Annons:
Etikett1-allmän-astrologi
Läst 2573 ggr
Alexandraa
11/1/08, 3:42 PM

Astrologi/Religion

Skulle vara oändligt tacksam för svar på en fråga som upppstått i samband med en artikel jag skriver om just astrologi!

Förekommer det att religiösa, t. ex. kristna, tror helhjärtat på astrologi också? Eller anses astrologi var en tro i sig?

Tack på förhand!

Annons:
[MargaretaA]
11/3/08, 4:33 PM
#1

Hej Alexandraa

Tyvärr kan jag inte svara så bra som jag skulle vilja på din fråga.

Att Astrologi skulle vara en tro håller jag inte med om. Visst är Astrologi något vi får nöja oss med att tro på - då det inte finns några vetenskapliga bevis för att det fungerar, men det är inte en tro i religiös mening. Astrologi är en metod att beskriva en persons egenskaper och även till en viss del försöka att förutsäga framtiden.

Vad gäller andra religioners syn på astrologi är det nog bästa att du frågar dem som kan de aktuella religioner du vill veta mer om.

Som jag har förstått det så är kristendomen inte vänligt inställd till Astroligi, men jag vet verkligen ingenting om andra religioner.

Här på iFolkus finns en sajt som heter www.jesus.ifokus.se kanske kan de ge dig de kristnas syn på Astrologi bättre än jag kan. Vad gäller andra religioner så rekommenderar jag besök deras forum.

Lycka till med din artikel och jag hoppas få läsa den när den är klar!

Hälsningar

Maggan

lilleman99
11/21/08, 4:38 PM
#2

Alexandraa,

De flesta kristna skulle säkert svara något om att astrologi är emot Gud. Då har de en förlegad syn på vad astrologi är - nämligen att det är en spådomsmetod och något ockult, vilket Bibeln förbjuder.

Men förr i tiden var det många kristna som "trodde på" astrologi. Kyrkan förbjöd det officiellt, men många vetenskapsmän var även astrologer, typ Tycho Brahe, Copernicus med flera. På den tiden sågs astrologi som en vetenskap, grunden för astronomi, faktiskt. Astrologi var dessutom en spådomsmetod och är det i vissa kretsar fortfarande. Spådomsmetoder förbjuds i Bibeln. Sådant kan kristna inte befatta sig med. Och gemene man tror fortfarande att astrologi används för att spå: när träffar jag den rätte, kommer jag att vinna på lotteri, tex. Idag är ju inte astrologi någon vetenskap i den meningensom äldre tiders vetenskapsmän ansåg, och ingen spådomsmetod heller,  utan mer en metod att bygga upp människors psyke, deras självkännedom och självkänsla. Själv kombinerar jag lätt min kristna tro med astrologi - då astrologin för mig är en översiktsbild över hur jag är som person. Detta hotar inte på något sätt Gud. Jag sätter inte astrologin istället för Honom. Liksom jag inte heller sätter andra ämnen istället för Gud: historia, kemi, geografi, matematik etc. Dock finns det nog astrologer som predikar ateism i kombination med astrologin. Då har de gått över gränsen, enligt mig. Men de har naturligtvis rätt att tolka enligt sin uppfattning, oavsett vad jag tycker.

tufs
11/21/08, 7:04 PM
#3

Hej Alexandra!

Jag är inte helt säker men jag tror att den tibetanska buddismen tror på astrologin och använder sig av den för att veta hur de ska agera i olika sammanhang.

Jag var med i ett buddistiskt sällskap 1989-90. Mannen som bildade sällskapet hade kontakter med Dalai Lama. Vi fick veta att Dalai Lama har personliga astrologer som ger honom råd. Vi hade den fantastiska möjligheten att bjuda hit dessa tibetanska astrologer till sällskapet och vi fick en varsin tolkning av våra horoskop av dem.

Tufs

[MargaretaA]
11/21/08, 7:32 PM
#4

Tack Lilleman och Tufs för at ni ville dela med er. Detta är ett mycket intressant ämne tycker jag. Själv är jag inte religiös i traditionell mening, alltså jag kallar mig inte varken det ena eller det andra. Men däremot är jag intresserad av religion, eftersom den har haft och fortfarande har, ett stort inflytande i vårt samhälle på olika sätt.

Det var en nyhet för mig att det finns astrologer som predikar ateism i kombination med astrologi. Jag anser nog att de blandar in sin egen tro (eller icke tro) i ett sammanhang där det inte hör hemma.

För visst är det precis som du säger Lilleman - astrologi konkurrerar inte med någon Gud eller tro  - den har en helt annan funktion. Den är en metod och ett verktyg -inget annat.

tufs
11/21/08, 10:20 PM
#5

Det här verkar ha blivit den djupsinniga tråden…..jag fortsätter i det temat…ni har säkert som jag funderat på hur det kan komma sig att planeterna kan påverka oss….hur kan de skapa min personlighet?….vad är det som händer egentligen!!??

Jag har läst att forskare numera pratar om frekvenser, och att allt, till den minsta partikel har sin specifika vibration och som sedan ingår i en specifik frekvens.

Som ett exempel på hur vibrationer fungerar; om man placerar två basgitarrer i ett rum, på varsin sida av rummet, och sedan slår an en av strängarna på den ena gitarren, så kommer automatiskt även samma sträng på den andra basgitarren att svänga (inte lika mycket visserligen), strängarna har samma vibration.

Då kan man ju leka med tanken att varje planet har sin vibration och när vi föds så påverkas vi av dessa vibrationer, det blir som ett "avtryck" i våra energier. Planeterna kommer sedan att påverka oss hela livet…..verkar det flummigt ??!!Cool

Tufs

[MargaretaA]
11/22/08, 12:57 AM
#6

Intressant fråga som ingen egentligen kan svara på tror jag. Man behöver inte vara astrolog för att se att det funkar - men ingen, såvitt jag vet kan förklara hur.

Egentligen, om man tänker efter så är det rätt otroligt hur astrologin fungerar - och ändå så tycks den  göra det. Det är bara ett av många av  livets stora mysterium.

Själv gillar jag att allt inte går att förklara. Känner mig helt okej med det. Flummigt? tja… det beror på vem man frågar Cool

Annons:
[rose-m]
11/19/11, 10:37 PM
#7

Det finns en hel del kristna som inte gillar astrologi, det är nog  enbart bibeln som gäller och Gud själv.

[MargaretaA]
11/20/11, 2:52 PM
#8

#7

Ja det har du rätt i. Astrologi anses okristlligt av de kristna. Enligt dem får  man bara söka sig till Gud med sina frågor.

Upp till toppen
Annons: