Annons:
Etikett1-allmän-astrologi
Läst 6485 ggr
[MargaretaA]
2008-10-09 22:35

Hussystem

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Som en del kanske redan vet så finns det en del olika Hussystem att välja på;

Placidus, Regiomontanus, Kampanus, Koch och det jag använder helst - Lika hus systemet för att nämna några. Jag tror att Placidus är det vanligaste idag.

Lika hussystemet är det äldsta och det som stämmer bäst med principen att varje hus motsvarar ett tecken som är 30 grader. Lika Hus betyder att alla hus är lika stora, medan de andra kan husen kan få olika storlekar.

Det kan se mycket märkligt ut när ett hus täcks av 2-3 tecken och kan innehålla 6 planeter, medan andra hus är jättetunna och knappast syns..

Största skillnaden är väl annars att MC punkten som i de andra system alltid är starten för det tionde huset kan hamna lite var som helst med lika hus-systemet.

Själv har jag dålig koll på varför vi har fått flera olika Hussystem, men jag vet att astrologerna inte är överens om vilket som är "bäst".

 jag lägger in ett horoskop med Placidus Hussystem så ser ni vad jag menar (detta är en medlems horoskop men hen får själv presentera sig vid behov) Flört

Annons:
[MargaretaA]
2008-10-09 22:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Här är samma horoskop med Lika Hus systemet

notera att alla hus är lika stora och MC har hamnat i hus elva

[Vintersaga]
2008-10-09 23:33
#2

Ja, det är inte lätt att veta vilket Hussystem man ska använda sig av - det är därför som en del har skippat det här med husen och bara använder sig av axlarna (Asc-axeln och MC/IC-axeln).

Själv började jag med lika hus, eftersom det var det enklaste att räkna ut för hand - då var man tvungen att använda sig av tabeller…

Numera har jag helt gått över till Koch:s Hussystem och det verkar fungera bra. Men det är en smaksak vilket man väljer… Däremot väljer jag lika hus när jag gör horoskopet för någon född ovanför polcirkeln… annars kan det se konstigt ut… :-)

Kurina
2008-10-10 11:43
#3

Ähum Flört.

Vad är det för anledning till att den ena har olika stora hus? Hur har man kommit fram till att det ska vara så, menar jag?

[MargaretaA]
2008-10-10 11:48
#4

Bra fråga Kurina  - jag frågar detsamma Flört

för min del hade de gamla astrologerna gärna kunnat ge fyn i att komplicera det hela med en massa såna här påhitt Obestämd

Kurina
2008-11-23 17:48
#5

Nu har jag hittat lite om dom olika hussystemen.

Dom astrologiska husen bygger på fältindelning av himlen sedd från födelseplatsen, precis som stjärntecknen. 

Är man född nära ekvatorn då är husen lika stora. Ju längre bort man är född från ekvatorn blir husen olika stora vid vissa tider på dygnet beroende på vilken tid på dygnet man är född.

I dom sk kvadrantsystem är MC alltid lika med 10:e husets spets. Husen delas i fyra kvadranter med utgångspunkt från MC, AC, IC och DC.

Om man t ex använder placidus ovan polcirkeln försvinner vissa hus nästan helt o hållet eftersom husgränserna förskjuts medan andra hus blir onaturligt stora. Med placidus Hussystem t ex skulle en person som är född ovan polcirkeln få väldigt betydelsefulla hus eftersom dom skulle ta upp flera tecken medan andra delar av livet skulle vara praktiskt taget utan betydelse eftersom husen då skulle vara pyttesmå och då rymma flera st i samma tecken.

sniwa
2008-11-23 20:56
#6

Så ett "placidus" stämmer egentligen bättre för mig som är född hyfsat nära (under) polcirkeln än ett "lika hus" då?

Annons:
Kurina
2008-11-24 12:23
#7

Snarare så att "lika-hus" är mer rättvis för alla oberoende var man är född. Alla områden i livet får då lika utrymme i horoskopet.

Jämför horoskopen ovan. Om personen i det första kartan var född ovan nordpolen skulle dom små husen vara ännu mindre.

[MargaretaA]
2008-11-24 16:56
#8

Det låter lite konstigt, för jag har hört motsatsen - att folk ovanför polcirkeln har lika stora hus oavsett hyssystem, Det stämmer på mig åtminstone. Mitt horoskop ser likandant ut vilket system jag än väljer - på några grader när.

Jag tycker att lika hussystemet är bäst därför att jag tycker det är vansinne med dessa jättegigantiska hus som kan få hur många planeter som helst.

Lika hussystemet är det ursprungliga och bygger på idén att varje hus motsvarar ett tecken. Ett tecken är alltid 30 grader. Då bör även husen vara det. Andra Hussystem har astrologer hittat på senare - onödigt tycker jag. Det bara skapar förvirring. Men vi kanske ska vara glada att de inte började tjorva med teckenstorlekarna också

Kurina
2008-11-24 17:09
#9

Hmm. Hur skulle det se ut om du experimenterade på olika tider på dygnet? Kan det ha betydelse i dessa breddgrader? Dagens längd kan ha något att göra med saken.

[Vintersaga]
2008-11-26 18:41
#10

#8 - Att du har så gott som lika stora hus Maggan beror på att du har ascendenten alldeles intill vågens tecken. Samma är det för mig, som har den 13 grader i vågens tecken!

Men är man född ovanför polcirkeln så blir husen väldigt små och stora vid vissa tillfällen på dygnet (snarare när ascendenten är i vissa tecken).

I vanliga fall använder jag Koch:s Hussystem - men får jag en person som är född ovanför polcirkeln och husen är väldigt olika i storlek så använder jag lika stora hus.

Men jag håller med - vilket Hussystem är "bäst"? Hade varit enklare om det bara fanns ett…

[MargaretaA]
2008-11-26 19:33
#11

Aha då vet vi det Glad

Denna kommentar har tagits bort.
Stille
2008-12-09 21:34
#13

Ja det är förvirrande med alla olika Hussystem.

Själv började jag med koch under några år för att en av mina hjältar Robert Hand använde det. Sen bytte jag till placidus som också suveräna astrologer använder sig av som t.ex. Liz green.

Nuförtiden använder jag mig av lika hus när jag tittar på det västerländska horoskopet. Detta används också av många bra astrologer.

Och nu  har ju Robert Hand min gamla hjälte bytt  till Hela tecken hussystem där hela tecknet där husspetsen faller räknas som ett hus (också det som hinduerna använder).

Så förvirringen är total men så länge man tror på sitt system och använder sin känsla och intuition så hamnar man nog rätt i sina tolkningar.

Också är det kanske så att om man som astrolog använder ett system och tror på det så drar man till sig de klienter som den tolkningen passar för.

Annons:
Stille
2008-12-09 22:27
#14

Ja det är rätt nytt för mig också att västerländska astrologer använder sig av hela tecken Hussystem och vet ej heller hur utspritt det är men jag tror att det är en gammal klassisk metod som användes för länge sen.

Det kanske finns ett annat namn på det också, i mitt dataprogram Solar fire benämns det iallafall som whole sign housesystem  

 Det verkar ju vara lite en trend idag att återvända till  äldre former av astrologi. Jag har inte studerat dessa system själv.

De äldre härskarna som t.ex. mars för skorpionen  används av en hel del astrologer idag, framförallt  engelska astrologer.

Charmaine
2008-12-10 17:01
#15

Otroligt intressant att lära mig mer om husen, visste inte ens att det fanns olika som man använde sig av. Kul att lära sig mer.

[MargaretaA]
2008-12-10 18:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Ja det här med Hela Tecken har jag aldrig hört talas om tidigare. Jag förstår inte riktigt hur det fungerar…

Om jag har Asc i 25 grader Jungfrun t ex. Betyder det att det bara är de fem sista graderna där som är mitt Första Hus och vad händer med den stora biten av Vågen då?

Du får gärna försöka ge en förklaring Stille, för jag fattar ingenting Skäms

jag lägger in mitt horoskop (OBS Lika Hus här) så kan vi använda det som exempel.

Stille
2008-12-10 22:23
#17

hmm… det verkar som om Robert Hand är fullständigt frälst på detta system där i ditt fall,  hela tecknet jungfrun är första huset, hela tecknet vågen blir andra o.sv.

Jag köpte mountainastrologer nr 140 aug/sep numret där det var en intervju med robert hand han får frågan om vad han vill bli ihågkommen för.

Han svarar att på hans dödsruna skall det stå i en notis  om "whole sign system"  Glad Det skulle vara kul att se en sån dödsruna..he..he

Det finns en intressant bok som heter "Under one sky" där de låter 12 astrologer från olika astrologiska skolor tolka ettförsökshoroskop och man får den personens levnadsbeskrivning….psykologisk astrologi, modern västerländsk, vedisk o.s.v. Där har ett kapitel reserverats för robert hand, när jag läste detta tyckte jag att den vediska astrologen lyckades bättre än Hand

vedisk astrologi använder också Whole sign hus  fast med den sideriska zodiaken vilket jag tycker fungererar bra. Med den tropiska zodiaken har jag ingen aning.

 Ditt horoskop skulle bli relativt oförändrat husmässigt med vedisk astrologi men rätt förändrat med Roberts metod tror jag.

Vediskt har du fortfarande asc. i jungfrun med styrare merkurius i 11:e hus tillsammans med månen. Solen 10: hus t.ex.

Med hands metod hamnar merkurius i 12:e , venus i första,lejonplaneterna i 12:e.

Jag hoppas att jag förstått saken rätt.

Stille
2008-12-10 22:30
#18

Jag glömde säga att i boken kallas metoden för "medieval astrology"

I intervjun säger han dessutom att metoden sprider sig snabbt, så det är bäst att se upp! Glad

LenaR
2009-03-09 20:07
#19

Ibland måste det ju bli dramtatiskt annorlunda tolkningar beroende på vilket Hussystem man använder. Hur går det ihop?


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

[MargaretaA]
2009-03-09 20:16
#20

Visst är det så - tolkningarna kan bli mycket annorlunda.

Tyvärr kan jag kan inte svara bättre nu, än jag redan har gjort tidigare i den här tråden. Det finns för många astrologer med för lite att göra och då hittar de  på nåt nytt Obestämd

akämt åsido så finns det kanske bra förklaringar, men jag känner inte till dem. Men jag kör med lika hus eftersom det är det äldsta och ursprungliga systemet. Det känns säkrast Flört

Annons:
LenaR
2009-03-09 20:52
#21

Tack för att du svarar på alla mina jobbiga frågor Margareta! Glad


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

[MargaretaA]
2009-03-09 21:21
#22

Det är bara roligt Lena. Flört

Raxic
2009-06-04 13:59
#23

Jag har försökt lagt in mina egna planet aspekter från födelsehoroskopet , men jag har inte hittat en tillförlitlig källan till planeternas positioner . Något tips?

Jag får jämt flera hus tomma och vissa hus med massa planeter i , vad innebär de för de tmma husen? och för de med flera olika aspekter?

Farwuq
2017-03-17 09:35
#24

Detta kan gott puttas

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Kyllan56
2017-03-17 10:32
#25

Det har du alldeles rätt i Draken!🙂

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Farwuq
2017-03-17 11:49
#26

Det finns mycket matnyttigt nere i källaren; som vanligt här i världen, så det gäller bara att finna det.
😃

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Kyllan56
2017-08-26 19:22
#27

Puffar

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Annons:
Upp till toppen
Annons: