Annons:
Etikett1-allmän-astrologi
Läst 1565 ggr
[greenseng]
4/14/13, 2:07 AM

Världshoroskop 14-4-2013

Merkurius kommer om några få timmar ( 14-04-2013 kl. 04:36 ) att sälla sig till sina kompisar i Väduren. Alltså kommer vi att hitta ☉, ☿, ♀, ♂ och ♅ i Vädurens tecken ♈. Man kan kanske då hitta lite mer givande information i media än löpnings-tips och diet-rekommendationer. Merkurius ☿ står trots allt för kommunikation. Och när den är i Fiskarna ♓ så är den kanske inte så högljudd av sig. Men det är den förmodligen i Väduren ♈.

Även om "bara" ☉, ♀ och ♂ är i konjunktion ☌ i ♈ så brukar man tala om ett "Stellium" här. Stellium är alltså en ansamling planeter; i detta fall i Väduren ♈. Och många gånger flyter planeternas energi ut så att alla bidrar åtminstone något med sin speciella energi. 

Ett problem med ☿ i början här är att när ☽ vandrar iväg så saknas starka aspekter. Men sedan kommer förstås ☿ att succesivt närma sig ♅ och då kommer det förmodligen att bli ganska intressant. Inte bara vetenskap utan mycket ståhej från många källor som "sätter färg" på världen.

Venus ♀ kommer på Måndag 15-04-2013 kl. 09:24 att träda in i sitt eget tecken Oxen ♉. Det kan eventuellt leda till att kvinnor i världen blir något mer harmoniska. 😃😃  Okay då, män kanske också… även om jag har mina tvivel.

Mars ♂ lämnar sitt eget tecken ♈ Lördagen 20-04-2013 Kl. 13:47 och vandrar in i ♉. Lite märkligt för efemeriderna i mitt program säger 13:47 medans Kartan säger 13:33. Men det finns antagligen matematiska förklaringar som jag just nu inte har den minsta lust att sätta mig in i. Tid kan ibland vara en ganska komplex variabel. Och på grund av den geografiska positionen så kan det naturligtvis uppstå en viss skillnad. Den "lokala" tiden är sällan den "riktiga" tiden.

Vilket faktiskt kan förklara skillnaden här. En skillnad i Longitud på 15° ger normalt en skillnad i tid på 1 timme.

Jag är intresserad av vad som kommer att hända när Mars ♂ lämnar sitt eget tecken Väduren ♈. Det finns en doktrin som säger att när en planet lämnar sitt eget tecken så ger den ifrån sig en emanation av sin egen energi. Och Mars ♂ är ju minst sagt energisk. Det hela kompliceras också av att vi faktiskt har ett pentagram på himlen då. Fast inte med Kvintiler som brukligt är utan skapat av 5 olika mindre aspekter. Dock är deras Orbis ganska exakta. Du kan se dem här.

Du kan annars hitta bilden i mitt fotoalbum under Astro/Mars.

Över Sverige står Pentagrammet lite på "sniskan". Och det brukar vara harmoniskt. Och det löses sedan snabbt upp. Men någon stans i världen står pentagrammet rakt. Men oavsett vad som händer eller inte händer så kommer åtminstone jag förhoppningsvis att lära mig något.🙂

हूं

Annons:
Farwuq
4/14/13, 7:13 AM
#1

Att tiderna avviker kan tänkas bero på att… just avviker.
Enkel sagt så ska normaltiden UTC+1 och soltiden stämma överens vid tidsmeridianen 15° öster om Greenwich. Det gör den inte alltid, den kan avvika upp till 15 minuter. möjligen är det detta som spelar in.

😮

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[greenseng]
4/14/13, 8:17 AM
#2

Jo. Jag bor ju också vid ungefär 12° Longitud och programmet räknar väl på exakt Siderisk tid korrigerad med Longituden och det spelar antagligen in. 🤔

हूं

Farwuq
4/14/13, 8:19 AM
#3

Skulle tro att det förhåller sig så.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[Sol69]
4/14/13, 10:14 AM
#4

Då får vi se vad det innebär för oss. 🤔

[greenseng]
4/14/13, 4:54 PM
#5

#4

Misstänker att vi knappast har någon anledning att vara oroliga.

Anledningen att jag är intresserad av detta är för att reda ut om de snabbare planeterna har någon större effekt i sammanhanget. Mars är ungefär 2 månader ( 57 dagar ) i varje tecken. Pluto är mellan 15 och 35 år i varje tecken.

De långsamma har uppenbarligen effekt. När Pluto gick ur sitt eget tecken Skorpionen 1995 så skakades Japan av den värsta jordbävningen sedan 1923. Och den händelsen var så exakt att man nästan kunde ställa klockan efter den.

Mars är krigisk och värdsläget nu är ju lite hett bl.a. på grund av Nord-Korea. Men även Iran, Libanon och Syrien och situationen i Afrika spelar roll. Och det finns annat också. Att grabben i Nord-Korea skulle börja bråka på allvar är väl ganska osannolikt. Det är väl bara om han råkar lida av någon djup paranoia med tillhörande storhetsvansinne som situationen kan bli allvarlig. Och då handlar det väl mest om hur omvärlden väljer att svara. USA kanske vill testa sina neutron-bomber och andra "trevliga" saker som de sitter inne med. Men ändå är jag ytterst tveksam här. Funderar mer på hur länge befolkningen orkar med sin situation. Diktatorer funderar i allmänhet mer på militär upprustning än på mat, sjukvård och utbildning till sitt folk. Ett urgammalt problem.

Mars kan också orsaka eldsvådor och explosiva fenomen.

हूं

[Sol69]
4/14/13, 5:03 PM
#6

Tänkvärt 😎

Annons:
Farwuq
4/14/13, 5:04 PM
#7

Vem vet, kanske en vulkan vaknar någonstans.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[Sol69]
4/14/13, 5:09 PM
#8

Det är en mäktig syn att se men jag skulle ej vilja vara allt för nära då.

[greenseng]
4/14/13, 5:44 PM
#9

#7

Jag har tittat för lite på sådana influenser. Men jag har sett att Pluto spelar roll då. Och Pluto har tuffa aspekter då. Men det är till Merkurius och Uranus som är i exakt konjunktion då. Samma gäller Mars och Solen i 0° Oxen. Solen går in i Oxen Midnatt Lördag. Och Mars på eftermiddagen. Jag har sett att Venus och Saturnus ibland spelar roll. Och de står i Opposition till varandra här. Kanske är det att de är kopplade till jorden som eventuellt kan spela roll här.

Men vulkanutbrott och jordbävningar är en vetenskap för sig. 🤔

हूं

[greenseng]
4/14/13, 5:47 PM
#10

#8

😃 Man bör nog ha en viss respekt för sådana tillställningar. Det är tyvärr alltför många forskare som inte kan vittna om det.

हूं

Farwuq
4/14/13, 7:03 PM
#11

Greenseng, du är en levande uppslagsbok. Skriv ner allt du kan, det kommer att bli en riktig bestseller.

🙂

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[greenseng]
4/14/13, 7:21 PM
#12

#11

Ha! 😃

हूं

[Sol69]
4/14/13, 7:23 PM
#13

Bara sätta fart och skriva en bok 😎

Annons:
[greenseng]
4/14/13, 7:37 PM
#14

#13

Det är ett fruktansvärt jobb. Och blir man klar med manuskriptet så står man inför problemet med bokförlag. I Sverige är det svårt för jag har en känsla av att förlagen här tittar mer på författarens namn än på bokens kvalitet.

Sverige är ett litet land så de måste ha garantier på att boken kommer att sälja. Så det bästa är då att du är en kändis. Om du kan skriva bra eller inte, spelar inte så stor roll egentligen. Det finns gott om proffs som kan fixa till manuskriptet.

Och är du ingen kändis så måste du ha solida kontakter.

Det är åtminstone den uppfattningen jag har fått.

Personligen skulle jag nog välja att skriva en bok på Engelska istället. Även om jag långt ifrån behärskar språket. Då får jag tillgång till en mer global "service".

हूं

[Sol69]
4/14/13, 7:45 PM
#15

En svensk ger ut en bok på engelska som översätts till svenska

😃😃😂😂

Farwuq
4/14/13, 7:48 PM
#16

😛😉

Solis, du har din egen humor.

🙂

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[Sol69]
4/14/13, 7:49 PM
#17

Ja jag är unik på många sätt 😎

Farwuq
4/14/13, 7:51 PM
#18

😃

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Moonwing
4/14/13, 9:03 PM
#19

Hmm….."Och det löses sedan snabbt upp. Men någon stans i världen står pentagrammet rakt."

-bara en lite spontan flummig tanke🤔..om pentagrammet står på "det hållet"-räknas det vanligtvis som posetivt, måhända behöver någon "rörelse" (någon företeelse av något slag) i världen lite extra energi, Mars står väl även för mod o fokus , lite "stridisk" energi?🤔 (det kan ju finnas bra saker man måste "strida för", menar jag).

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

  / Wingen

[greenseng]
4/15/13, 4:32 AM
#20

När man tittar i ett Horoskop så är det lätt att glömma av att världen faktiskt är roterad 180°. Man har öster till vänter och väster till höger. Syd är upp och nord är ner. Om man går ut och ställer sig vänd mot norr så är allting tvärtom.

Nu presenterar ju horoskopet en 2-dimensionell bild högst. Ute har man ju en 3-dimensionell bild. Trots det misstänker jag att stjärnkonfigurationen visar i verkligheten ett nedåt-pekande Pentagram när Horoskopet visar ett uppåtpekande. Har för mig att det blev så när jag checkade med ett astronomiskt program. Men kan ha fel här. 😃

Vet inte varför egentligen som Pentagrammet har blivit kopplat till Hornpelle. Det kanske är hornen. Vem vet?

Pentagrammet är ursprungligen egentligen kopplat till Venus. När man följer Venus bana så är den ibland i konjunktion med jorden från solen sett.  Dessa punkter bildar med tiden en femhörning. Det tar, har jag för mig, 8 år ungefär innan en femhörning har ritats. "Di gamle" kände till detta mycket väl och därför var Pentagrammet kopplat till Venus och ansågs vara en mycket energirik symbol. I Astrologin är det förmodligen den energirikaste konfigurationen. Eller åtminstone en av dem. Dock är Pentagrammet sällsynt.

De flesta människor tycks i mina ögon har två saker gemensamt. De är nyfikna på något och de vill kämpa för något. De kan vara nyfikna på grannen eller nyfikna på stjärnhimmeln. Det är väl egentligen samma fenomen. Och de kan kämpa för att få hem en flaska brännvin eller kämpa för fred på jorden.

Ibland tröttnar folk på psykopaternas dans och beslutar sig för att sätta stopp för dansen. Tyvärr föds det ofta en ny psykopat då. Och saker blir lätt värre än det var. Därför att de gamla psykopaterna hade med tiden trots allt lärt sig hantera en struktur, medans den nya psykopaten är en nybörjare här. Vi har tröttande många exempel på detta fenomen.

Men… ibland måste något göras. Det kan dock vara bra att hålla ett vakande öga på de som är lite väl heta på gröten. Och fråga sig vad deras egentliga intention är. Det är sannerligen inte lätt att vara människa.

Internet erbjuder faktiskt en väg till 100% demokrati. Om man nu är intresserad av det. Men det kräver att folk ser lite längre än den sociala masturbation som Facebook erbjuder. Trots det så kan faktiskt Facebook vara en tändande gnista. Vem vet?

Författaren Jan-Olof Rönn säger i sin nya bok att en sådan utveckling kan ta upp till 200 år minst. Boken heter:"Utan Media kan du inte starta ett Krig". Man bör läsa del 2 i boken först. Annars somnar man. Men läser man del 2 först då inträffar motsatsen. Man vaknar. 😃

Författaren är egendomligt nog expert på pedagogik och Rektor. Han är ganska kommen till åren men har studerat Media sedan barnsben. Han är nog en av dem i Sverige som vet mest om Media.

Just nu oroar jag mig faktiskt mest för situationen med Iran. Den är känslig och vad som helst kan faktiskt inträffa. Jag är också ytterligt förvånad över att Israel tillåts ha kärnvapen när inte Iran får det.

Egendomligt nog har kärnvapen faktiskt förhindrat ett tredje världskrig. Till Krigsindustrins stora förtrytelse. Tjernobyl visade med önskvärd tydlighet att ett kärnvapenkrig inte ens var att tänka på. Och det gjorde det med en sådan tydlighet att till och med de idioterna som leder Krigsindustrin var tvungna att vika sig. Vilket är ganska förvånande, faktiskt. När de första undervattens-sprängningarna med kärnvapen skulle göras så fick de beskedet att det faktiskt fanns en viss risk för att jorden skulle förvandlas till en exploderande vätebomb. Det låter som ett skämt men det var det definitivt inte då. Så rådet de fick var att vänta tills man visste mer.

Men se… det ville de inte göra. Vi hade en makalös tur då.

हूं

Annons:
Farwuq
4/15/13, 7:27 AM
#21

Ja se människor, politiker och det militärindustriella komplexet.

😕

Pentagrammet på himlen kan vara upp eller ner beroende om man är på det södra eller norra halvklotet. Om man t.ex. är i Sydafrika så är Orion upp och ner på himlen, jämfört med här i Europa.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[greenseng]
4/15/13, 8:34 AM
#22

#21

I hela mitt liv har jag försökt undvika politik på grund av att jag tycker det är så oerhört tråkigt och jag förstår mig ärligt talat inte på det. Dock har jag blivit mer och mer medveten om att mer än 99,9% av världens befolkning vill bara ha det lugnt och skönt, se barnen ha det kul och om möjligheten finns, bara ha det bra.

Det verkar som om det är en liten ynka minoritet som vill något annat. Och av någon märklig anledning så bestämmer de. Och denna situation irrirterar mig bara mer och mer.

Angående pentagrammet tja… allt är relativt. Jag antar att på södra halvklotet blir väl många koordinater i horoskopet omkastade. Månens norra nod blir kanske den södra då. Jag vet faktiskt inte. 😃 Jag menar … mycket blir ju faktiskt tvärtom. Sommar, vinter, dag, natt och så vidare…

När jag ändå pratar… en liten fråga:

Det står att man kan visa en bild direkt i inlägget. Har försökt med detta fantastiska fenomen men det hände absolut ingenting. Kommer bilden först när man skickat inlägget och i sådana fall… var då?  🤔😃

हूं

Farwuq
4/15/13, 11:21 AM
#23

Du är lik mig, jag vill ha lugnt och fridfullt, därför föraktar jag många politiker.

Norr vs. Söder.
Norra och södra noderna måste förbli vad de är, de kan inte byta namn hur som.

Bilder.
Bilden visas först efter det att du skickat in ditt inlägg.
Jag ska försöka flika in en bil här, men jag kan inte se den fastän jag redan laddat upp den. Hoppas den syns när jag trycker på knappen.

😛😉

Jag ska testa och göra ett horoskop för någon på södra halvklotet.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[greenseng]
4/15/13, 5:33 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

#23

Jag antar att med noderna är det antagligen som med det mesta i astrologin. Det finns förmodligen olika uppfattningar.

Eftersom noderna definieras efter sitt läge i förhållande till ekliptikan så är inte helt naturligt vad som är rätt eller fel här. En sätt att se det representeras här.

Angående bilder… Var exakt i dokumentet lägger de sig. Lägger de sig sist eller lägger de sig vid markören.

Alltså iFokus är lite stenåldern. Man bör ha möjligheten att trycka på en knapp och se exakt hur meddelandet kommer att se ut.

Förresten… vad dum jag är. Jag kan ju testa själv. Försöker pula in mitt horoskop i mitten av dokumentet så får vi se vad som händer. 😃

हूं

[greenseng]
4/15/13, 5:35 PM
#25

#23

Ha! Bilden lade sig sist. Eftersom jag är på extra kritiskt humör idag så säger jag: Vad töntigt.  😃😃😃

हूं

Farwuq
4/15/13, 6:42 PM
#26

C'est la vie, här på iFokus.

😉

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[greenseng]
4/15/13, 8:58 PM
#27

#26

Kan ju testa förstås och kanske gör det sedan men…

Kan man lägga upp fler bilder i samma post och lägger de sig då under varandra?

हूं

Annons:
Farwuq
4/16/13, 8:48 AM
#28

Testa, jag har aldrig försökt.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Moonwing
4/16/13, 9:29 PM
#29

Vad det inte någon som skrev här att Astrologin till hälften var typ logik och resten intuition..-en väldig bra beskrivning på hur jag tycker man skall hantera "all data utifrån"..kom i håg i början av min utbildning (100 år sen)-så frågade läraren om vad vi räknade som patienternas hö/vä-sida..-ja, gudars skymning!😮

..-det kan ju vara bra att veta om man tex måste amputera ett ben..😎😃

Jomen, naturligtvis!..-räknar man alltid det ifrån patientens egna håll. man utgår alltid ifrån den det berör..det här har följt mig lite genom livet och jag kan känna igen det i mycket när man diskuterar allehanda ting, att man först med logikens hjälp avgör varifrån man ser/hur man ser saker..sedan med hjälp av intuitionens hjälp försöker tyda dem…och det måste ju i längden vara någorlunda rätt..

..samma stjärna på himlen kan ju betyda helt olkika saker för barn födda samma minut, beroende på var de befunnit sig..så är det nog med sådana här händelser med tror jag..det ligger lite i betraktaren/tolkarens ögon och känsloliv, förutom matematiken då..-sen kan man ju dra in ytterligare aspekter som religion, vetenskap osv..

..men det enklast är oftast det rätta..😉

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

  / Wingen

Farwuq
4/17/13, 6:44 AM
#30

Så riktigt, så riktigt.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Upp till toppen
Annons: