Annons:
Etikett1-allmän-astrologi
Läst 2543 ggr
Assii
2012-06-06 22:56

Kräfta eller lejon?

Hej, jag är född 22 juli, och har alltså varit kräfta i princip hela mitt liv, det stog i allafall i varje horoskåp i varje tidning när jag var liten, men det verkar som det har blivit ändring, för nu är jag helt plötsligt lejon enligt dom flesta horoskåp?

22 var sista dagen i kräftanstecken förut, nu verkar det för det mesta som att det är första dagen i lejonet? Vad är det som gäller? Själv tycker jag att jag passar in på både kräfta och lejon, fasten dom är rätt olika.

Men varför har det ändrats?

Annons:
BaraLisa
2012-06-06 22:58
#1

21 har nog varit sista dagen för kräfta så länge jag känner till. du har inte blandat ihop det, vissa andra tecken har ju andra datum? men du kanske har rätt, att det ändrats…

Med vänliga hälsningar Lisa

 

Amon
2012-06-06 23:19
#3

Solen byter stjärntecken lite olika tider varje år - beroende på den extra dagen vid skottåret bla. Därför kan det variera lite mellan olika tecken och år.

Bäst att kolla precis året, månaden, dagen och klockslaget när du är född - så får du reda på exakt stjärntecken (och grad av tecknen) för solens (och månens) position.

Även födelseplatsen behövs (land och ort) - för att räkna ut Ascendenten (det uppstigande tecknet i öster) just i födelseögonblicket. Flört

Farwuq
2012-06-07 07:03
#4

#0

Kolla här: http://gratishoroskop.com/cgi-bin/astro/natal

Var gränsen går det skiftar år från år och även en och samma dag kan ha olika tecken på morgonen och på kvällen.

Glad

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Ralph
2012-06-07 11:59
#5

Jo det där med gränsdragningar kan vara trixigt.

Farwuq
2012-06-07 12:44
#6

Stämmer Ralph, det kan vara mycket trixigt.

Flört

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
Assii
2012-06-07 17:15
#7

Tack för svaren!

Dock känner jag mig faktiskt lite halft som halft, att jag både tillhör kräftan och lejonet, och båda horoskåpen och liknande brukar passa in på mig.

Kan det vara så om man är född ungefär vid ''övergången'' till nästa stjärntecken? :) Eller är det bara att kolla på exakt tid osv när jag är född, o så vilket stjärntecken jag är, och så är det bara som de är?

oj kanske dålig formulering, hoppas ni förstår

Farwuq
2012-06-07 17:35
#8

Om man är född vid övergången så påverkar bägge tecknen.
Men tag gärna reda på när du är född, gärna på nära nog minuten. Så får du reda på mer exakt. Det är så att om du väl trillar över gränsen till Lejonet så är dess influens starkare än Kräftans.

Flört

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Assii
2012-06-07 17:56
#9

#8 jag testade den länken du länkade förut, och fyllde i, men förstog inte så mycket, är det stjärntecknet som är efter solen man ska kolla på då?

Farwuq
2012-06-07 18:57
#10

Ja, om det står t.ex: Solen - Lejonet - 0.1

Så betyder det solen i Lejonet på grad 0.1
(det finns 30 grader inom varje tecken)

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Assii
2012-06-07 21:13
#11

Okej tack,

Det stog solen - kräfta 29.36, rätt nära lejon då eller?  0.65 grader? :)

Assii
2012-06-07 21:14
#12

0.64 *

Amon
2012-06-07 22:24
#13

Ja, Assii - då har du solen alldeles i slutet av kräftans tecken - strax före lejonet - och veckotidningshoroskopen tar ju bara hänsyn till solens placering i stjärntecken, tyvärr.. Obestämd

Men det finns också många andra planeter och axlar som man astrologiskt tar hänsyn till när man ställer ett riktigt horoskop. Dessa får du också fram när du matar in alla dina data på astrologisidan som finns i inlägg: #4.

Två planeter: Venus och Merkurius följer ofta tätt inpå solen. Och om man har solen på gränsen mellan två tecken - så kan man mycket väl ha en eller båda av dessa (personliga) planeter i det andra tecknet. Då blir också det tecknet förstärkt - och detta känner man oftast igen som egenskaper hos sej själv.

När du skrivit in alla dina data - så får du reda på i vilka tecken du har:

Solen, månen, merkurius, venus, mars, jupiter, saturnus, uranus, neptunus och pluto. Samt axlarna: Ascendenten - descendenten (det uppstigande tecknet i öster - resp. det nedstigande tecknet i väster - just i födelseögonblicket) och Mc - Ic (stjärntecknet mitt uppe på himlen - resp. mitt under/ på andra sidan jorden).

Sedan kan du klicka vidare och läsa om de olika planeterna i olika tecken och hus. Då ser du också om det hamnar en eller flera planeter också i andra stjärntecken - och se om du tycker att det som står där stämmer på dej.. Flört

Annons:
Assii
2012-06-09 15:52
#14

Okej tack så mycket, ska testa :)

[Starman]
2012-06-11 18:00
#15

#0

"Själv tycker jag att jag passar in på både kräfta och lejon, fasten dom är rätt olika."

En förklaring till detta kan vara att meningarna i de horoskop du läser i tidningarna är så kallade Barnumuttalanden. Ett barnumuttalande är konstruerat på ett sådant sätt att det kan stämma in på den breda allmänheten.

Om du börjar läsa de andra horoskopen i de tidningar som har ditt dagshoroskop så ser du ganska snabbt att merparten av dem skulle kunna stämma in på dig.

Det du upplever, alltså känslan av att de båda horoskopen talar till dig lika mycket (men inte borde göra det egentligen om astrologi faktiskt var på riktigt), kallas ibland för Forereffekten.

Upp till toppen
Annons: