Annons:
Etikett3-övrig-astrologi
Läst 4705 ggr
Aracco
2008-09-22 23:29

STOR KORS

Skulle tycka att det vore intressant att få igång en diskussion om Stor Kors andras och mitt eget så klart*ler*

Här är mitt Fasta kors:

Solen/Månen/Norra noden Kvadratur Uranus och Chrion

Solen/Månen/Norra noden Opposition Södra noden

Södra Noden Kvadratur Uranus och Chiron

Solen 18 Grader Lejonet hus 11

Norra Noden 20 grader Lejonet hus 11

Månen 24 Grader Lejonet hus 12

Uranus 21 Grader Skorpionen hus 3

Södra noden 20 grader Vattumannen hus 5

Chiron 18 grader Oxen hus 9

Min tarot blogg: http://ladylightningtarot.wordpress.com

Annons:
[MargaretaA]
2008-09-23 14:43
#1

Du kanske kan berätta lite mera om vad ett storkors är Glad

Aracco
2008-09-23 15:13
#2

Stor korset består av två oppositioner och fyra kvadraturer. Detta aspekt mönster har en utmanande touch att ge. den orsakar splittring och starka motsättningar inom en och kan ge en känslor av hjälplöshet. Man kämpar med sig själv och livet. Men det är också en oerhört produktiv konstellation eftersom man tvingas att växa och utvecklas. Man blir både lite galen och genialisk samtidigtFlört

Om man tar min egen då. Jag har solen i kvadratur till Uranus jag är lejon och tycker om att veta vad jag har och VEM jag är, Uranus tycker om att utmana och förändra den ligger i skorpionen så den gör det på ett mycket djupt och utömmade sätt. min identitet bli hela tiden utmanad och jag växer som ett resultat av det. Jag kämpar också med mönster från tidigare liv. Södra noden i Vattumannen opposition Solen i lejonet. det är bekvämt för mig att falla in i välbekanta beteende mönster som jag la grunden till i tidigare liv, men som i detta liv faktiskt inte tjänar sitt syfte. Sedan har vi då Chiron (The wounded healer), mitt "inre sår" som ligger i det fasta tecknet oxen. Här kämpar man med värden, trygghet och stabilitet, detta är i Opposition till Uranus ständiga jakt efter förändring smat i kvadratur till min identitet(solen). Det är som gjort för att det ska pågå ständiga kamper inom en..

Och det gör det verkligen också. kan jag intyga…

Går inte in mer detaljerat på det än så här, har inte lust att lämna ut mig för allmän beskådanFlört.. hoppas det var till lite hjälp

Min tarot blogg: http://ladylightningtarot.wordpress.com

[MargaretaA]
2008-09-23 15:50
#3

Det var en väldigt omfattande och mycket lärorik redogörelse för det stora korset. Jag får tacka så jättemycket för att du vill dela med dig av detta!

Det verkar sannerligen som att storkors är ett "kors att bära" Flört

Det blir spännande att se om några fler har storkors att berätta om.

Aracco
2008-09-23 16:00
#4

Det kallas inte stor kors för inte *fnissar* lägger du på en Yod och två drakar på detta så har du riktigta dramer och räkmackor *ler*

Min tarot blogg: http://ladylightningtarot.wordpress.com

Ewa-Marie
2008-09-25 10:29
#5

#4 Intressant!

Tycker jag känner igen mig..mmm är ett storkors det samma som ett kosmiskt kors?

Dessa spänningar som byggs upp innifrån känner jag ju igen..

Och drama är väll bara förnamnet..tur att jag har humor!

Aracco
2008-09-29 19:12
#6

#5 Ja det är samma sak! Det är la bara så att olika tolkare kallar det olika saker..Flört… Hur ser du på ditt kors?? Vilka planeter har du inblandade (om jag får frågaGlad)??

Min tarot blogg: http://ladylightningtarot.wordpress.com

Annons:
Ewa-Marie
2008-09-29 23:12
#7

#6..jag får kolla på det..alltså vilka planeter som är involverade..

tror faktiskt jag har två st..men är inte säker..

Jäkla skitkors..jag sprängs innifrån..stora omvälvande känslor och förändringar..kommer aldrig undan.,ja,du vet ju!Foten i munnen

[MargaretaA]
2008-09-30 00:01
#8

Ewa-Marie jag har kollat och du har inte ett storkors. Du har visserligen två öppositioner som är förbundna med två kvadraturer, men de andra två sidorna är sextiler. Ett storkors ska bilda en kvadrat med ett kors i mitten, men du har en rektangel med ett kryss - kolla själv. Jag tror att sextilernas inblandning gör det hela lättare.

Skulle tro att ditt Stellium med Pluto, Mars och Uranus i första huset  i opposition till Saturnus i sjunde huset är bovarna som får dig att känna det som att du sprängs.

Sannolikt vill du väldigt mycket men känner dig hindrad av din ansvarskänsla, troligen gentemot en partner.

Dessa energier kan däremot få ett lättare utlopp genom sin sextil till Månen/Neptunus i tredje huset. Här har du drömmar och fantasier, konstnärlighet och kanske¨en psykisk förmåga. Det ska du ta vara på, men… Var glad att denna konstelltion i sin tur är jordad med Saturnus så att du inte helt försvinner i drömmarnas värld. Glad

Ewa-Marie
2008-09-30 12:14
#9

#8 Tack för att du tittat på min karta..Och jag känner verkligen  igen det du skriver!Ska sätta mig ner o se om jag kan urskilja just sextilerna..Jag tycker att det stämmer angående min ansvarskänsla..den är stor..samt min "psykiska"förmåga..den känner jag igen på gott och ont..ja och jordad är jag konstigt nog mitt i alla upplevevelser och seende..

Men jag har lyckats gräva fram ett gamalt horoskop och läser här..

Citerar:

Du har två T-kors som tillsammans bildar ett kosmiskt kors.

I detta kosmiska kors ingår:Mars,Saturnus,Uranus,Pluto,N noden,S.noden.

Han skriver också om en mystisk triangel..

bestående av:Månen,mars,saturnus,uranus,pluto,chiron,mc

Jag har nu beställt en telefonkonsultation med en känd tolkare..hoppas jag kan få lite svar om vad som är vad..jag ska fråga angående just det här då.Och chiron samt Guds finger..Hoppas jag kan återkomma med lite matnyttigt..

Tack!!!

Ewa-Marie
2008-09-30 12:19
#10

Vill bara rekomendera Susan miller`s astrologhy zone…

Lite allmänt men mycket bra skrivet..Varje månad kommer nya prognoser för varje tecken..Hon säger att man ska läsa sitt tecken samt accendenten för att få en bra överblick!

Bara ett litet tips!

[MargaretaA]
2008-09-30 12:56
#11

okej jag ser nu att om man lägger in noderna i ditt horoskop också så får du ett storkors. Jag ska nog börja göra det som rutin i fortsättningen eftersom det verkar som att nästan alla använder dem numera…

det är nog en bra idé att konsultera en riktig astrolog - hoppas det inte blir för dyrt Obestämd Det är just de här aspektmönstren och de större mera komplicerade sambanden som inte kommer fram i ett dataframställt horoskop.

Susan miller är jättebra!

Ewa-Marie
2008-09-30 13:48
#12

#11 Hej igen..

Du menar att man normalt sätt inte lägger in noderna i horoskopet?

[MargaretaA]
2008-09-30 14:56
#13

jag menar att det här med noder är något ganska modernt inom astrologin, som inte fanns med i den ursprungliga läran. men det gjorde inte de tre yttre planeterna Uranus, Neptunus och Pluto heller. Nu sitter vi dessutom med frågetecken angående nya "planeter" och asteroider - chiron är ju en asteroid t ex.

I det datorprogram jag har kan jag själv bestämma vad som ska vara med och inte. jag bockar bort alla nymodigheter helt brutalt - jag vet för lite om dem Skäms

jag kan ordna en ny karta till dig med noderna och chiron med om du vill.

Annons:
Ewa-Marie
2008-09-30 20:09
#14

#13 Vad roligt att få veta detta om noderna..

Jag hittade en text ang Chiron i texten om du tror någon är intresserad?

Jag kan lägga in den på tråden chiron..

Jag har lite info ang noderna också..men det kanske jag kan maila till dig,kanske ingen annan som är intresserad..

[MargaretaA]
2008-09-30 21:38
#15

Snälla Ewa-Marie detta är en sajt för astrologiintresserade - naturligtvis ska du lägga ut infon du har - om du själv vill göra det!

Det är det som är meningen med denna sajt Flört

jag är mycket tacksam för alla bidrag!

[MargaretaA]
2008-09-30 21:41
#16

http://astrologi.ifokus.se/Forum/Read.aspx?MessageId=d5c5857d-99d7-49b6-8483-313fc0ee35a9

här finns en tråd om noderna - lägg gärna in det du har här :-)

Ewa-Marie
2008-09-30 21:50
#17

Klart jag gärna lägger in info av det jag har!!

Tycker det är superkul att både läsa o dela med mig..

Det är ju så att det finns så många trådar för olika ämnen här..bra att du vet vart jag ska putta in grejerna..

Trekvadiatur
2010-10-05 23:29
#18

Jag har storkors och trekvadiatur i mitt horoskop, men jag vet inte betydelsen..bara att det är lite ovanligt tror jag.. måste kolla …

nån som vet?

Trekvadiatur
2010-10-05 23:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Återigen skall kolla mitt horoskop som jag har i bokhyllan nånstans men storkors och trekvadiatur va det…?????…

Farwuq
2010-10-23 13:00
#20

Jag har också ett storkors, ska kolla hur det ligger senare. Jag har horoskopet liggandes på jobbet någonstans.

Obestämd

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
Upp till toppen
Annons: