! 😎


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Mirjah
2013-10-03 21:09
#7

Men hallå allihop..? Hur gamla är ni? Är det bara jag som krisar här..???? :P Kan det vara så att såna här jobbiga transiter endast är jobbiga om man inte insett sitt eget bästa? Att de kan passera obemärkta om man är på rätt köl här i livet? Jag blir jättenojig när jag hör att Uranus, Pluto och Saturnus är i farten. Tror jämt att något hemskt ska hända :S

[greenseng]
2013-10-03 23:06
#8

#7

Jag tror att många gånger kan sådana här transiter passera utan att göra något större väsen av sig. Att en del människor drabbas medans andra klarar sig kan tyckas vara ett mysterium.

Att de kan vara jobbiga om man inte insett sitt eget bästa låter kanske en smula knepigt, men det kan trots allt ligga något i det. Men "sitt eget bästa" låter kanske lite obskyrt. 😃

Grant Lewi talar i sin bok "Astrology for Millions" om detta fenomen när det gäller den så kallade "Saturnus-cykeln". Han menar på att om man i förväg känner till fenomenet saturnus-cykeln så drabbas man väldigt lite, oftast inte alls. Ungefär som om man förbereder sig på grund av att man vet vad det handlar om.

Han säger också att människor som har ett bra kärleksförhållande verkar vara helt immuna mot effekterna.

Han har gjort en stor forskning på det här fenomenet.

Han pratar också om något han kallar "stjärnminne". Saturnuscykeln kan starta tidigt i livet och vissa människor kan då omedvetet memorera effekten och utnyttja dessa minnen nästa gång. Saturnuscykeln startar alltså inte nödvändigtvis av en aspekt till sig själv utan när den transiterande Saturnus kolliderar med personens Ascendent.

Man kan kanske se det som att den kolliderar med jagets spegel och har därför gett upphov till talesättet "sju års olycka". Effekten går alltså över när saturnus sedan når det 4:de husets husspets ( Imum Coeli ). Och det tar ungefär sju år för Saturnus att gå från Ascendenten till 4:de huset.

Kanske att de andra långsammare planeterna följer ett någorlunda liknande mönster, men det finns dock en skillnad. De går så långsamt så jag misstänker att effekten trubbas av betydligt fortare. Antagligen är effekten starkast när aspekten är någorlunda exakt. Jag talar nu om planet till planet-aspekt ( ex. Opposition ). Jag vet ingenting om dessa planeters verkan när det gäller Ascendenten.

När en planet går så långsamt så vänjer man sig antagligen vid effekten och kan medvetet eller omedvetet korrigera för den.

Men… jag tycker inte du skall slösa bort energi i onödan genom att oroa dig för de här sakerna. Jag menar… egentligen så vet du alldeles för mycket redan. 😃

Upp till toppen
Annons: