Annons:
Etikett1-allmän-astrologi
Läst 1714 ggr
Farwuq
6/21/13, 6:09 PM

Kometer

Finns det någon som vet hur en komet ska tolkas i ett horoskop?

🤔

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
[greenseng]
6/21/13, 6:44 PM
#1

Det enda jag vet om kometer, när det kommer till astrologi, är att de förebådar krig i världshoroskopet. Det är för att de ser ut som svärd på natthimlen.

Och det är väl vanligtvis lite rörigare i världen när en komet har varit närvarande, men en del ser det som en självuppfyllande profetia.

Men om den skall tas med i ett födelsehoroskop så har jag ingen aning. Den bör ju då kopplas till ett strärntecken. Så då får den väl vara synlig i ett stjärntecken eller också matematiskt projiceras dit. Men vad den i sådana fall skulle innebära… det kan man ju fråga sig. En komet uppträder ju inte direkt varje dag så det måste väl i sådana fall vara något väldigt speciellt. Som då naturligtvis pekar på väldigt många individer. Och någon kanske blir lite speciell då. 🙂

Tror jag läste någonstans om en berömd vetenskapsman som föddes vid en komet-ankomst, men kommer inte ihåg vilken.

Eller om han räknade baklänges och kom fram till att han avlats vid den tidpunkten. Finns väl en liten logik där eftersom många ser kometer som kemiska fröbärare mellan stjärnsystem. 😃 

Det skulle väl i sådana fall vara en person som påverkar mänsklighetens utveckling på något sätt. Svärd står ju inte bara för bråk utan också för intelligens. Men kan förstås vara en härförare också. Då borde väl Alexander den Store och Caesar vara födda under en komet. 🙂

Farwuq
6/21/13, 7:06 PM
#2

Jag frågar d.f.a jag är född under Arend Rolands komet.

Om jag nu inte räknat fel så står den på 5,4°. D.v.s i väduren.

http://ssd.jpl.nasa.gov/horizons.cgi#top

Precis som inte mitt natalhoroskop är tillräckligt rörigt redan.

😕

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[greenseng]
6/21/13, 9:12 PM
#3

Se där! Då vet vi alltså att du är lite speciell. 😃

Efemerider är så röriga så jag begiper mig bara någorlunda på en astrologisk sådan. När det gäller de andra så har jag ingen aning om de till exempel utgår från en tropisk zodiak eller en siderisk. Om de nu utgår från någon zodiak överhuvud taget.

Man kanske bara får en celest longitud och latitud och sedan får man placera ut objektet där man tycker det skall vara. Och då är det ju viktigt att veta var man har nollpunkten någonstans. Alltså origo. Och varifrån den sideriska zodiaken befinner sig i förhållande till den så man kan räkna på precessionen för att få den tropiska zodiaken.

Det där har jag aldrig orkat sätta mig in i. Har bara sysslat med de dataformler som räknar ut en efemerid. Och jag gav upp redan där att försöka förstå röran. Att förstå hur det där egentligen fungerar tar nog några veckor, är jag rädd.

När Newton gick igenom beräkningarna för månens position så fick han huvudvärk, sade han. Och det har jag redan tillräckligt av som det är. Men blir jag någon gång tillräckligt motiverad så skall jag kanske göra ett försök. 😴

Om nu den där sabla kometen är i Väduren och så tidigt i Väduren så säger mig min konstifika intuition att om du på allvar startar igång ett projekt så kommer det att lyckas.

Farwuq
6/21/13, 10:29 PM
#4

Den ligger i trigon till Uranus, opposition till min Jupiter och kvadratur till ASC, sextil till Merkurius, quincunx till Neptunus och halvsextil till Mars.

🤦‍♂️

Som lök på laxen, nära quincunx till Pluto, en och en halv kvadratur till Månen.

Om jag nu har räknat rätt.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[greenseng]
6/22/13, 12:40 AM
#5

#4

hmm… mycket på en gång. Det där får man nog titta på i ditt horoskop.

5,4° ♈ . Det skall väl kunna gå någorlunda.

Upp till toppen
Annons: