Annons:
Etikett1-allmän-astrologi
Läst 1578 ggr
arandeira
2013-05-26 22:49

Planeter

Hej!

Vad står de olika planeterna för i natal chart? :3 Typ, Venus = kärlek (Enda jag kan heh)

Annons:
[greenseng]
2013-05-27 02:53
#1

En mycket kort genomgång då…

Solen ☉:

På grund av sin oerhörda potential kan det vara svårt att ge en övergripande beskrivning här. En beskrivning av Solen i ett tecken blir
oftast en beskrivning på tecknet självt. Stannar ungefär 30 dagar i ett tecken.

Månen ☽:

Beskriver en människas känslopotential. Även kopplad till cykler t.ex. vakenhet och sömn. Och kvinnans cykler ( och förmodligen även
mannens om han nu har några 😃 ). Men mest tänker man nog på känslolivets alla aspekter när det gäller månen. Och instinkter.
Stannar ungefär 2 och en halv dag i ett tecken.

Merkurius ☿:

Beskriver en människas kommunikativa potential och hennes tänkande. Intelligens och uttrycks-förmåga är viktigt här. Anses vara kopplad till nervsystemet. Stannar ungefär 16 dagar i ett tecken.

Venus ♀:

Som du sade är hon kopplad till kärlek. Men också till skönhet, skapande och det som anses ( åtminstone i äldre tider 😃 ) vara den mer kvinnliga sidan. Ibland vackra saker, exempelvis en ny klänning ( ahh… nu var jag där igen. Nya stringtrosor, förstås… och kanske  någon fyllnads-insprutning här och där. Fast… jag vet inte riktigt här… Venus är inte direkt dum av sig. Om det verkligen behövs, kanske ). Stannar ungefär 18 dagar i ett tecken.

Mars ♂:

Energi. Om det blir så mycket av den varan att den inte kan kontrolleras, så aggression. Initiation och nyskapande. Eld. Stannar ungefär 57 dagar i ett tecken.

Jupiter ♃:

Ses ofta som lyckoplaneten. Men är egentligen kopplad till kunskap. Och kunskap kan även skaffas genom resor. Inte bara astrala sådana, alltså. 😃  Är expansiv till sin karaktär. Alltså får saker att växa, till exempel kunskap. Eller kännedom om världen ( resor ). Om den är kopplad till andra planeter kan den få deras effekter att växa och utvidgas. Om den är lyckligt placerad hos en människa så kan det ganska lätt gå bra för henne i livet. Går den baklänges ( Retrograd ) så kan den djupare kunskapen ibland ökas. Ofta ( men inte alltid ) på bekostnad av det materiella statuset. Men nu gick vi kanske lite för djupt. 😃 Stannar ungefär 1 år i ett tecken. Därför kan man kanske misstänka att den har betydelse i den kinesiska astrologin.

Saturnus ♄:

Ses som strul-planeten nr 1. Men det är egentligen fel. Det är planeten som skänker erfarenhet och levnads-visdom. Den är också kopplad till kunskap. Den påminner oss alltid om att vi lever i en materiell värld. Och gör sitt bästa för att vi skall inse detta. Och det upplevs många gånger som besvärligt. Men den kunskap vi får av den glömmer vi aldrig. Oavsett vad kunskapen än är. Stannar ungefär 2 och ett halvt år i ett tecken.

Uranus ♅:

Vetenskapens förlovade planet. Men också geniets ( något den delar med Neptunus ). Den excentriska människans planet ( genier är ofta excentriska. Oavsett om de är vetenskapsmän eller konstnärer eller allmänna svårbegripliga varelser ).  Eftersom den rör sig så långsamt ( stannar i genomsnitt cirka 7 år i ett tecken ) så tillhör den de så kallade generations-planeterna tillsammans med Neptunus och Pluto.

Neptunus ♆:

Drömmarnas förlovade planet. Fantasins och den djupare intuitionens planet. Det icke jordbundnas planet ( party, party, party ). Illusionernas planet men tyvärr också bedrägeriets. Skaldernas men faktiskt också geniernas planet. Rätt använd kan den ge en extremt genomskådande och även "synsk" förmåga. Precis som Uranus och Pluto är det en mycket kraftfull och genomträngande planet. Kanske på grund av sin långsamma hastighet relativt oss. Är ca. 14 år i ett tecken.

Pluto रँ:

Transformationens planet. Ibland hemlighetsfull men nydanande. På grund av sin omvälvande och många gånger omskakande effekt så är den kanske inte så lätt att ha att göra med. Pluto anses ju vara underjordens och jordbävningarnas gudom. Trots det har den en annan sida som anses ha en extremt hög andlig potential. Är många gånger kopplad till död och liv och reinkarnation. Den kan aldrig beskyllas för att vara överdrivet diplomatisk, direkt. Om den vill något så märker man ganska snart vem det är som bestämmer. 🙂  Den har inte direkt några skrupler. På grund av sin ganska eccentriska bana kan den stanna mellan 15 och 35 år i ett tecken.

Farwuq
2013-05-27 07:29
#2

Bra sammanfattning.

🙂

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

undrarens
2013-05-27 07:45
#3

hejsan

mkt spännande läsning.

jag blir lite nyfiken var du fått tag på denna djupa information ifrån?

jo en annan sak hur anser ni det är med de här retrogradfenomenet…jag menar  t ex. om jupiters "förklaring" här ovan i chatten.

går den baklänges ( Retrograd ) så kan den djupare kunskapen ibland ökas. Ofta ( men inte alltid ) på bekostnad av det materiella statuset.

kan  och ibland ?? då kommer direkt min undring vad menas med djup och inte …är ju relativt  beroende på vem man frågar och vad denne har för erfarenheter och hur den tänker ju då denne läser nåt och tänker efter.  är fullt medveten om att allt inte kan beskrivas till fullo utan bara få nyanser av vad man "tror".

så jag kastar bara ut ett exempel säg om man nu har jupiter i sin "födelsekarta" i skorpionen . 

vad säger då de olika vinkelavstånden (grovt sett aspekterna(vilka de än nu må vara) )  att bör man då bör tänka på, då om jupiter  börjar närma sig det stjärntecken man(ens egna) har jupiter i.

 jag tänker då lite grovt. ens materiella status kommer på nåt mystiskt vis öka då skorpionen befinner sig i närheten av ens personliga födelsehoroskop .

frågan man kan ställa sig då när börjar sånt märkas?? och  vid vilka "vinklar" då?

hur "vet" man när jupiter är lyckligt placerad i ens födelsehorskop då?

ska de va trigoner och sextiler hit och dit med olika övriga planeter man har i sitt personliga horoskop? och vilka har främsta betydelse då de som har bra aspekter med de långvariga uranus neptunus och pluto eller det mer relevant  att titta på positiva aspekter till med sol ,måne asc och mc .

vad jag kunnat läst är ju dessa(de ovan nämnda)  som har mkt "tyngd" hos en, reserverar mig för att de övriga planeterna kanske har större betydelse därför funderingen🙂

så om planeten befinner sig just nu på ens motsatta personliga horoskops tecken så är de raka motsatsen i beskrivning(de finns ju generella observationer/beskrivningar om sånt) som gäller i den aspekten för en just nu och gäller ett tag framöver tills planeterna förflyttat sig.

vore inte dumt och fötts med en massa sextiler😃

delge gärna era tankar om sånt här…

varifrån kom egentligen "ljuset"Tummen upp som väckte liv i alla varelser på jorden och att hjärtatHjärta började slå och vi kunde  andasPustar och skratta Skrattar

[greenseng]
2013-05-27 11:06
#4

Oj, oj, oj. ( Torkar svetten ur pannan ). 😃 Det var inte lite frågor på en gång. Angående aspekter anses väl Trigoner vara de bästa. Så bra att om man har för många blir man lätt bortskämd. 😃

Måste till sta'n nu. Får kika vidare på dina frågor när jag kommer hem. Och angående "kan och ibland" så är det ofta marigt att svara helt dunder-direkt på frågor om Astrologi. Astrologin är helt enkelt för komplicerad för det.

Många anser att Astrologin bör betraktas som en vetenskap. Om den verkligen hade varit det hade det naturligtvis varit betydligt lättare att ge ett helt säkert svar. Och om någon kan ge mig en fungerande teknik att utan intuitionens hjälp alltid korrekt kunna avgöra om det är en kvinnlig eller manlig individ jag tittar på när jag ser ett horoskop, ja då skall jag också se Astrologin som en vetenskap.

Men nu anser jag att den är mer högtstående än vetenskapen och är allmänt glad att den inte är vetenskap. Om den blir vetenskap kommer den att bli hur tråkig som helst på noll-tid.

Nog pratat nu. Tittar närmare på dina frågor senare.

cu

arandeira
2013-05-27 19:31
#5

#3 och #4 Vad är Trigoner och sextiler? 😇

#2 tack för ditt svar!

[greenseng]
2013-05-27 20:52
#6

#5

Trigoner och Sextiler tillhör något som kallas Aspekter inom astrologin. Det är ett intressant kunskapsfält. När planeterna står i vissa positioner i förhållande till varandra så påverkar de också varandra. I horoskopet kan man se aspekterna som färgade linjer mellan planeterna. Jag brukar för enkelhets skull se dessa linjer som telefon-trådar.

I vissa sådana trådar försiggår det väldigt harmoniska samtal. I andra inte fullt så harmoniska konversationer.

Trigoner och Sextiler är exempel på harmoniska samtal. Trigonen är väldigt harmonisk. Sextilen är väl mer glättig och hjälpsam. Alltså också harmonisk men kanske inte på det djupa sättet som Trigonen är.

När det är en Trigon så har planeterna 120° mellan sig. Alltså horoskopscirkeln delat med 3. En cirkel är ju 360°. Dividerar man den med 3 så blir det 120° . 3 anses väl vara ett mycket harmoniskt tal. Åtminstone så ansåg våra förfäder det. De utgick egentligen från musikaliska förhållanden. Man pratade om sfärernas harmoni.

6 är ju 2 multiplicerat med 3 och dividerar man 360° med 6 så får man 60° . Och det kallas en Sextil.

Grundaspekten kallas Konjunktion och då står två planeter ungefär på samma ställe. Alltså cirkeln dividerad med 1. Nästa aspekt kallas Opposition. Alltså cirkeln dividerad med 2 vilket ger 180° . Då står två planeter mitt emot varandra och drar åt olika håll. Man är alltså inte helt överens. Den jobbigaste aspekten kallas Kvadratur. Då är cirkeln dividerad med 4. Alltså 90° . Då är planeterna vanligtvis väldigt irriterade på varandra. 😃

Dock kan de mer hårda aspekterna mjukas upp och resultatet blir istället en enorm energipotential. Ungefär som att en människa kan lära sig hantera sina svårare sidor. Eller att två människor börjar förstå varandra bättre och får ett bättre förhållande.

Konjunktionerna kan vara lite mariga att sätta sig in i. Då blandas ju två planeters energier och inflytanden och då beror ju mycket på hur bra planeterna egentligen stämmer överens.

Aspekterna är nog det som egentligen visar mest i ett horoskop. Men det är också ett ganska svårt kapitel. Många astrologer sysslar nästan bara med aspekter. Fast de använder sig ofta av mer aspekter än de vanliga fem grundaspekterna.

Aspekterna är ett kunskapsfält för sig. Men ändå tycker jag det är mest givande när man även blandar in tecknens inverkan och husens i aspekt-karusellen. Det kan ibland vara mycket talande men det är minsann inte direkt lätt.

Annons:
[greenseng]
2013-05-27 20:54
#7

#2

Tja… jag får väl också säga "Tack för ditt svar". 😃😃

[greenseng]
2013-05-27 22:04
#8

#3

Det är lite marigt att sätta sig in i dina undringar här. Men jag antar att du ( åtminstone ibland ) talar om Transiter. Alltså att världhoroskopets Jupiter närmar sig Jupiter i din födelse-karta. Men jag kan ju ha fattat dig helt fel här. 🤔

Och skillnaden i verkan mellan lätta och tunga planeter är inte så lätt minsann. De tyngre planeterna från sin teckenposition sett influerar ju hela generationer. Däremot så är det naturligtvis helt annorlunda när det kommer till huspositionerna. Och det är bara så lätt att glömma bort hur sakta de tyngre planeterna går och göra klassiska felbedömningar just när det gäller teckenpositionernas inflytande. Den berömda ( och beryktade ) Aleister Crowley drev en astrolog nära nog till vansinne när han påpekade detta i en av hennes tolkningar av ett horoskop. 😃 Och jag förstår henne så väl. 😃

Man tänker alltid på materiella saker när det gäller Jupiter. Pengar och dylikt intresserar väl de flesta,  antar jag. Jag menar… om inte annat så är de nödvändiga för vår överlevnad i det slags system vi lever i. Det är samma med exempelvis kor. När man ser dem så betar de oftast. 😃 Det är intressant för deras överlevnad. Det är kanske egentligen inte så stor skillnad mellan oss och dem som vi först kanske tror. 😃

Men jupiters position är viktig här. Det kan handla om helt andra saker än pengar och materiella ting.

Om man har en positivt placerad Jupiter. En Jupiter som exempelvis har en konjunktion med solen i andra huset och i Skytten och där dessa samtidigt har en Trigon till Venus, exempelvis. Om då världshoroskopets Jupiter bildar en exakt Trigon här så lär nog det mesta bli hur bra som helst. Men denna transit varar dock inte för evigt. Men det kan nog bli klirr i kassan när den är någorlunda exakt. 😃

Det är väl åtminstone vad man kan förvänta sig. Men alltför ofta så är astrologin som en hal tvål. Man tycker att man har grepp om den och så helt plötsligt säger det flopp… och tvålen ligger på golvet. Irriterande faktiskt. Men på sätt och vis en utmaning.

Dock tror jag att vi gör misstaget att se astrologin för vetenskapligt. Det leder till att vi använder alltför vetenskapliga metoder för att säkerställa den och detta visar sig ofta vara ett misstag.

Men det finns skickliga astrologer. Jag såg en som gjorde en avancerad tolkning på Obama's duell med sin mormonske opponent. Och astrologen gjorde det helt klart på förhand utifrån ett väldigt avancerat astrologiskt resonemang, som inbegrep bådas kartor och världskartan, att Obama skulle bli vinnaren. Men det var kanske inte så väldigt svårt att komma fram till med vanlig logik. 🙂 Trots det var det kul att läsa även om jag bara begrep en bråkdel.

Jag blev en gång delägare i en data-firma och fick reda på den exakta tidpunkten när firman faktiskt blev till. Och fastän jag bara var nybörjare så dristade jag mig till att göra ett horoskop och se hur influenserna låg. Och enligt det jag såg så kunde det bara tolkas på ett sätt. Vi skulle utan tvekan bli mång-miljonärer på noll-tid. Jag trodde knappt mina ögon. Firman bildades alltså klockan nio.

Jag tolkade hans ord som nio på morgonen. Men det kom fram att det faktiskt var nio på kvällen. Så jag fick vackert sätta mig ner och göra ett nytt horoskop. Och där kraschade alltihop. Vilket det också gjorde. 😃

Nej… Detta duger inte. Måste försöka sätta mig in i min nya mobil-telefon som jag inhandlade idag. Min gamla från brons-åldern hade gått sönder och jag förstod ganska snart av blickarna jag fick av folk att… har man ingen mobiltelefon ja… då är man helt enkelt inte klok. 😃

Men som jag minns det så var man väldigt udda om man hade en när de kom. 😃 Livet är märkligt.

Och mycket har uppenbarligen hänt. Detta är tydligen någon typ av Smartphone. Och till att börja med så verkar ju den väldigt imponerande. Men ju mer jag tränger in i den desto mindre imponerad blir jag. Förhoppningsvis går det att ringa med den. 😃😃

Hoppas att du fick lite hjälp. Jag är kanske lite okoncentrerad nu. Men fråga gärna mer. Fast… jag vet egentligen ingenting. Ha, ha. 😃

cu

undrarens
2013-05-28 16:40
#9

får tacka för dom intressanta inblicken hur du ser på de hela🙂

däremot blir man lite fundersam hur mkt man ska fråga i ett forum.

tänkte då mer generellt. de blir ju fritt fram för allmänheten så fort man blir medlem och så.

jag menar de kan ju va saker som folk jobbar med som ett sorts "levebröd" som kommer ut…

vad vet jag😃

gäller och ställa "lämpliga" frågor^^.

varifrån kom egentligen "ljuset"Tummen upp som väckte liv i alla varelser på jorden och att hjärtatHjärta började slå och vi kunde  andasPustar och skratta Skrattar

[greenseng]
2013-05-28 18:36
#10

#9

🙂 Ta det lugnt och fråga som du vill. Om man inte passar på när man har "flyt" med sig så blir det gärna lite stelbent.

Sedan har ju alla sitt sätt att se på astrologi. Det gäller även "proffsen". Men det kan faktiskt vara intressant. Bara man är tillräckligt vaken. Och  det är definitivt inte jag nu. 😃 Min nya Smartphone sänker mig totalt. Önskar jag hade min son här nu. Han fixar allt blixtsnabbt. Fast jag lär mig inte så mycket då.

När han var bäbis så använde jag honom att testa så att program till Atari var inmatnings-säkrade. Han älskade att trycka på tangentbordets knappar. Och kunde programmet hantera det så var jag nöjd.

Men det ledde antagligen till att han är programmerare idag. 🤔

Farwuq
2013-05-28 18:59
#11

Är programmen han skriver inmatnings-säkrade?

😉

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[greenseng]
2013-05-28 19:23
#12

#11

😃 Misstänker det. Förut arbetade han för Android vars operativ-system tydligen sitter i min nya telefon. Men han tröttnade på dem. Nu luskar han uppenbarligen runt i Australien.

Vi är lite olika där. Jag har aldrig varit intresserad av att resa omkring i världen. Jag tycker liksom att allt ser precis likadant ut vart man än kommer. Hus, vägar, träd, berg, vatten, bilar och folk. Jag längtar till när man kan kuska omkring med över-ljus-fart i rymden. Då blir det vyer, minsann. 😎

Farwuq
2013-05-28 19:26
#13

#12

Jag förstår dig precis.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
[greenseng]
2013-05-28 22:19
#14

#13

Det är ju bra att det i alla fall är någon som gör det. 😃

undrarens
2013-05-29 07:39
#15

tänder ett ljus för över-ljus farten =))

varifrån kom egentligen "ljuset"Tummen upp som väckte liv i alla varelser på jorden och att hjärtatHjärta började slå och vi kunde  andasPustar och skratta Skrattar

[greenseng]
2013-05-29 14:22
#16

#15

😃 Det sägs att den ibland får det att svartna för ögonen ett par sekunder. Men vad vet jag? 😃😃

Mirjah
2013-05-29 22:07
#17

Jag gillar dig greenseng. :D

[greenseng]
2013-05-29 22:15
#18

#17

Tack. 🙂

[Sol69]
2013-05-31 11:53
#19

Vill bara säga att greenseng är en gudagåva när det gäller astrologi 👍

Farwuq
2013-05-31 12:31
#20

En makalös förmåga.

🙂✨🏆

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
Emo
2013-05-31 14:51
#21

#19 och #20 Fantastisk tillgång för sajten

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[Sol69]
2013-05-31 15:23
#22

Ja det håller jag helt och fullt med. kunniga män 👍

[greenseng]
2013-05-31 16:11
#23

Men harrreguuuud. Vad ni håller pååååå…

Det finns trots allt något som heter nätet. Där finns hur mycket info som helst.

Men ibland inbillar jag mig att det finns en slags röd tråd genom astrologin. Hittar man den så får man nog mycket hjälp. För i början är det så otroligt mycket och väldigt rörigt. Det är ett ganska svårt stadium att komma i genom.

Det gällde åtminstone för mig att få en känsla för kopplingarna mellan planet, tecken och hus. Och så att säga få en känsla för tecknen. Alla ord beskriver egentligen något som står bortom orden. Ungefär som konst.

Jag önskar ibland att jag börjat tidigare med astrologi. Och kunnat fråga mer folk i vilket tecken de var födda. Det tyck finnas en korrelation där, lustigt nog. Ibland är den lätt att se. Ibland inte. Men jag vet att det finns astrologer som är extremt duktiga på detta. Dit hör definitivt inte jag. När jag någon gång gissar rätt så ser jag det mest som tur, faktiskt. 🙂

Upp till toppen
Annons: