Annons:
Etikett1-allmän-astrologi
Läst 8269 ggr
Lean
2008-06-23 02:11

Månnoder

Det skule vara roligt att få höra lite om hur ni tolkar Månnoderna. Har läst att det finns olika sätt att se på dem; alltifrån att de har med relationer att göra till att det är karmiska punkter. Vad anser du och hur använder du dem, när du ställer horoskop?  / Nyfiken Lean

Annons:
[MargaretaA]
2008-06-23 17:48
#1

Såvitt jag vet ska de vara någon form av karmiska punkter som utgår från tanken att vi lever flera liv. Vi tar alltså erfarenheter från tidigare liv med oss. Den ena noden (jag är osäker på om det var södra eller norra) visar vart våra själar kommer ifrån och den andra noden ska visa på vart vi är på väg och våra mål i livet.

Jag tittar aldrig på noderna om jag ställer en persons födelsehoroskop då jag i första hand vill undersöka personens karaktärsdrag och personlighet. Om man blandar in för många himlkroppar (ett myller av asterioider om man vill) och diverse punkter som månnoder och "lyckopunkten" så ser man snart inte skogen för alla träd.

Jag skulle placera astrologi som tittar på månens noder under en annan rubrik än den vanliga gammaldags västerländska astrologi jag kan bäst. Finns det inte något som kallas Karmisk astrologi?

Maggan

[Vintersaga]
2008-06-23 18:56
#2

Min upfattning om dessa punkter (som egentligen är en axel där de står mitt emot varandra, precis som ascendentaxeln) är precis som Maggan säger relaterat till vad vi har med oss här i livet och vart vi strävar. Jag brukar faktiskt använda dessa punkter vid horoskoptolkningar, eftersom de ger en riktning åt personen i detta liv.

Södra noden representerar det vi har med oss och som följaktligen går lätt att falla tillbaka på - medan den norra noden är dit vi strävar för att nå utveckling i detta liv.

Jag har märkt att till skillnad från MC (som för mig är det yttre mål vi vill uppnå i livet) så är norra noden det inre mål som vi vill uppnå för att känna att vi gjort något bra i vårt liv.

Normalt så tittar jag bara på huspositionen och aspekterna ( i synnerhet konjunktion & opposition) till respektive punkt - väldigt sällan tecknet (av någon anledning…).

Om jag har norra noden i 8:e huset och södra då följaktligen i 2:a huset och jag hela tiden strävar efter att tillfredsställa mitt behov av pengar och ägodelar (symboliserat av 2:a huset) så kommer jag inte känna mig tillfreds - däremot gör jag det om jag omvandlar alla mina resurser (2:a huset) till något som kan förändra världen (dvs. 8:e husets funktion av kollektiva resurser).

Det är så här jag använder mig av noderna.

#1 - Karmisk astrologi är ett begrepp ja! Det finns många sidor av karmisk astrologi - noderna, karmiska aspekter, retrograda planeter osv. Det skulle kunna bli en egen kategori - samtidigt som karmisk astrologi kritiseras av vissa astrologer, eftersom man inte kan bevisa karmiska band i de flesta fall… bara indicier…

Rickard

Ewerhof
2008-06-23 20:38
#3

Södra det jag redan kan och Norra det jag vill lära mig. OCh jag tycker som sagt att det är kul att leka med tanken att det är karmiska läxor. Tolkningar kring dem har hjälpt mig mycket i min personliga utveckling.

Lean
2008-06-24 02:59
#4

Tack för era intressanta inlägg!  Glad

#2  Har själv MC och Norra Noden relativt nära varandra, så det du skrev om inre och yttre mål; det verkar som om jag kan förena dem på något sätt, om jag nu lyckas vandra åt rätt håll…

/Lean

[MargaretaA]
2008-06-24 13:07
#5

Jag har kollat lite närmare på noderna nu när de fått så bra reklam av er andra ;-) Det verkar ju som att de har en del att avslöja. Kan någon rekommendera en bra bok i ämnet kanske?

Maggan

Ewerhof
2008-06-24 20:51
#6

Martin Schulmans serie Karmic Astrology tycker jag är bra. Har bara de tre första och de är på engelska. Jag fick tag på dem på en loppis och har haft mycket glädje av dem.

Annons:
soulwings
2008-06-27 11:51
#7

       Anna Granberg har skrivit en bok där hon tar upp månknutar

        Astrologi vägen till inre harmoni,själv har jag norra noden i 

         skytten,och solskyttar finns det gott om bland vännerna.

Aracco
2008-09-01 18:16
#8

Jan Spiller har skrivit en fantastiskt bra bok som heter : Astrology for the Soul Där beskriver hon Varje nod genom tecknen hon har delat in det i oilka kategorier

1: Översikt,

2: Personlighet,

3:behov,

4:Relationer,

5: Mål 

Mohan Koparkar har skrivit boken: Lunar Nodes Denna är också mycket bra.. Där behandlar han bland annat aspekter till noderna på ett ingående sätt. och tar även med Transiter till och av dessa.

Håller med # 6 om att Martin Schulmans Karmic astrology bok serie är mycket bra!!!! har Karmic astrology vol 1: the Moon´s nodes and reincarnation, vol 2: retrogrades and reincarnation,    vol 3: Joy and the part of Fortune. The Ascendant your karmic doorway, Karmic Relationship.. Alla är JÄTTE BRA!!!

Min tarot blogg: http://ladylightningtarot.wordpress.com

Seglarina
2012-01-19 16:43
#9

Hej på er

Jag plockar upp denna gamla tråd för jag kanske kan få lite hjälp genom denna.

Jag har svårt att hitta min livsväg, ofta stöter jag på motstånd. När jag tittar på mina noder kan jag föstå varför jag får kämpa så mycket.

Jag har den norra noden i scorpionen och den södra i oxen. Jag läser i Anna Granbergs bok"Astrologi, en väg till inre harmoni". Norra är dit vi är påväg och i mitt fall är det scorpionen, som handar om "att bränna broar bakom sig"

Finns det någon här som skulle vilja ha ett samtal med mig angående detta och hjälpa mig en bit på väg? Skulle det vara intressant?

[Mikai]
2012-01-19 22:03
#10

9 jag rekommenderar dig att läsa Jan Spillers bok Astrology for the soul, det står mycket utförligt i den boken med långa kapitel om våra månnoder.  Du måste oxå kolla i vilka hus du har din norra respektive den södra månnoden det ger viktig information. Skorpionen är ett spirituellt tecken och att ha norra månnoden där är att hitta en mer andlig väg, i sitt tänkande och agerande. Det handlar mycket om värderingar och hur man ser på sig själv och andra. Humanitet och inte fastna i ha begär och ägande av både föremål och människor, svartsjuka tex. Att reflektera mer på ditt inre liv osv.

Försök få tag på Spillers bok, den är värd det, lycka till Glad

Seglarina
2012-01-19 23:41
#11

Tack, ska leta reda på Spillers bok.

Södra är i 2 huset och norra är i 8 huset. Ska jag titta på vad husen står för och relatera till nodens betydelse?

[MargaretaA]
2012-01-20 19:31
#12

#11

Lycka till. själv är jag inte särskilt hemma på Månnoderna. Men dessa båda hus (det 2:a och det 8:e) handlar om resurser. Hus 2 det vi skapar själva som arbetslön t ex. Det 8:e det vi delar med andra. kan vara arv, lotterivinster och banklån t ex.

Seglarina
2012-01-20 20:52
#13

Tack MargaretaA Läste själv lita om det, verkar vara i samma anda som norra noden i scorpionen, så det rimmar ganska bra. hat hittat boken som föreslås tidigare på amazone, ska beställa vid tillfälle.

Annons:
Farwuq
2013-04-21 16:05
#14

Detta var intressant.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Moonwing
2013-04-21 16:31
#15

Ah!..nåt för wingen…🙂😉,tack för du puttade Drakis!

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

  / Wingen

Seglarina
2013-04-21 17:48
#16

Ja tack så väldigt mycket för putten, denna ordväxling har jag het glömt. Boken ska beställas!

Farwuq
2013-04-21 19:26
#17

Jag är duktig på att putta även om jag aldrig spelar golf.

🤪

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Moonwing
2013-04-22 16:57
#18

😃..

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

  / Wingen

Seglarina
2013-04-22 17:51
#19

Nu har jag beställt boken, fanns på adlibris.

Farwuq
2013-05-01 19:27
#20

Så bra att du fann den.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
Seglarina
2013-05-01 20:06
#21

Håller just på att sluka boken jag hämtade i Tempoaffären i min stad i måndags. Den är våldsamt intressant och jag får massor av idéer, tips och svar på varför mitt liv inte har fungerat på så många plan. Den är fruktansvärt träffande på mig. Jag skulle tro att den är en mycket bra hjälp till alla som vill utvecklas i sitt liv. I helgen som var hade jag besök av två väninnor och vi grundade rejält genom en massa existensiellt snack 🙂 Bland annat läste jag högt ur Anna Granbergs bok: "Astrolig En väg till inre harmoni". Hon tar upp en kortversion av vad noderna betyder och jag har läst det många gånger de senaste åren, kopierat sidan med "min" text, satt upp på väggen och funderat på hur jag ska förhålla mig till vad som står där.

Jan Spiller säger att hon börjar med noderna när hon tolkar ett horoskop och jag förstår henne. Vill man veta vad som är ens drivkrafter och fällor i livet så bör man förhålla sig till detta. Jag har Solen i Väduren, Månen i Kraften och Accendenten i Stenbocken, vilket, som ni här nog förstår, gör mig till en väldigt driftig person. Varför funkar då inte mitt arbetsliv till exempel, jag borde ju enligt detta vara en ledare. Nu förstår jag vad jag ska göra för att bli av med den närmast förlamande energilösheten och förhoppningsvis hitta fram till ett yrkesområde som passar min person. Verkligen tack för tipset!

En sak jag dock inte riktigt förstår är att hon automatiskt parar ihop Scorpionen med 8'de huset till exempel, tvillingarna i 3'dje osv. Är det alltid så i horoskipet?

Farwuq
2013-05-01 20:08
#22

"En sak jag dock inte riktigt förstår är att hon automatiskt parar ihop Scorpionen med 8'de huset till exempel, tvillingarna i 3'dje osv. Är det alltid så i horoskipet?"

Ja så brukar man göra.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Seglarina
2013-05-01 20:13
#23

#22 skrivet av Farwuq 

Hur menar du? Jag har norra noden i Scorpionen i 8'de huset, men har alla som har norra noden i Scorpionen automatiskt den i 8'de huset också?

En intressant sak som kanske har gjort det mer besvärligt för mig är att mina föräldrar också hade norra noden i Scorpionen. Min brorsdotter har det också. Jag hoppas att jag kan hjälpa henne så småningom om hon fastnar i livet.

Farwuq
2013-05-02 08:02
#24

Jag skrev fel, jag har dem i 10'e huset. 

☺️

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Seglarina
2013-05-02 13:50
#25

#24 skrivet av Farwuq 

10'de huset? Har du norra noden i Stenbocken då?

Farwuq
2013-05-02 15:00
#26

Nej

Varför skulle jag ha det?

Kolla här så förstår du kanske hur jag menar.

http://astrologi.ifokus.se/discussions/4f797f31d4ebea088d001019-mitt-natalhoroskop?bookmarks-1

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Seglarina
2013-05-02 18:07
#27

Vi pratar runt varandra Farwuq. I boken jag läser Räknar författaren upp norra noden i alla stjärntecknen, men med bara ett exempel på i vilket hus den kan ligga.

Vädur, 1 hus

Oxen, 2 hus

Tvillingarna, 3 hus

osv.

Din kombination, Scorpion i 10 hus, finns alltså inte med. Det är det som förbryllar mig. Jag hade bara tur alltså att jag hade norra noden i Scorpionen i 8 huset. Jag förstår inte att hon inte beskriver vad husen gör för NN. Det var det som var min fråga, men inte lätt för dig att svara på inser jag.

Annons:
Farwuq
2013-05-02 18:12
#28

Men vilket Hussystem använder du?

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Seglarina
2013-05-02 18:40
#29

Den med olika stora hus, är det jag brukar gå efter.

Mirjah
2013-05-04 19:20
#30

Kan det vara så att väduren styr det 1:a huset, oxen det andra huset osv. De beskrivningar du ska läsa kanske är det tecken som styr 10:e huset OCH skorpionen.

Farwuq
2013-05-04 19:24
#31

Bara för att Skorpionen styr 8:e huset så behöver inte 8:e huset ligga i Skorpionen. Mars är den som håller i både Skorpionen och 8:e huset, men det innebär inte att Mars måste befinna sig i något av dessa.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Seglarina
2013-05-04 19:39
#32

#30 skrivet av Mirjah 

Det finns inte något sådant alternativ, det är det jag försöker förklara. Jag har tur som faktiskt har Scorpionen i 8'de huset, men alla andra alternativ finns inte.

För mig är det oerhört träffande, det är som om det är en beskrivning av mitt liv. Därför skulle jag unna andra att ha detta (tvivelaktiga :-) ) nöje, för det är inte speciellt kul om on väldigt nyttig läsning. Farwuq till exempel har ju sin nod i Scorpionen fast i 10'huset. Som sagt det alternativewt finns inte.

#31 skrivet av Farwuq 

Det är det jag tror också, det är därför det är så förbryllande.

Det hade å andra sidan blivit en väldigt tjock bok om alla tcknen i alla hus hade varit beskrivna lika utförligt. Ser en text i början om hus som jag hoppat över, ska läsa den och återkomma.

Mirjah
2013-05-04 20:12
#33

Ah jag missuppfattade dig. Det jag tänkte på var att om du har norra noden i första huset så har du också drag av väduren i din livsinriktning. Norra noden i 8:e huset får "skorpionska" egenskaper. Jag har norra noden i 12:e huset skytten, vilket förutom att anonymt och osjälviskt göra gott för andra (min tolkning) också bör ta hänsyn till fiskarnas karaktärsdrag i tolkningen, eftersom fiskarna styr det tolfte huset.

Seglarina
2013-05-04 23:15
#34

Ja det är jättemycket scorpion för mig. Synd att det inte var väduren då jag har solen där, hade nog varit enklare att förstå mig då 😊

Författaren menar (tror jag ) att om man har noden i ett annat hus än det som styr så får man tänka in egenskaperna som det stjärntecknet har i noden. Har man rakt motsatt hus ex norra noden i scoprlionen i 2'huset få blir det spesiellt specoiellt.

Annons:
Upp till toppen
Annons: