Annons:
Etikett3-övrig-astrologi
Läst 12397 ggr
Moonwing
2013-04-22 18:18

Cusp

Cusp tecken, född på gränsen mellan två stjärntecken

Är ditt verkliga stjärntecken kanske en Vädoxe, en Vattufisk eller en Stenman? Om du föddes de första eller sista dagarna i ett stjärntecken så är du född på en såkallad spets eller en cusp och du kommer då känna av egenskaper från både det pågående och det kommande stjärntecknet. Man brukar räkna med en påverkan från ett andra tecken om du ligger inom ca de fem första eller de fem sista dagarna av ett tecken.

Den dubbla stjärntecken påverkan är dock starkast från det tecken solen faktiskt befinner sig i. Detta innebär att om du är född de sista dagarna av Stenbockens tecken är du en Stenbock med Skytten influenser. Medans om du föds de första dagarna av Skytten är du en Skytt med Stenbocks influenser.

Personer födda på en cusp har egenskaper som slår sig samman blandas eller rent av kolliderar med varandra. Detta skapar en förhöjd förmåga att anpassa sig hos Cusp personligheten. Mindre bra kvaliteter från ett tecken kan kompenseras av styrkan i det andra. Om du är född på en cusp är det därför lättare att komma till rätta med sitt jag om du inser att du har fler influenser att arbeta med än endast ett enda stjärntecken.

Läs nedan via länken, om just ditt cusp tecken och hur det påverkar dig.

Länk/källa; http://www.astroguide.se/astroguide/cusp-tecken-fodd-pa-gransen-mellan-tva-stjarntecken/

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

  / Wingen

Annons:
Moonwing
2013-04-22 18:19
#1

Mitt följer nedan;..vad är ditt?😎

Vattufiskarna - Vattumannen / Fiskarna - ca 13-23 Februari

Vattufiskarna kallas ofta Cuspen av det excentriska. De är andliga, konstnärliga, fredsälskande, fantasifulla, vänliga och ofta väldigt, väldigt originella. Vattufisken stimuleras av visionära idéer och nya erfarenheter. De är mycket intellektuella men inte så bra på praktiska detaljer och uppföljning. Vattufisken kan vara social eller blyg eller en märklig blandning av båda. Detta eftersom de egentligen blir mycket avstressade av att umgås med andra, men på samma gång är de så känsliga att de ofta väljer att dölja det genom att vara ensamma eller flyr in i fantasin istället. I kärleksrelationer är Vattufisken omtänksam och romantisk. Deras förmåga att bryta mot reglerna och hjälpa andra att nå sin fulla potential gör dem till kanske det mest förstående tecknet i zodiaken.

Djupdykning i andliga frågor och filosofiska ideal är mycket viktigare för Vattufisken än att bara hantera dagliga vardagsfrågor. Detta gör att Vattufisken lätt förlägger saker, missar möten eller försover sig. Men var inte arg om du råkar ut för detta, troligtvis var vattufisken fullt upptagen med att tänka på att göra världen till en bättre plats för allas bästa på en mycket djupare nivå.

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

  / Wingen

Farwuq
2013-04-22 19:12
#2

#0

Något stämmer inte här.

Först så står det "Om du föddes de första eller sista dagarna i ett stjärntecken så är du född på en såkallad spets eller en cusp och du kommer då känna av egenskaper från både det pågående och det kommande stjärntecknet"

Sedan står det: Detta innebär att om du är född de sista dagarna av Stenbockens tecken är du en Stenbock med Skytten influenser.

Borde det då inte bli Stenbock med Vattuman influenser?

😮

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Moonwing
2013-04-23 15:16
#3

Jadu Drakis måhända har du rätt..det är ju inte jag som författat texten..(tänkte också något liknande, så är det nog menat som du säger)

Borde ha stått så här, för det första;

"…så kallad spets eller en cusp och du kommer då känna av egenskaper från både det (föregående) pågående och det kommande stjärntecknet.

(kursiverat/betonat av mig)

_***********************************************************************************************''***
_

"Detta innebär att om du är född de sista dagarna av Stenbockens tecken är du en Stenbock med Skytten influenser.

"Borde det då inte bli Stenbock med Vattuman influenser?"

Ja de borde ha stått ;"

"Detta innebär att om du är född de sista dagarna (första dagarna av Stenbockens tecken är du en Stenbock med Skytten influenser."

(Kursiverat/betonat av mig)

Annars som du säger -blir det ju Vattumannens influenser-tror det är ett skrivfel i all info

".Man brukar räkna med en påverkan från ett andra tecken om du ligger inom ca de fem första eller de fem sista dagarna av ett tecken."

..så egentligen borde det ju finnas dubbelt så många "varianter"..av "cusp-personligheter.".där finns nog egentligen ingen gräns..men någonstans måste man väl dra den, och då blir det väl det närmaste "huvud-tecknet".😎

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

  / Wingen

Farwuq
2013-04-23 16:11
#4

Det finns så många syftningsfel och översättningsfel på nätet att man får vara uppmärksam på det som verkar skumt.

😮

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Moonwing
2013-04-24 14:22
#5

Ja du bäste Farwuqen, där har du minsannen rätt..ibland kan detta nät vara ett riktigt sammelsurium av info!🤪

(sammelsurium [-su`- el. -su´-]  subst. sammelsuriet sammelsurier
ORDLED: samm-el-suri-et
• tillstånd av total oordning)😎

Källa: http://www.ne.se

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

  / Wingen

Farwuq
2013-05-11 13:53
#6

😃

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
Mirjah
2013-05-14 22:12
#7

Medan andra astrologer menar att det inte finns några "cusps". Vad vet jag? Solklar kräfta ;)

[greenseng]
2013-05-14 23:59
#8

#7

Tecknen ser man väl vanligtvis som fält som i sina ändpunkter absorberar varandra. Eller flyter ihop lite grand. Men trots det så måste man ju definiera en start och en slutpunkt för ett tecken. Annars finns det ju egentligen inga tecken. Och det är väl dessa start och slutpunkter som kallas cusps. Eller har jag fattat fel här?

Andra ser det som att man kan bara vara född i ett stjärntecken. Att det alltså inte finns några gränsfall här. Men den teorin är jag ytterst tveksam till. Jag tror inte att det finns så exakta gränser för stjärntecken.

Min son är född bara ett par minuter in i Lejonet. Och visst är han Lejon. Men man kan ändå märka väldigt tydliga influenser av en kräfta här också.

Men alla är väl lyckliga med sin egen lilla teori. 😃

Och det är nog huvudsaken. När något utmärkande finns i ett horoskop så hittar man det vanligtvis på flera ställen samtidigt. Och effekten av  eventuella motsägande teorier har en tendens att suddas ut då.

undrarens
2013-05-19 09:20
#9

vad ska man då säga om "side-reals zodiaks" tideräkning de gör ju att hela ens personliga horoskop inte överens stämmer med de som tas "fram"  av olika sådana personliga horoskop hos sk "experter"…??

för att ta några exempel så är "gränserna" enligt "side real zodiak" sätt o se på de här med vilket solstjärntecken man anses va.

16 sept -15 okt jungfrun 

16 okt 15 nov vågen 

16 nov -15 dec skorpionen

 osv  för alla de andra soltecknen.

ja man börjar nästan tvivla överhuvudtaget om allt inte är bara nya  på-hitterier allt för att "skapa" jobb och nåt sorts system för att beskriva nåt som kanske inte är "tänkt" att kunna beskrivas…

länmnar en länk för såna teorier:

http://www.twice.se/astro-horoskop-sidereal-zodiac.html

då man läser denna kanske man får ytterligare huvudbryderier om uppgifter man fått ifrån säkrare källor då man va och rotade runt i livets mysterier.

frågan man då kan ställa sig var har de fått såna uppgifter ifrån att kunna påstå att planeterna flyttat sig några grader…gentemot vilken tid då?? och hur många grader(har de betydelse med ett par grader kanske är fler grader och nya solteckens på hitteri…nä ingenting "vet " någon individ (bara antaganden som allt annat i livet)?? ) då i så fall?? och jag ger den på att de där bakåt-beräkningarna i tiden inte alls är "säkra" uppgifter.

vilka dataprogram går då "lita" på de är ju ändå alltid en individ som pytsat in "uppgifter".  😃

mkt sånt här borde ju räknas om ifrån då de började gälla verkligen noggrann teknisk mätteknik av planetrörelser. är dock inte så insatt när man kan anse att de(mättekniska instrument) började ske dock.

de borde ge bättre bild av våran stjärnhimmel som jag resonerar just nu med min lilla tanke bubbla ( sådan revideras ju för varje individ ständigt ju mer insikter man "får" kontra skaffar sin nya infallsvinklar på problem) .

vem (stort vem??) påstår att de matematiska formlerna bakom sådana uträkningar är inom godtagbara gränser korrekta…ingen vet hur mkt som kan ha svamlats ihop eller blivit "fel"(de är ju en individ/individer som tänkt ihop nån gång) i datorprogram) på högre nivå och skaffats "tro" bakom dom siffrorna.

jag tänkte då framför allt när uppkommer "acceptabel" säkerhet av någots position(filmning konstant utan påverkan och in klipperi och icke friserande borde ge den bästa stjärnbildsplaceringarna). 

vad då sen astrologerna hittar på för gränser  för soltecken verkar ju va godtyckligt och en måttstock för att påstå nåt som är opåståbart…

de borde kanske finnas fler stjärnteckens beskrivningar än de 12 .

går ju göra finare indelningar och ytterligare analyser om kring dom stjärnbilds tecknen som man hittar på utifrån stjärnbildsutseende.

imagination is endless🙂

ormbäraren har man ju hört talas om men inget vidare utåt sett publicerat om denna . de kan finnas andra finindelningar av stjärnhimlen…varför är det som säger att de just ska va 12 stjärntecken??

då kanske man finner nya vägar att beskriva(konstigt ord egentligen att kunna försöka beskriva nåt obeskrivligt egentligen…) de som är i "cusp" men jag reserverar mig lite…🙂 för att de likväl skapas  ju nya cusps ju fler soltecken man för in i zodiaken.

jag brukar tänka så här att de är alltid intressant med andras insikter och erfarenheter om teorier.

jag menar de är ju så mkt man inte får betalt för under den tid man nu finns på denna jord .  who knows hur länge man lever…

men att tänka till ibland hoppas man ju ska hjälpa tankestugan(kanske dumt ord men…) framåt 😃

varifrån kom egentligen "ljuset"Tummen upp som väckte liv i alla varelser på jorden och att hjärtatHjärta började slå och vi kunde  andasPustar och skratta Skrattar

Tarotstollan
2013-05-19 19:00
#10

Fick Hasselnötsträd, tyckte inte det stämde så bra.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Upp till toppen
Annons: