Annons:
Etikett2-personliga-horoskop
Läst 2868 ggr
hilal
2008-11-05 01:21

hilal - soltecken vs accendent

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jag har stjärntecknet oxen och som accendent har jag lejon

jag har läst olika tolkningar om lejon som accendent men det jag undrar är; hur funkar oxe-lejon?  vilka verkan kan dem ha på min karaktär?

oxe är ju jord element och lejon eld det blir väl ett negativt verkan? eld och jord går ju inte så bra ihop?

alltså jag skulle vilja ha en tolkning som beskriver oxe-lejon som en enda tolkning istället för en o en  hoppas jag uttryckte mig rätt nu :-p

Annons:
[MargaretaA]
2008-11-05 16:30
#1

Jag har faktiskt sett webbsidor där man kan läsa om dessa Asc/Soltecken kombinationer med nu hittar jag inte någon.

Din fråga är intressant.

Lejonet är ett eldtecken och Oxen är jord. Det betyder att du har en sida som har bråttom och vill framåt hela tiden, och en annan som trampar på bromsen och vill ta det varligt.

Båda tecknen är fasta tecken så du är med stor sannolikhet en mycket envis person.

Visst finns det motsättningar i detta, särskilt om Asc och Solen står i kvadratur (negativ aspekt till varandra), men man behöver inte se det som negativt. Alla människor har inneboende motsättningar i sina karaktärer och inom astrologin så är det fullt tillåtet och ingår i paketet att vara människa.

Det intressanta är vad vi gör med det. Jag kan föreställa mig den sköna Oxen som älskar allt han äger, få en touche av Lejonets eld i allt han tar sig för. Faktiskt så tycker jag att en eldig Oxe verkar vara en mycket spännande och tilltalande personlighet.

Sedan beror det på hur öviga planeter och aspekterna däremellan ser ut. Särskilt då Asc, Solen och Venus, plus de inblandade husens härskarplaneter.

hilal
2008-11-05 17:33
#2

ja det finns verkligen jätte bra sidor fast jag hittade aldrig något forum som man kan fråga om olika saker, tills jag hittade hit :-)

ja jag är verkligen otroligt envis! sååå envis att det ibland känns som om jag har något som draar i  mig , när jag vill åt ena hållet så känns det ibland som om ett rep drar mig tillbaks, håller mig fast

otroligt jobbigt, och jag lyckas oftast inte slita mig loss::-/  men jag blir bättre och bättre på att svälja min stolthet och envishet (jätte dålig kombination förrästen:-p)  stoltheten kommer nog från lejonet och envishet finns ju i bägge tecken

ja det blir en konstig paradox när oxen i mig vill ta det lugnt och ta stadiga steg medans lejonet vill få det gjort snabbt och samtidigt effektivt. och så har jag månen på tvillingarna så jag är även ganska rastlös ibland.

och så är jag en väldigt negativ människa, lejon brukar ju vara riktiga optimister men på mig har den ingen verkan tyvärr:-)

oxen beskrivs ju som en som inte blir arg så snabbt men när han väl blir arg så exploderar han,

njaa här träder nog lejonet in på mig, jag blir snabbt irriterad och arg men jag lugnar ner mig väldigt snabbt bara jag får ut allt:-p men jag har jupiter på väduren så det hjälper ju till på traven så jag blir irriterad snabbt.här har vi ju en till paradox, oxen vill vara tålmodig medans lejonet  förstör för oxen:-P  men jag kan vara riktigt tålmodig ändå men inte så ofta som jag önskar

en kul grej är att min favorit skådis Al Pacino oxå är en oxe med accendenten på Lejonet, jag fick reda på det igår:-)

[MargaretaA]
2008-11-05 19:21
#3

Det skulle vara trevligt att kunna lägga in din horoskopskarta i den här tråden. Det blir mycket lättare att se sambanden när man har bilden framför sig.

Om du vill så PM;a mig dina uppgifter så gör jag en fin och färgglad karta åt dig.

hilal
2008-11-05 21:09
#4

åh ja det vore jätte kul! jag pm;ar dig:-)

tack:-)

[MargaretaA]
2008-11-05 21:49
#5

Nu har jag lag in hilals karta i #0

Du har inte en kvadratur (konflikt) mellan Asc och Solen, så det lindrade "krocken" mellan tecknenGlad

Ställ gärna frågor om det är något särskilt du vill veta för övrigt.

hilal
2008-11-05 22:07
#6

tack! vilken snygg karta jag har:-p

men vad skulle det innebära om sol och Asc krockade med varandra?

skulle jag typ ha personlighets störningar, kom att tänka på mr jekyll o dr hyde :-p  (ja jag älskar att överdriva:-p)

Annons:
[MargaretaA]
2008-11-05 22:38
#7

ha ha naturligtivs inte en personlighetsstörning.

När jag pratar om krockar, så menar jag att du inte har någon negativ aspekt mellan de tu. Om du tittar på din horoskopskarta så ser du linjer dragna mellan olika planeter. Det är olika aspekter de har till varandra. Läs gärna denna artikel om aspekter

Har man en besvärlig (kvadratur eller opposition) aspekt mellan Ascendenten (det yttre vi visar för omvärlden) och Solen (den vi är i själ och hjärta) så betyder det bara att vi inte har lust att visa upp vårt verkliga jag för resten av världen.

Men det problemet har inte du - så även om Lejonet och Oxen kan ha vissa samarbetsproblem genom sina mycket olika naturer, så är det ingen big deal för just dig. Du fixar att integrera dessa inflytanden, i ditt sätt att fungera, utan större problem.

PS

Överdrifter är bara förnamnet när man har med Stora Starka Lejon att göra Flört

hilal
2008-11-05 23:21
#8

ok tack för förklaringen:-)

skönt att jag inte har någon negativ aspekt även om det INTe innebär personlighetstörningTungan ute

ja jag har alltid lyckats överdriva saker och ting och vad jag förstår hjälper ju månen som är i tvillingarna till med fantasin oxå:-p

nu är jag inte en sån som säger saker bara rakt ut och är allmänt dominant i tal och uttryck som vissa lejon är, antar att oxen håller mig "jordad":-p   men samtidigt är jag ärlig och vågar oftast tala om och visa hur jag känner.

och….jag vet inte om det beror på oxen eller lejonet men det märks oftast ganska tydligt om jag ogillar någon person, jag som är ganska lugn och trevlig och snäll kan bli högfärdig eller ignorant mot personen i fråga,

men jag tyglar detta på ett bra sätt (tror jag:-P) det är bara mina närmsta som märker att jag uppför mig så här "konstigt o dumt"

ja det enda negativa som jag upplever med oxe-lejon blandningen är min envishet som stärks av att bägge har det och stolthet

även oxens lite blyga sätt kan ställa till det för mitt lejon (hmm konstig uttryck?) som gärna vill vara i centrum för omgivningen……

oj vad mycket jag skrev nu hoppas dem som orkar läsa inte blir uttråkadeSkäms

Upp till toppen
Annons: