Annons:
Etikett1-allmän-astrologi
Läst 1065 ggr
[greenseng]
2013-05-03 11:25

Mars - Facit

  Okay. Den 20 April gick Mars ut ur sitt eget tecken Väduren och in i Oxen.
Det finns en Astrologisk doktrin som säger att när en planet går ut ur sitt eget tecken så ger den ifrån sig en "dusch" av sin egen energi. Alltså den energi som förknippas med planeten.
Nu kan man titta lite på den doktrinen. Även när det gäller snabbare planeter.

… Vad hände?

Svar: Ingenting.

Det som förväntades hända, hände fem dagar innan. Alltså den 15 April när planeten Venus gick in i sitt eget tecken Oxen. Alltså samma tecken som Mars fem dagar senare skulle gå in i.

Då hände Boston-incidenten, till exempel. Då har Mars fortfarande ungefär tre och en halv grad kvar eller 5 dagar.

Visst. Man kan tala om en orb här men hur stor får den i sådana fall vara? Ett tecken håller 30 grader. Felet är ungefär 3,5 grad. Procent räknas ut som ( del/helhet )*100. Då får vi ( 3,5/30 )*100 = 11,7 % . Lite väl högt, tycker jag. Även om 3,5 grader i andra sammanhang i Astrologin anses helt acceptabelt.

Den enda erfarenhet jag har av denna doktrin är när Pluto gick ur sitt eget tecken Skorpionen. Då hände den fatala jordbävningen i Kobe, Japan. Orben här är bara på några sekunder och i tid inte ens fem timmar. Helt godkänt eftersom Pluto går så oändligt långsamt jämfört med Mars. Pluto stannar mellan 15 till 35 år i ett tecken medans Mars stannar ungefär 57 dagar. Och generellt sett så sätter man gärna orben mindre på de långsamma planeterna och större på de snabbare.

Men… när det gäller Mars… 5 dagar. 3,5 grader. Jag skulle nog gärna vilja ha en något bättre precision.
Jag har i och för sig inte testat matten mer noggrant än, men 3,5 graders felmarginal på 57 dagar kanske inte är så illa trots allt jämfört med Plutos under en minut på antagligen mer än 20 år. Får kolla upp det. Fast matte kan ibland vara så fruktansvärt tråkigt. Framför allt när man har att göra med så osäkra saker som suspekta doktriner i Astrologi.

Den 20-e när Mars går in i Oxen så syns också ett Pentagram på himlen. Det märkliga här är att Pentagrammet sedan gammalt är kopplat till Venus eftersom Venus ritar upp en fem-hörning på himmelen under ungefär 8 år. Sedan sätter hon igång och ritar upp en ny fem-hörning. Det här Pentagrammet som syns den 20-e är inte exakt och inte uppbyggt av Kvintiler som brukligt annars är. Men… dock är det ett Pentagram. En märklig tillfällighet eftersom problemen börjar när Venus går in i sitt eget tecken Oxen som sedan också Mars skall gå in i fem dagar senare.

Venus står ju inte för krig och strul utan snarare för dess motsats. Vid första påseende så är alltså Boston-incidenten det sista som borde hänt astrologiskt sett. Såvida inte energi-relationerna inom Astrologin är betydligt mer avancerade än man först tror. Trots allt har Venus och Mars varit i Konjunktion i Mars boning precis innan, tillsammans med Solen. Då kan man väl tala om lek med energier.

Låt oss göra som jag tror att de gamla grekerna ibland gjorde. De tittade förmodligen upp mot stjärnorna och såg deras dans. Sedan kollade de noggrant in vad som hände omkring dem på jorden. Därefter tänkte de till och författade en mytisk berättelse.

Exempelvis…

Venus tittade in till Mars och frågade hur han mådde. Mars svarade inte utan kastade henne helt sonika över axeln och bar upp en vilt skrikande och skrattande Venus till sängkammaren. Där smektes hon av hans fortfarande blodiga händer och medans han fortfarande hade halva rustningen på, så fick hon uppleva en salighet som alla kvinnor på jorden i sina hemligaste drömmar bara kan spekulera om. Därefter somnade Mars och Venus dansade hem till sig fylld av Mars energi. Där satte hon på sig sina svarta, glänsande Goth-kläder och ställde till med kaos på jorden. Och till sist satte hon upp sitt eget tecken bland stjärnorna, bara för att visa Mars att hon minsann också kunde.

Tja… vem vet? Doktrinen kanske inte fungerar för snabbare planeter. Eller också så får man ha en feltolerans på omkring 4 grader för de snabbare planeterna. Eller så sysslar astrologin med en extremt avancerad typ av energisystem. Eller så var händelsen med Pluto bara en tillfällighet och doktrinen kanske kan förpassas till min snabbt växande doktrin-kyrkogård för Astrologi. Gudarna kanske inte tillåter att människor logiskt skall kunna förutse deras eskapader. Alltså… dags att träna upp intuitionen. 😃

हूं

Annons:
Farwuq
2013-05-03 14:11
#1

Den som lever får se.

🙂

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[greenseng]
2013-05-03 16:52
#2

#1

Jo. Förhoppningsvis. 🙂

हूं

Farwuq
2013-05-04 07:48
#3

Så är detta alltid.
Om detta hade varit inne på någon av de andliga sajterna hade han nog skrivit "den som dör får se".

😃

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[greenseng]
2013-05-04 12:57
#4

#3

😃😃

Har funderat ganska mycket på den här Mars-grejen. Och jag har en känsla av att jag missat något.

Tror att jag får börja ha ett litet vakande öga på Venus i framtiden. Man vet aldrig när det gäller feminina varelser.

Dessutom är det en annan sak. Men det kan bero på att jag inte memorerat dessa saker eftersom jag inte trodde de var speciellt viktiga. När jag tittade på jordbävningar så har jag för mig att intervallet mellan 3° - 4° återkom hela tiden när jag förväntade mig 0°.

Får kolla upp det här även om jag inte direkt har några större förväntningar. Astrologin står över logik och statistik. Den är helt enkelt för komplex.

Däremot tror jag stenhårt på energisystem. Jag ser egentligen Zodiaken som ett fält med stående vågor och att planeterna bildar interferensmönster i fältet med sina positioner. Om man tillät en viss dynamik i systemet så skulle man faktiskt kunna spela en människas horoskop. Och kanske också göra ett hologram. Och naturligtvis extremt häftiga geometriska figurer. 🤪

Visste du förresten att incidenten i Boston sammanföll med att den arabiska katastrof-punkten var i exakt konjunktion med Jupiter, planeten som står för expansion? Märkliga tillfälligheter. 😕

हूं

Farwuq
2013-05-04 13:05
#5

Jag visste det inte, men det förvånar mig inte.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Upp till toppen
Annons: