Annons:
Etikett1-allmän-astrologi
Läst 2401 ggr
soulwings
2008-07-13 15:31

stellium

           Flera planeter i ett hus kallas stellum,själv har jag solen,mars

            neptunus konjuktion merkurius o saturnus i sjätte huset!

             Vad har ni för erfarenhet av detta? Min är arbetsmyra,städfreak

            o mkt hälsokost,samt dragning till buddismen.

Annons:
[MargaretaA]
2008-07-13 16:38
#1

Jag tvivlar inte på att du soulwings har det mycket välstädat omkring dig  - men det skulle vara roligt att se hur Neptunus i dig beter sig när du städar med solen och mars - är det möjligen där du busar till det och fuskar lite i hörnen eller? Skrattande

jag har själv Stellium med månen, merkurius och uranus i elfte huset. Social enstöring… passar mig förmodligen perfekt att umgås på detta forumviset, umgås och kommunicera helt på sina egna villkor - kunna komma och gå som man känner för, en typisk dator och internetälskare - ensam vid sitt skrivbord men med hela världen framför sig. Prrrrrrrr….. love it!

Sedan har jag ett Stellium med venus, pluto och Mars bara en liten bit bort men det är sannolikt försvagat då det ligger över både hus- och teckengräns. Det är kanske tur det med tanke på vad dessa planetkrafter tillsammans kunde ställt till med annars Förvånad !!!

Maggan

kicki13
2008-07-13 23:00
#2

Jag själv har ett med månen, mars, pluto och uranus i 2a huset och det brukar vara väldigt rörigt i mitt liv.

Som inte det skulle räcka så har jag ett till i 4e huset med solen, venus, merkurius och neptunius..men sådant är ju livet..det skall inte vara så enkelt att leva Glad

Kicki

[Vintersaga]
2008-07-14 01:15
#3

Nja, enligt vad jag lärt mig är ett Stellium tre eller fler planeter som står i konjunktion med varandra - har inte med hus att göra alltså. Alla planeterna behöver dock inte vara inom konjunktionens gräns för att kallas Stellium - huvudsaken är att varje planet står i konjunktion med nästa osv…

Jag har faktiskt inget Stellium i mitt horoskop - däremot har jag tre planeter i första huset (och en på gränsen mellan första och andra huset).

Min erfarenhet av Stellium är att de blir en viktig fokuspunkt när jag tolkar horoskop. Dock en av flera fokuspunkter många gånger…

Kram Rickard

Ewerhof
2008-07-14 03:31
#4

I mitt 4:e hus kivas Jupiter i vattumannen och Saturnus i stenbocken med varandra. De har inneburit mycket arbete för mig att förstå mig på den gungbrädan. Att de sedan ligger i oposition till mars i lejonet har inte gjort saken lättare.

Främst har jag brottats med att å ena sidan leva helt strikt efter regler och förordningar för att sedan slå helt om och sväva iväg på gränslösa experimentvingar. Under Saturnus/Stenbockens ledning blir jag kontrollerande och domderande auktoritär. Under  Jupiter/Vattumannens levnadsglad/okonventionell i överkant.

Med åren har förståelsen ökat (långt ifrån klar ännu) till att kunna dra nytta av Saturnus begränsningar för att kunna ha struktur på vardagen och att använda mig av Vattumannens leklust på fritiden. Jag jobbar därför bara halvtid. Får jag inte leva ut den friheten Jupiter/vattumannen kräver så mår jag som ett djur i en bur, jag slår mig fri på ett verbalt sätt då i första hand.

kicki13
2008-07-14 13:31
#5

#3 vet inte om du syftar på mina Stellium, men dom 4 planterna som jag har i 2a huset ligger i konjktion till varandra, lika så gör även dom 4a planterna som jag har i 4e huset.

Kicki

[MargaretaA]
2008-07-14 20:50
#6

#3 det stämmer också med vad jag har förstått - Stellium är tre eller flera i konjunktion. men jag har också lärt mig att en konjunktion försvagas om de inblandade planeterna är i olika tecken eller hus - borde det då inte gälla även Stellium?

Sedan är det ju så även inom astrologin att det finns lite olika "skolor" och synsätt.

#2 du har sannerligen "drabbats" du också :-)
…sedan undrar jag om det verkligen är dina Stellium som rör till ditt liv. Ett Stellium blir ju som en sammansmältning av flera planetkrafter till en enda och inte till tre eller flera som slåss med varandra (rätta mig gärna om någon förstått det bättre än mig ;-)

För din del är det ju dina resurser (ägodelar och inkomster) och ditt hem som påverkas. Du bör använda mycket av dina krafter inom dessa områden(?).

#4 Din story är verkligen ett finfint exempel på hur bra det är att kunna sitt horoskop (känna sig själv m.a.o :-)

Maggan

Annons:
[Vintersaga]
2008-07-15 01:32
#7

#5 - Nope, jag syftade på trådens början - där det stod att det handlade om Stellium när flera planeter stod i samma hus…

#6 - Vi är nog båda lärda efter samma skola - men jag var lite försiktig när jag sa att det var så jag hade blivit lärd, eftersom det kan finnas andra skolor som lär ut annorlunda!

Det är sant som du säger Maggan, att dessa brukar anses som försvagade. Jag vet inte, men jag förstår att det kan bli en stor skillnad om det är samma tecken jämfört med två olika tecken… men det är ju en hel lära det där :-)

Så jag menar inte att det är fel att säga Stellium om tre eller fler planeter står i samma hus - bara att jag har lärt mig att de ska vara i konjunktion för att kallas för Stellium.

Rickard

Upp till toppen
Annons: