Annons:
Etikett4-mysticism-astrologi
Läst 3303 ggr
nicesandra
9/26/13, 2:41 PM

Cassiopeia

Hej!

Undrar om det är någon som vill dela med sig av information om Cassiopeia? Vad är mytologin bakom henne, förutom att hon var Andromedas mor i den Grekiska mytologin, finns det något mer att berätta om henne? Vad står hon för? Några speciella egenskaper?

Tacksam om det är någon som vet nåt då jag är kopplad till den stjärnbilden och är väldigt nyfiken på vad den står för :)

Sandra

Annons:
[greenseng]
9/26/13, 4:56 PM
#1

Vet faktiskt inget om Cassiopeia astrologiskt eftersom denna stjärnbild ligger utanför Zodiaken. Och i västerländsk astrologi är det väl mest stjärnbilderna i zodiaken man huvudsakligen sysslar med.

Som du själv sade så är Cassiopeia mor till Andromeda. Och det utspelas ju en ganska romantisk historia mellan Perseus och Andromeda. Okay… om Andromeda nu var intresserad av Perseus. Annars kanske det inte var så lyckat. Men jag antar att de flesta kvinnor var intresserade av Perseus. 😃

Cassiopeia var ju oerhört vacker och Andromeda om möjligt ännu vackrare. Vad vackra kvinnor kan lära om myten är att det kanske är bäst att undvika skryt om sin skönhet och även om sin dotters skönhet. Andra kvinnor kan bli avundsjuka och då kan det uppstå ibland svårlösta problem. Som i detta fallet slutade lyckligt. ( Även om Cetus kanske har en annan uppfattning här ). 🙂

En sida som kanske kan vara intressant för någon som är intresserad av Cassiopeia är MoonAstro's Baby Name. Den är väl mest kopplad till den Indiska Vediska filosofin. Och kan eventuellt ge något om du inte kollat den innan. Dock kan jag inte garantera kvalitén eftersom jag inte vet något om den Vediska astrologi-traditionen.

Annars kan jag ingenting om Cassiopeia eller hennes mer personliga liv. Det verkar som om hennes dotter fångar mest intresse. Kanske att någon expert på grekisk mytologi kan mer.

Lycka till.

Farwuq
9/26/13, 7:42 PM
#2

Cassiopeia var drottning av Etiopien, gift med kung Cephus.

🙂

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

nicesandra
1/15/14, 6:18 PM
#3

Tack för era svar, och ursäkta sent svar! Glömde tydligen av att jag ställt frågan när jag väl gjort det :O

[greenseng]
1/16/14, 12:18 AM
#4

#3

Mytologiska gestalter tycker inte om konkurrens.

Om någon vacker kvinna skulle råka bli för intresserad av Cassiopeia så drabbas hon ofta av temporär minnesförlust när det gäller mycket  som har med Cassiopeia att göra.

Du skulle bli förskräckt om du visste hur mycket du glömt när det gäller Cassiopeia.

😉

nicesandra
1/20/14, 4:05 PM
#5

#4 va? är det sant?

Farwuq
1/20/14, 5:34 PM
#6

Klart det är sant.

😉

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
nicesandra
1/20/14, 5:52 PM
#7

Hm, spännande. Måste ha nåt med nån rädsla att göra, tänker jag, som har shamanismen som livsåskådning

[greenseng]
1/21/14, 4:22 PM
#8

Shamanism är intressant.

Farwuq
1/22/14, 7:17 AM
#9

Är du aktiv på: http://druidoshaman.ifokus.se/ ?

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[greenseng]
1/22/14, 12:29 PM
#10

  Nix. Åtminstone inte än. 🙂

Tycker det är mer än tillräckligt med en grupp. 😃

Är faktiskt inte så hemma på på Shamanism. Åtminstone inte traditionell modern sådan. Om man nu kan uttrycka det på det sättet. 🤔

Kände en gammal indian en gång. Vet egentligen inte om man kan rubricera honom som Shaman.

Han behövde bara slå fyra slag på en trumma av något slag.
Sedan var jag plötsligt indian i ett tidigare liv och satt på en vit häst och red för fullt på prärien. Den glädje och sprudlande frihet som både jag och hästen kände har jag aldrig ens varit i närheten av i detta livet.

I vår värld har vi förlorat något. Tror det kallas Ande.

Farwuq
1/22/14, 4:02 PM
#11

#10

Du är nog lite Shaman likväl.
Det är Sol69 som har den sajten under sina vingar.

👍

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[greenseng]
1/22/14, 5:07 PM
#12

#11

Jo. Jag vet att det är Sol69 som har den.

- Vi får väl se, sade blinda Sara. 😃

Upp till toppen
Annons: