Annons:
Etikett2-personliga-horoskop
Läst 1574 ggr
Lean
6/16/08, 8:25 PM

Retrograd förvirrad...

Läste i tråden om planeter i retrograd. Har lite svårt att greppa det där, så jag undrar om någon skulle vilja kommentera de planeter som är retrograda i mitt födelsehoroskop. Min horoskopskarta finns i mitt fotoalbum…

Tänkte att det blir lättare att förstå, om jag utgår från mig själv och mitt horoskop. Behöver nog ledas in på rätt spår här, känner jag.

Jag har Uranus retrograd i Lejonet, Hus 9 och Pluto retrograd i Jungfrun, Hus 9. Dessa planeter är aspekterade till personliga planeter och Ascendent .

Det behövs inga längre tolkningar, bara några ex på hur ni uppfattar att de här planeterna skulle kunna påverka mig.

Jag är oerhört kollosalt tacksam för svar!   Kyss

Annons:
[Vintersaga]
6/17/08, 2:26 AM
#1

Utan att ha tittat på just ditt horoskop, men sett var du har dessa planeter, så skulle jag vilja säga att de retrograda planeterna kan stå för det som DU tycker är originellt (Uranus) istället för att lyssna på vad kompisar säger samt förändringar av mer djupgående karaktär (Pluto) påverkar DIG mer än de gör med andra… och att det inte bekommer dig!

Uranus och Pluto är annars generationsplaneter som kommer till uttryck genom aspekter till de personliga och "axlarna". När de är retrograd tror jag att de blir ännu mer personligt orienterade, dvs. ganska skilda från gemene mans!

Eftersom bägge står i 9:e huset, som står för högre studier och långa resor bland annat, skulle jag säga att det inom det filosofiska området (som har med livsfilosofi att göra t.ex.) är viktigt att du hittar din egen väg och filosofi, så att du inte försöker bli en kopia av någon annan…

Gav det dig någon förklaring?

Rickard

Lean
6/17/08, 4:03 AM
#2

Tusen tack Rickard! Ska pussla ihop detta med de personliga planeter de är aspekterade till.

Ja tack, det klarnade faktiskt betydligt och nu kan jag spinna vidare på tråden själv. Det blir mer konkret när jag kan se mig själv i det hela. Känner ju igen mig mycket väl i det du säger om livsfilosofi och nionde huset och hitta sin egen väg…!

Du är ju fantastisk på att förklara och åskådliggöra på ett begripligt sätt! 

Tack för att du ville dela med dig av ditt kunnande och dina tankar!   /Lean

[MargaretaA]
6/17/08, 12:22 PM
#3

#2 jag håller med!!! Det är en sak att ha en uppfattning om vad olika astrologiska företeelser betyder - men att kunna förklara det på ett lättförståeligt sätt för andra - det är en konst!
Jag är också mycket tacksam att Rickard vill vara med och reda ut snåren :-)

Nu får jag titta på mina egna retroplaneter med nya ögon… jag har visserligen alltid sett det lilla R:et men aldrig gett dem nån större betydelse.

Maggan

[Vintersaga]
6/17/08, 11:25 PM
#4

#2, #3 - Tack - det gläder mig att ni tycker det och jag kommer att försöka hjälpa till med det jag kan, samtidigt som jag vet att jag själv kommer lära mig mycket… :-)

Själv har jag inga retrograda planeter alls… undrar vad det betyder…? Förvånad

Rickard

soulwings
6/21/08, 12:55 PM
#5

           Här är en till utan retroplaneter,men har inte hittat någon bok om ämnet…….Så du är inte ensam i funderingar!

Lean
6/21/08, 7:39 PM
#6

#5 Hej soulwings! Har faktiskt precis börjat på en bok, som handlar om retrograda planeter och dess påverkan på oss. Den är på engelska…

Erin Sullivan: "Retrograde Planets - traversing the inner landscape"

Kan inte recensera den, eftersom jag precis börjat läsa i den… /Lean

Annons:
[Vintersaga]
6/21/08, 9:34 PM
#7

#5 - Vad roligt - jag har mest varit ensam om detta fenomen :-)

#6 - Vad härligt Lean att du förkovrar dig i ämnet - ser fram emot dina synpunkter på både bok och innehåll och hoppas du delger oss dem här :-) Verkar gå i samma stil som vi varit inne på här, att det är en inåtvänd aspekt av planetens energi…

\Rickard

Lean
6/22/08, 3:30 AM
#8

Det vore roligt om någon som har retrograda planeter i sitt födelsehoroskop kunde ge några kommentarer och tankar kring sina egna "retrograder".  Glad /Lean

[MargaretaA]
6/23/08, 5:31 PM
#9

Eftersom jag aldrig har satt mig i dessa frågor särskilt djupt fick det bli en liten sökning på nätet. Jag hittade en intressant sajt på norska som tog upp bl a detta.

Jag som har Jupiter R skall då alltså:

- Du kan veksle mellom å være veldig optimistisk eller veldig pessimistisk. - Du kan tendere til å involvere deg i for mange ting samtidig. - Vekten di kan ha lett for å øke i perioder med Jupiter retrograd. - Du kan være mer tilbakeholden og ekspandere i ditt indre. - Du kan sette ned ditt sosiale tempo for å nyte ditt eget selskap. - Du filosoferer mer, meditasjon kan føre til et indre rikere liv - Du kan utvikle din egen troDet här är verkligen "spot on" jag kunde inte ha kunnat sagt det bättre själv!

Med Saturnus R är man;

- Du kan føle deg engstelig - Du blir rigid og utviser motstand mot forandringer som rammer deg personlig. - Du kan bli selvkritisk og misfornøyd med deg selv. - Du kan tvile på egne evner og kapasitet. - Du kan føle deg underlegen. - Du kan forlange for mye av deg selv. - Du kan skifte mellom å være veldig pågående eller veldig unnvikende
Nästan allt detta stämmer in på vem jag en gång var - men absolut inte är numera. men det är ju så med Saturnus att när vi väl lärt oss hans läxor så har vi inte så mycket bekymmer med honom längre.

Slutligen Neptunus R skall betyda:

- Kan du ha vanskelig for å være kreativ - Du kan bli veldig inspirert, men kan ha problemer med å få satt inspirasjonen ut i konkrete handlinger. - Du kan finne deg en idealistisk ide som du knytter ditt liv til - Du kan trekke deg bort fra virkeligheten og fortape deg i en drømmeverden. - Du kan bli for nærtakende. - Du kan ha en livlig fantasi.Det här känner jag också igen - särskilt punkterna om svårigheter att vara kreativ och att få ut min inspiration i konkreta handlingar. När jag var ung drog jag mig gärna in i en fantasivärld - nu nöjer jag mig med att bara dra mig undan på nån lugn plats utan en massa störande inslag - men väl fortfarande i verkligheten ;-)

läs gärna mera på den utmärkta norska sidan

http://www.sol.no/horoskop/astroskole/143.html

Maggan

lenarydstrom
6/24/08, 12:43 AM
#10

Tusen tack Maggan! Ska gå in och kolla på sidan…Glad /Lean

Upp till toppen
Annons: