Annons:
Etikett1-allmän-astrologi
Läst 3487 ggr
Farwuq
4/9/13, 8:00 AM

Ascendenten

Ascendenten är en punkt i det zodiaktecken som stiger upp i vid den östra horisonten betraktat från födelseplatsen i födelseögonblicket. Den visar hur du visar dig ut mot din omgivning, ditt ytliga jag. Den symboliserar även ens syn på världen och har inflytande på det yttre utseendet.

Ascendenten är även startpunkten för första huset. Man brukar säga att Solen beskriver vem vi är och Ascendenten visar den väg vi väljer för att upptäcka vår verkliga identitet.

Namnet Ascendent kommer från latinet och betyder ungefär stigande. Ofta förkortar man Ascendent med Asc eller AC. Ascendenten är ingen fysisk kropp, utan en tänkt punkt, precis som himmelsmitten Medium Coeli.

På ett dygn har Ascendenten gått runt hela zodiaken, d.v.s. 360°. Det gör att de som är födda samma dag ändå kan visa stora olikheter.  Den rör sig mycket snabbt i zodiaken i medeltal 1° på fyra minuter

Det är för att kunna räkna ut Ascendentens läge som man måste ha födelsetidpunkten så exakt som möjligt. T.ex. i ett par tvillingars horoskop så är det den enda punkten som skiljer dem åt. Den är alltså mycket viktig i ett horoskop.

Detta gör att det är väldigt viktigt att tidpunkten för födelsen är så exakt fastställd som möjligt. Dels för att Ascendenten ska hamna i rätt tecken, men framför allt för att aspekterna, Ascendentens förhållande till de övriga kropparna och punkterna i horoskopet ska bli de riktiga.

Traditionell astrologi menar att en persons rent fysiska utseende, hållning och klädsel visas av Ascendenten. Därför är det inte underligt att Ascendenten är den punkt i horoskopet som näst efter solen brukar ges den största betydelsen.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
[Sol69]
4/9/13, 9:25 AM
#1

Tänkte just på accenten i går.. Du läste mina tankar.. 🙂

Jag vet att jag har min accent i kräftan och funderade på hur det påverkar mig. Men har inte hunnit kolla upp det.. 🤔

Farwuq
4/9/13, 9:55 AM
#2

Det påverkar dig på så sätt att du både till det inre och det yttre är en känslig individ.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[Sol69]
4/9/13, 10:32 AM
#3

Jo tack jag är en känslomänniska rakt igenom 🤔 vatten tecken finns i min horoskops karta en hel del. har märkt det. 🙂

Det gör mig till en känslig och djup skorpion och känslomässig. inte den praktiska och starka skorpionen. stark ja men känslomässigt också. både med vilja och med mina känslor. och är inte heller ombytlig. utan envis och strävar mot mina mål och ger mig inte i första taget. 😃

Misstänker att de kan ha med alla mina vattentecken att göra. Också att jag medialt får in de mesta via känslorna. känner inom mig 🤔

[greenseng]
4/10/13, 4:32 PM
#4

#0

Intressant artikel.

Har Asc i ♍ och det speglas ofta i min önskan att vilja analysera saker och ting. Kodordet för ♍ är ju: Jag analyserar. Och när jag hör mig själv snattra så blir jag irriterad på att jag är så kritisk mot allt och alla utan att ens tänka på det. Går av bara farten. Och härmed blir jag ju kritisk mot mig själv också. 😃

Subtraherade 5 timmar och 30 minuter från min födelsetid och blev då född vid soluppgången istället. Jag hade alltså då Asc och ☉ på ungefär samma plats. Var med andra ord "dubbel-kräfta" vid denna tidpunkt.

Trots att planeterna stod vid nästan samma positioner hade ju hus-uppsättningen drastiskt ändrats. Och jag såg nu en helt annan person. 😃

Och… hmm… jag skulle nog inte vilja byta. 😃😃

Inte det att det är något speciellt fel på den andra personen ( antar jag ) men… jag trivs nog bäst med den jag är. 🙂

Astrologen Ann Henning säger en intressant sak: Jag är inte Kräfta för att jag föds i Kräftans tecken. Jag föds i Kräftans tecken därför att jag potentiellt är Kräfta. 

På något sätt får jag en känsla av att det är bestämt på mindre än en nano-sekund när vi skall komma till den här världen. Och även när vi skall lämna den.

Detta gäller naturligtvis alla människor och stjärntecken.

En intressant vinkling av det hela. 🙂

cu

हूं

Farwuq
4/10/13, 4:57 PM
#5

Ja, man kan fundera över det en stund.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

J-Artur-K
4/10/13, 5:49 PM
#6

Måste hålla med om detta var intresant 🙂

Ny dag nya möjligheter

Annons:
[Sol69]
4/10/13, 6:31 PM
#7

Frågan är hur mycket accenten påverkar oss i verkliga livet?? 🤔

Upp till toppen
Annons: