Annons:
Etikett4-mysticism-tarot
Läst 2968 ggr
undrarens
2013-05-19 11:09

Många frågor om tarot

hej

De vore väldigt intressant och få höra era erfarenheter om hur ni tolkar tarotkort som hamnar "nära" varandra i en läggning…

vad visar de på för vikt eller konsekvenser?

jag menar hur tolkar ni övervikt placering av kort ifrån stora resp lilla arkanan?🤔

hur skiljer sig då symboliken då man vänder sig till en "vanlig kortlek"? med spader hjärter osv…

hur tolkar man då om vissa siffror(på tarotkort) dyker upp i närhet till varandra, vad är det för nåt sorts "tecken" på att man ska tänka på?

har färgerna på tarotkorten nån betydelse i en tolkning??

hur isolerad bör man vara då man ska tolka nåt (vad som helst man nu tänkt sig "söka" "svar" på) utan inblandning av omgivningsintryck??🤔

vilka metoder använder ni för att va så "ren/ofärgad" i åsikter som efterfrågas i tarotkorten?🤔

var kommer alla dessa samband egentligen att försöka förstå "verkligheten" utifrån tarotkort eller andra sorts kort??

de finns ju kort av alla möjliga slags affirmations, tarot,runkort, visdoms, keltiska  u name it…ja va fridens alla möjliga konstiga namn med olika uppgifter om vägledning… men vart fridens kommer den vägledningen ifrån?? the big question.

ju djupare man gräver ju mindre svar tycks man "få" utan bara nya frågor att hårklyva i det oändliga😃.

men så är de ju tamme… den i allt vad man "försöker " förstå /skaffa sig klarare logisk bild(om nu nåt är logiskt?? har faktiskt börja tvivla kraftigt på de fastän man(tänka logiskt) försöker).

aldrig kommit underfund(kanske aldrig kommer hitta nån logisk i det) vart men den kommer ju nånstans ifrån.😡

de är fritt fram att tycka till och fundera

varifrån kom egentligen "ljuset"Tummen upp som väckte liv i alla varelser på jorden och att hjärtatHjärta började slå och vi kunde  andasPustar och skratta Skrattar

Annons:
ellen1960
2013-05-19 11:56
#1

har du stilt frågan på tarot iFokus?

undrarens
2013-05-19 14:48
#2

tolkar med stilt att du menar ställt..om så är fallet svar ja 😃

varifrån kom egentligen "ljuset"Tummen upp som väckte liv i alla varelser på jorden och att hjärtatHjärta började slå och vi kunde  andasPustar och skratta Skrattar

Tarotstollan
2013-05-19 18:48
#3

Kan inte hitta dina frågor inne på Tarot I Fokus.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

LinaLj
2013-05-21 14:50
#4

Eftersom jag inte hittar din fråga på Tarot i fokus så svarar jag här. Det finns riskt för ett långt svar för det var intressanta frågor 😃

Angående det här med hur man läser korten i en läggning så beror det ju på vilken läggning man använder. De flesta stjärnor har ju specifika betydelser för varje plats och då blir det ju den primära läsningen av kortet. 

Men om man tittar på stjärnan i stort så tycker jag att man ofta ser mönster eller vad man ska säga. Att korten från vissa platser relaterar till varandra och berättar en historia. Därför läser jag alltid av stjärnan i stort först innan jag går in i detalj.

Ofta känner jag att stora arkanan är lite kraftfullare och oftast signalerar händelser som har större inverkan på livet, medan lilla arkanan är lite mer "vardags kort". Så om en stjärna innehåller 90% av kort från stora arkanan så brukar jag tänka att nu gäller det att hålla i hatten för nu kommer det hända något rejält.

Symboliken skiljer sig mellan en tarolek och en vanlig lek på det sättet att man i en tarotlek får mer hjälp på traven genom bilderna. Med en vanlig lek behöver du ha större kunskap om tex numerologin och de olika sviterna för du får verkligen ingen annan hjälp.

Det är lite svårt att svara på hur man ska tolka siffror i förhållande till varandra. Men om man lägger en stjärna och ser att siffrorna lägger sig i "ordning", det vill säga att låga siffror lägger sig på platser rom representerar dåtid eller nutid och sedan fortsätter i stigande ju mer man rör sig in i framtiden. Så brukar jag se det som ett tecken på att frågeställaren kommer att följa en ganska smidig utveckling inom det ämnet. att saker och ting kommer att utveckla sig på ett naturligt sätt. 

Om det tvärt om råder rena kaoset mellan siffrorna så kan man tolka det som att det inte alls kommer att gå smidigt. Kanske försöker frågeställaren hoppa över ett viktigt steg på vägen och tvingas gå tillbaka och göra det på rätt sätt.

Är en siffra dominant så kan det innebära att frågeställaren har fastnat i just den processen eller i den tankeställningen.

Färgerna har absolut en stor betydelse i en tarotlek. Allt i en tarotlek har stor betydelse från bilder, nummer, färger osv. 

hur isolerad bör man vara då man ska tolka nåt (vad som helst man nu tänkt sig "söka" "svar" på) utan inblandning av omgivningsintryck??Funderar

Den här frågan förstår jag inte riktigt. Vad menar du med omgivningsintryck? Är det saker som händer i rummet där du sitter eller saker som händer med leken? 

Att vara neutral i förhållande till korten är svårt, speciellt om man lägger för sig själv eller för någon som står en nära. För främlingar är det oftast lättare. Det enda man kan göra är att tolka korten och är man rädd att man blir partisk så brukar jag tolka korten så bokstavligt som möjligt utan att blanda in intuitionen. Skriv ner det på ett papper och läs igenom det. Då brukar det vara lättare att se vad korten vill säga och inte vad jag vill att de ska säga. Det är som att vara övertydlig och prata riktigt långsamt med någon som inte förstår en  😃

Det är en väldigt komplicerad fråga om varifrån tarons betydelse kommer. Människan har alltid försökt hitta mönster i saker och ting och alltid försökt att få reda på sin framtid. Det är en kombination av att vi har en fantasi och en hyfsad känsla för tid. Tarotleken sägs ha många olika ursprung men kort brukar man säga att den symboliken som används idag har sitt ursprung ur Golden dawns mytologi. Är du intresserad av ämnet tror jag det är bättre att du läser en bra bok i ämnet för jag kommer inte kunna täcka alla de fascinerande detaljerna kring det…   

Det verkar som du tar upp tre olika sorters divination; runor, tarot och orakelkort. Skillnaden är (enligt mig) stor. 

Runor är i sig väldigt speciella men (för mig) mycket mer allvarliga och inget som jag "leker med" på samma sätt som med tarot. Runornas historia går tillbaka till någon stans runt 4-500 talet. Det sättet man använder runor på  är olika. Det finns de som använder dem och lägger stjärnor med. Men det sättet som har starkast belägg är att kasta kvistar vilket finns nedskrivet av Ibn Faladh (tror det stavas så) som besökte en grupp vikingar runt 1000-talet. Varje runa har en fast betydelse och tolkas i förhållande till de andra runorna omkring den. Hur man bör tolka varje runa är en relativt ny kunskap som återskapades någonstans runt 1900-talets början av diverse kunniga som tog hjälpa av sägner, sagor, gamla traditioner osv.

Tarotkort består av lilla och stora arkanan och varje kort har en bestämt betydelse som grundar sig på numerologi, symbolik och annat. Även om symbolerna varierar mellan olika konstnärer så är grundbetydelsen den samma och har man en gång lärt sig att tolka med en tarotlek kan man använda vilken man vill (i princip).

Orakelkort är kort som tillverkats av olika människor och som innehåller olika betydelser och visdomar allt efter vad författaren och konstnären har velat lägga in. Alla sådana lekar är unika och bygger inte på något fast system. Endast på inspirationen hos de som skapade dem. Man måste därför lära sig varje ny lek.

Jag tycker att det alltid är så att ju djupare man dyker i ett ämne desto mer förstår man att man inte vet något alls. Någon klok har någon gång sagt att: "Ett sant tecken på vishet är att inse att man inte vet någonting"

undrarens
2013-05-22 19:07
#5

hur isolerad bör man vara då man ska tolka nåt (vad som helst man nu tänkt sig "söka" "svar" på) utan inblandning av omgivningsintryck??Funderar

ja hur fri i tanken är man… omgivningen kan ju finnas ifrån överallt ifrån hela världen om man tänker lite vidare och då blir de synnerligen svårt att va "isolerad"/ "ren i tanken" nånstans vad man än tänkt få "svar" på .   "all in the eye of the beholder"

nu blev jag lite nyfiken… vad som händer med leken kan de hända saker med en sån i så fall vad ?.

ja förmodar att du  inte menar  att flyttar sig korten utan att man skiftar plats på dom själv eller nån annan som befinner sig i närheten.

ja de stora frågan kommer väl jämt vara var kommer informationen för de man väljer. de kommer nog knappast nån begripa…

om man nu får magkänsla eller nån annan vision om vad man undrade över . vette man fridens inte var de ursprunget är ifrån. 

"Då brukar det vara lättare att se vad korten vill säga och inte vad jag vill att de ska säga. Det är som att vara övertydlig och prata riktigt långsamt med någon som inte förstår en"

ja de hela är som en obegriplig paradox egentligen hur kan man vara övertydlig om nåt man inte begriper , då spelar de inte nån roll hur långsamt man pratar. för vem fridens begriper tarot. inte nån inte ens experterna på sånt. 

fast dom försöker sannerligen hitta på sannolika förklaringar/bortförklaringar på mer eller mindre sofistikerat sätt.

sätt(tolkning)

ja jag vet inte riktigt vad man ska "tro" om sånt här.

ju mer man frågar sig själv ju mer obegripligt blir allt i världen.

som jag nämnde ovan hårklyveri i det oändliga, så gäller de ju för allt man disskuterar i världen va de än må gälla.

finns inga svar bara mer frågetecken  🤔😉

så min tolkning totalt jädrans obegriplighet^^ 

tarot=lek med skum bakgrund utan badkar 😃

varifrån kom egentligen "ljuset"Tummen upp som väckte liv i alla varelser på jorden och att hjärtatHjärta började slå och vi kunde  andasPustar och skratta Skrattar

undrarens
2013-06-20 16:12
#6

verkar inte va mycket folk som var intresserad om de här med tarot verkar de som?😉

de är ju så mystiskt hela begreppet att kort + tolkning blir en "sorts"  verklighet.

men verkligheten är ju egentligen ett stort frågetecken beroende på vad man än tar sig för eller försöker begripa(vilket man nog aldrig kommer att göra😃) .

men man tackar för alla som törs göra inlägg om vad dom tror.

varifrån kom egentligen "ljuset"Tummen upp som väckte liv i alla varelser på jorden och att hjärtatHjärta började slå och vi kunde  andasPustar och skratta Skrattar

Annons:
[Sol69]
2013-06-20 16:44
#7

Tror att du får mera svar om tarot inne på tarot i fokus 🙂

undrarens
2013-06-20 19:18
#8

kanske de😉

varifrån kom egentligen "ljuset"Tummen upp som väckte liv i alla varelser på jorden och att hjärtatHjärta började slå och vi kunde  andasPustar och skratta Skrattar

Magi-cat
2013-06-21 09:05
#9

#6 Jodå, det finns stort intresse för tarot. 😉 Det är väldigt intressant med de astrologiska aspekterna på tarot…

Ibland kanske man inte hinner svara så snabbt bara…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Farwuq
2013-06-21 13:03
#10

Det tar tid med svar om man vet väldigt lite om tarot.

😉

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

undrarens
2013-09-02 20:41
#11

#10 precis 😃 det blev inlagt på "fel" iFokus område då jag skrev  denna tråd…då var man inte så insatt var allt hamnade😃

varifrån kom egentligen "ljuset"Tummen upp som väckte liv i alla varelser på jorden och att hjärtatHjärta började slå och vi kunde  andasPustar och skratta Skrattar

Upp till toppen
Annons: