Annons:
Etikett3-övrig-astrologi
Läst 1575 ggr
Ayena
10/13/08, 1:41 AM

Planeterna på himlavalvet.

Inne på Astronomisajten läste jag att strax ska Merkurius vara synlig i gryningen och det är ju inte varje dag! Med tanke på att den ligger väldigt nära solen så är den ju svår att se, men nu skulle det tydligen vara så att man kan se Merkurius innan solen gått upp.

Det går att få reda på exakta datum och tider inne på Astronomi.

Venus, men älskade kvällsstjärna ska också komma tillbaka den 1 november och synas hela vinter på eftermiddags och kvällshimlen.

Jupiter kunde ses med blotta ögat nu på försommaren, jag tog till och med en bild när den hängde här som en lampa mellan mina träd utanför vid halv elva på kvällen i ostsydostlig riktning.

Saturnus kan också ses med blotta ögat ibland.

Och så har vi skönheten Mars som lyser däruppe som en orange stjärna, våran granne!

Sist men inte minst (jo tyvärr) så har vi våra måne som från i morgon är inne i en tredygnsfas då den är full. På tisdag är den "full på riktigt".

Månen är ju min planet fast det inte är någon planet. Men den påverkar ju oss och hela jordklotet så den är viktig. Och jag är kräfta och månens barn.

Jag njuter när jag kan få tillfälle att se våra planeter, med blotta ögat, för någon stjärnkikare har jag tyvärr inte.

Hur känner ni när ni ser våra kära planeter. Är där något som känns speciellt?

Eller är det bara jag som är knäpp? Tungan ute

Kram Gilla

Annons:
[MargaretaA]
10/13/08, 11:49 AM
#1

Det var verkligen fint skrivet! Tack för det Gilla Glad

Själv älskar jag att titta på stjärnorna och vintergatan en mörk kväll - helst på en plats utan gatlyktor och annat störande ljus. jag är inte så hemmastadd med vad det är jag ser av alla lysande punkter - okej jag känner igen Karlavagnen…

men det spelar inte så stor roll vad det är - det är vackert ändå.

Precis som du är jag också Kräfta och har ett särskilt förhållande till Månen - jag kan rysa av välbehag när jag ser fullmånen - som nu t ex. Vi ska tydligen få en klar himmel ett par dagar framöver och då ser man ju bäst.

Så nä… du är nog inte knäpp Gilla Flört

Ayena
10/13/08, 2:13 PM
#2

Visst är det underbart att ställa sig under stjärnhimlen en klar mörk vinternatt då man kan se hela vintergatan. Detta kan man ju göra när man åker ner till sydligare breddgrader då himlen alltid är svart.

Men detta med när man ser planeterna tycker jag känns annorlunda eftersom de tillhör vårt solsystem och alla inverkar de på oss. Dä ÄR ju magiska!

Fast knäpp är jag säkert men det är en helt annan historia Cool

Kram Gilla

Förresten, här kan man orientera sig på stjärnhimlen!

http://www.lightandmatter.com/area2planetsv.html

[MargaretaA]
10/13/08, 3:20 PM
#3

tack för länken - den ska jag kolla närmare på

Upp till toppen
Annons: