Annons:
Etikett1-allmän-astrologi
Läst 1852 ggr
Mavios
2008-09-05 14:21

Konjuktioner och trigoner

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hur nära ska planeterna ligga varandra för att vara i konjuktion med varandra?

Jag har förstått det som att om de ligger i skilda hus ska de inte räknas som konjuktion om de inte ligger närmare varandra än 2 grader. Hur är det om de ligger i skilda hus, men i samma tecken och uppskattningsvis fem grader isär? Konjuktion eller inte konjuktion?? Planeter i samma hus är de alltid i konjuktion?

Trigoner fick jag inte riktigt grepp om (tänker skylla lite på förkykningen och för mycket information på en gång *ler*). Är det när två planeter ligger med två hus emellan?

Om ni tittar på min horoskopkarta (hoppas jag får med bilden - annars ligger den i fotoalbumet på min sida) - är då exempelvis saturnus i trigon med mars och solen (samt att dessa två då är i trigon med Neptunus)?

Jag kollar just nu av läget för att se om jag förstått. :) Annars får jag sätt amig och plugga igen…
Många frågor - hoppas jag får några bra svar!


Ett vänligt leende kan betyda så mycket för den som själv inte orkar prestera något.

Annons:
Mavios
2008-09-05 14:31
#1

Hrm, trigonfrågan är inte kängre riktigt aktuell tror jag. Jag misstänker att jag hade fel i mittt antagande ovan. Det ska visst vara TRE hus emellan?

I såfall är mina läsningsexempel saturnus i trigon med pluto, venus och merkurius?

I övrigt har jag kvar frågeställningarna kring konjuktioner. :)


Ett vänligt leende kan betyda så mycket för den som själv inte orkar prestera något.

[MargaretaA]
2008-09-05 15:02
#2

På frågan om konjunktionen sä kan man säga att ju närmare planeterna ligger varandra desto starkare är den. jag tror man anser den bortre gränsen ligger på ungefär 5 - 7 grader.

År det sedan tecken- eller husgräns emellan så blir det också en försvagande omständighet. Det går inte att ge några exakta svar tyvärr.

Vad man också ska tänka på är att tecken- och husinflytandena är starkast i början och svagar av på slutet vilket även återspeglas i planeternas kraft i resp tecken/hus.

Du har en konjunktion mellan Pluto och Venus i sjätte huset, där finns inga frågetecken. Du har också en konjuntion mellan Venus i sjätte huset och Uranus i sjunde huset. Eftersom Uranus ligger precis i början på Sjunde huset är den starkare än Venus i slutet på sjätte och det är sannolikt att den starkare Uranus kommer att kväva mycket av Venus i hennes blygsammare läge. Men hom finns där dock. Dessa tre planeter tillsammans i konjunktion kallas Stellium och det är astrologi i den högre skolan som vi kanske kan lägga åt sidan så länge.

För att göra det hela ännu krångligare så har inte alla astrologer samma uppfattning alltid - så det är möjligt att någon annan skulle ge dig ett annat svar. Inte alltför annorlunda men det finns skillnader i synens på gränsdragning t ex.

[MargaretaA]
2008-09-05 15:07
#3

Om trigoner och andra aspekter

Trigon betyder att planeterna ligger på 120 grader från varandra

kvadraturer 90

sextiler 60

opposition 180

konjunktion 0-5

plus minus 3 - 5 grader ungefär.

hoppas att du har fått svar - annars är det bara att höra av sig!

Mavios
2008-09-05 15:45
#4

Tror jag har fått svar. :) Tack!
Följer upp med en fråga för att kolla att jag fattade…
Plus minus 3-5 grader - gäller det alla nämnda aspekter, så man kan exempelvis säga att planeter i sextil ligger mellan 57-63 (ev 55-65) grader från varandra?

Pjuh, nu ska jag hämta hem pojkarna och ägna mig åt världsligare ting som kanske lite pussel eller lego en stund. :)


Ett vänligt leende kan betyda så mycket för den som själv inte orkar prestera något.

[MargaretaA]
2008-09-05 15:50
#5

Jag har det inte huvet men jag ska kolla upp det. Nu tar vi helg och fortsätter skolan på måndag Skrattande

Upp till toppen
Annons: