Annons:
Etikett1-allmän-astrologi
Läst 6499 ggr
AnnieLee
2013-03-22 11:38

Jyotish - vedisk astrologi

Hur skiljer det sig från det västerländska?

Hur kan man förklara enkelt vad det vediska astrologin är?

Annons:
[greenseng]
2013-03-23 04:57
#1

  Jag är väl inte den rätta här att svara. Jag har inte sysslat något med det Vediska Astrosystemet. 🤐

Men tystnad är ibland inte så givande. Så därför…

En hastig glimt av det Vediska systemet visar på ett system som faktiskt väldigt mycket liknar det västerländska. Om jag nu inte har blandat ihop något eller några system här. 🙂

Det har 12 Tecken, alltså en Zodiak. 12 Hus och Aspekter. Således väldigt lika.
Om man går djupare in i systemet så hittar man mer komplicerade saker men…
Det gör man i det västerländska också.

Det Vediska systemet skiljer sig markant från det västerländska på en punkt.
Deras Zodiak bygger på det som man kallar det Sideriska systemet.
Och vad menas med det?

Praktiskt sett är det helt enkelt att den Zodiak som uppstår, är exakt den Zodiak du ser när du går ut och tittar på stjärnhimlen en klar natt.

Vår Zodiak bygger på hur stjärnhimlen såg ut ungefär 200 år efter Kristus.
Alltså på 200-talet. Och då låg den Sideriska Zodiaken på exakt samma plats.
Alltså… Det Vediska systemets Zodiak och vår Zodiak var exakt detsamma vid denna tidpunkt.
Idag kallas denna Zodiak den Tropiska Zodiaken.

På grund av att jorden har en tredje rotation som de flesta av naturliga skäl inte tänker så mycket på ( den är så väldigt långsam ) så flyttar sig startpunkten på Zodiaken sakta men säkert.

Vi i västerlandet föredrar att hålla fast vid hur den såg ut på 200-talet medans det Vediska referenssystemet utgår ifrån vad man faktiskt ser på stjärnhimlen. Och idag har det faktiskt hunnit bli en ganska stor skillnad. Det skiljer nästan ett helt tecken. Ungefär 25° om man vill vara någorlunda exakt.

0° Väduren är Zodiakens startpunkt. På 200-talet var det när vårdag-jämningen inföll.
Denna punkt har sakta men säkert förflyttat sig bakåt i det Sideriska systemet ( det system du ser när du går ut och tittar på stjärnhimlen ).

I västerlandet har man valt att hålla kvar vid den punkten, men i "österlandet" så tycker man om den punkten man faktiskt i verkligheten kan se.

Så… Vilket system är det rätta?

Faktum är att de båda två, egendomligt nog, är lika rätta.

Märkligt. Eller hur? Hur kan det komma sig? Trots allt så förefaller det ju vara en ganska stor skillnad på grund av att de har två olika Zodiaker. Eller två olika referens-system.

Jag tror att det är så här:

När vi i västerlandet väljer att hålla fast vid den "gamla" Zodiaken, så är det inte stjärnorna som är det viktiga egentligen. De var bara markörer på 200-talet till något som ändrades i takt med tiden. Ungefär som en armbands-klocka har en urtavla. Och den refererar till när tiden ändras. Men det är inte urtavlan som är viktig. Det är tiden.

Om urtavlan skulle lossna och flytta på sig så att den visar 11 när klockan är 12 så ändras ju inte tiden för det. Vi får helt enkelt korrigera för det genom att komma ihåg att lägga till en timme tills vi har fått klockan lagad.

Och det är så vi resonerar i västerlandet när vi använder den Tropiska Zodiaken.

Men det gör man inte i det Vediska systemet. Där håller man fast vid hur stjärnhimlen faktiskt ser ut.

Och då är det ju lätt att tänka att egentligen så spelar det ju ingen roll. Det är ju bara att ändra på grund-definitionen av tecknen så att de stämmer överens. Exempelvis så att det Vediska Tvillingarna har samma beskrivnings-modell som vår Kräfta.

Och de svårigheter som uppstod när det Tropiska och det Vediska bara separerat ett halvt tecken gav upphov till fenomen som Whole Sign System och att man delade upp tecknen i sektorer och en annan beskrivning av mån-noderna och liknande fenomen.

Men ack nej… så enkelt är det nog inte.

Vad man egentligen får i det Vediska systemet, när man följer den Sideriska Zodiaken, är egentligen ett helt annat referens och beskrivnings-system. Man väljer att titta på helheten från en helt annan synvinkel.

En som väljer att förklara detta någorlunda klart är "Mats i det blå".

Han säger följande:

_"Siderisk astrologi innebär alltså inte att man bara byter ut den tropiska zodiaken mot den sideriska och sedan tolkar horoskopet på samma sätt som man tolkar ett tropiskt horoskop.

Det innebär ett helt annat perspektiv. Siderisk astrologi – relaterad till stjärnorna och till Galaxen som helhet – handlar om något helt annat än tropisk astrologi, som istället är relaterad till Jordens kretsande kring Solen.

Medan den tropiska astrologin beskriver jagets strävan att klara av den inkarnerade tillvarons många utmaningar och därmed växa i medvetenhet och gradvis närma sig själsmedvetandet, så beskriver den sideriska astrologin istället den inkarnerande och varaktiga själens strävan att komma till uttryck genom inkarnationen. Vi har två motsatta men varandra kompletterande perspektiv."_

Hoppas att vi båda blev lite klokare. 😃

हूं

Farwuq
2013-03-23 08:29
#2

Tack för en fin förklaring.

🙂

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

AnnieLee
2013-03-25 13:05
#3

Tack snälla du :)

[leWolf]
2013-03-25 13:56
#4

# 1 Tack för en suverän förklaring det där får jag gå tillbaka och läsa om för det var mycket nytt att ta in för mig 🙂

Farwuq
2013-03-25 16:25
#5

Ja, Greenseng är makalös.

🙂

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[leWolf]
2013-03-25 17:09
#6

Helt suverän är du Greenseng,vilken kunskap du har imponerande 😎

Annons:
[greenseng]
2013-03-25 21:34
#7

Kunskap och kunskap. Det mesta finns att hämta på nätet.🙂

Fast… man får kanske gallra lite ibland.

Tänk vad bortskämda vi är idag. Igår hade man fått gå till bibban och komma hem med en trave med böcker. Eller om man har gott med pengar så kunde man tömma en bokhandel. 😃

Nu är det bara att trycka på en knapp.

हूं

[leWolf]
2013-03-26 07:16
#8

😃Så sant visst är vi bortskämda med dator till tusen.Även om jag har svårt för att acceptera den helt (är gammaldags av mig) så får jag snällt erkänna att den kan va bra att ha 😃

Farwuq
2013-03-26 08:01
#9

#7

Det är helt riktigt. Jag som är gammal veteran och en gång student här i Lund (det var på 70-talet) känner skillnaden. Nu finns information en minut bort och inte dagar.

😎

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Emo
2013-03-26 13:06
#10

Internet är fantastiskt - rätt använt. 🙂

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Farwuq
2013-03-26 17:05
#11

Ja, inte kunde jag föreställa mig något sådant för bara 20 år sedan.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Upp till toppen
Annons: