Annons:
Etikett1-allmän-astrologi
Läst 1374 ggr
[Ming]
2011-03-22 17:38

Frågor om horoskop..tolkning hur gör ni etc

Följande frågor ställde jag med anledning av kommentarer på skepticism-sajten där de kommenterats av Astell. Tack för det tjejen Glad

Någon här som vill ta sig en funderare?

På vilket sätt blir horoskopet "mer trovärdigt"då ställaren möter "kunden" irl?

Hur få med de nyanser som skiljer det allmängiltiga från det giltiga?

Är det nödvändigt att möta kunden face to face?…och…i sådana fall använder ställaren cold reading för att få svar som "passar in"?

Eller…är kunden så funtad att han/hon vill vara ställaren till lags?

Eller  både och?

Vad är dina upplevelser?

På vilka kriterier menar den indiska domstolen att horoskop är vetenskap?

Jag tror det är svårt att klassa horoskop som vetenskap men om indierna "skapat vetande"skulle det vara intressant att få ta del av det…

Mitt nyfikna jag har fler frågor men nöjer mig med ovanstående

Annons:
[MargaretaA]
2011-03-23 07:57
#1

På vilket sätt blir horoskopet "mer trovärdigt"då ställaren möter "kunden" irl?

Eftersom jag aldrig har jobbat med astrologi på det sättet att jag mött "kunder" så är det lite svårt att svara på.

Hur få med de nyanser som skiljer det allmängiltiga från det giltiga?

Ett horoskop tolkat i sin helhet efter konstens alla regler blir inte allmängiltigt enligt mig. Därför tror jag att en irl-tolkning ger en bättre sammanfattning genom att astrologen kan knyta ihop delarna på ett sätt som en datorframställd tolkning inte kan.

Är det nödvändigt att möta kunden face to face?…och…i sådana fall använder ställaren cold reading för att få svar som "passar in"?

Eller…är kunden så funtad att han/hon vill vara ställaren till lags?

Eller  både och?

Jag kan tänka mig att det blir på ett helt annat sätt om astrologen möter klienten i en dialog. Klienten får sannolikt mera ingående svar på sina frågor och ju mer specifik information man får desto större trovärdighet.

Men nödvändigt är det givetvis inte - stjärnorna säger det dem säger. Det beror helt enkelt på hur mycket tid man har, hur djupt man kan gräva i ett horoskop.

Cold reading kan jag inte uttala mig om. Astrologen söker svaren i Horoskopet - åtminstone om hen är seriös.

[Ming]
2011-03-24 17:24
#2

Tack Maggan

Astell
2011-03-26 11:34
#3

Mitt svar finns inne på skeptikertråden…under Mings horoskop..Glad

[Ming]
2011-03-26 12:40
#4

#3 Jag kopier in ditt svar här:

"Nyanserna sker genom mötet..där kunden ofta får ahaupplevelser och att vi hjälps åt genom att vi kopplas samman just då…saker kommer fram av sig själv…jag har inte det hela helt klart för mig från början där jag börjar rabbla upp hur den o den är…jag är öppen för vad som ska komma…har även varit med om att bara ge ut ett datahoroskop till någon för att läsa själv…en skeptiker, han blev häpen, sa att allt stämmer…så man kan säga att allt är rörligt…det gäller att hänga med i svängarna för man kan inte ha helkoll hur det ska förlöpa…dom som vill ha ett horoskop är ju vanligtvis intresserade av att få det…nej jag uppfattar inte att dom vill vara till lags…

Jag vet inget om hur den indiska domstolen har kommit fram till att det är en vetenskap, såg bara denna artikel…ja det hade varit intressant att se just deras förhållningsätt…"

Upp till toppen
Annons: