Annons:
Etikett3-övrig-astrologi
Läst 4290 ggr
[BigMama]
2011-03-17 16:12

Merkurius i retrograd

Måste i mitt utforskande av astrologin slänga ut denna fråga kring merkurius i retrograd.

Detta fenomen sker tydligen nu och då, och jag tror inte att merkurius trots namnet går baklänges.

Tydligen ska man akta sig för att skriva kontrakt och köpa teknikprylar under denna tid, då det mesta kan gå snett. Men också är det en möjlighet att göra om och göra rätt, dvs en andra chans.

Tydligen är det snart dags för merkurius att "gå baklänges". (sista mars?)

Nu undrar jag vad ni kan om detta? Har ni något ni har varit med om som ni kopplar ihop med merkurius i retrograd?

Annons:
[MargaretaA]
2011-03-17 21:01
#1

Ja Merkurius kommer att gå retrograd från 30 mars till 23 april.

Det betyder att han från jorden sett ser ut att gå baklänges fast det givetivis inte är så i verkligheten.

Merkurius härskar över allt som har med kommunikation, överenskommelser, förhandlingar, handel och frakt och alla intellektuell verksamhet att göra.

Det finns alltså en hel del som kan gå fel i form av svårigheter, förseningar och missförstånd. Det är därför Astrologer råder till att undvika att skriva kontrakt under denna tid. Det är lätt att missa det finstilta.

Man bör också ta backup på alla viktiga filer på datorn då risken är större att man förlorar viktig information på hårddisken.

har man Merkurius som härskande i sitt Horoskop bör man se upp extra noga. Det gäller alla med Solen/ASC i Tvillingarna eller Jungfrun.

För att vara på den säkra sidan bör man börja se upp några dagar innan och inte slappna av för än en vecka efter retrograden.

Men eftersom Re betyder retro så är det en bra tid att gå tillbaka. Tala ut om gamla missförstånd eller återknyta kontakten med gamla vänner t ex.

Själv har jag Jungfrun som ASC och brukar ofta känna det som att försöka simma i soppa. Allt känns som att det går trögt och jag kan bli galen av rastlöshet.

Jag vet att jag någon har tänkt att det måste vara merkurius retrograd som ställer till det, men jag har inte direkt lagt det på minnet.

Vi kan ju ta chansen nu den 30:e och dela med oss av eventuellt strul Flört

[BigMama]
2011-03-17 21:37
#2

Ah, bra att du redde ut alla begrepp! Glad

I födeslehoroskopet har jag merkurius i retrograd, hoppas det är en fördel framöver.

Ja, hoppas fler har det i åtanke och delar med sig av hur det har gått mellan den 30:e och 23 april… Skulle vara ett kul test! Ska även kolla in syrran som har solen i jungfrun. Cool

Tjingeling!

[MargaretaA]
2011-03-17 21:49
#3

#2

Ja Merkurius i retrograd i födelsehoroskopet har nog en annan betydelse. jag är dåligt påläst om det men jag tror inte att det är nån större grej. man kanske bara är lite mindre pratsam Tyst

Jag hade en bra sida i favoriterna om planeternas olika retrogradbetydelser men den funkar inte längre Gråter

-Alltså alla planeter (utom Venus tror jag) går i retrograd ibland.

[BigMama]
2011-03-18 09:18
#4

#3 Åh nej.. Den sidan hade vart intressant! (inte bara merkurius i retrograd i födelsehoroskopet)

Men om jag inte missminner mig.. Så är någr av kännetecknen för en person med merkurius retrograd i födelsehoroskopet följande:

- Tänker först, talar sen GladTyst

- Massor av inre konversation och tankar OskyldigSkrattande

- Uttrycker sig själv bättre i skrift :thumbsup:

- Känner sig missförstådda Obestämd

[MargaretaA]
2011-03-18 11:20
#5

Det klingar troligt om en backande Merkurius.

Men jag har en massa inre konversationer med en direkt Merkurius Flört

Farwuq
2011-03-20 19:42
#6

#4

Låter som mig, jag har i princip allt retrogad utom Saturnus.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
[MargaretaA]
2011-03-30 19:50
#7

Ännu så länge så har jag upplevt problem med tre datorer och därmed också internet. Jag ser dåligt pga av dålig beslysnig (ber om ursäkt för dålig stavnig) öch kan varken ringa ynste sonen eller skicka pengar till honom (webbläsaren rekommenderar inte besök på banken och det är slut pengar på kontantkortet). Det här är det djävligaste jag varit med om SkrikandesSkrikandesSkrikandes

Hoppas bara att bilen funkar när vi ska hem sedan Obestämd

[BigMama]
2011-03-30 20:37
#8

#7 Ja, det är ju bevis om något! Eller är det slumpen?

Peppar peppar så funkar datorerna fefritt men spolningen på vår toalett är ur funktion, soch servicekillen (min man) är bortrest. Tack och lov så har vi en andra toalett i huset!

Annisangel
2011-04-09 10:54
#9

Ahaaa, det förklarar varför det känns som att ingen lyssnar på mig och jag känner det som att "jag pratar med en vägg".

Innan jag läste om Merkurius i retrograd trodde jag världen hade blivit knäpp!Tungan ute

Tider till läkaren som jag missar, ringer om att få en ny tid, sen dyker faktura upp i lådan men ingen har ringt mig trots att jag bad om det.

Jag säger mitt hjärtas mening om hur jag känner om saker och ting och blir rent ut sagt ignorerad och bortskrattad… Nu förstår jag bättre, det gäller att ha tålamod alltså! Men det känns som hela världen är "upponer".

Min dator strulade också, så nu har jag ominstallerat windows…

Bara att skratta med och inte göra några viktiga beslut, eller tjata sig blå om det är någonting man måste göra!!

Ja jisses….Obestämd *gömmer mig i garderoben ända till 23 april*

*vinkevink*

Många Goa Kramar

Annisangel

[MargaretaA]
2011-04-09 17:39
#10

#9

ja världen har verkligen blivit galen.

Det senaste på min front är att datorn funkar, men det går halvtaskigt. Igårkväll tvingades jag starta om den flera ggr. Även sonens dator betedde sig likadant så till slut gav jag upp och gick till sängs.

För övrigt har jag förlorat alla svenska texter i mitt datorprogram (ett enormt översättningsarbete försvunnet) och en del bilder jag gärna velat haft kvar.

Mejlen funkar inte som den ska. jag kan ta emot men jag fick tjorva en halvtimme för att kunna öppna bilderna på mitt nyfödda barnbarn.

När jag sedan skulle skicka dem vidare visar det sig att jag inte kan skicka mejl. Jag har gjort allt som man ska och bockat i alla rutor (tror jag) men det vägrar fungera.

Nu ville min mobil laddas och när jag stoppar in piggen så händer ingenting. Glappkontakt förmodligen.

Internet och fokus funkar sämre än nånsin och jag håller långsamt på att bli galen.

Jag går nog i ide till den 23 april Skrikandes

[BigMama]
2011-04-09 20:23
#11

#9 Du har då verkligen satts på prov! Tungan ute

#10 Åååååh, så grämande med översättningen och foton vill man ju gärna ha kvar. Och GRATTIS till barnbarnet!

Hihi, inga större misärer här hos mig. Toaletten lagad och vi har handlat elektronik så det står härliga till Skrattande, helt mot de astrologiska råden.

iFokus har varit segt, det kan jag hålla med om.

Tänkte dessutom söka tre potentiella jobb som jag blivit tipsad om och har kontakter i… Jag undrar hur det går att utforma jobbansökan till dessa? Astrolgerna säger: Tacka inte ja till nya jobb då det kan visa sig att man förbisett ngn viktig paragraf under en retrograd… Däremot är det ok om det är ngn från det förflutna eller ett tidigare jobb som erbjuder ett jobb? Obestämd

[MargaretaA]
2011-04-09 20:38
#12

#11

jobbansökningar brukar ju ha ett sista datum så jag skulle nog göra det ändå. Men skjut för guds skull upp det om det går.

Det senaste viktiga jag var tvingad att skriva på under en Merkurius-retrograd var när vi löste ut mina bröder från torpet vi fått av farsgubben. Det gick liksom inte att skjuta upp. Jag hade inga bra ursäkter - då hade nog både gubben och brorsorna trott att jag tappat förståndet.

Men det gck bra - vi var redan fastighetsägare och hade lån sedan tidigare så vi visste vad det handlade om. Huset kände vi också till. Summan av kardemumman är väl att allt inte behöver gå galet - bara man verkligen vet vad man gör.

Annisangel
2011-04-10 06:53
#13

#10 Näää stackare!

#11 Ja verkligen!

Igår skulle jag ta kort på min väns små kattbebisar men kameran ville inte alls. Mobilen strular i största allmänhet, den har inte gjort det förut…

Min dator vill nu inte öppna webbläsaren för den säger att den inte är ansluten till nätet fast det är den! Så att komma till iFokus brukar ta en stund! Tur att jag är utrustad med tålamod…

Jag har också märkt att när jag nu blir skrattad och skämtad åt, märker jag att jag börjar säga ifrån mer och kraftigare så inte något ont som inte har något gott med sig alltså! Man ska ju inte stå ut med vad som helst direkt.

Mina kära vänner har blivit riktiga monster tycker jag! Ungefär som varg vid fullmåne… YYyyyyyl!Foten i munnen Bara att andas djupt några gånger, le överseende och tänka; "Vänta ni bara, det går över!!"

Kom på ett bra ordspråk som passar i dessa dagar:

"Det finns inga dåliga dagar,bara de dagar du glömmer vem du är!"

Kyss

Många Goa Kramar

Annisangel

Annons:
[BigMama]
2011-04-23 16:43
#14

Jamen nu borde väl det vara lugnt då igen..? Flört

Min tillbakablick säger att det gick bra ända tills för några dagar sen då jag fick ett brev från myndigheterna. Inte så rolig läsning… Arbetsgivarn varit slarvig med procenten vad det gäller mina jobbkontrakt Rynkar på näsan.

Hoppas det reder ut sig snabbt nu! Skrikandes

[MargaretaA]
2011-04-23 18:16
#15

Har du en stark Merkurius i ditt horoskop ska du vänta en vecka till med att slappna av Obestämd

[BigMama]
2011-04-23 22:51
#16

Definiera en stark merkurius…! och varför då en vecka till?  Inte min styrande planet iaf. Obestämd

Just i detta ärende kommer det att ta tid, det vet jag. Fick ju detta lagom innan påsk och alla inblandade har tagit semester…

[MargaretaA]
2011-04-23 23:10
#17

#16

Stark Merkurius är om man har Tvillingarna eller Jungfrun som Sol eller AScendenttecken. Men det har inte du så du kan nog pusta ut redan nu.

intressant
2011-04-26 18:32
#18

det är bra med merkurius bakåt man blir mer inåtlyssnade!

även fast den går framåt nu så kommer det kännas som retro

ända tills den passerar punkten där den började backa

varför är det så lätt för mig att må bra?

Vilka är de oändliga möjligheterna?

Vad mer är möjligt än uppgivenhet,värdelöshet?

 

Annisangel
2011-04-26 21:44
#19

Här har det lugnat ner sig nu och vi är inne i "det vanliga lunket" som jag känner igen iallafall. Det är skönt, men kul att det fanns någonting som kan kallas en förklaring på den konstiga tiden som varit…! Att det kan bero på en planet sådär bara… Helt otroligt!

Jo det är sant intressant att man blir mer inåtlyssnande, jag har tänkt till både en och tre gånger innan jag sagt något!

Kram på er!

Många Goa Kramar

Annisangel

Farwuq
2013-04-26 15:05
#20

Jag puttar denna tråd, alltid finns det någon som gillar att läsa om Merkurius.

🙂

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
Mirjah
2013-06-27 10:59
#21

Den 26:e juni var det dags igen! Då vet man att det är lika bra att förvänta sig förseningar. Göra om och göra rätt ;) kanske lika bra att utnyttja dessa 3 veckor till vila och eftertanke..? Eller kanske jag ska passa på att rensa ur garderoben, garaget, källaren eller vinden? Eller ska jag ta itu med innanmätet och boka en tid hos kuratorn? :P Allting ouppklarat du vill ta itu med gynnas under Merkurius retrograd. (www.pandoraastrology.com) Jag har min Merkurius retrograd i födelsehoroskopet så jag upplever det lite mindre kanske? Blir iaf inte lika uppstressad när saker o ting ej går enligt tidsschemat! Vad kan jag förvänta mig av en Merkurius retrograd i Kräftans tecken? Det kan få den mest sociala och utåtriktade personen att vända sig inåt och sluta sig inom sitt skal. Bearbeta känslor! Känslor, känslor, känslor. Bearbeta dem. Och bearbeta igen. Tänk dig för vilka dörrar du öppnar under denna period - mycket obekväma tankar och diskussioner kan komma att blomma ut. Det blir till att lyssna till dig själv, din vän, partner och vara närvarande i allt vad den du lyssnar på känner, sortera ut det och älta en stund igen… Vilket kan vara en mardröm för den som föredrar att behålla "locket på". Men även himmelriket för den som väntat på att få bli lyssnad på! Alltså är detta en period (framtill 20 juli) som får dig att sakta ner, rensa ur garderoben både fysiskt och psykiskt, ta itu med gamla surdegar. Se över ditt liv och dina värderingar samt lösa gamla konflikter. Riktar du fokus mot det hus du har Merkurius i vet du exakt vilken garderob som det ska rensas ur ;), sex, ekonomi, hemmet osv för ett bättre resultat. Varje gång Merkurius går i retrograd passerar den Solen, i konjunktion. Denna dag, 9 juli, blir en dag av insikt. Du snubblar på en idé som kan lösa ett problem som du grubblat länge på. Det kan dyka upp en person som hjälper dig att lösa just det där problemet. Mellan 7-11 juli..

Farwuq
2013-06-27 12:49
#22

Det är mycket som behöver resas ut hos mig.

😉

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Mirjah
2013-06-27 13:13
#23

Passa på vetja! Medan det regnar…. ;)

Farwuq
2013-06-27 14:12
#24

Jag sitter på jobbet, och när jag kommer hem är jag slut.

😕

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Mirjah
2013-06-27 14:16
#25

Ah, du behöver vila och ta hand om dig. Kanske t o m stanna hemma från jobbet? Sköt om dig Draken!

Farwuq
2013-06-27 14:17
#26

Nja, jag hade precis tre veckors ledighet, men det är min sjuka som plågar mig.

😕

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Upp till toppen
Annons: