Annons:
Etikett1-allmän-astrologi
Läst 1386 ggr
Jayrod
2008-07-30 13:07

Fundering kring stjärntecknens datum

Stjärntecknen är ju som jag förstått det solens vandring genom stjärnbilderna under året. Just nu befinner sig solen i Lejonets tecken, mellan 23/7 - 22/8.

I verkligheten så befinner sig solen i Kräftans stjärnbild mellan 20/7 - 10/8, samt i Lejonets stjärnbild mellan 10/8 - 16/9. Dessutom passerar solen Ormbärarens stjärnbild mellan 29/11 - 17/2, men det stjärntecknet har jag aldrig hört talas om inom astrologin.

Det stämde bättre för några tusen år sedan men jordens bana runt solen har förskjutits sedan dess. Borde inte astrologerna ta hänsyn till denna skillnad?

Annons:
[MargaretaA]
2008-07-30 13:50
#1

ett svar från en kunnig adstrolog lyder som följer:

"Himlavalvets konstellationer och zodiakens tecken har samma namn och därför förväxlas de ofta. De har identiska namn eftersom deras positioner brukade överensstämma ungefärligen. I faktisk tid var detta omkring år 2000 f. Kr., när vårdagjämningspunkten var belägen i Vädurens konstellation. Nu skiljer sig tecknen och konstellationerna åt med nästan ett tecken (astrologer har korrigerade tecknade protokoll genom åren för att kompensera för denna förändring.) _Vårdagjämningspunkten ligger i Vädurens tecken, fastän den är i Fiskarnas tecken. Astrologen använder tecknet och inte konstellationerna när han anger de olika planetariska positionerna. Tecknen är helt enkelt trettiogradiga grupperingar av rymden på himlavalvet och det första tecknet, Väduren, är de första trettio graderna av rymd som står mitt emot vårdagjämningspunkten. Vårdagjämningspunkten är den dag på våren när dag och natt är lika långa. Astrologiskt infaller dagjämningspunkten på den dag när Solen når noll grader, Väduren. Våra tecken beräknas alltså från vad som av astrologer betecknas som "Vädurens Nollpunkt," vilket betyder den tidpunkt då Solen går in i Väduren."

_Läs gärna mer på http://berglund.ceze.com/swedish/webkurs/kap_1.htm#definierad

Maggan

Jayrod
2008-07-30 14:33
#2

Tack för det svaret, Maggan. Ännu ett frågetecken uträtat.Glad

Upp till toppen
Annons: