Annons:
Etikett4-mysticism-astrologi
Läst 3466 ggr
Farwuq
3/30/12, 1:21 PM

Även i Bibeln

I Bibeln finns det en märklig godbit, som har tydliga drag av astrologi.

Läs följande text, rått och brutalt saxat från Uppenbarelse boken kap. 4:

"… Mitt för tronen och runt om tronen var fyra varelser som hade fullt med ögon, både framtill och baktill. Den första varelsen liknade ett lejon, den andra en ungtjur, den tredje hade ett ansikte som en människa, och den fjärde liknade en flygande örn. De fyra varelserna hade vardera sex vingar, och de hade fullt med ögon, utåt och inåt. Utan att vila säger de dag och natt…"

Dessa som står kring Guds tron är fyra serafer eller som man här säger varelser, är: Lejon, Tjur, Människa och Örn. De har sina motsvarigheter i zodiaken.

Vän av ordning säger nog: Detta stämmer inte. Människa och örn finns inte i zodiaken!

Men det stämmer inte helt. Vi har ju jungfrun, tvillingarna och vattumannen som utgörs av människor.

Men vi spinner lungt vidare på temat. De fyra hörnen i zodiaken med Oxe ( jord), Lejon (eld), Skorpion (vatten) och Vattuman (luft), motsvarar världens fyra hörn, de fyra profeterna, och de fyra ärkeänglarna. Om vi härtill lägger att Golden Dawn använder örnen som symbol istället för skorpionen, så får vi något intressant att smaka på.

Tydligen så kan vi byta ut skorpionen mot en örn. Bägge är varelser som ”slår” häftigt och snabbt och vattumannen är ju vattenbäraren och livbringaren.

Så… Gud har kring sig de fasta tecknen som representerat världens fyra hörn, Lejon, Oxe, Vattuman och Skorpion.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
Chara Choppel
12/11/13, 1:38 AM
#1

Ett ställe till i Uppenbarelseboken är Upp 8:13.

Där står att Johannes fick se "en stor örn flyga över himlens mitt och förkunnna ve ve ve över jorden när de följande änglarna blåser i sina basuner".

Örnens stjärnbild ligger ovanför Skorpionen och som redan sagts har dessa två stjärnbilder nära astrologiskt samband. Örnen kan sägas vara en del av Skorpionens tecken. Linda Goodman skriver - tror det är i Soltecken, men kan vara i en annan bok som jag inte minns namnet på - att en Skorpionsk människa kan vara antingen en Ödla, dvs en lägre form av tecknet. hämndlysten mm eller en högt svävande Örn, som är en hög typ, en högre oktav av Skorpionen så att säga och har inte de svåra negativa dragen i tecknet.

Örnen som flyger över "himlens mitt" - detta är ju klockrent. Skorpionen på MC. Här kan man till och med försöka lista ut tidpunkter. När vilar sig Skorpionen / Örnen på Mitthimlen? En gång varje dygn. Men vid olika klockslag varje månad.

[greenseng]
12/11/13, 3:19 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

År 2014 på dagtid så går MC in i Skorpionen den 1 Nov 10:48:25.

Det är då i den Tropiska Zodiaken. Om vi vill se den exakt på himlen, dvs. den Sideriska Zodiaken så får vi väl lägga till ungefär en och en halv timme.

Fast det är ju dag förstås så man kan kanske hoppas på en riktig örn.

🙂

[greenseng]
12/11/13, 3:32 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

På natten däremot så blir det lite tidigare. 

Den 31 Maj 2014 kl. 21:53:55 blir det då. Med Tropisk Zodiak. Blir väl även där ungefär en och en halv timme senare i den Sideriska Zodiaken.

Man ser att i båda fallen är Pluto i konjunktion med Ascendenten. På dagen är den även i konjunktion med Mars även om konjunktionen är ganska svag.

Men i andra fallet är den i kvadratur med Mars och båda ingår i ett Storkors som är allt annat än svagt.

Farwuq
12/11/13, 9:16 AM
#4

Åh nej…

😮

Nu påminns jag igen.

"Örnen som flyger över "himlens mitt" - detta är ju klockrent. Skorpionen på MC. Här kan man till och med försöka lista ut tidpunkter. När vilar sig Skorpionen / Örnen på Mitthimlen? En gång varje dygn."

http://astrologi.ifokus.se/discussions/4f797f31d4ebea088d001019-mitt-natalhoroskop

Jag har MC i skorpionen i mitt "horrorskop".

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[greenseng]
12/11/13, 7:11 PM
#5

#4

Ahh… minsann. MC i Skorpionen…  Intresserad av makt, inflytande och… kvinnor…  😃😃

Likt de flesta manliga individer. 😎

Farwuq
12/11/13, 7:29 PM
#6

👍😃

Jag är ju en drake.

🤪

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
[greenseng]
12/11/13, 8:01 PM
#7

Jo. Drakar är ju som dom är. 😃

Farwuq
12/12/13, 12:24 PM
#8

😃

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Upp till toppen
Annons: