Annons:
Etikett1-allmän-astrologi
Läst 1762 ggr
[greenseng]
2013-03-14 16:58

Ny... och... Hus

Hej!

Är ny här och förstår absolut ingenting om organisationen här.

Ville tjafsa lite om astrologi men upptäcker att jag kan skriva till Tarot och Mysticism osv.

Så… hoppas det här kommer rätt.

10 000 kronors frågan: Vilket/vilka Hussystem använder ni/du oftast?

1 000 000 kronors frågan: Och varför då då?

Annons:
Farwuq
2013-03-15 13:14
#1
  1. De gånger jag gör ett horoskop så använder jag mig av Placidus Hussystem.
  2. Därför det känns rätt.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[greenseng]
2013-03-17 00:32
#2

ahh…

Ett livstecken. Och jag som trodde att den här gruppen vilade i djup, djup dvala.
Hade till och med tanken att skriva något i stil med:

"Sov du lilla web-mail-grupp - än så är det vinter". 🙂

Och så fick jag inte det. Katten också.

Fast… du är väl någon typ av moderator eller något sådant?
Hmm…

Om ingen annan är intresserad av att svara på en stackars nykomlings inlägg…
Ja, då blir det ju moderatorns plikt att av humanitära skäl hoppa in.

Varför ingen annan svarar? Tja…
Börjar man ett inlägg med 10 000 kr frågan osv. så bryter man ju mot "Jag är inte - lagen" eller "Jante - lagen" som den ju så populärt kallas, och då blir man ju naturligtvis tvär-rökt.

Jante-lagen är inte inskriven i grundlagen. Det behövs helt enkelt inte.

Som du naturligtvis redan har listat ut så har jag Pluto i hus 11 och det märks alltid i sociala sammanhang.

Placidus. Därför det känns rätt. Undrar just om jag har hört det någon gång förut? :-)
Men… Det är trots allt det mest naturliga svaret. Om än lite kortfattat.
Men på nätet skall man uttrycka sig kortfattat. Annars orkar folk inte läsa.
Och alla dessa regler brukar jag alltid strunta högaktningsfullt i.
( Uranus i Konjunktion med Mars i hus 10 ). 😃

Själv startade jag med Placidus när jag äntligen beslutade mig för att åtminstone ge Astrologin en chans.
Och vid den tidpunkten så fanns det egentligen inte många andra val.
Det fanns ingen dator då och man fick använda sig av tabell-verk och matematik istället.
Och av de mer komplicerade hus-systemen så fanns egentligen bara tabeller för Placidus system någorlunda lätt tillgängligt.

I min otroliga och obotliga dumhet så trodde jag att Placidus var det enda hus-system som fanns och alltid hade funnits och alltid skulle finnas.
Jag menar… Trots allt är ju husen ganska talande och viktiga så där måste väl alla Astrologer lagt ner en otrolig forskning och vara rörande och glatt överens om, vilket hus-system som är bäst.

Eller… husens placering bör väl helt enkelt vila på så naturliga och grundläggande principer så att någon ytterligare diskussion inte är nödvändig.

Och här märkte jag ju snart att kunskapen om husens placering var dold i något som verkade vara en ogenomtränglig dimma.

Till sist blev jag tillräckligt höggradigt irriterad ( läs vrål-förbannad ) så att jag bestämde mig för att reda ut vad det egentliga problemet egentligen handlade om.
Det blev en "liten" resa in i matematikens underbara värld och även historiens.
Och till sist var jag, om möjligt, ännu mer förvirrad än när jag startade.

Man läser idag överallt att det finns mer matematiskt "genomtänkta" system än Placidus. Exempelvis Koch-s system.
Det förefaller mig lite gåtfullt därför att Placidus system är matematiskt sett otroligt genomtänkt, så att Koch-s framstår som ganska mediokert i jämförelse.
Åtminstone som jag ser det.

Placidus levde troligtvis någon gång på 1700-talet men systemet verkar ha funnits i Arab-världen redan på 1300-talet.
Och därmed fanns det förmodligen betydligt tidigare. ( Inget nytt under solen ). 🙂
Faktum är att jag har blivit mer och mer förundrad över den genialitet några av våra förfäder visade prov på.

Jag blev därmed förfärad, för att inte säga chockerad och frustrerad, när jag märkte att Placidus system inte längre fungerade vid latituder över 66 grader.
Råkade ett barn bli fött på Nord eller Syd-polen så skulle man alltså inte kunna ställa ett riktigt horoskop på det.
Och så kan man ju inte ha det. Ett stackars litet rent och oskyldigt barn ( jag har Solen i Kräftan - som du kanske förstår ) måste ju kunna få ett Horoskop ställt.
Spelar ingen roll var här på jorden barnet är fött. Här måste verkliga jämlikhets-principer gälla. Det är helt enkelt ett grundläggande krav.

Vid Latituder av 66 grader och över så får man ( ibland ) en situation i matematiken, som helt enkelt är omöjlig att hantera.
Påminner om division med noll men är egentligen ännu mer fruktansvärd.
Och här rasade min astrologiska värld samman.
Placidus hade helt rått och hämningslöst dragit mig vid näsan.
Vilken snubbe! Stryk skulle han minsann ha.

Till sist förstod jag att det måste föreligga ett tankefel här någonstans.
Och det enda sättet att lösa det är att helt enkelt ta en resa bakåt i tiden och försöka reda ut:
"Hur tänkte egentligen de uråldriga Astrologer som kom på hus-systemen?

Men tidsresor är inte möjliga. Ännu. Åtminstone inte vetenskapligt.
Och vi har inte så mycket historisk dokumentation kvar.

Men så mycket verkar vara kvar, att man vet att de äldste ställde extremt stor vikt vid den punkten vid horisonten i öster där solen valde att stiga upp.
Jag misstänker att för dem var den punkten betydligt viktigare än soltecknet.
Den kallas Ascendenten ( Asc )  och är helt enkelt punkten där Ekliptikan skär horisonten ( enkelt uttryckt ).
Ekliptikan är ju den bana som solen ( och planeterna ) följer på sin vandring genom Zoodiaken. ( Från jorden sett ).

Varje människa som upplevt en soluppgång kan nog förstå deras inställning.
Och när ett barn föds så blir det ju automatiskt extremt viktigt att veta vilket tecken vid horisonten som kommer att lysa upp barnet.
Det blir en vägledning i att förstå barnets personliga utstrålning.
Förr i tiden var det förmodligen värsta vadhållningen i gång vid ett barns födelse.
Och alla stod och spanade mot öster.

De gamla astrologerna hade ju tillgång till zoodiaken, alltså tecknen.
Och den information som det då ger.
Men ville också naturligtvis ha tillgång till en mer personlig vardaglig eller "lokal" information.
Därför testade man att bygga en ny Zoodiak. Och startpunkten för denna blev då Ascendenten.

Startpunkten för Zoodiaken är ju Väduren.
Och med ett system till med en ny startpunkt, fick vi genast tillgång till mer detaljerad information.
Eftersom varje hus startade i ett speciellt tecken och kunde i sig också ha speciella egenskaper.
Och man hade helt plötsligt att en planet hade inte bara en tecken-position utan också en hus-position.
Och det första huset blev då grundläggande för att förstå personligheten.

Husen har en koppling till tecknen. Vädurens kod-ord är ju "Jag är". Ett uttryck för personlighet och väduren är det första tecknet.
Och detta färgar därmed Hus 1.
Oxens kod-ord är "Jag har" och är kopplat till materiella tillgångar men också till konst och charm. Detta färgar hus nr 2.

Problemet med hus-systemen verkar komma vid hus nr 10.
Detta är kopplat till Stenbockens tecken med kod-ordet: "Jag använder".
Det brukar kopplas till karriär, arbete osv.
Om man använder Lika Hus-systemet så indikerar början på hus 10 Ekliptikans högsta punkt.
Och… det är här problemen börjar hopas.

Vid denna tiden var en annan detalj oerhört viktig.
Och det var när Solen stod exakt i söder. Den punkten som brukar kallas "Medium Coeli" eller "MC".
Då stod Solen högst på himlen.

Således borde MC markera en höjdpunkt för personen.
Men det gjorde ju hus 10 också.
Och jag misstänker starkt att det är detta som givit upphov till problemen med hus-system.
I lika-hus-systemet så behöver MC inte ligga i hus 10.
Och detta var ju ytterst irriterande.

Och lösningen verkar vid första påseende ganska självklar.
Man satte helt enkelt början på hus 10 vid MC och justerade husen därefter.
Och det är tekniken att justera husen här som gett upphov till denna ocean av hus-system.
Alla hade nämligen sin egen lilla ide om hur justeringen skulle gå till väga.

Och allt startade troligtvis någorlunda nära ekvatorn.
Och där blir skillnaden mellan husens storlek inte speciellt märkbar.
Men man behöver inte gå speciellt högt i latitud förrän skillnaden i storlek på husen vid vissa klockslag - måste ses som patologisk.
Att införa någon slags korrigerings-funktion här vore egentligen bara detsamma som att införa ett nytt hus-system.

Men vad är det egentliga felet här?

Som jag ser det så måste det vara att man blandar ihop två olika referens-system.
Man blandar det Ekliptiska systemet med det Ekvatoriella eller något liknande system som härför sig till jordens koordinater och inte till Ekliptikan.
Och då blir det helt enkelt för rörigt.

Det finns trots allt några få hus-system som kan klara av att ställa ett horoskop på en person oavsett var personen är född.
Om personen är född på Nordpolens spets eller Sydpolens spelar ingen roll här.

Det första är naturligtvis Lika Hus-systemet. Och likaså Hela Tecken ( Whole Sign )-systemet.
Sedan har vi ett gammalt system som heter Alcabitius-system.
Därefter finns system där Ascendenten kan ligga lite var som helst:
Meridian-systemet.
Morinus-system.

Personligen så föredrar jag Lika Hus-systemet.
Det verkar ge en tillfredsställande helhetsbild av personen eller "situationen".
Och jag har en känsla av att "de gamle" visste vad de höll på med.
Även om de inte hade tillgång till den precisionen i teknik som vi har.

Fast dock måste jag erkänna att jag ibland testar något eller några av de andra systemen också
Det känns lite grand som att sätta på ett annat objektiv på en kamera. :-)
Och jag misstänker att blir man van vid ett system så korrigerar man antagligen intuitivt för de problem som kan uppstå.
Huvudsaken är väl att man trivs med det man gör. 🙂:-)

Tack väldigt varmt för ditt svar.
Men om ingen annan än moderatorn svarar om ett dygn från nu - då avslutar jag min premuration på gruppen ( Pluto i hus 11 ).
Eftersom det uppenbarligen inte finns något intresse. 🎧

Farwuq
2013-03-17 09:30
#3

Kul och se dig här, lite nytt blod på sajten.

Jag har tagit över här för att hålla huvudet på astrologisajten över vattnet. Synd är däremot att jag är såpass sjuk numera att jag inte orkar mycket mer än svara på ett och annat inlägg som kommer upp.
Övriga skribenter dyker upp av och till. Jag har annonserat efter en medhjälpare som är skrivkunnig och som har lite mer ork i muskulaturen och huvudet än mig, men det har varit lönlöst. Det är så mycket lättare att få folk till smådjurssajter och kostsajter än till denna något udda astrologin som inte ses som fullt rumsren.

Jag började lite försiktigt med astrologi för över 30 år sedan men har gjort ett långt uppehåll sedan grundkursen, det var en ren tillfällighet som jag snubblade in hit och tog över när sajten nästan lades ner. och förpassades in i skuggorna

Mitt eget horoskop är inte uppmuntrande, stora korset kan bli tungt att bära.

http://astrologi.ifokus.se/discussions/4f797f31d4ebea088d001019-mitt-natalhoroskop?discussions-5

Som du säger så finns det en uppsjö av olika hus-system, men jag vidhåller min åsikt om att Placidus är det som passar mig bäst, men samtidigt så har det - precis som du säger -  sina begränsningar vid höga latituder, då sammanfaller ASC och MC på samma punkt. Man får då ta till lika-hus-systemet, eller försöka att tolka det på något annat sätt 

Med vänlig hälsning Farwuq

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Emo
2013-03-17 10:18
#4

#2 greenseng, det var ett långt men mycket läsvärt inlägg du gjorde. Vi får hoppas att Draken (Farwuq) snart åter kommer att orka med här.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[greenseng]
2013-03-17 20:31
#5

Hej Emo. Och tack.

Vem vet… Du kanske kommer att ångra dig. Om du inte hade gjort inlägget så hade jag fällt ut mina svarta vingar och flugit vidare. 😎

Det verkar som att inläggen publiceras tidsmässigt här och att man inte kan svara person till person.
Men jag kan ju ha fattat något fel här. Vore inte första gången. 🙂

Till Draken vill jag säga att jag kastade en hastig blick på ditt horoskop.
Det ser minst sagt tufft ut.
Ett fast T-kors. Och om man sätter orben tillräckligt högt ( mer än 8 ) så blir det väldigt komplext.

Sådana här konfigurationer är svåra men intressanta.
Jag undrar ibland om inte planet-energierna strävar efter att flyta samman, så jag inbillar mig att man kan öka orben för de ingående planeterna i konfigurationen i sådana här sammanhang.

Lite grand som när elektronmolnen överlappar i en Bensol-molekyl.
Men det är bara en tanke som jag inte verifierat än.

Du vet väl om att du har en väldigt stark Kvintil-triangel mellan Solen, Jupiter och Saturnus?
Där orben mellan Solen och Saturnus är så liten som endast 5 minuter.
Alltså i princip nästan helt exakt.
Den största orben i konstellationen är bara 42 minuter.
Alltså inte ens en grad.

En kvintil delar cirkelns 360° med 5. Man får alltså 72°.
Men till kvintilerna räknas även bi-kvintilen som är 72*2 alltså 144°

Vid Konjunktionen delar man cirkeln med 1.
Vid Oppositionen delar man cirkeln med 2.
Vid Trigonen delar man cirkeln med 3.
Vid Kvadraturen delar man cirkeln med 4.
Vid Sextilen delar man cirkeln med 6.

Så… jag frågar mig… vad det är för fel på talet 5? 🤔
Och det gjorde Kepler också.

Kepler menade på att en Kvintil har följande innebörd:
"En stor förändring som kommer snabbt."

En som hade mång Kvintiler var Einstein. Speciellt till Uranus.

Hoppas du mår bättre snart. 🙂

cu

हूं

Emo
2013-03-17 21:24
#6

#5 Hoppas du får fler intresserade att läsa dina texter och diskutera med dig. Jag kan läsa, men tyvärr inte bidra med något. Alla hoppas vi att Draken ska hänga med länge och inte bli för sjuk för ofta. Han har det kämpigt, men försöker alltid vara vänlig och hjälpsam.

Ge inte upp för snart. Det brukar bli bättre. Dina intressanta och välskrivna texter behövs.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Annons:
[Sol69]
2013-03-17 21:28
#7

Jag kan också läsa och lära mig. men kan inget om husen och sånt.. men intressant är det. så skriv gärna mera 🙂

[greenseng]
2013-03-18 01:48
#8

#6 Testar med det här mystiska "#" - tecknet och ser vad som händer. Jag har ingen aning om hur sakerna fungerar här.

Men det är en massa #-tecken överallt och de måste ju komma någonstans ifrån. Jag är så hopplöst dum på sådant här.

Ja du Emo. Ge upp? Vad då ge upp. Jag skriver när jag känner för att skriva. Svårare än så är det inte.

Och välskrivna texter. Hmm…. Det undrar jag nog lite grand över.🙂

Jag är ingen Astrolog egentligen. Oh nej. Tro aldrig det. Jag ser mig själv fortfarande som en total nybörjare. Men jag tycker Astrologi är både fascinerande och intressant.

Intresset har blommat upp och sedan lagt sig att sova. Många, många gånger. Så det har varken blivit hackat eller malet. Litet synd på sätt och vis. En lärare i Psykologi sade en gång att hon haft en elev som började studera Astrologi redan som barn. Han kunde säga allas stjärntecken i klassen utan några som helst problem. Och hennes också.

Hon sade att om hon hade vetat lite tidigare vad Astrologi egentligen var så hade hon aldrig slösat bort sin tid på psykologi. Hon hade börjat studera Astrologi direkt. Det trots att en skola i England i Astrologi ändå föredrar att eleverna har kunskap i psykologi innan de börjar.

Det ligger kanske mer i Astrologi än man först kan tro.

हूं

[greenseng]
2013-03-18 03:50
#9

#7 Tjohoo! "#" - tecknet fungerar. Vad bra! 😃

Sol69. Det låter ju faktiskt lite Astrologiskt.

Hus. Jo men visst.

Min favorit-bok är borta. Min son ville ha med sig den till Australien. Och så glömmer han den hos sina mor-föräldrar. Hade jag vetat det så hade jag behållt den. Och nu verkar det som om jag behöver den.

Men den pratar om Vad, Hur och Var.

Men jag minns inte riktigt i vilken ordning. Och vad som var vad. Men strunt sak samma. Vi testar ändå. Det här handlar trots allt egentligen om flöden av energier.

Jag misstänker att planeterna står för Vad. Vad för slags typ av energiflöde är det som är i omlopp? Och tyvärr är energi ett ganska missbrukat ord. I fysiken står det för en sak och i New Age för en annan. Men ändå har man en känsla av att det symboliserar något som egentligen upplevs intuitivt som ganska lika.

En strömning av något. Ett kraftflöde.

När våra förfäder såg upp mot natthimlen och noterade den röda stjärnan ( planeten ) Mars, så upptäckte de att folk blev mer energiska. Ibland så "peppade" att de inte kunde hantera det. Och då blev det aggressioner och bråk.

Men Mars visar på hur vi föredrar att kanalisera vår energi. Och därför är jag alltid nyfiken på i vilket tecken en person har sin Mars. Det visar just på Hur denna energi kanaliseras. Jag exempelvis har Mars i Tvillingarna. Och att jag tycker om att prata på märks kanske.😃

Jag misstänker starkt att jag pratade redan när jag låg i min mors mage.

Men Var i våran vardagsvärld yttrar sig detta?

Det är där Husen kommer in.

Att veta Vad och Hur - alltså det planeterna visar och det tecknen visar är ju förstås väldigt bra. Men det känns som att man vill ha lite mer information.

Det tyckte åtminstone våra förfäder och de började fundera lite grand.

Efter ett tag, efter många olika försök hit och dit, så utkristallerades ett så kallat hus-system. Det utformades som en ny typ av tecken-uppsättning eller Zodiak. Men denna nya uppsättning startade vid Ascendenten. Den vanliga tecken-uppsättningen som kallas Zodiaken eller djurkretsen, den startar där tecknet Väduren börjar. Så här fanns en skillnad.

Men båda uppsättningarna gick runt i en cirkel och roterade med jordens rotation.

Ett horoskop ser ju ut som en tårta och det är de numrerade tårtbitarna som är husen.

Och nu hade man äntligen fått ett verktyg som gav svar på frågan Var.

Var detta energiflöde kanaliserades i det dagliga livet.

Men det finns andra energier än Mars ganska direkta och svårtyglade energi. Mars fungerar nästan som en slags strömkälla som påverkar alla våra olika energier.

När Venus steg upp mot skyn så lugnade allt ner sig och människor blev mer känslosamma och kärleksfulla. Man blev mer poetisk och skapande och det sköna och vackra började framträda mer.

Men detta är också en slags energi. Och utan den hade nog inte världen varit så trevlig att vara i.

Och samma sak gäller här. Hur tar sig denna energi sitt uttryck och var?

Men man får aldrig glömma att detta ändå bara måste ses som en fingervisning. Alla energier sprids alltid runt på olika sätt och det är farligt att generalisera. Det finns något som kallas för Aspekter också. Och de ger en fingervisning om hur energiflödet kanaliseras i kartan.

Vissa planeter har en avspänd och god relation till varandra. Andra är mer vaksamma och spända i sin relation. Åtminstone till en början. Denna relation kan med tiden mjukas upp när de lärt känna och förstå varandra och då kan relationen bli mer harmonisk.

Ibland kan det inträffa att en planet inte har någon "vanlig" aspekt alls. Det är ett ovanligt fenomen men det existerar. Det är en planet som då är ensam, kall och frusen. Den har inga telefon-ledningar någonstans. Den är alltså helt isolerad. ( Jag ser ofta aspekternas färgade streck som telefonledningar ). En sådan planet blir omedelbart nyckel-punkten i en människas horoskop. Denna planet måste stimuleras så att trådar kan byggas upp. Den visar alltså på en brist i människan och hennes liv.

Allt detta yttrar sig rent praktiskt som att människan faktiskt lär känna sig själv bättre. Eller lär känna sitt själv bättre. Börjar acceptera sina brister. Det är först när man accepterat sina brister som man har en chans att göra något åt dem.

Och när man börjar lära känna sig själv bättre så lär man också känna världen och andra bättre. Då brukar det mesta gå lite smidigare.

Vad Astrologin egentligen också lär ut är - att man faktiskt är världen betydligt mer än vad man själv till att börja med kan förstå. En horoskop-karta visar en själv - men den visar också världen.

Emo
2013-03-18 07:42
#10

#9 Ännu ett mycket intressant inlägg av dig. gillar även ditt sätt att testa hur det fungerar här på iFokus. Det tar ett tag att fundera ut mycket här. Det är så praktiskt att börja med brädgård+numret på inlägget, när man svarar på ett visst inlägg. Ibland hinner flera skriva något och då kan det annars se konstigt ut när man svarar.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Farwuq
2013-03-18 08:01
#11

Greenseng du skriver mycket intressant och du bär både på stor kunnighet och har dessutom tillika ordets gåva. Det lyser tydligt igenom. Vi är glada att du kom hit och sprider lite ljus över våra okunniga sinnen.

😉

När det gäller mitt eget horoskop så stämmer det att jag haft/har ett mycket intressant men ganska så svårt liv.
Så… en sak är tydlig och klar horoskopet ljuger nog inte. Jag har spånat och försökt att leta ibland trådarna i horoskopet som jag själv kallar för ”horrorskop”. Men jag har under årens lopp förlorat mycket av min kunskap i ämnet och jag har inte heller längre den litteratur som krävs för att i detalj kolla upp de olika konstellationerna och aspekterna i horoskopen.

Du skriver att jag har kvintil-triangel mellan Solen, Jupiter och Saturnus, vad innebär den mer konkret? Och vad har min Uranus Neptunus och Pluto att berätta, det har hänt att andra fnissat åt dessa och sagt något i stil med "Du var mig en lustig filur".

Som du har helt riktigt förstått så är # är som @ på andra ställen de är en referens, # betyder ju ”nummer”. Om man skriver ”#4” så är svaret man skriver riktat till den som skrev inlaga ”#4”. På andra ställen har jag sett Att man använder ”@” på samma sätt. Man använder ju även TS som förkortning för "trådstartare", här på iFokus förekommer "#0" ofta.

När det gäller min hälsa så räknar jag inte med att någonsin bli frisk eller bättre igen. Jag är kronisk sjuk i Primär Progressiv Multipel Skleros. Detta är en av orsakerna till att jag inte orkar skriva så mycket och såpass intressant som jag skulle kunnat förr i tiden.

Det skulle vara intressant om du kunde se tecken på allvarlig sjukdom i mitt horoskop.

Jag hoppas att du inte har tröttnat på oss och att du kommer igen och ger oss dina synpunkter. Du är alltid välkommen.

/Farwuq

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[greenseng]
2013-03-19 04:18
#12

#10

Vad som förvånar mig är att jag inte hittar någon hjälp-funktion som kan ge råd och anvisningar till sidan. Men jag kanske bara råkat missa den.

Ett annat är att man kan inte få en förhandsvisning på hur meddelandet egentligen kommer att framträda när det skickats.

Jag hittar heller ingen faq eller "tränings-sida".

Men alla forum är olika. Man vänjer väl sig. 🙂

हूं

Emo
2013-03-19 06:35
#13

#12 Du kan ställa frågor om sajtfunktionerna på *SUPPORT*

Det finns en snabbknapp till SUPPORT högst upp http://support.ifokus.se/

När du skrivit ett inlägg, och publicerat det, kan du kolla om det ser ut som det ska. Du har då en timme på dig att använda knappen hantera och då ändra eventuella stavfel eller åsikter, som inte ser riktigt ut som du tänkt dig.

Man vänjer sig.🙂 Är man på en sajt, där alla är hjälpsamma, så får man hjälp med de flesta problem.

Det viktiga här på iFokus är att komma ihåg att alla sajterna här drivs av sajtvärdar, som bestämmer över sina sajter precis som värdar på fester gör. Det är deras regler som gäller och trivs man inte på en sajt, så finns det så många andra, som kanske passar bättre. Här på Astrologi finns en vänlig, hjälpsam och humoristisk värd, som är en stor tillgång för denna sajt.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Annons:
[greenseng]
2013-03-19 08:27
#14

#11

Trams!! 😂

Du kommer snart att märka att jag inte har så mycket på fötterna.

Jag blir ganska irriterad när jag märker att Sokrates hade helt rätt när han sade att: "Ju mer jag lär mig desto mer medveten blir jag om att jag egentligen inte fattat någonting".

Han kanske inte uttryckte sig exakt så, men andemeningen är förmodligen densamma.

Och framför allt när det gäller Astrologi så blir jag hela tiden påmind om det här. Därför besöker jag ofta direkta nybörjar-sidor på nätet för att nollställa sinnet igen. Och ibland tänds det faktiskt ett och annat ljus här och där. Astrologin är så ofattbart stor så det är lätt att missa både detaljer och perspektiv av helheten.

Det är som Wu Li - mästarna säger: Så länge som man ser allt som nytt, ungefär som ett barn - så har man betydligt lättare att inhämta information och kanske känna en doft av essensen av det hela.

"Horrorskop". 😃 Den var bra!

Kvintil-triangel. Ja - det är en sak för sig.

Jag har blivit väldigt intresserad av just Kvintiler och Septiler.

( Jag hoppas att jag använder de korrekta Svenska beteckningarna nu. Men jag refererar alltså till de vinkelmått där enhetscirkeln divideras med 5 respektive 7. Dvs att man får vinklar relaterade till 72° och 51° 25' eller något mer matematiskt uttryckt: n*72 och n*51.43 grader, där  n då är ett heltal > 0). ">" betyder i matematiken "större än".

Kepler's beskrivning av Kvintiler låter ju imponerande: "En stor förändring som kommer lätt". Om jag nu översätter rätt?

Men… Vad säger det egentligen? Och hur använder man det i en tolkning av ett horoskop?

Det är nog inte så lätt att svara på det när man inte har Kepler framför sig och ser glimten i hans ögon. 🙂

Normalt sett så sammankopplas Kvintiler med Kreativitet som leder till utveckling. 

En del förklarar Einsteins genialitet med hjälp av just hans Kvintiler.

Han har tre Kvintiler som arbetar på hans Uranus som ju är känd som den vetenskapliga utvecklingens planet.

Men han har också en Kvintil-triangel liknande din fast mellan Jupiter, Neptunus och Månen. Jag har här använt en ovanligt stor Orb för Kvintilerna. Hela ±5° även om de flesta Kvintiler här har en betydligt lägre Orb. De flesta tillåter bara en Orb på cirka 2°, men jag är något tveksam här. Frågan är om en Kvintil skall behandlas som en helt vanlig  "svag" aspekt. Men även med en Kvintil-Orb på två grader är hans horoskop talande.

Kvintiler sammankopplas alltså normalt med kreativitet, men också med en typ av eccentricitet som ofta ses hos skapande människor.

Och det är kanske här man vill se glimten i Kepler's ögon.

Ett snabbt skifte av sinnesstämning. Tvära kast i humöret. Triviala hem-uppgifter typ disk, tvätt och städning ignoreras ofta. Ibland blir till och med hygienen tillfälligt lidande. ( Men åtgärdas oftast snabbt vid en diskret påminnelse. Mest uttalat hos män ). Det finns helt enkelt inte tid för triviala detaljer när Kvintil-människor skall lösa världsproblemen.

Jag tycker mig också ha märkt en viss typ av rebell-beteende här. Många gånger tydligt uttalat hos yngre människor, typ tonåringar. Men kan även anas hos mer vuxna individer fast det då är mer "polerat".

Kvintil-människor har ofta någon starkt uttalad egenskap, som de är totalt omedvetna om. Till exempel: En oemotståndlig charm som man kan ha väldigt svårt att värja sig mot.

Men det finns andra exempel också. Det som är intressant är att de är helt omedvetna om sin egenskap. Livet har ju alltid varit så.

Kvintiler verkar också vara ärftliga. Åtminstone till en viss grad.

Jag känner en typisk Kvintil-kvinna som har ett horoskop som formligen kryllar av kvintiler. Och hon är ju som hon är… 😃

Men det märkliga är att hennes dotter har exakt samma Kvintil-"syndrom". Så jag tror faktiskt att det ligger något i föreställningen som existerar att Kvintiler är ärftliga.

En aspekt tycks ibland innehålla avtryck av föregående aspekter. Innan Kvintilen har vi den harmoniska och ibland lättjefulla Trigonen. Sedan kommer den mer "hårda" Kvadraturen. Om Trigonens lättjefullhet leder till att systemet börjar stagnera och inte ser sina möjligheter - då leder det till protester. Och en Kvintil är född. 😃 Friktion och nyskapande tills lugn åter kommer till systemet - nu symboliserat av en sextil.

Men systemet har utvecklats till en högre nivå. Och om vi inte hade haft Kvintil-människor så hade vi fortfarande kört omkring med häst och vagn - eller suttit i träden och ätit banan och bara tjattrat på varandra. Och inte vetat hur vi skulle hantera den väntande tigern som smyger omkring i buskarna.

Talet 5 har, åtminstone i den västerländska världen, ibland betraktats med en viss fruktan och skepsis. Man förstår lätt varför om man har ett instrument hemma - typ ett piano eller en synth eller gitarr.

Testa att slå an ett C-ackord följt av ett F#-ackord. Eller ett E-ackord följt av ett A#-ackord.

Följden är en variant av något som inom musiken kallas Tritonus eller Djävulens intervall. Det var förr förbjudet att spela i kyrkor och jag tror knappast det är speciellt populärt idag heller.

Spelar du det hemma högt nog kommer grannarna att klaga. Så vida de inte är hängivna fans av Heavy Metal - musik. Då har du omedelbart en skara med beundrare.

Jag misstänker starkt att Kvintilen är kopplat till detta. Om man har en komplett Kvintil-uppsättning i sitt horoskop så dyker det välbekanta pentagrammet eller fem-stjärnan upp. Och det anses ju ha kopplingar till mörkret. Även om jag faktiskt hört diametralt motsatta kopplingar här. En del kopplar det faktiskt till Jesus. Andra till Venus ( vilket även finns en astronomisk förklaring till ). Och jag har till och med hört om en koppling till Alverna.

Men… vad vet jag?🙂

PPMS. Det är inte att leka med, direkt.

Forskningen har väl gjort vissa framsteg i förståelsen av de relaterade processerna i nervsystemet. Och hur man eventuellt skulle kunna tänkas hantera det. Så ge för sjutton inte upp än. Man vet aldrig vad som kan hända. Glöm inte Keplers: "En stor förändring som kommer lätt".

Uranus, Neptunus och Pluto? Hmm…

Om det är kvinnor som fnissat och sagt att du är en lustig filur, så är det nog ganska uppenbart. Kvinnor tycker normalt inte om att tala för öppet om vissa saker. Det skall helst göras lite mer hemligt för då blir det ju mer spännande och samtidigt kopplat till typisk kvinnlig färgning av humor.

Förmodligen används Placidus Hussystem här och då får du Pluto i sitt egna, ganska spännande hus 8. Och när kvinnor är inblandade så handlar det bara om tre saker här. Sex, sex och åter sex. 🥳

Du har också Pluto retrograd, vilket tillsammans med den fantasifulle Neptunus i frihetens, kunskapens och resornas hus 9 kan med den hjälpsamma sextilen säkert leda till spekulationer av häpnandsväckande mått. Speciellt som du har Uranus, eccentricitetens förlovade planet ( också retrograd ) i relationernas hus 7 förstärkt med en sextil till den expanderande Jupiter. Däremot är ju Uranus lite på kant med Neptunus här, men det balanseras säkert av Neptunus goda relation med Pluto.

Men… du skall nog inte hänga upp dig så mycket på det. Kvinnor är som kvinnor är och män är som män är. Det är bara bortkastad tid och energi att försöka ändra på det. Man måste göra en grundläggande analys av horoskopet innan man egentligen kan yttra sig här.

Men… det kan faktiskt vara ganska roligt att smattra ur sig snabba observationer ibland. 😃

När det gäller Kvintil-triangeln och resten av ditt horoskop så är jag alldeles för trött just nu. Dessutom har jag några ganska komplicerade saker jag måste sätta mig in i. Och det tar alltid energi och tid.

Jag har däremot inte tittat så mycket på hälsa och sjukdomar när det gäller Astrologi. Har faktiskt en gigantisk lucka där. Och då är ju ditt horoskop naturligtvis värdefullt i och med att du har en väl-definierad sjukdom. I ditt fall handlar det väl om nervsystemet. Bör väl vara Merkurius som hanterar det. Och Merkurius har det ju inte så lätt i ditt horoskop när både Neptunus och Uranus håller på och mobbar honom.

Men trots allt så har han ju hjälp av den store Zeus eller Jupiter här, så här kan väl det mesta hända.

Och aspekter kan mjukas upp.

Skall se om jag tittar vidare på ditt horoskop. Det är en tung sak att göra och vid ett första påseende på det får jag nästan hörsel-skador. Aldrig sett maken till tufft horoskop.

Dock… jag ser att du har Saturnus i hus 11. Den sociala offentlighetens hus. Och den är i den stimulerande Skyttens tecken. Med helt underbara aspekter till Månen och Venus. Och ingen hårdare aspekt i sikte. Med den ordningsfulla men erfarna gamle Saturnus i en sådan position så är du faktiskt född till Moderator. 🙂

हूं

Farwuq
2013-03-19 14:01
#15

#14
Detta var ju riktigt intressant, du kan nog mycket mer än du gör gällande.

😉

Att säga Kvintiler och Septiler bereder mig inga problem, jag förstår.

Kreativitet kan man lugnt säga att jag besitter, jag älskar att skriva texter och har sex färdiga romaner liggandes. Därtill kommen en som är färdig till hälften och en som är nyligen påbörjad. Tyvärr så tar min sjuka mycket av min ork och det är inte så ofta som jag får möjligheten att kreativt sitta ner och skriva. Min sjukdom påverar dessutom minnet och andra hjärnfunktioner till det sämre.😕

Jag var också makalös sagoberättare när min dotter var liten. Orden strömmade ur min mun, jag visste inte själv vad som skulle hända i nästa mening. Det var som om jag kanaliserade sagorna om Farwuq den gröne draken.

Du nämner orbisens storlek vid olika aspekter, vilka är de generella huvudreglerna? Jag har hört allt från 8° ner till enstaka grader. Jag har lärt mig att de stora gäller för oppositioner och konjunktioner. Sen trappas det ner vartefter, som t.ex. de 2° som du nämnde i samband med Kvintilerna. Olika källor anger olika värden, det kan bli lätt förvirrande ibland.

Kul det där med Kvintilerna. Varken jag eller min fru är särskilt intresserad av att städa. Men oftast är det jag som får dra igång diskmaskinen när diskbänken är fullsmockad. Som du skriver, jag sysslar inte gärna med ”triviala detaljer”.

Jag rebellisk? Kanske något, jag är ju Vattuman och jag går mina egna vägar, jag tänker själv och har svårt att acceptera världsordningen så som makten vill servera den för mig. Även de andra som anses radikala och progressiva, anser jag vara lydiga redskap, jag går alltid ett steg till.
Jag, en konspirationsteoretiker? Du får kalla det/mig vad du vill, jag ger dig full frihet.

Jag känner igen även det där med andra egenskaper. Jag kan vara väldigt social, charmerande och underhållande om jag sätter den sidan till, men å andra sidan, det var ju även Hitler.

Ärftliga Kvintiler? Jag borde nog kolla upp min dotters horoskop.

Pentagrammets kopplingar. Är det inte beroende på hur det är vänt? Varifrån det hämtar sin energi.

PPMS: det stämmer det är ett tungt kors att bära, men jag gör det med ett leende på mina läppar och i mitt sinne. Jag tänker inte bara ge upp som många andra. Jag är en stridsman och kontrar min åkomma på allehanda vis. Jag har för vana att gå ca sex km varje arbetsdag och detta utan att vila på någon parkbänk. Jag jobbar heltid men givetvis kan jag inte ge 100% i arbetsinsats. Jag medicinerar en hel del, men jag anser mig inte särskilt drabbad av några biverkningar. Jag ser dem kanske inte i drogruset.
😛
Som tur är så betalar arbetsgivaren mina mediciner upp till högkostnadsskyddet. En enkel burk Lyrica kostar nämligen ca 1550,- sen kommer andra preparat därtill bl.a. licenspreparat som tas in från Tyskland.

/Farwuq, den rebelliske stadstjänstemannen

PS Varför har du sanskritsymbolen för ”jag”, i signaturen?

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[greenseng]
2013-03-19 20:36
#16

#13

Tack för informationen. Den är värdefull.

Hade ingen aning om att man kunde justera sitt inlägg inom en timme efter publiceringen. Det är ju guld värt att få veta. 🙂

हूं

[greenseng]
2013-03-19 23:44
#17

#15

Mer än 6 romaner? Oj.

Har själv funderat på att skriva, men det har liksom stannat vid funderingar.😃

Orbisar. Tja… Det verkar som att alla har sina favorit-orbisar. Och det är nog ganska förståeligt. Det är väl som med att spela spel eller programmera. Alla har sin egen personliga stil.

Man märker ganska snart att ju mindre Orb en Planet har i en aspekt, desto starkare blir dess effekt. Eller båda objektens effekter. Men sätter man Orbisarna för snävt så kan man missa viktiga detaljer. Därför brukar jag använda flera Orb-uppsättningar. Det blir lättare att se olika saker då.

Har man en stor Orb så blir det många aspekter och kartan blir ganska rörig. Vid små Orbisar så framträder många av de starkare influenserna tydligt, men man kan missa viktiga konstellationer.

Dessutom brukar jag ha en uppsättning för Asc och Mc, och en utan.

Det kan bli så väldigt rörigt annars.

Och till mån-noderna brukar jag undvika orbisar. Jag har än inte helt greppat vad de egentligen står för. Jag är inte helt tillfredsställd än med de gängse tolkningarna.

Min default-uppsättning på orbar när det gäller de vanliga aspekterna är ganska enkel.

Konjunktion: 7

Opposition: 7

Trigon: 7

Kvadratur: 7

Sextil: 5

Det är samma uppsättning som Ann Henning använder i sin bok: "Modern Astrologi". Enligt mig den bästa Astro-bok som någonsin skrivits. Fick beställa en ny nu eftersom min son naturligtvis lyckades med konststycket att placera den på den plats i universum där den gör minst nytta.🤐

Den enda skillnaden är att hon brukar addera 2 när det gäller Solen och Månen.

När jag börjar att titta på ett horoskop så använder jag det här Orb-schemat utan Asc och Mc. Jag tittar då först efter helt oaspekterade planeter. De är rätt ovanliga, men finns de så är det viktigt att hitta dem så tidigt som möjligt.

Jag har sedan fler scheman med mindre Orbisar ner till 1 grads Orbis för alla vanliga Aspekter inklusive Sextiler. Det är för att få en pekare till de verkligt Super-starka aspekt-formationerna.

Här är det naturligtvis bäst att använda ett astro-program som kan ha många olika Orb-system och Aspekt-system. Men jag har inte hittat något än som jag är fullt nöjd med. Så därför är jag inne på ide´n att skriva mitt eget lilla program som då är skräddar-sytt för ren astro-forskning.

Man skulle där kunna ändra orben för alla aspekter med ett enda mus-klick och enkelt ändra mellan hus-systemen med ett enda mus-klick också.

Men jag är dödligt trött på Microsoft's C++ och skulle helst vilja ha professor Wirth's Modula 2, det absolut bästa programmerings-språket som skrivits. Hittade en version på nätet som då naturligtvis hade sina brister. Som vanligt.

Började skriva ett Astro-program till Atari, och skulle just börja med grafiken, men så kraschade maskinvaran i apparaten exakt lagom till att Windows 95 kom ut på marknaden.

Och Windows har aldrig imponerat på mig. En grundregel är att skriver man något inom data-världen så börjar man så enkelt som möjligt. Nästan barnsligt enkelt. Med tiden blir det komplext nog i alla fall.

Men Microsoft verkar ha haft en annan policy. De verkar ha startat så komplext som bara är möjligt. Och då kan det inte bli bra.

Funderar på att testa Linux. Det verkar ha kommit över den värsta tonårs-hysterin nu.

Men nog om detta. Tillbaks till stjärnorna. 😃

Var var vi? Ja just det… Orbisar.

Till de mindre Aspekterna så använder jag Orben 3 och sedan 2 och till sist 1. Då har jag inte räknat in Kvintiler och Heptiler. Jag tittar lite närmare på dem nu så jag har ett mer utvecklat system där. Går vi vidare förbi Kvintiler och Heptiler så glider jag automatiskt in på Harmonics. Kanske kallas Harmonier på Svenska. Och där är jag mest intresserad av något som kallas "Axial Harmonics". Men det är en annan femma.

Sedan har jag några scheman där jag använder alla aspekter upp till och inklusive Heptics. Där börjar jag med grund-orben 5 fram till Sextiler. För Sextiler och Pentiler har jag jag Orben 3. Och till sist Orben 2 för Heptiler. Men jag har system med mindre orbar här också.

Ibland är det bra att titta på alla aspekterna för att fånga speciella planet-konfigurationer på himlen. Just nu t.ex lyser "Gud's finger" på himlen. Och för några dagar sedan tror jag till och med att vi hade en "Drake" där. Det händer mycket nu bland stjärnorna.

Den 20 April kl. 13:33 Svensk tid så går Mars ut ur sitt eget tecken Väduren och in i Oxen. När en planet lämnar sitt eget tecken så lämnar den ifrån sig en "dusch" av sin egen energi. Det är antagligen för att tala om att den har varit hemma och vilat men nu minsann… "Nu skall det bli annat av, tycks den vilja tala om."

Just då är det en intressant konstellation på himlen.

Du kan se den här: http://uploads.ifokus.se/uploads/ea2/ea22089214026d9990cd85a43ac96a7b/mars.png

Försökte lägga in länken med verktyget ovan - men det hände ingenting.

Vet du om det går att lägga in html-kod i inläggen här? Det hade varit användbart.

Angående pentagram och deras placering så kan man ju börja undra. I Oakland, Kalifornien 2 April 2012 kl.10:40 lokal tid så händer en otäck sak på en kristen skola. Och exakt vid den tidpunkten så är det ett pentagram bland stjärnorna. Men det har faktiskt spetsen rakt upp. Åtminstone från en Astrologisk synvinkel. Det var väl knappast någon som lade märke till detta eftersom Orben var så hög som 5. De flesta är ju konservativa och vill ha en orb på högst 2 för Pentiler och då blir det ju inget pentagram.

Men trots allt så klarade ju sig kvinnan oskadd som galningen egentligen var ute efter.

Och tack för informationen om min signatur. Jag har letat efter den men det var ingen som hade något vettigt svar att komma med. Men nu så hittade jag den direkt på Google Translate utan några problem. Så tydligen uppdateras Google Translate allt som oftast. Det märkliga är att min kompis som är expert på Sanskrit inte heller kände till den.

Jag är barnsligt förtjust i symboler. Har alltid varit det. Och den här lilla symbolen hämtade jag från det Buddhistiska mantrat:

Om Mani Padme Hum - alltså:

ओं मणिपद्मे हूं

==================

Emo
2013-03-20 06:53
#18

#17 Vill du lägga in länken med "verktyget ovan" så skriver du det ord/den mening du vill ska användas, sen markerar du den. Därpå trycker du på symbolen för länk (den tredje från slutet) Då får du upp en ruta att fylla i.

Ofta föredrar jag att göra på samma sätt som du gjort i #17

Här länkar jag så som jag beskrivit

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Farwuq
2013-03-20 10:33
#19

Draken Tackar.

Du delar med dig av med en massa detaljkunskap, så noggrant har jag aldrig lärt mig om orbisar. Du får mig att se på det hela i en annan vinkel och du väcker många nya tankar. Du är en sann tillgång.

Jag ser att du även tolkar heptiler (1/7) 51,4°, är detta en positiv eller negativ aspekt? Samma fråga beträffande novilerna (1/9) 40°. Jag gissar att de ska tolkas på ett positivt sätt, men jag kan ha totalt fel.

Vad jag har förstått så bör man i varierande grad ta hänsyn till följande aspekter:

  • - Konjunkturen 0°
    - Oppositionen 180°
    - Quinkuns 150°
    - Biquintil 144°
    - Sesquiikvadrat 135°
    - Trigonen 120°
    - Kvadraturen 90°
    - Quintil 72°
    - Sextilen 60°
    - Heptiler 51,4°
    - Halvkvadraten 45°
    - Novilerna 40°
    - Halvsextilen 30°

Hur tar du hänsyn till planeternas höjd över eller under ekliptikan? Det kan variera en hel del.

Det där med pentagrammet den 20 april, får mig att rysa och alla möjliga scenarion dyker upp i mitt huvud. Hur tolkar du det?

Du skriver även lite om astrologiprogram och deras brister, men finns det likväl något som du kan rekommendera? Någon som uppfyller anständigt många kriterier?

Det där med HTML-kodning i inläggen vet jag inget om, men skriv ett PM till Erik eller Niklas, de är några av killarna som driver iFokus, de kan säkert hjälpa dig tillrätta. Jag tror att Erik är huvudkonstruktören.

http://support.ifokus.se/users/4d7120d8b9cb4620e900c6e1-erik

http://www.ifokus.se/users/4d712273b9cb4620e9034745-niklas

Att skriva romaner är inte så svårt som det låter. Man börjar med att samla en massa idéer om vad som ska ske i boken. Man bygger upp en massa händelser som man sen försöker få upp i kronologisk ordning. Ju mer man skriver in ju lättare blir det sen när man sätter kött på benen.

Man skriver aldrig en roman rätt upp och ner om man nu inte råkar vara en övermänniska. Men det kräver förståss en massa fantasi och inlevelse förmåga.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Emo
2013-03-20 10:56
#20

#17 Vad vill du göra med HTML här?

Jag misstänker att killarna (bakom iFokus) inte vill låta oss använda det för det finns tyvärr vissa, som vill krångla till så mycket som möjligt och då blir texterna inte så njutbara att läsa för de flesta av oss.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Annons:
[greenseng]
2013-03-21 05:35
#21

#18

Ahh… Det förklarar en hel del.

Tack för upplysningen.🙂

[greenseng]
2013-03-21 05:55
#22

   För det första måste jag be om ursäkt för en sak.
Jag sysslar lite grand med …ähum… matematik.
Och i den matematiken ingår något som kallas polynom.
Och det är polynom av ganska höga gradtal.

Det är en del av en hobby jag har. Det handlar om Fraktal Konst.
Det är en typ av grafisk konst.

Man behöver nödvändigtvis inte hålla på med matte här, men eftersom Fraktaler grundar sig på matematik så får man en annan kontroll och

överblick av det hela om man då kan meka lite med "egna" formler.
Fraktaler är också inte bara oerhört vackra, utan även extremt intressanta.

Det normala är att folk använder sig av formler som innehåller polynom av lågt gradtal.
En sådan formel kan se ut så här:

z = z² + c

Min kompis ( Sanskrit-proffset ) och jag ville gå lite längre än detta "Kvadratiska" polynom.

Vi gick till Kubiska polynom:

z = z³ - 3a²z + b

Vilket då kan jämföras med Trigoner. Alltså en trea. Det har ju inget med Astrologi att göra. ( Antar jag ). 😃

Kan kanske vara lite förvirrande att Kvadratiska kan jämföras med Oppositioner.
Men det klarnar kanske lite när jag säger att Quartics, alltså grad 4, då kan jämföras med Kvadraturer.

Sedan följde Pentics ( grad 5, Qvintiler. Eller hur. ) och Hexics ( grad 6, jämför med Sextiler ).

Men sedan kom den magiska grad 7. Och vi hade valet mellan Septics eller Heptics.
Tyvärr valde vi benämningen Heptics. Vi tyckte att Septics förde tankarna för mycket till objektet Septic-tank.
Lite löjligt så klart, men vem kunde ana framtiden?

Men det leder naturligtvis till att jag ibland kommer att i hastigheten använda ordet Heptil när det egentligen skall vara Septil.
Både Heptil och Septil pekar mot talet 7. Så teoretiskt sett är det exakt samma sak. Men…
Någon ordning måste det ju vara. :-)

För de som inte är så hemma än när det gäller de mindre aspekterna kan det naturligtvis bli extremt förvirrande.

Men oroa er nu inte av ovanstående. Jag är definitivt ingen matematiker. Det ingår bara som en hobby i en hobby.
Jag hade till och med svårt att få godkänt i matte i skolan.
Säger en hel del om kvaliteten på pedagogiken i vårt skolsystem.
Och det är inte bättre idag.
Pedagogiken på alla skolor är en rest från medeltiden.
Så det så.

Men jag ber om ursäkt för förvirringen. Dock kommer det tyvärr bergis att hända igen. Jag har använt vissa ord lite för mycket.
Men jag tror nog inte världen går under för det. Den snurrar bara på som vanligt.

Bara för skojs skull skall jag visa hur formeln för grad 9 Nonics ser ut.

 z=z⁹ +9/7[ab+ac+ad+ae+af+ag+bc+bd+be+bf+bg+cd+ce+cf+cg+de+df+dg+ef+eg+fg-

   -(a+b+c+d+e+f+g)²]z⁷-3/2[abc+abd+abe+abf+abg+acd+ace+acf+acg+ade+adf+adg+aef+aeg+afg+

  +bcd+bce+bcf+bcg+bde+bdf+bdg+bef+beg+bfg+cde+cdf+cdg+cef+ceg+cfg+def+deg+dfg+efg-

  -(ab+ac+ad+ae+af+ag+bc+bd+be+bf+bg+cd+ce+cf+cg+de+df+dg+ef+eg+fg)(a+b+c+d+e+f+g)]z⁶+

  +9/5[abcd+abce+abcf+abcg+abde+abdf+abdg+abef+abeg+abfg+acde+acdf+acdg+acef+aceg+acfg+adef+adeg+adfg+aefg+

  +bcde+bcdf+bcdg+bcef+bceg+bcfg+bdef+bdeg+bdfg+befg+cdef+cdeg+cdfg+cefg+defg-

  -(abc+abd+abe+abf+abg+acd+ace+acf+acg+ade+adf+adg+aef+aeg+afg+bcd+bce+bcf+bcg+bde+bdf+bdg+bef+beg+bfg+

  +cde+cdf+cdg+cef+ceg+cfg+def+deg+dfg+efg)(a+b+c+d+e+f+g)]z⁵-
 
  -9/4[abcde+abcdf+abcdg+abcef+abceg+abcfg+abdef+abdeg+abdfg+abefg+acdef+acdeg+acdfg+acefg+adefg+bcdef+bcdeg+bcdfg+
 
  +bcefg+bdefg+cdefg-(abcd+abce+abcf+abcg+abde+abdf+abdg+abef+abeg+abfg+acde+acdf+acdg+acef+aceg+acfg+adef+adeg+adfg+

  +aefg+bcde+bcdf+bcdg+bcef+bceg+bcfg+bdef+bdeg+bdfg+befg+cdef+cdeg+cdfg+cefg+defg)(a+b+c+d+e+f+g)]z⁴+
 
  +3[abcdef+abcdeg+abcdfg+abcefg+abdefg+acdefg+bcdefg-(abcde+abcdf+abcdg+abcef+abceg+abcfg+abdef+abdeg+abdfg+abefg+
 
  +acdef+acdeg+acdfg+acefg+adefg+bcdef+bcdeg+bcdfg+bcefg+bdefg+cdefg)(a+b+c+d+e+f+g)]z³-
 
  -9/2[abcdefg-(abcdef+abcdeg+abcdfg+abcefg+abdefg+acdefg+bcdefg)(a+b+c+d+e+f+g)]z²-9abcdefg(a+b+c+d+e+f+g)z+h

Oj då. Massor av formeln försvann visst. Men det kanske fixar till sig när jag skickar den. Annars… Spelar roll?😴

Man kan genast dra slutsatsen att ju högre gradtalet blir, desto mer komplicerad blir formeln.
Och jag tror det finns en likhet med detta inom Astrologin också.

Ju högre Aspekt-tal, desto svårare är det att tolka aspekten. Eller att beskriva den.

Det var det.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Septil.

 Jag har väldigt svårt att få någon ordning på vad den egentligen beskriver. Eller handlar om.
Som tur är så har jag en annan väninna som har Septilen som utan tvekan den viktigaste aspekten i sitt Horoskop.
Hon har en Septil-triangel som mer eller mindre är exakt.
Det är svårt att tro att något sådant kan existera.

Plus att hon har en massa andra Septiler också.

En Septil bygger på talet 7 och talet 7 är ett primtal.
Jag har börjat undra om inte primtalen är lite speciella inom Astrologin.
Kanske symboliserar de en typ av energi. Åtminstone de första.
Sedan blir de för många och för närliggande så att allt verkar flyta ihop.
Här påminner det faktiskt lite om Kvant-mekaniken som är så populär idag.

Om man drar ett glas över en bordsskiva, så finns det enligt kvantmekaniken punkter på bordet där glaset inte får finnas.
Men här i Normo-kosmos så ligger de här punkterna väldigt tätt ihop med de punkter där det får finnas.
Och det blir så tätt så att övergångarna inte kommer att märkas.
Så att vi upplever glasets rörelse som mjuk och konstant.
Men så är det inte i mikro-kosmos ( enligt teorin ).
Där finns det punkter där det helt enkelt inte går att hitta några elektroner, exempelvis.

Inom Astrologin är det nog samma med aspekter. När det blir för höga aspekttal så går det inte längre att urskilja något mönster.
Inom Harmonics exempelvis finns exempel på aspekttal så höga som 32. Men det är ju nästan löjligt för då börjar aspekten närma sig orben

för en konjunktion. Ta 360/32 = 11° 15' 

Det har faktiskt börjat vakna ett visst intresse för Septiler. Och jag visste faktiskt inte att Kepler inte bara var intresserad av Qvintiler. Han var också intresserad av just Septiler. Däremot har jag ingen information om vad han hade för åsikt om dem.

Men idag cirkulerar det vissa åsikter om Septiler. Det är trots allt människor som tydligen forskar på det här.

De pratar om en hög andlig potential. Men också om struktur och ordning. Visdom och kärlek till naturen.
Och kanske ligger det något i det här. Men det är fortfarande lite "fluffigt". Jag skulle nog vilja ha något mer bestämt.
Allt detta kan man ju hitta på andra ställen i horoskopet. Låter som en sammansmältning mellan Solen, Venus och Saturnus.
Men i och för sig. I ett horoskop så hittar man ofta ett tema på flera ställen.

Jag brukar säga att jag sätter ut flaggor när jag gör ett horoskop. En flagga symboliserar då ett visst tema eller ide.
Om jag får tre flaggor som säger samma sak så är jag väldigt säker på att jag faktiskt har hittat något som då är väldigt typiskt för personen.
Och sakta börjar en tavla målas upp. Först grovt, utan skärpa. Som när en konstnär gör grundstrukturen med svart färg på en vit duk.
Men sedan börjar färgerna komma. Och till sist den slutliga finpoleringen.

Jag brukar säga till min väninna att hon bär på nycklarna till en Astrologisk hemlighet.

Jag inbillar mig att ordet struktur är viktigt här. Och ordning. Men inte pedanteri. Utan ideer som uppenbaras och förmågan att göra något av
dem. Bygga upp en ordning ur ett kaos. Och att förstå den stora ordningen i världsalltet. Och den som ordnar.
Det kan förklara varför folk hela tiden pratar om hög andlig potential när det gäller Septiler.

Svårt med Astrologi. Eftersom det ibland blir för subtilt. Hur beskriver man bäst ett sädesfält? "Det är en massa grässtrån"?

Säg att en människa sitter på vintern och tittar ut genom fönstret. Plötsligt ropar hon till och säger:"Men gud vad konstigt. En fjäril!"
Och sedan: "Men nej… Det var ju bara en snöflinga."

Men på något sätt har vi fått mer information än vi fick om sädesfältet.
På något sätt kan vi se vad hon såg.
Och förstår upplevelsen mycket klarare.

Men när det gäller Septiler måste jag nog göra dig besviken. Jag vet helt enkelt inte säkert än.
Hög andlig potential kopplat till struktur. Eller omvänt:
Struktur kopplat till hög andlig potential. 😃

Det känns tydligt att det här är långt ifrån färdigt. 😃

Noviler har jag inte börjat med än.
Men jag inbillar mig att de är kopplade till Harmoni.
Folk verkar ha den åsikten.
I Indien används de ju för att ta reda på möjligheterna att två skall bli lyckligt gifta.

Och nio är jämnt delbart med 3.
Således är de besläktade med Trigonen.
Misstänker att den eventuellt kan få Trigonens mjukhet och harmoni att expandera och "grunda" sig.
Det skulle kunna förklara varför Indierna är så förtjusta i den och att den används i giftermåls-sammanhang.

Listan är väl så gott som komplett. Så vitt jag kan se.
Vill man gå längre så kan man lika gärna ta steget fullt ut till Harmonics.
Vet inte om det heter Harmonier på Svenska.

En intressant sak med aspekter är att vissa verkar besläktade.

De aspekter som är jämnt delbara med 2 men inte med 3 , verkar hålla samma typ av grundenergi.
De aspekter som är jämnt delbara med 3 men inte med 2, har också samma typ av grundenergi fast av en annan sort än ovanstående.

En Opposition exempelvis har ju talet 2. Och det är jämnt delbart med 2.
Den är ju hård. Man har två motverkande krafter.
Men den kan också mana fram energi.
Således så finns det en positiv sak där.

En Kvadratur har talet 4 och är också jämnt delbart med 2.
Men den är tuffare och kan vara betydligt jobbigare.
Men kan ändå lösas och då manar den fram mer energi.

En Halvkvadratur eller Semikvadratur (45°) har jag för mig anses hålla en hårdhet som inte kan lösas.
Man måste helt enkelt acceptera den. Men hårdheten verkar inte vara så stark.
Här tycker jag det låter lite "luddigt". Jag har alltid sett den som ett svagare hinder som kan lösas.
Men jag har ingen erfarenhet här. Det kanske ligger mycket forskning bakom.
Men man vet aldrig. Det pratas alltid strunt någonstans.
Men hur som helst så har den talet 8. Och är alltså jämnt delbart med 2.
Sesquikvadrat 135° kan ses som 90° + 45°. Alltså en typ av Semikvadrat egentligen.

Trigonen och Sextilen kan båda divideras med 3. Och är alltså mjuka.
Semisextilen eller Halvsextilen (30°) är också mjuk faktiskt. Men erbjuder först ett svagt motstånd.
Men helhetsupplevelsen av detta fenomen är att den faktiskt är en mjuk aspekt.

Quinqunx (150°) kan ses som Trigon (120°) + Semisextil (30°) och kan därför behandlas som en Semisextil.
Så alla de som är jämnt delbara med 3 är egentligen mjuka.
Men Semisextilen och Quinqunxen är lite jobbiga till att börja med.
Men det kan inte jämföras med de som är delbara med två. Och de leder slutligen till harmoni.

Semisextil och Quinqunx verkar vara där för att lite lätt testa vårt tålamod.

Opposition, Kvadratur, Semikvadratur och Sesquikvadrat tränar oss att hantera motstånd och konflikt på rätt sätt.

Men rätt hanterade leder båda grundtyperna alltid fram till något positivt.

------------------------------------------------------------------

Planeternas höjd över eller under ekliptikan har jag ingen som helst erfarenhet av. Vet absolut ingenting om det.

När en planet är i sitt eget tecken så är den mycket kraftfullare än vanligt.
När den sedan lämnar sitt eget tecken så verkar den ge en demonstration av vad den kan göra.
Det är som ett plötsligt energiutbrott.
Det finns kanske också en liten orb här men jag vet inte vilken storlek den kan tänkas ha.
Det handlar antagligen i sådana fall bara om några minuter.
När Pluto gick ut ur sitt eget tecken Skorpionen så satt jag med klocka i handen och tittade på CNN.
En fruktansvärd jordbävning följde.
För mig var det Astrologins examensprov.

Pluto är underjorden härskare i mytologin och är ansvarig för jordbävningar.
Japan fick en otrolig omskakning.
Det märkliga var att epicentrat låg inte som vanligt i Tokyo där sköldarna möts, utan det låg i Kyoto.
Men Kyoto är Japans religiösa och filosofiska centrum.
Och tecknet som Pluto gick in i var Skytten. Och Skytten hanterar religion och filosofi.

Om du någon gång letar efter jordbävningar så tänk på att Pluto då brukar ha hårda aspekter.
Antingen Opposition elle Kvadratur eller båda.
Men det finns annat också.

-------------------------------------------------------------------

Jag har ingen aning vad som kommer att hända när Mars marscherar ut ur Väduren.
Det kanske inte händer någonting märkbart alls.
Jag bara reagerade på pentagrammet som finns exakt när uttåget sker.
Och om Pentagrammet är positivt eller negativt eller meningslöst vet jag heller inte.
Det är ju uppbyggt av 5 olika typer av aspekter och är långt ifrån perfekt.
Normalt skall ju ett pentagram vara uppbyggt av Quintiler.
Men ett pentagram behöver nödvändigtvis inte vara negativt.
Pentagrammet har använts som en skyddande symbol.
Och 2012 var ett pentagram (Orb 5) över Sverige.
Men det hade ett väldigt harmoniskt inflytande.

--------------------------------------------------------------------

När det gäller program på marknaden idag, så vet jag väldigt lite.
Mitt eget är från stenåldern. Det är förvånansvärt att det ens fungerar på min dator.
Jag såg att det kommit ett nytt nu som heter Morinus.
Jag har i alla fall inte sett det innan.
Men jag vet ingenting om det.
Men det ser bra ut. :D
Och när jag tittade så var det gratis.
Tankade ner en kopia men jag har inte testat det än.
Men på folks kommentarer så verkade det som om de gillade det.

Om du är gjord av pengar kan du ju alltid köpa Kepler.
Det brukar vara någorlunda - men ack så dyrt.
Men det är ju ett professionellt program som håller hög kvalitet.

Skriva en roman vore kul. Om man har inspirationen vill säga.

हूं

[greenseng]
2013-03-21 06:15
#23

#20

Ville bara göra en läsbar länk.

हूं

Farwuq
2013-03-21 13:36
#24

I siffrornas värld finns alltid något nytt att upptäcka, det är som ett hel universum. Tyvärr så är jag ingen matematiker, jag kan knappt huvudräkna. Men jag har en polare som är begiven på siffror och språk, kanske inte helt ovanligt i en stad som Lund. Att du hade en specialitet i bakgrunden det förstod jag ganska fort, mattematik är inte att förakta och fraktaler är fascinerande, synd bara att jag förstår så lite.

Arbetat du med undervisning, eller är du civilingenjör?

Jag har skickat ett PM (personligt meddelande) till dig, du hittar det längst uppe till höger, där det bör blinka.

👍

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[greenseng]
2013-03-21 19:58
#25

#24

Jag arbetar inte med undervisning eller är en civilingenjör.

Jag spelar inte i den divisionen.🎧😃

Jag är bara en liten människa.

Men… jag är faktiskt väldigt nöjd med det. 🙂

हूं

Farwuq
2013-03-22 07:19
#26

😉

Du är lik mig, jag är också väldigt nöjd. Jag är en vanlig statstjänsteman.

🙂

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Upp till toppen
Annons: