Annons:
Etikett1-allmän-astrologi
Läst 2188 ggr
Amon
2/9/13, 1:05 AM

De tre kvalitéerna

Hej Astrologiintresserade!

För en tid sedan skrev jag om de fyra elementen - som de tolv olika stjärntecknen kan delas in i för att man skall förstå dem bättre: http://astrologi.ifokus.se/discussions/4fd7c63588f4727f69000113-de-fyra-elementen

Men förutom att dela in dem i element - så kan man också dela in dem i tre olika kvalitéer - som visar vilken typ av energi det handlar om.

Det finns fyra olika element med tre stjärntecken i varje - som man kan läsa om i elementtråden ovan.

Och så finns det tre olika kvalitéer - med fyra stjärntecken i varje.

Varje stjärntecken har sin egen unika kombination av ett speciellt element och en speciell kvalité - helt olikt de andras.

De tre olika kvalitéerna är: LEDANDE, FAST och FÖRÄNDERLIG.

 *

De LEDANDE (eller kardinala) tecknen är Väduren, Kräftan, Vågen och Stenbocken. De är initiativrika och tycker om att sätta igång saker och ting inom det område som deras respektive elementet anger.

Väduren startar gärna djärva projekt som ingen annan tidigare provat, Kräftan gillar att starta aktivitet på det känslomässiga/skapande området, Vågen startar ofta samarbete i olika former och Stenbocken gillar att metodiskt och systematiskt handla på det fysiska planet (bygga strukturer).

De FASTA tecknen är Oxen, Lejonet, Skorpionen och Vattumannen. De förknippas med viljestyrka och uthållighet. Den som har tyngdpunk-ten här håller fast vid sina ideal och ståndpunkter, vilket ger henne / honom en förmåga att fullfölja det hon/han föresatt sej. Men de kan bli lite stelbenta i sina attityder och är inte speciellt kompromissvilliga.

De föränderliga (eller flexibla) tecknen är Tvillingarna, Jungfrun, Skytten och Fiskarna. De förknippas med god samarbetsförmåga och flexibilitet. Den som har en övervikt av planeter i dessa tecken är mycket anpassningsbar och öppen för nya idéer och tankesätt. Nackdelen är dock att den föränderliga människan är relativt lättpåverkad, varför hon/han kan bli alltför tillmötesgående och följsam.

En lagom balans mellan både element och kvalitéer är förstås önskvärt.

Annons:
Amon
2/9/13, 1:50 AM
#1

Hur fungerar nu personer typiska för de olika kvalitéerna tillsammans?

Rent generellt kan man säga att: Ledaren startar upp - den fasta fullföjer - och den föränderlige anpassar sig till varje ny situation.

Så de olika kvalitéerna kommer bäst överens - de hjälper varandra.

Däremot har flera personer av samma kvalité svårare att komma överens.

Man kan ju tänka sej tex flera ledare i samma arbetsgrupp - hur går det?

Flera fasta personer i samma grupp kan också ha svårt att komma överens - ingen vill ge med sej.

Och om man har flera olika föränderliga personer på samma plats - vem skall då styra och fullfölja?

En lagom blandning av de olika kvalitéerna fungerar också alltid bäst - i alla sorters grupper i det verkliga livet.

Det här med gruppdynamik - är ju väldigt spännande!

Men även i relationer så kan man se hur detta fungerar!

Farwuq
2/9/13, 8:45 AM
#2

Tack mycket bra förklarat.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Moonwing
2/26/13, 9:24 PM
#3

Hmmm… det var intressant, kanske därför gubben å jag tjurar lite om vad som skall göras i vilken ordning ibland, men däremot är vi enormt bra på att tillsammans fullfölja projekt vi är ense om..och då går det fort med (då diskuterar vi aldrig, utan bara jobbar)-vi är vattuman/lejon.😉

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

  / Wingen

Farwuq
2/27/13, 5:36 PM
#4

Väl att det fungerar då…

😉

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Moonwing
2/27/13, 8:28 PM
#5

😂

*ASG*..!😉..-jo det gäller å va diplomat ibland😇-en talang jag får chansen å utveckla rätt ofta..he,he..😃(vet inte om det är "vattumanskt" -att snacka sig/andra ur situationer?)🤔

Vet inte om detta med stjärntecken stämmer hur eller hur i parförhållanden, de flesta verkar sas inte var "rena" stjärntecken, som vi pratar om i en annan tråd..😎

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

  / Wingen

Farwuq
2/27/13, 8:30 PM
#6

Ja, livet är lite mera komplicerat än bara soltecken.

😉

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
Moonwing
2/27/13, 8:34 PM
#7

😃😉

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

  / Wingen

Farwuq
4/1/13, 9:42 AM
#8

putt

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Moonwing
4/1/13, 7:49 PM
#9

Prutt!😃😎

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

  / Wingen

Farwuq
4/1/13, 7:51 PM
#10

Prutt?!

😮

Men wingen, då.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Moonwing
4/1/13, 7:56 PM
#11

*ASG*😂Å ursäkta!…🤐(jag är bare glad över att mitt "system" äntligen fungerar)..🥳😉

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

  / Wingen

Farwuq
4/1/13, 7:58 PM
#12

Väl bekomme.

🙂

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Moonwing
4/1/13, 8:02 PM
#13

Tack Farwuq, lovar å sköta mig hädanefter..😇😃

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

  / Wingen

Annons:
Farwuq
4/1/13, 8:04 PM
#14

😉

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[Sol69]
4/1/13, 8:06 PM
#15

Jag är skorpion och jag är viljestark och brukar inte ge upp i första taget.. Måste bena fisken både baklänges och framlänges först. innan jag ger upp. skam den som ger sig. 😡Men ibland måste man ju ändå ge upp och inse att de inte fungerar som man tänkte sig 😭

Moonwing
4/1/13, 8:12 PM
#16

Jag har känt två Skorpioner sas riktigt inpå livet, min erfarenhet var att det aldrig gick att övertala dem till något!…(inte ens ett Lejon brukar vara så envist)🤐

-näe där fick man använda lite omvänd pyskologi..är du lika "svårflirtad"?😊🙂

Däremot kan ju ju säga..att lojalare vänner får man leta efter!😉

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

  / Wingen

Farwuq
4/1/13, 8:14 PM
#17

Det är ett fast vattentecken.

Så det ligger nog något i det.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Moonwing
4/1/13, 8:18 PM
#18

Tror det med..Skorpioner verkar även vara begåvade med sådan medfödd självsäkerhet att man inte ens ifrågasätter dem..spännande tecken!😉

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

  / Wingen

Farwuq
4/1/13, 8:18 PM
#19

Jupp, det är riktigt.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[Sol69]
4/1/13, 8:25 PM
#20

Nja säger du till mig att jag inte kan göra något är risken stor att jag gör det fast du säger att jag inte kan det 🙂

När inte min fd granne kunde följa med ut på krogen en gång. Erbjöd vi oss att komma med ölen och musiken till henne. Men hon sa att de inte gick att göra så . Så vi tog min dotterns lilla cd spelare och några skivor och varsin öl och gick över till grannen. 🎧 Hon frågade mig om vi var jättefulla 😉Men nä de va första ölen och hon sa att de inte gick 😎

Skulle ju bara bevisa att de vist gick att göra så 😃

Annons:
Moonwing
4/1/13, 8:30 PM
#21

😂..*ASG*..varför är jag förvånad!?!🤪😃

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

  / Wingen

[Sol69]
4/1/13, 8:39 PM
#22

Med största sannolikhet så kan du inte säga ät en skorpion att den ska göra något, för då gör den tvärt emot.. 🤪

Men om du säger det på rätt sätt så gör den det du vill och lite till 😃

Moonwing
4/1/13, 8:46 PM
#23

Jomen, där har du rätt…vet när jag å kompisen skulle fiska..då var vi tvungna å bära ekan en bit..sa jag att jag kunde gå först-så gick det ju naturligtvis inte..därför sa man ju heller inte just så..*fnissar*😊😎

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

  / Wingen

[Sol69]
4/1/13, 8:50 PM
#24

Men du finner ingen mera lojal och trogen vän än skorpionen. Om du behandlar den rätt 🙂Den ställer på till 110 procent och gör allt för dig och lite till.  👍 Men missbrukar du förtroendet och inte är ärlig mot denne då har du mist en vän för alltid. du blir aldrig förlåten. eller väldigt sällan. 🤔

Moonwing
4/1/13, 9:03 PM
#25

Mmmm, har fått uppleva det med må du tro-dock pga av ett missförstånd..som jag inte hade någon del i, det har aldrig "min" lilla skorpisvän dock kunnat ta till sig..men vi vattumän är sååå förstående..så jag kan vänta! 🙂(i en eller tom flera evigheter)😉

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

  / Wingen

[Sol69]
4/1/13, 9:11 PM
#26

Jo då det är lugnt om du kan bevisa det. 🤔 Då skulle jag börja fundera på om de va något som inte stämde i det jag tror mig veta 🤔

Men de krävs att man blir övertygad. 🙂

Farwuq
4/2/13, 6:41 AM
#27

Skorpioner är kul.

😉

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
[Sol69]
4/2/13, 3:28 PM
#28

Kan inte låta bli att le 🙂

Tror att de flesta uppskattar det spontana i skorpionen. 

Glimten i ögat. 🤪

Farwuq
4/2/13, 5:18 PM
#29

De är mänskliga.

😉

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Upp till toppen
Annons: