Annons:
Etikett1-allmän-astrologi
Läst 1303 ggr
Deer_Moon
2013-05-31 11:15

Hussystem?

Jag är fascinerad av hur många olika Hussystem det finns och hur bra astrologer kan tolka horoskop fastän de använder sig av olika system!

  • Vilket/vilka Hussystem använder ni?

  • Hur kommer det sig att ni använder er av just det hussystemet?

Jag är amatör när det gäller astrologi och har inte hittat något speciellt system som jag alltid använder mig av, men de som jag brukar kolla in horoskop med är främst Lika-hussystemet och Placidus. Brukar också ta en titt på Koch samt Whole-sign.

Annons:
[greenseng]
2013-05-31 17:42
#1

#0

Ungefär som jag då.

När jag läste lite om hur hussystemen är uppbyggda så blev jag oerhört fascinerad av ett gammalt system som heter Campanus. Det verkade väldigt logiskt och är mycket lokalt fokuserat i sin uppbyggnad. Jag fick en känsla av att det på något sätt var uppbyggd runt och omkring jorden själv. ( Något faktiskt alla Hussystem är på det ena eller andra sättet ). 😃

Men det visade sig snart att husen blev ibland extremt oproportionella här uppe i norr. Gigantiska hus eller små pyttehus. Blev lite besviken faktiskt.

Tror att problemet med det här bygger på att man egentligen blandar ihop två olika referens-system. Man blandar ihop ekliptikan, alltså det system som zodiaken bygger på, med det mer lokala ekvatoriella systemet. Alltså det system vi normalt använder när vi navigerar här på vår jord. Och då blir det lite knepigt.

Tror det började med att när solen stod i söder, alltså högst på himlen, så var det ansett som en väldigt intressant punkt. Den punkten kallas Medium Coeli och brukar förkortas MC. Den brukar ibland anses visa var människan har sin höjdpunkt. Och ibland hur människan upplever sig själv.