Annons:
Etikett1-allmän-astrologi
Läst 2245 ggr
bigheart
2008-11-23 11:07

En jungfrus pedantiska värd..

Måste bara fråga…

Stämmer det att vi jungfrun är pedantiska till läggningen.

själv är jag jungfru men anser mig inte pedantisk, har inga problem med att det ligger saker framme elller lite damm i ett hörn..

Nu är jag absolut inge duktig på att läsa horoskop men när man läser dem som finns runt om i media, sägs det alltid att jungrun är extremt pedantiskt..

Betyder det då att jag inte är en "äkta" jungfru.. då jag inte är pedantiskt av mig??

Annons:
Kurina
2008-11-23 17:59
#1

En gammal jobbarkompis som är jungfru berättade för mig att hemma beter hon sig lite tvångsmässigt med att rätta till dukar och saker o ting för att dom ska vara i linje och på rätt plats.

Men jag tror inte alla pedanter är jungfrur eller alla jungfrun är pedanter.

Rocktjejen
2008-11-23 22:39
#2

Det beror nog lite på vart du har dom andra planeterna i för tecken + ascedenten..

jag själv är Vädur men har ascedenten i Jungfrun tex. pendantisk är jag absolut inte men däremot väldigt analytisk som Jungfruar är också.

varma hälsningar

Eva

bigheart
2008-11-23 23:05
#3

#2

Oj nu förstod jag inte.. som sagt kan inget om astrologi trots att jag är intresserad..

Du får gärna utveckla ditt svar Glad

Stort hjärta till dig

hilal
2008-11-24 01:07
#4

jag har läst på många ställen att, antingen är jungfrun väldigt pedantisk eller så är hon ganska slarvig fastän hon vill och längtar efter ordning och reda

stämmer ganska bra in på min pappa:-p

hilal
2008-11-24 01:08
#5

jag har läst på många ställen att, antingen är jungfrun väldigt pedantisk eller så är hon ganska slarvig fastän hon vill och längtar efter ordning och reda stämmer ganska bra in på min pappa:-p hans kontor är ett katastrof område:-p

bigheart
2008-11-24 08:56
#6

#4&5

Det har jag oxå läst men jag kan nog säga att jag är lite mitt i mellan… är organiserad och har ordning omkring mig

Tror att jag med året även har lärt mig att njuta med att ha lite kaos omkring mig istället för att alltid ha allt i ordning..

men ditt svar är en bra infallsvinkel…

Annons:
Mammzing
2008-11-24 09:26
#7

JAg är jungfru och vill ha en väldig ordning på jobbet. Men annars tycker jag att jag kan släppa lös lite. Dock vill jag ha koll på saker.

Kurina
2008-11-24 12:15
#8

#4 Stämmer bra tycker jag. Jag har 3 planeter i jungfrun. Jag önskar jag kunde ha ordning o reda, allt på rätt plats o så, men det är inte alla som bryr sig så jag måste släppa lite på kraven, för min egen skull.Glad

Detaljsinne hör också till jungfrun.

[MargaretaA]
2008-11-24 17:08
#9

Det är ju så att alla tecken har sina egenskaper som kan vara både bra och dåliga om de överdrivs eller används fel.

Visst kan en kritisk och detaljinriktad Jungfru bli en pedantisk perfektionist i vissa lägen - ingen tvekan om det Obestämd

Själv är Jungfru genom Ascendenten och jag har verkligen en förmåga att aldrig bli nöjd. Det spelar ingen roll hur hårt jag jobbar och hur bra alla andra tycker att det blev - själv blir jag aldrig nöjd.

Det har inte så mycket att göra med ordningen hemma - det har mera med jobb och andra uppgifter att göra. Exempelvis när jag startade den här sajten - lyckligtvis har jag andra sidor i mig som gör att jag vågar släppa taget till slut -  och bara blunda och hoppaFlört

Man kan aldrig nog påminna om att vi inte bara är ett tecken renodlat.

Man kan prata om Jungfrun, eller Väduren eller vilket tecken som helst, men kom ihåg att vi då talar om stjärntecknen. Inte om människorna. Då blir det en lite annan historia.

[Puppan]
2008-11-24 22:21
#10

Jag är jungfru och jag är väldigt pedantisk.. rättar till saker på millimetern nästan och har jag ett litet diskberg i hon så är den högen iordningstaplade kan ja lova. Å pedantisk på övriga saker är jag oxå.. Men ibland försöker jag släppa lite på det..

hyacintia
2008-11-24 22:46
#11

jag är jungfru och har venus i jungfun oxå,pedantisk och tvångsmässigFlörtfast ibland låter allt vara….för att nästa morgon börja om och bli ännu bättre

bigheart
2008-11-24 23:06
#12

Ja helt klart verkar vi ju vara olika vilket stjärntecken vi än har Glad

eftersom jag är ny på det är med astrologi ska jag läsa mer om vad alla symboler mm vad det betyder så kanske jag kan få en klarar bild vad astrolgi verkligen är

Devina
2008-12-04 13:58
#13

Ja, jag är jungfru och mitt ordningsinne är det då inget fel på!

Det blir nästan lite jobbigt i bland när man märker att ingen annan är som jag när det gäller att notera saker och ting.

På mitt skrivbord tex står allt symmetriskt…jag hatar när tavlor hänger snett och när det är oordning rent generellt. Likaså älskar jag att göra listor av olika slag. Det kan vara tex. en lista för helgstädning där jag tom skriver hur många minuter ett visst moment tar, som tex städa toalett. Jag vet….det låter helt knäppt! Tur att man har andra lite mer "friare" tecken i sin horoskopkarta som tex. månen i Skytten…för hur skulle det annars gå Flört

Annons:
[MargaretaA]
2008-12-04 18:04
#14

Det där med listor känner jag igen sen jag var yngre. Ett tag blev själva skrivandet av listorna nästan viktigare än det listorna handlade om Obestämd

när jag insåg att livet blev alltför trist och förutsägbart med all planering, så bestämde jag mig för att låta livet leva med mig, lite mer som det ville - och det fungerade alldels utmärkt Glad

Devina
2008-12-05 10:17
#15

Ja, jag försöker faktiskt att medvetet strunta i saker som jag ser är i oordning. Det blir för jobbigt att leva med en person som går och kammar mattfransar hela dagarna i stället för att ta lättare på livet. Men det är väl därför vi är här- för att utvecklas och gå vidare Glad

[MargaretaA]
2008-12-05 19:57
#16

kamma mattfransar! Förvånad okej du vinner Skrattande

Det är det som är så underbart med horoskopen, och just det som så många som inte begriper astrologi missförstår. Vi är inte slavar under ett horoskop som är hugget i sten. När vi blir medveten om våra "problem" kan vi ju faktiskt försöka gåra något åt dem Flört

[Puppan]
2008-12-06 12:11
#17

Jag börjar skratta då jag läser Devinas inlägg för jag känner igen mig så väl i de.. Så är jag oxå..

Devina
2008-12-08 13:51
#18

Margareta…du tar orden ur min mun. Det är precis så jag ser ett horoskop, som en slags "karta" som visar på egenskaper osv. Detta för att användas till personlig utveckling och för att få större förståelse för andra människor.

Sen rår man ju inte för att man är jungfru med förkärlek för att kamma mattfransarFlört.

[MargaretaA]
2008-12-08 17:31
#19

Visst och när vi blir gamla kan vi slänga kartan, för då betyder den inget längre - då visar den bara vilka vi var, en gång för länge sen Flört

Hennum
2009-07-10 21:12
#20

jag är oxå jungfru och jag älskar ordning men är tragiskt slarvig, jag tror att om jag hade mått 100% psykiskt bra så hade allt varit i ordning omkring mig, men nu orkar jag inte. Dessutom älskar jag listor, tyvärr är jag tankspridd så jag glömmer ibland att göra dem fullständiga vilket gör att listorna som är till för att jag ska komma ihåg allt ibland blir lite meningslösa…. :/ Min önskan om att allt ska bli så bra som möjligt gör mig ganska stressad och snurrig. :P

Är ny här och hade en fråga att ställa, som jag ska formulera lite och sedan lägga upp. Men tittade omkring och hittade den här tråden och vart tvungen att lägga mig i. ^^

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Annons:
Eija
2009-07-16 20:26
#21

Skrattande….här är en till jungfru, som är precis som du puppan skriver om disktället , allt skall stå på ett visst sätt…är gärna o hänger över axeln på gubben dom gångerna som han diskar…..sen är jag oxå noga med att det skall vara balans  bland alla sakerna….och ordning o reda där….och just det där tvångsmässiga….räta till dukar exakt i linje med bordet…….

Men sen så kommer man till den där städbiten då är jag  absolut inte någon städfreak….hos mig kan man allt hitta änglatofflor lite här o där….Men sen så tar man tag i det och då blir det en storstädning för det mesta….så då får änglarna ursäkta om tofflorna är puts väck……

Så vissa saker är jag inte alls överens med vad som står om Jungfrun, men däremot är jag nog en analytiker….iaktar människor och siar om hur dom är….vill liksom förstå deras beteenden i olika situationer…..var därför en "bigbrother" tittare, när det begav sig….där om någonstans fick man verkligen se hur människan är…..

Sen har jag läst någonstans att Jungfrun är den mest anpassningsbara tecknet….går ihop med alla tecken just p g a det…

Bestla
2009-07-18 11:45
#22

jag har jungfru ascendent.

nog känner jag igen mig i jungfruns beskrivning alltid. men det verkar som att när man har ett tecken som ascendent, blir det inte riktigt lika inflytelserikt i ens liv som om det vore soltecknet. dock är jag ingen expert i området men tycker det verkar så.

jag har min sol i oxen som på något vis stabiliserar upp min kritiska, nervösa, evigt tänkande och analyserande jungfru ascendent. när kritikern i mig vaknar till liv lägger oxen en lugnande och trygg hand över mig….måntecknet skytten hjälper mig även med en andlig syn på det mesta som oxå hjälper upp jungfruegenskaperna i mig som lätt blir "neurotiska".

jag tycker det är spännande att se hur olika delar av horoskopet kompleterar varandra.

Saga85
2009-08-09 01:47
#23

Jag är Jungfru, och när jag var yngre kunde jag inte alls se något pedantiskt med mig. (Extremt) stökigt hem har jag alltid haft, och jag slarvar med mycket. Allteftersom åren har gått har jag dock upptäckt en del områden där jag är extremt pedantisk - oftast när det gäller jobb. Jag tar ofta längre tid på mig, men gör det ytterst noggrant samt dubbeltrippelkvadruppelkollar. Listor gör jag hela tiden, mina skivor/filmer/böcker står hemligt organiserade (bokstavsordning, fast andra bokstaven i titel/namn för att det inte ska se för prydligt ut), gör många saker i en speciell ordning, mm.

Hennum
2009-08-09 02:15
#24

hehe. lustigt saga, med din sortering i bokhyllan ;) smart!

när jag var liten gjorde jag långa register över alla böcker jag hade. det blev rätt många A4sidor. då var min största dröm att bli bibliotekarie eller jockey. :P

för övrigt så har jag aldrig träffat på en vädur som jag funkar ihop med. har varit tillsammans med rätt många, men det har på något vis varit samma problem hela tiden. dock vet ja inte om det fungerat som en självuppfyllande profetia, inte helt omöjligt :P "jaha, han är vädur. det kommer gå åt helvete. men ja ska försöka ändå för att bevisa att horoskop inte stämmer" men troligtvis har mitt negativa tänkande förstört allt från början. ^^

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Upp till toppen
Annons: