Annons:
Etikett5-litteraturtips
Läst 1911 ggr
Seglarina
2013-04-22 18:32

Läst:Fältet, jakten på universums hemliga kraft?

, av Lynne Mc Taggart

Är det någon som har läst den?

Jag håller på att läsa den och den är omåttligt spännande. I början av boken står det något (som jag inte hittar tillbaka till just nu) som lyder unjefär: " Sätter du på en brödrost här på jorden så påverkas en annan gallax." Ansvarskrävande? Ja!

Ofta då jag har pratat om astrologi, har jag fått påståendet: "och hur skulle några stjärnor långt borta i rymden kunna påverka mig här på jorden, då?" Ni känner säkert igen det. Jag har brukat säga att: "Månen påverkar jorden jättemycket och även människorna, varför skulle inte då mars och dom andra planeterna också påverka livet på jorden?" Fast i och med denna bok är inget sånt konstigt längre.

I förordet står det så här: "Fältet berättar en helt ny vetenskaplig historia. Det senaste kapitlet i den berättelsen, skrivet av en grupp mestadels obekanta och banbrytande vetenskapliga upptäcktsresande, antyder att vi innerst inne existerar som en enhet, en relation - helt beroende av varandra, där delarna i varje ögonblick påverkar helheten." Detta är fortsättningen av historieskrivningen efter bland annat Newton och Darwin som idealisera separation, vilket det alltså är slut med nu.

Det skulle vara kul om det fanns någon/några som har läst som jag kan få diskutera detta med. Anledningen till att jag gör inlägget här är att det första citatet slog mig så tydligt, varför astrologin är en realitet och det inte går att förringa om man tror på resten av det som står i boken och som ju är beskrivning av pedantiskt utförda och mycket seriösa experiment som på olika sätt närmar sig det faktum att vi är ett.

Annons:
Farwuq
2013-04-22 19:15
#1

Vi har mycket kvar att lära oss om vår roll i universum.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Seglarina
2013-04-22 20:30
#2

#1 skrivet av Farwuq

Det är sant.✨

Toyan
2013-04-22 21:53
#3

Låter intressant, måste läsa den boken Seglarina.

Seglarina
2013-04-23 00:43
#4

#3 skrivet av Toyan 

Gör det, den är tung, men väl värd ansträngningen. Jag har redan lånat om den två gånger från biblan. Den kommer så smånikgom finnas i mitt eget biliotek, för att den ska kunna läsas fler gånger för att jag ska förstå mer av vad som finns där.

Tuva-Lena
2013-04-23 09:06
#5

Ja men det här liknar faktiskt det man inom häxkonsten kallar för Livets väv! Ni har väl alla hört talas om livets träd Yggdrasil antar jag, och det symboliserar kopplingen både till en övervärld/"himmel" - som är trädkronan - en mellanvärld/jorden, som då är stammen - och en undre värld/underjorden, som symboliserar rötterna. För att trädet skall vara livskraftigt så krävs det att alla delar på det samverkar; alltså trädkronan, stammen och rötterna är det som bildar "väven", som ger hela trädet liv.

Det går även att överföra till allt liv på jorden, eller hur? Utan "universum" inget liv på jorden, och utan liv på jorden m fl planeter, inget universum.. alt samverkar i en väv där allt liv är beroende av ett annat, något som vi borde tänka på vi som befolkar den här jorden. Det jag gör här påverkar både universum och den undre världen.. och vice versa.🙂

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Seglarina
2013-04-23 21:06
#6

#5 skrivet av Tuva-Lena 

Just det. Är du så gammal så du kommer ihåg en visa som sjöngs på det proggiga 60-talet? Anders Fugelstads visa "Ingenting är längre som förut"?

Den börjar:

Ingenting är längre som förut, alla gamla sanningar är slut…"

Nu kan vi skriva om den visan:'

"…, alla gamla sanningar e' tillbaks.."

Man resonerar till och med i boken om att minnet som vi har, kanske inte äns befinner sig i våra respektive hjärnor utan i detta gemensamma som vi alla är en del av. Nollpunktsfältet, som en stordator :-)

Vad som är så bra, är att boken är skriven på rellativt torr prosa och beskriver alla dessa forskare som gör seriös forskning och själva blir så konfunderade över vilka resultat de får.

Annons:
Farwuq
2013-04-24 06:39
#7

Ni menar nog Anders Fugelstads svensktoppshit Ingenting är längre som förut från sommaren 1970. Jag minns den mycket väl, jag var 13 på den tiden.

https://www.youtube.com/watch?v=4dNoYutvT9E

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Seglarina
2013-04-24 09:18
#8

Jag var 12 då 😃Fast jag har den i en visbok som heter: "60 visor från 60-talet" . Jag hittade också den inspelningen. Men detta är OT från TS 😃.

Men sant är att dom gamla sanningarna kan tas fram och dammas av. De som inte behöver damma av dom kan säga: " Vad var det jag sa!" Det är nog mycket gammal kunskap som inte är så tokigt som samtiden ofta vill få att gälla.

Upp till toppen
Annons: