Annons:
Etikett2-personliga-horoskop
Läst 2598 ggr
Mirjah
2012-05-24 17:14

Natalhoroskop kändis

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Om någon känner sig manad att ta en titt och berätta om denna person, rent hypotetiskt så kan jag tala om vem det är så småningom!

Annons:
Amon
2012-05-24 22:31
#1

Det är en person som är född den 18:e februari 1954, på eftermiddagen. Det som gör mej lite förvirrad är lika-hus-systemet som används. I detta system hamnar Mc (himmelsmitten) mitt i nionde huset.

Vid Placidus och Kochs hussystem börjar alltid tionde huset med Mc - och på motsatt sida på axeln (Ic) blir då där tredje huset börjar.

Den här personen har mycket vatten i sitt horoskop - och solen är på gränsen mellan vattumannen och fiskarna. Och Pluto i första huset - ev i andra huset i ett annat Hussystem.. Och stor betoning på åttonde huset. Har också många fina aspekter till saturnus - vilket gör det lätt att ta ansvar.

Allt vatten visar på en känslig, andlig och påverkbar person - kanske konstnärstyp? En musiker?

Asc i kräftan gör att hon/han har en mjukt omhändertagande attityd. Betoningen på Pluto i första huset och flera planeter i åttonde - tyder på en person som går på djupet i det den företar sej - är säkert fashinerad av - födelse/döden (och livet efter detta?) - och med pluto i första huset så berör han/hon andra på djupet också. Kan uppfattas som en "karismatisk".

Solen som faktiskt ligger i vattumannen - ger också en humanistisk och orginell personlighet - med "inspiration från kosmos" - kan säkert vara innovativ och nytänkande inom sitt område.

Månen i jungfrun ger personen ett analytiskt sinnelag och känsla för detaljer - samt en praktisk och jordnära läggning - och förmåga till en outtröttlig arbetskapacitet.

Med Mc i Väduren ser denna person sej själv som en pionjär och ledare - inom sitt område.

Detta är bara något jag spontant kastar ur mej - "amatören" - kan vara roligt att höra vad andra anser också!

Själv skulle jag valt ett annat Hussystem - kan hända att vissa planeter byter hus då - och det kan får stor betydelse för hela horoskopbilden!

Då kanske solen hamnar i sjunde huset och pluto i andra - då blir det något annat..

.. och hade den här personen varit född exakt på dagen två år senare - så hade jag gissat på Ted Gärdestad.. Flört

..men nu tror jag istället på John Travolta - och ja - han har pluto i andra huset..

Amon
2012-05-25 20:51
#2

Rättelse: Det var ett fel i förra inlägget: På Ic - axeln är det ju förstås fjärde huset som börjar - och ingenting annat! Oskyldig

Farwuq
2012-05-26 08:52
#3

Man blir lätt förvirrad av lika hus systemet.

Jag gillar det inte.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Amon
2012-05-26 18:09
#4

#0  En liten fråga: Är födelsetiden helt exakt? Jag menar exakt på timmen och helst också på minuten? Eller är den ungefärlig?

Om man inte har den exakta födelsetiden - så kan man inte veta var husen ligger överhuvudtaget - och då får man helt bortse från dem. Det blir en enklare tolkning - men man missar väldigt mycket på detta sätt. Husen står ju för de tolv olika livsområdena.

Det är just födelseögonblicket man utgår ifrån - när man beräknar Asc (Ascendenten) det uppstigande tecknet i öster - som visar var det första huset börjar. Mc - himmelsmitten - är således det tecken som står HÖGST på himlen just i födelseögonblicket - och då baseras/följer de andra husen efter - beroende på exakt var Asc och Mc hamnat.

Det som gör mej fundersam över om födelsetiden är exakt - är det faktum att ascendenten saknar aspekter. Det är en fingervisning om att den kanske inte stämmer helt. Jag har själv räknat fel ibland - när jag gjort horoskop - tex missat sommartiden - och det brukar visa sej i att asc inte har fått några aspekter dvs. någorlunda exakta vinklar till andra planeter i horoskopet.

Visserligen kan Asc stå utan aspekter också - men det tror jag är väldigt ovanligt - det känns som om Asc - Dsc och Mc - Ic axlarna faktiskt är det som knyter ihop hela horoskopet - den erfarenheten har i alla fall jag.

Så därför brukar jag få lite tvivel när Asc fullständigt saknar aspekter.. Obestämd

Mirjah
2012-05-26 22:09
#5

Ska se om jag får till det med placidus…

Mirjah
2012-05-26 22:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Om klockslaget stämmer kan jag inte gå i god för, jag har ju trots allt kopierat detta från en astro sida. Men nu har jag knappat in personens födelsedata på astro.com i placidus..

Annons:
Amon
2012-05-28 14:06
#7

Jag ser nu att Asc visst har aspekter till andra planeter - när man tittar i aspekttabellen (- med glasögonen på näsan). Däremot så är de inte markerade i själva horoskopet - så därför såg jag dem inte först. Så födelsetiden stämmer nog - förhoppningsvis. Flört

Då kan vi se att Pluto och Månen ligger i andra huset - vilket ger personen stort fokus på att ta hand om och förvalta sina resurser väl - både inneboende talanger och ekonomiska resurser.

Neptunus och Saturnus hamnar i fjärde huset - hemmets hus. Saturnus visar att personen har fått lära sej att ta ansvar och arbeta målmedvetet redan tidigt i livet (kanske en sträng fader?). Neptunus kan stå för ett religiöst hem - eller så saknar personen något (en förälder som plötsligt försvinner tex) - och drömmer om denna och hur det "kunde ha varit". Detta skapar en sökande läggning i personligheten.

Mars i skytten i femte huset visar på en utåtriktad optimist - en kreativ och djärv person som gillar att "synas" - och med en stor skapande och artistisk ådra och behov av självförverkligande. En tävlingsmänniska och livsnjutare som gillar romantik och kärleksaffärer.

Solen och venus hamnar nu som förut i åttonde huset - vilket visar en intensiv och kreativ sökare med känslomässigt djup och starka utlevelser. Nära, djupa och långvariga relationer till andra har stor betydelse. Ett stort intresse för livet och döden och det fördolda och outforskade i tillvaron.

Merkurius i nionde huset visar på en stor kunskapstörst och nyfikenhet på livet. Han/hon vill vidga sina vyer och ständigt upptäcka nya saker - och är faschinerad av allt som är annorlunda och vidgar medvetanadet.

Jupiter i elfte huset visar att personen har lätt för att knyta nya kontakter och trivs med sina vänner. Är troligen verksam och engagerad i en grupp eller förening - med social, politisk eller religiös inriktning.

Uranus i tolvte huset - nära Asc - visar en okonventionell, sökande läggning och en egensinnig, äventyrlig ådra. Har stort behov av att få leva ut sin särart, att bryta mot det traditionella och gå sin egen väg i livet. Men man kanske håller igen och förtränger detta för att anpassa sej till omgivningens krav och förväntningar - särskilt under barndomen och uppväxten - visar den hårda aspekten till neptunus i fjärde huset.

Nu är det fritt fram för andras synpunkter också! Glad

[Starman]
2012-05-31 18:04
#8

#1

Alltså, med tanke på att John Travolta är den enda någorlunda allmänt kända personen som föddes den dagen… Och jag tror inte du har koll på alla kändisars födelsedagar.

Det kan inte vara så att hela din luddiga personanalys är ett resultat av att du först googlat den informationen?

Amon
2012-05-31 18:29
#9

Ha, ha - nej - jag vet inte mycket om honom mer än att han spelat in några bra filmer - hans privatliv vet jag inget om!

Du Starman - du kanske har en bättre astrologisk analys?! I så fall - vill vi gärna se den här!!

Enligt planetpositionerna - och pga av att jag själv är född detta år - och således har flera gemensamma planetpositioner med personen ovan - så sökte jag efter ett lämpligt datum i stjärntidtabellen i slutet av februari detta år.

Inte så svårt - med ascendenten i Kräftan är personen född någon gång mellan 12.00 och 00.00 denna dag - beroende på var någonstans i världen detta kan vara.

Vem vet - det kanske är en kinesisk John Travolta!!?? Flört

[Starman]
2012-06-02 11:56
#10

Nej, alltså, missförstå mig rätt. ;) Jag är djupt imponerad över att du tagit dig den tid det måste ha gjort för att lära dig ett så onödigt komplicerat system, särskilt som systemet är förlegat och sedan länge lagts på "svammel"-hyllan hos alla som lever i den moderna världen. Det jag blev mest imponerad över var din till synes övernaturliga förmåga att kunna kända personers födelsedatum sådär på rak arm.

Amon
2012-06-02 12:15
#11

Skrattande

Den sk. "Moderna världen" - blir snart omodern den också och blir bara en kort parantes i historien - och då kommer de mångtusenåriga visdomarna tillbaka igen! Vi är på god väg! Skrattande

[Starman]
2012-06-02 12:51
#12

Skrattande

Hur menar du egentligen? Att vi ska gå bakåt för att gå framåt?

Det låter inte riktigt vettigt, med reservation.

Kanske i ett klimathänsyn, att det skulle gynna alla att gå bakåt lite. Men det är ju bara en fotnot i detta.

Teknik, medicin, allt sånt. Det kommer gå framåt ja. Men vi måste verkligen inte "backa bandet" för att det ska gå framåt. Vi behöver inte backa för att få snabbare datorer, smartare robotar och annan modernare teknik. Vi måste faktiskt tvärt om, bara gå framåt.

Vi behöver inte börja hålla oss med för det första ogrundade och för det andra utdaterade föreställningar om att planeter skulle ha någon inverkan på våra personliga liv, eller annan favorit bland ogrundade föreställningar som vetenskapen slagit hål på, för att vi ska kunna fortskrida.

Nu vet jag inte hur gammal du är, men jag kommer i alla fall få uppleva saker inom min livstid som gör att jag kommer kunna se tillbaka på till och med tiden från min barndom som omodern. Det gör jag redan i dagsläget. Vem använder walkmans, liksom?

Och även då kommer förmodligen merparten av de mångtusenåriga visdomarna att räknas som pseudovetenskap, eftersom de förmodligen bara kommer fortsätta vägra att prestera något vettigt evidens som stöd för sina påståenden!

Vi är på god väg! ;)

Mirjah
2012-06-05 15:11
#13

#7 jamen visst var det John Travolta! Bra jobbat Amon! Har han stenkoll på sina egendomar tro..? Och möjligen en strängt religiös uppväxt..?

Synd att ingen annan nappade.. Tyckte jag hade en kul ide' där.. Cool

Det är ju det med just kändisar att de har sin image, men med en astrologisk karta kan man ju faktiskt skrapa lite under ytan, och snoka lite. Oskyldig

Annons:
Amon
2012-06-05 16:26
#14

Just det, Mirjah - även om man känner till en del från kändisarnas liv - så är det ju mycket man inte vet.. och tack så mycket för uppgiften! Det var en kul ide´!

Synd att inte fler amatör-astrologer nappade på detta. Man behöver ju inte vara proffs för att hitta några dominerande inslag i horoskopet! Flört

Mirjah
2012-06-06 20:50
#15

#14 Glad

Ralph
2012-06-07 12:07
#16

Tur att vi inte fler håller på med astrologi, det är inte säkert att vi vill veta allt om varandra.

Flört

Farwuq
2012-06-07 12:45
#17

Skrattande

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Mirjah
2012-06-08 13:50
#18

#16

Haha! Känner mig ganska modig nu (eller dum) som lagt ut mitt natalhoroskop på sajten……

Farwuq
2012-06-08 14:15
#19

Inga problem, det är så få som kan alla detaljer. Om mina uddaheter de får jag stå för.

Tungan ute

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Nandini
2012-06-23 18:54
#20

Jag har ju också lagt ut mitt horoskop och jag har också funderat över om det var så klokt. Men då insåg jag, att "det här är ju jag" och den jag är, måste jag stå för. Så är det.

Annons:
Farwuq
2012-06-23 21:01
#21

Flört

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Upp till toppen
Annons: