Annons:
Etikett6-löst-prat-ot
Läst 1312 ggr
[Sol69]
2013-04-08 21:32

God kväll 8/4

Sitter och lyssnar på lite musik samtidigt som jag läser inlägg..

Tänkte jag kunde dela med mig lite av musiken 😎

Kram Maria

Annons:
[greenseng]
2013-04-08 22:10
#1

Mycket bra, faktiskt. Var tvungen att tanka ned den. 🎧

Ganska bra synkat med animationen i filmen till texten i musiken.

हूं

[Sol69]
2013-04-08 22:20
#2

Ja håller helt med dig är just nu inne i ett stim och lyssnar på tysk Power metal. 

Tycker den här låten är oerhört vacker 🎧

[greenseng]
2013-04-08 22:40
#3

#2

Hmm… tilltalar förmodligen en kvinna med ett Stellium i ♏ och ☽ i ♓. 😃

हूं

[Sol69]
2013-04-08 22:45
#4

Så du menar att jag gillar texten för att jag är kvinna?? kan inte man gilla texten?? 🤔

[greenseng]
2013-04-09 00:25
#5

Gillar texten? Du talade om låten! 😃

Sedan glömde jag tillfälligt av vilket tidevarv vi lever i, uppenbarligen. Kvinnans rättigheter är ju så viktiga idag. Fast… det har de väl egentligen alltid varit. Nästan. Det har ju varit en epok då världen faktiskt var matriarkalisk. Även om det verkar som om det inte finns någon fast information om det. Wikipedia här är lite suspekt. De borde kanske göra ett studiebesök hos en överlevande grupp någonstans i Sydamerika. Om de vågar. Det lär visst finnas några kvar i Tibet också.

I de grupperna har mannen endast en uppgift. Och han får passa sig väldigt noga för att bara så mycket som tänka på att göra något annat. Då kommer han att få veta vad verkligt trubbel är.

Nu får man nästan intrycket att världen är sakta men säkert i riktning tillbaka till en matriarkalisk ordning. Kvinnan ger mig ett intryck av att hon egentligen inte alls är ute efter jämlikhet.

Hon vill ha allt. 😃

हूं

Farwuq
2013-04-09 06:40
#6

Amasonernas tidevarv kommer kanske tillbaka. Där var männen kortlivade. Detta minner starkt om hur det är i några av de romaner jag totat ihop.

😮

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
[Sol69]
2013-04-09 09:23
#7

Kna ju bara prat för mig men jag är uppfostrad till att hjälpas åt 🙂

Och försöker att mata in det i mina barn också 🤔

Många vill nog att man delar lika. att de inte är mannen som sköter allt idag..🙂

Jag är en text människa, väljer låt många gånger efter texten.. vilket humör jag är på kanske påverkar texten i låtvalet. just nu är de mycket tysk power metal 🎧. Hårdrockare som jag är.. Kan drista mig till att sätta på en punklåt eller lite vispop. Men vill ha mycket gitarrer och levande musik. Gillar inte dagens data musik alls. Inget mix Megapol för mig inte 😎

[greenseng]
2013-04-09 14:40
#8

#7

Axiom 1: Alla människor är likvärdiga.

Axiom 2: Kvinnan är en människa. Precis som mannen.

Slutsats : Av detta följer att Kvinnor och Män är likvärdiga.

VSB ( Vilket Skulle Bevisas ).

( Axiom kan översättas med "Självklar slutsats". )

Sedan att ett samhälle eller kultur inte klarar av att leva upp till detta får väl anses som ganska märkligt egentligen. Jag misstänker ibland att missbrukade religionssystem kan ha med att detta startade.

Jag har svårt att urskilja texten på enelska låtar. Men jag misstänker att någon som studerat Svenska har samma problem med Svenska låtar. Det är alltid bra att ha den nedskriven när man lyssnar på den.

Ett exempel.

Jag menar… när jag hörde den första gången så sade mig texten inte väldigt mycket. Vilket är synd. Hendrix är ju en Gudabenådad gitarrist men han är också en Gudabenådad poet, vilket ofta glöms bort i sammanhanget. Folk är så tända på en snubbe som ibland eldar upp gitarrer.

Här är texten:

_Hendrix - Bold as Love

Anger he smiles, towering in shiny metallic purple armour
Queen jealousy, envy waits behind him
Her fiery green gown sneers at the grassy ground

Blue are the life-giving waters taken for granted,
They quietly understand
Once happy turquoise armies lay opposite ready,
But wonder why the fight is on

But they're all bold as love, yes, they're all bold as love
Yeah, they're all bold as love
Just ask the axis

My red is so confident that he flashes trophies of war and
Ribbons of euphoria
Orange is young, full of daring,
But very unsteady for the first go round
My yellow in this case is not so mellow
In fact Im trying to say it's frigthened like me
And all these emotions of mine keep holding me from, eh,
Giving my life to a rainbow like you
But, Im eh , yeah, Im bold as love
Yeah, yeah
Well Im bold, bold as love Im bold as love
Just ask the axis (he knows everything)
Yeah, yeah, yeah _

हूं

[Sol69]
2013-04-09 14:52
#9

Du har rätt i att de kan vara svårt att höra texten ibland i låtarna. Men oftast kan man hitta väldigt vackra texter. Engelska är inte min starkaste sida. Förstår mera än jag kan prata. 😊

Helt rätt Religioner ställer till mycket elände i världen 😕

Många krig tror jag startats pga olika religösa åsikter. Eller att de är någon makthavare i en diktatur som är maktgalen och vill ha mer 🤔

[greenseng]
2013-04-09 15:04
#10

#6

Amazonerna… Du skulle sett dem i Sydamerika ( eller om det är Centralamerika. Geografi har aldrig varit min starka sida ).

Stridsvagnar skulle jag kalla dem. Ett enda slag från någon av dem hade golvat vilken tungviktsboxare som helst. Och jag är absolut allvarlig om detta. Han skulle skatta sig lycklig om han överhuvud taget överlevde.

Jag hade en ide som jag kallade "Den siste mannen". 😃

En kanske inte alltför avlägsen framtid där kvinnan vunnit sin strid och den siste mannen i världen fanns i ett slags nedfruset cryo-stadium i en slags glasbehållare i ett museum för alla världens kvinnor att betrakta och förnumstigt nicka med sina rakade huvuden och säga: - Där ser man minsann.

Dock… en natt kommer en ung kvinna som är lite för nyfiken och kan inte avhålla sig från att trycka på upptinings-knappen. Och killen vaknar till liv.

Och naturligtvis slutar historien bra. Som sig bör.

Men jag vet inte om det skall sluta som senaste gången i världshistorien då de män, som lyckats ta sig fria och som sedan skulle vinna kriget, hade en ritual i blod där ett heligt löfte gavs att kvinnan aldrig, aldrig mer skulle ges någon makt. 😃

Nej… Får sluta pladdra nu.

cu

हूं

[Sol69]
2013-04-09 15:55
#11

Har du varit i Sydamerika greenseng??

Jag skulle någon gång vilja åka över och gå Inkaleden 😃

[greenseng]
2013-04-09 19:03
#12

#11

Nej. Vanligt resande är inte en Kräftas ( ♋  ) starka sida. Kräftor är vanligtvis den tråkiga hemmasittar-typen. Även om det finns undantag som bekräftar regeln.

Informationen om den här gruppen kom från en dokumentär som jag såg för … säkert mer än 15 år sedan. När det gäller mig är alltid tidsbegrepp osäkra. Jag saknar helt känsla för tid och rum.

Men det jag såg ( och hörde ) talade sitt tydliga språk. Dokumentären är seriös. Inte den typen som bara vill locka publik.

Och jag fattar fortfarande inte hur de har kunnat övertala de här kvinnorna att ge ett reportage. Det märktes tydligt att kvinnorna inte var överförtjusta direkt.

हूं

[Sol69]
2013-04-09 19:06
#13

Mitt hem är min borg.. 🙂

Kräfta brukar jag som skorpion komma överens med 😃

Kräftan förstår oftast skorpionen väl 🙂

Annons:
[greenseng]
2013-04-09 19:26
#14

Samma element. Höll på att säga att jag känt ovanligt få skorpioner. Men sedan kom jag på att det kan ju faktiskt vara helt fel. Mitt intresse för Astrologi startade inte när jag föddes direkt. 😃

हूं

[Sol69]
2013-04-09 19:29
#15

Har du koll på när dina vänner är födda??

Jag vet att några av mina nära vänner är kräfta, fiskar och skorpioner alla av vattentecken. Men har inge koll på alla. tyvärr men skulle va kul att veta på ett sätt. 🙂

Nä mitt intresse startade väl runt 15 års ålder. tror jag glömt exakt..

[greenseng]
2013-04-09 19:50
#16

Jag var över 30. Hörde om en kille som startade innan tonåren. Han kan säga en persons Sol-tecken bara genom att titta på personen.

हूं

[Sol69]
2013-04-09 19:54
#17

Nej det kan jag inte göra. men jag känner ofta av hur personer är och hur de mår. Men de har ju med intuitionen och inte med astrologi att göra. men oftast märker jag sen varför jag kommer bra överens med vissa oftast stämmer horpskopen med varandra. Men inte alltid.

[greenseng]
2013-04-09 23:06
#18

#17

Tittade lite på ditt horoskop. 18 Nov 1969 tror jag det stod någonstans. Om jag inte blandar ihop dig med någon. 😃

Skulle inte vara första gången. Jag är minst sagt rörig.

Fast när man inte vet den exakta födelsetiden och platsen så vet man egentligen inte så mycket. Jag menar… Du kan ju vara född i Tokyo till exempel. Men först slog jag in Örebro. Det ligger någonstans mitt i Sverige om man tittar på befolkningsmängden. Tror jag. Geografi…

Men sedan såg jag ett kort från Värnamo och knappade in det istället. Och det var inte så stor skillnad.

Såg någon annanstans att du har Asc i Kräftan. Det ger en födelsetid som kan skilja på 2 och en halv timme. Alltså från 17:30 till 20:00 ungefär. Och det är ju lite gungigt.

Men om År, Månad och Dag är riktiga så har du ett Universellt Kors eller T-Kors i ditt Horoskop. Och en tuff Kvadratur mellan Månen och Pluto. Då har jag inte räknat med aspekter för Asc eller MC eftersom födelsetiden är så obestämd. Men det hela mjukas upp av ett flertal Trigoner ( mjuka aspekter ) från din Måne. Och även ett flertal mjuka från Pluto.

Hårda Aspekter driver fram din Potential.

Mjuka Aspekter formar den.

Testade med en födelsetid runt 19:44, men det är taget helt slumpmässigt och placerar Asc i slutet av Kräftan. Men i och med att den är så osäker, jag menar… du kan ju lika gärna vara född 18:00, så vågar jag inte använda den. Dessutom flyttar allt på sig om du är född på någon ort långt från Värnamo.

हूं

Upp till toppen
Annons: