Annons:
Etikett3-övrig-astrologi
Läst 9301 ggr
Stille
12/12/08, 4:48 PM

Kathy's vediska horoskop

Hej Kathy !

Jag tycker att Margaretas tolkning var ungefär så långt jag kom också med din västerländska karta… svårt.

På grund av att ditt horoskop så totalt domineras av det 12.e huset även i ditt Indiska horoskop så kan jag lägga till lite information som kanske kan vara intressant.

I ditt horoskop finns det inte mindre än fem !! planeter i vädurens tecken, därav de så viktiga sol, måne,  och asc.styrare venus. Detta är rätt ovanligt.

Det lilla tillägg som kan göras vediskt är att det 12:hus har förutom de vanliga västerländska begreppen som också gäller mestadels i det vediska systemet. Så har även 12:e Hus med utlandet och platser långt bort att göra.  Har man planeter där så behöver det inte bara vara svårigheter, isolering, andlighet och tillstånd av otrygghet , det finns också möjligheter att uttrycka sig bra i främmande kulturer eller tillsammamns med utlänningar.

Jag har en vän som har kopplingar mellan 7: hus och12:e och är gift med utlänning t.ex. Samma person har även koppling 4:e hus-12:e och har bott utomlands en period. Det finns även koppling 10:e hus 12:e hus och det gör att personen jobbar på ambassad såväl som i sjukvården.

Kungen och Silvia har båda två sin sjunde husstyrare i 12:e och är bra exempel på denna utländska touch av 12: hus och gjort att de dras till utländska partners.

Det är inte alltid kul att ha så mycket i 12:e huset och det är nog som du sa inte problemfritt men ditt 12.e är riktigt starkt med fina placeringar vilket kan göra att du känner att du har positiva upplevelser och talanger för det som har med andlighet och det inre livet som kanske kan uttryckas i yrkeslivet också t.ex. tai chi, qui gong instruktör, avslappningslärare eller liknande. Eller nåt med utländsk anknyning m.m. Det kan vara svårt att se yrke i horoskop så se detta bara som ideer att  eventuellt ta i beaktande.

Jupiter i fjärde(inre lycka) gör att du nog har en naturlig förnöjsamhet även under 12:husets prövningar 

Mars i sitt eget tecken tillsammans med all vädursenergi gör att din planettyp är mars  vilket kan göra dig lite snabb och impulsiv och oförsiktig ibland. Men det ger dig kraft och styrka och en god problemlösare.

Din asc. i oxen ger praktiska och estetiska kvaliteer genom venus som styrare.

Jupiter i transit har precis gått in i ditt 9:hus vilket kan öppna upp utbildnings möjligheter. Jupiter gör en kort sejour i 10:hus ca maj - juli vilket kan ge jobbmöjligheter.

Annons:
[MargaretaA]
12/15/08, 8:01 PM
#1

Mycket spännande detta!

Det skulle vara intressant att få lite mera kunskaper om Vedisk astrologi.

Stille. Du får gärna starta en ny tråd och berätta lite om likheter och skillnader mot den västerländska astrologin. Glad

Stille
12/16/08, 4:31 PM
#2

Ja det låter kul.

 Ska titta lite på det.Glad

Kathy
1/7/09, 7:33 PM
#3

Hej Stille! Ber såå mycket om ursäkt..men jag missade ditt svar. Nu hittade jag det..tack för att du tog dig tid!

Jag har nosat lite på vedic( är indiskt va?) astrologi, men inte riktigt fått grepp om det. Du ger ju en lättförstådd tolkning. Och..den stämmer.

Jag har nog (särskilt i ungdomens lättsinninga dagar) setts som impulsiv och snabb emmelanåt. Får ofta höra att jag ska ta det lugnt och inte ha så bråttom Och det stämmer ju in på min västerlänska tvilling i asc. Fast det bör nog även sägas att erfarenheter lärt mig att klura länge innan jag hoppar på något..så även om jag kanske fortfarande uppfattas som snabb så är det genomtänkt snabbt:P

Jag har inte någon större erfarenhet av utlandet (lite Danmark?), men de gånger jag mött invandrare i olika situationer så fashineras jag över hur lätt jag har att förstå deras kulturer. Och mitt liv har bara börjat- kan definitivt se mig själv på resande fot i framtiden!

Jag ser inte  mitt 12 hus som enbart negativt..tungt att bära , visst, men samtidigt en underbar utmaning. Är som en toktjock läxbok:D

Och jag har lärt mig såå mycket. Livet är ett spännande äventyr! Och det är oftast genom mötet med andra som ger mig insikter.

Trevligt att läsa om 9nde huset..Känner mig riktigt motiverad att börja studera igen efter att bara fått tag i korttids jobb inom restaurang ett tag. Vill mer med mitt liv!

Vore intressant att höra vad du vet om karma i horoskopet..du förstår kanske varför jag är nyfiken på ämnet?!

Tack ännu en gång! mvh Kathy

Stille
1/8/09, 3:04 PM
#4

Hej kathy Glad

Kul att denna mycket enkla tolkning stämde litegrann.

Ja det stämmer att Vedisk astrologi är detsamma som Indisk astrologi och har sina rötter i den vediska traditionen sen årtusenden tillbaks.

Karma är väl egentligen nåt som uttrycks av hela horoskopet då alla planeter , tecken och hus ger fingervisningar om  vår karma som vi har sen tidigare och hur den gestaltar sig.

Ja om du vill kan vi försöka göra en något mer ingående titt på ditt vediska horoskop.

Den tidigare tolkningen var ju väldigt skissartad.

 Det är alltid roligt med praktiska exempel tycker jag. På det sättet kanske vi kan lära oss lite om det som skiljer den vediska astrologin från den västerländska.

 Hur är din födelsetid förresten är den någorlunda exakt ?

en "bergsäker mamma" eller är det från anteckningar eller sjukhusjournal ? 

Hälsningar/ Stille

Kathy
1/9/09, 9:36 AM
#5

Hej Stille!

Vad underbart att du vill göra en tolkning! Jag gillar att resonera mig fram till nya insikter. Och det är alltid en kick att förstå saker och ting.

Min tid är både från bergsäker mamma och sjukhusarkivet.

Är ju ett bra tips till astrologi intresserade..Skriv till arkivet på det sjukhus du är född- be om att få din födelsejournal- är mamma i livet så måste hon be om den.

Är ju en helt ny värld med vediskt horoskop..vad spännande! det du skrev i din "skiss" stämde ju.

*myser lite* Jag ser fram emot att läsa vad du kommer fram till- och feedback kommer du få!

*vinkar* kathy

[BigMama]
1/9/09, 11:21 AM
#6

Mycket intressant läsning Stille!

Jupiter i fjärde(inre lycka) , får jag smyga in och undra vad månen i det färde betyder då..?

Kram Mirja

Annons:
Stille
1/9/09, 7:46 PM
#7

Kathy och big mama..

Tyvärr går jag in i en hektisk vecka nu och får nog inte så mycket tid att hänga vid datorn.Rynkar på näsan

Återkommer när det blir lite tid över.

'vinkar tillbaks'Glad

Kathy
1/9/09, 8:57 PM
#8

*nickar* Förstår dig såå väl:)

Ta det när du har lust och tid..och skulle du glömma bort så är det helt i sin ordning det med- man måste känna för sånt här för att det ska bli bra:)

Men om andan faller på så skuttar jag av glädje:D Skicka då gärna ett mess till min låda..så jag inte missar dig igen;P

mvh Kathy

[BigMama]
1/10/09, 1:55 PM
#9

#7 Låter sunt Stille - det är ju i riktiga livet man ska vara egentligen…Skäms

Ser dock fram emot dina svar!

Vänligen, BM

Stille
1/17/09, 3:04 PM
#10

Hej Big Mama !Glad

Månen i fjärde betyder väl generellt att det finns oftast en stark bindning till hemmet och familjen.

Månen som en symbol för våra behov och inre trygghet behöver  ett tryggt hem att dra sig tillbaks till när det osar hett ute i världens föränderlighet.

Hur lätt det är för att få detta grundläggende behov tillfredställt beror en del på månens placering i horoskopet.

Aspekter, teckenplacering m.m.

Ibland finns det även ett behov att bo i närheten av vatten med denna placering.

Stille
1/17/09, 4:46 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Det finns en del som skiljer den vediska astrologin från den vediska. 

1.

Den västerländska astrologin använder sig av den Tropiska zodiaken. Denna zodiak är kopplad till årstiderna där vårens första dag blir starten för tecknet väduren.

Vedisk astrologi använder sig av  Siderisk zodiak  som är kopplad mer till de aktuella stjärn konstellationerna på himlen.

Lite knepigt att förklara kortfattat men det finns på nätet mycket att läsa….kommer inte på nån bra sajt på rak hand, men jag var inne på clairvision sajten förut där förklarades det rätt bra.

Den sideriska zodiaken är för närvarnde ungefär 24 grader bakåt i zodiaken. Så om du har venus t.ex. 10 grader stenbocken i den tropiska (västerländska) så ligger den ca 16 grader skytten.

Många astrologer upplever att båda systemen stämmer men att den västerländska fungerar bättre på det psykologiska planet. Kanske för att denna zodiak har mer att göra med Solens relation till jorden.

Det upplevs också ofta att om man tolkar hela horoskopet så stämmer båda systemen men om man tittar på enskilda komponenter endast så kanske det upplevs konstigt då en oxe plötsligt blir vädur o.s.v.

( Du uttryckte detta i din tidigare post också kathy, att det vediska stämde bra med all vädur. 

Men också din tvillingascendent i det västerländska horoskopet visar din livlighet.)

Det vediska systemet fungerar utmärkt för att mäta planeters styrkor genom deras tecken placering och visar påfallande ofta konkret hur saker manifesterar sig i livet.

T.ex. om man är konstnärlig har man ofta venus i sina bästa tecken (vågen, oxen eller allra bäst exalterad i fiskarna).

Är man idrottsman så har man ofta mars i bästa tecken (vädur, oxe eller allra bäst stenbock där mars är exalterad.

Omvänt så finns det ett tecken för varje planet där planeten  fungerar sämre.

Ta Kung Carl gustaf t.ex. han har merkurius i det vediska fiskarna där den fungerar som sämst.

Hans dyslexi är  ganska känd också kanske hans så kallade grodor har lite med detta att göra.

Däremot har Kungen sin sol i det sideriska väduren (exaltering) där den fungerar till hundra procent och blir väldigt stark.

Solen är själva planeten för "kungar". Det är runt solen allt kretsar och likaså kungen.

Han har solen i det så viktiga tionde huset vediskt där solen blir hans starkaste och mest dominanta planet.

Det faktum är att han jobbar som kung förklaras bra på detta sätt och att han besitter bra ledaregenskaper.

Prins filip har fyra planeter i väduren i sitt vediska horoskop däribland mars som blir  stark då och som krävs om man ska köra racerlopp.

 Hitler som var en av de mesta krigsherrarna (mars) världen skådat har mars i ett av sina bästa tecken vediskt vilket vediskt förklarar hans talanger på detta område.

Man måste förstås titta på många andra faktorer också för att göra en bra värdering av planeters styrkor.

Kathy i ditt  vediska horoskop som jag postar här har du en väldigt mycket i väduren.

Mer kommer sen

Ha det bra/Stille

[MargaretaA]
1/17/09, 7:04 PM
#12

Det här var jätteintressant och jag väntar med spänning på mera Glad

Tack för tipset om att kan få sitt vediska horoskop på astrodienst. Nu har jag fått något att studera och fundera på Flört

Kathy
1/17/09, 9:33 PM
#13

Är ju riktigt fachinerande detta! Jag kollade lite snabbt och trodde faktiskt det var min västerländska karta du hade lagt upp. Min Yod är den samma, T-korset och nästan alla aspekter! Men det kanske inte är så underligt eftersom stjärnorna sitter där dom sitter?;P

Jag har bara sett en annan sort förut- en form av rutmönster, om du vet vad jag menar..jättesvårt att tyda( åtminstone för mig som är van vid denna sorts karta.

Och du skrev nåt som tål att upprepas.. att astrologi handlar om psykologi. Många tror ju att det är spådomar, svartkonst och en massa annat övernaturligt.

Känner väl snabbt att det ser ut som om jag rusar sta värre med den massiva planetsamlingen i Väduren- funderar på vad som skulle visa min lite lugnare sida( för jag är faktiskt ganska eftertänksam och lugn ibland med hehe)..Saturnus i Fiskarna, kanske..eller är det 12 huset som bromsar månne?

*vink* Kathy

Annons:
[BigMama]
1/19/09, 11:41 AM
#14

#10 Tack Stille! Och förlåt att jag avvek från trådens ämne.. Skäms

Stille
1/19/09, 2:25 PM
#15

#14

Big Mama, det är bara roligt att du engagerar dig…Glad

#13

Kathy

Javisst så rätt du har. Du har en lugn sida som faktist är rätt stark den också.

Din asc. ligger i oxen i det vediska horoskopet, dessutom finns det är en vedisk aspekt från saturnus till din asc. Detta gör dig mer stabil och jordar dig i den konkreta verkligheten och får dig att ta ansvar för livets verklighet.

Ascendenten har en mycket stor roll i det vediska systemet .

 Som du sa så gör det fatum att vädursplaneterna ligger i 12H gör också sitt till att dämpa uttrycket.

Fler skillnader mellan vediskt och västerländskt:

2.

Man använder sig av Hela tecken hussystem(Whole sign). Där hela tecknet som som ascendenten faller i blir första huset, så för dig blir hela tecknet oxen första huset, hela tecknet tvillingarna blir andra o.s.v.

3.

De vediska aspekterna skiljer sig från de vanliga vi är vana vid.

.Alla planeter aspekterar tecknet mitt emot.

 Saturnus aspekterar dessutom tecknet som är 3:e och 10:e från sig själv.

Mars aspekterar dessutom tecknet 4:e och 8:e från sig själv.

Jupiter aspekterar dessutom tecnet 5:e och 9:e från sig själv.

I ditt horoskop aspekterar därför saturnus din asc. eftersom räknat från saturnus position i fiskarna är oxen 3:e tecknet. 

Dessutom aspekterar Jupiter alla dina vädurs planeter genom sin  9.e aspekt detta är bra för dig och ger dig jupiters skyddande hand och en portion av vishet och moral.

I vedisk astrologi aspekterar planeter även hus.

Så i ditt horoskop så aspekterar jupiter åttonde huset med sin 5.e aspekt detta är bra för ditt intresse för astrologi och det inre. Att jupiter aspektetar sitt eget tecken skytten är också bra för ditt åttonde hus.

Ditt tionde hus aspekteras också av jupiter då det står mitt emot och är sjunde tecknet från.

Detta hjälper dig i yrketslivet.

I prinsessan Madeleines horoskop är venus belägen i sjunde huset och aspekterar således hennes första hus. Detta stärker hennes asc. och är en av förklaringarna för hennes skönhet(venus) och hennes intresse för design

I det vediska systemet har hon asc. i vågen och venus aspekt där stärker detta venus tema mycket …."partyprinsessan".

Mer sen…..

Stille
1/19/09, 2:40 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Postar prinsessans vediska horoskop också.

Normalt ser de vediska horoskopen lite annorlunda ut. De "rutorna" du nämnde Kathy men det är lättare att läsa horoskopen på detta sättet om man är van vid de västerländska  horoskopen.

Astrodienst erbjuder inte den traditionella sättet att ritu upp horoskopkartan.

[MargaretaA]
1/19/09, 3:53 PM
#17

Det var intressant det här med aspekterna, som är lite annorlunda.

Men inom västerländsk astrologi talas om negativa och positiva aspekter. Du nämner inte något om det - menar man kanske att alla aspekter kan vara både och?

Stille
1/20/09, 1:46 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

#Margareta

Det finns tre olika system att titta på aspekter  inom den vediska astrologin. Det som jag tar upp här är kanske det vanligaste.

Generellt så är saturnus, mars, solen och månodernas aspekter mer negativa och Jupiter, venus, månen och merkurius aspekter mer positiva. Själva aspekten är varken positiv eller negativ.

Detta kan dock ändras från horoskop till horoskop beroende på andra faktorer. 

Bland det bästa i den vediska astrologin är enligt min upplevelse Planetperioderna.

Man använder sig av transiter för att titta på tidsperioder framåt och bakåt, men det är planetperioderna som är nyckeln till det indiska systemets träffsäkerhet i att beskriva händelser fråmåt och bakåt.

Under ett liv så turas planeterna om att bli den dominanta under en livsperiod.

Solens period är 6 år. Månens period är 10 år. Mars period är 7 år. Rahu (Norra Noden) 18 år. Jupiters period 16 år. Saturnus är 19 år.  Merkurius period 17 år.  Ketu (södra noden) är 7 år. Venus är 20 år.

Det kan ju kännas som om de är väldigt långa de här perioderna men de delas upp i kortare subperioder.

Jag märker att det är rätt svårt att förklara detta och det känns som om jag blir lite långrandig med allt vediskt här så jag tar ett exempel.

Jag postar Kungens horoskop här.

I Kungens liv så är väl två av de viktigaste händelserna när han blev kung och när han gifte sig med Silvia.

Han blev kung 15 september 1973.

Han var då inne i period Solen - Månen (solens 6 åriga period och subperiod Månen som varade från aug. 73 - feb 74).

Solens planetperiod är ofta en tid då man höjs upp i sin ställning och får mer auktoritet. I kungens horoskop är Solen hans starkaste planet exalterad i väduren och fungerande till max. Placerad i hans tionde hus som är yrkeshuset.

Att denna sexåriga solperiod skulle vara väldigt kraftfull i hans karriär är lätt att se.

Månens subperiod är också inriktad på yrkeslivet då månen är placerad i tionde huset  som styrare av hans ascendent i kräftan.

Han gifte sig med Silvia i Sol - saturnus period. Saturnus i det här fallet är hans sjunde husstyrare ( äktenskaps planet). Saturnus är placerad i 12:e huset som har med utlandet att göra i vediskt. Äktenskap med utlänning.

Han träffade Silvia under OS -72 då var han inne i Venus (kärlek) -Ketu ( södra noden) som är belägen i hans femte hus (romans).

# Kathy

Jag ska titta lite mer på ditt horoskop snart….

[MargaretaA]
1/20/09, 9:07 AM
#19

Tack för all info Stille. Det verkar som att den Vediska astrologin är minst lika komplicerad som den Västerländska. Det är som att lära sig ett nytt språk Tungan ute

nu har man fått lite att bita i!

Stille
1/20/09, 7:16 PM
#20

Javisst Margareta…ändå är detta bara börjanTungan uteHe..he..

Men av denna lilla introduktion har man kanske har fått en litet hum om vad det är för något iallafall.

Jag ska inte gå in så mycket mera på detta men några skillnader som är centrala kan vara värt att nämna..

Man använder sig förutom av grundhoroskopet ytterligare en mängd horoskop för olika livsområden.. de sk. Divisional charts eller på svenska Delhoroskop.

Dessa delhoroskop baseras på födelsehoroskopet och är liknande de västerländska harmoniska horoskop.

Man har flera horoskop som ger ytterligare information om relationer, ett som visar mer om yrke, ett för barn..o.s.v….

Kathy jag läste att du har många barn och i ditt 7:e delhoroskop (saptamsha) som ger mer information om barn har du ett väldigt fullt 5:e hus vilket styrker detta livsområde.

Detta visar också att din födelsetid verkar stämma bra och att du är med största sannolikhet  född senare än 5.31 eftersom detta delhoroskop började gälla då.

Man använder sig av de gamla styrarna av tecknen d.v.s. mars för skorpionen, saturnus för vattumannen och jupiter för fiskarna.

Så i ditt horoskop har du vattumannen i 10:e huset så där blir saturnus styrare och går till 11:e huset. Detta kan visa en koppling mellan yrke (10 hus) och grupper (11 hus) eller socialt arbete.

Detta är vanligt i arbeten där mycket folk figurerar såsom restauranger etc. Det kan också vara yrken där man ingår i ett team.

elfte husets har också med välstånd att göra och ligger i fiskarna så jupiter blir styrare av detta hus och är placerad i fjärde huset . En koppling mellan 11:e och 4:e kan ge välstånd via hus eller fastigheter och du kanske kan tjäna pengar på detta under ditt liv. Eftersom jupiter också styr dit åttonde hus kan det kanske vara frågan om arv eller partners egendomar.

Detta är extra troligt under jupiter perioder. Du har subperioder av jupiter då och då i livet senare går du in i Jupiters långa period som ser bra ut.

Du har för närvarande saturnus i transit påverkandes din jupiter i fjärde vilket kan öka behovet att rikta sin uppmärksamhet på hus, hem och familj,  kanske fixa saker et.c. (detta har varit aktuellt under ca de senaste två åren då saturnus har varit i sideriska lejonet).

I september går transit saturnus in i sideriska jungfrun  i ditt femte hus och kan skifta fokuset till barn, romans och kreativitet generellt. 

Jupiter som styrare av åttonde huset (förändring)i ditt horoskop kan också ge upphov till en del förändring av bostäder.

Ditt stora antal planeter i 12:e huset i födelsehoroskopet gör att ditt horoskop blir lite svårt att tolka eftersom 12:e huset har en tendens att göra planetenergierna lite diffusa och oklara.

Det är ju huset för andlig befrielse enligt vediskt. Det är huset som i sina högsta uttryck speglar ett uppgående i det universella och att finna sitt sanna jag ( satchitananda), Ett gränslöst medvetande av varande och lycka.

Med alla dessa planeter där kan någon form av meditation eller kontemplation vara behjälplig och kanske till och med förbättra övriga områden av livet.

Med all mars och vädursenergier kan rörliga meditations former som hatha yoga eller tai-chi vara bra inkörsportar, och att lära sig om livsenergierna (prana, chi) kan vara en talang hos dig. Likaså psykologi och allt som har med det inre livet att göra.

Vandringsmeditationer i naturen kan också öppna kanalerna inåt/uppåt.

Du har mycket kreativitet med venus och merkurius påverkan på sol, måne asc. styrare.

I vedisk astrologi så är det en påverkan på alla planeter som befinner sig i ett tecken även om  de inte är i konjunktion, det blir  såklart starkare ju närmare dom befinner sig.

Du har ju mars och venus påverkan på varandra även om de befinner sig långt ifrån varandra, detta ger dig passion i relationer och passion för allt du gör i livet. Mars influens på sol, måne ger dig dessutom temperament.

Du har mycket eld i horoskopet vilket kan ge dig mycket pitta i din ayurvediska konstitution.

I transit horoskopet har du rätt mycket i nionde huset just nu, med jupiter, rahu (månnoden) och en solförmörkelse om några dar. Detta kan stimulera ditt intresse för att expandera ditt vetande och kunskap t.ex. studier eller vilja att lära dig nya saker.

Din nuvarande Planet period är Rahu( norra månnoden) subperiod är merkurius.

Rahu perioden  har du haft sen juni 2000. Rahu är rebellen i det vediska systemet, i ditt horoskop är han i nära konjunktion med saturnus vilket kan ge lite frustration då saturnus får dig att se verkligheten och ta ansvar . Rahus placering i 11:e huset kan ha gett dig en önskan att involvera dig i grupper och sociala sammanhang eller med vänner. Du kan ha haft vänner som haft det lite svårt. Elfte huset har med mål och önsningar att göra vilket kan göra det viktigt att bli klar över sina mål och önskningar och sen försöka ta konkreta(saturnus influens) steg att rikta sin energi ditåt.

Merkurius (jun 2008 - jan 2011) är naturligtvis placerad i 12H men styr ditt 2:a hus och gör ekonomi ett viktigt tema plus att det kan vara viktiga skeenden för dina barn kanske främst det första barnet.

Om du har syskon så kan de gå igenom lite förändringar under denna period då merkurius är placerad i åttonde huset i ditt syskonhoroskop(D-3 saptamsha).

Din förra långa period var mars period ( jun 1993 -jun 2000).

I mars blir man mer rakt på sak och uttrycker sig mer direkt och kraftfullt även om det är i 12:e huset.

Mars styr ditt sjunde hus och blir därför viktig för dina relationer. Dess placering i 12:e hus kan ha gett vissa osäkerhetsmoment i relationer. Det kan ha varit en period då intresse för det inre livet ökade för att mars är placerad i 12.e och i sitt eget tecken.

Jag märker att jag hoppat lite hit och dit men jag hoppas att du inte blivit totalt förvirrad !

Ha det så bra/Stille

Annons:
Kathy
1/20/09, 11:25 PM
#21

Herreje!! *skratt* Inte alls förvirrad-tvärtom! Måste bara få ge feedback!

Jag har ju fem egna barn och en hel drös med "lånebarn" följer ju med- är sällan tyst i mitt hus:D Just nu har mina två äldsta gullefjun kommit upp i tonåren- och denna tonårstid kommer fortgå i typ tio år till( har två 12-åringar och min yngste är ju åtta)

så- jaaa- min uppmärksamhet är riktad mot domSkrikandes 

Min äldsta håller på med valet till gymnasiet nu- viktigt för framtiden.

Funkar som bäst när jag jobbar i miljöer med snabba möten med många människor. Har lätt att nå folk och får ofta stammisar som kommer tillbaka. Vill också ha en god stämning med jobbarkompisar- tycker att personalvård är grundläggande för att firman ska gå bra.

Kan inte påstå att jag någonsin varit välbeställd, men jag har inte stora krav på livet- mat för dagen, tak över huvudet och några tusen på banken då allt är betalt gör mig rik. Dessutom har jag alltid haft förmågan att njuta över de "enkla sakerna"; barnens små kommentarer, vackert ljus ute, nya vindrutetorkare eller att komma på lösningar på problem. Även när verkligheten ter sig mörk kan jag glädjas och se fram emot de ljusare tider som komma skall- det är väl en sorts rikedom?;P

Jag meditierar när jag väntar på nåt, innan jag behöver fokusera eller när jag är utschasad. Övar även qigong periodvis. Har senaste månaden också plockat fram målarpenslarna:D Jag älskar att få ensamtid och söker sällan sällskap(kanske skulle det om jag vore utan barn)

Jag har hållt på lite med handtydning också..och enligt det så kommer jag få ekonomiskt välstånd senare i livet- kul att höra det ifrån vediska källor med:P Köpte min bostadrätt i "rätt tid" så jag har tjänat en massa genom värdeökning.

Kom idag från min första engelska på distans kurs- i höst vill jag börja på universitetet. Är väldigt fokuserad på att studera nu- vilket jag slog ifrån mig länge, men nu måste jag bara fixa en hållbar situation.

 Intressant: citat"Din förra långa period var mars period ( jun 1993 -jun 2000)". Min äldsta son är född-93 och yngste -00..ett sammanträffande???

"Du har mycket eld i horoskopet vilket kan ge dig mycket pitta i din ayurvediska konstitution."- Vad menas med "pitta"? Kan inte låta bli att gissa på Ying(manligt) *hehe*

Blev så ivrig att jag glömde tacka- tack såå mycket för den delade kunskapen! mvh Kathy

Stille
1/23/09, 12:57 AM
#22

Hej KathyGlad

Jag uppskattar mycket att du var så generös med att dela med dig av dig sjäv, tack för det !

Planet perioderna fungerar ofta väldigt bra när det gäller årtal och sånt.

I ditt fall är mars en nyckelplanet i ditt barnhoroskop (saptamsha). I detta delhoroskop är det vädursascendent och mars blir således ascendent styrare och en av de viktigaste planeterna för barn i ditt horoskop.

Ayurveda är den vediska healing metoden som har spritt sig mycket och blivit en populär hälsoförebyggande metod på hälsohem, skönhetssalonger m.m.

Ayurveda , Yoga och vedisk astrologi är syskon grenar i det vediska tänkandet.

I Ayurvedan  finns det tre kroppskonstitutioner.

Vata, Pitta och Kapha. Ditt horoskop tyder på att Pitta är stark i din konstitution eftersom pitta är eld elementets konstitution.

Veda Lila har en sajt där man kan göra en liten test vilken konstitution man är. Fast bäst är förstås att göra en puls test av någon skicklig utövare om man sulle vara intresserad. Där kan du nog läsa mer om de olika konstitutionerna.

"Perfekt hälsa" är en bok som Deepak Chopra skrivit om ämnet. 

Ha det så bra

Kathy
1/27/09, 12:39 AM
#23

Hej Stille! Kollade och jag hade lika "poäng" på Pitta och Vata, men Kapha kom bara två poäng efter. Gissar att vi alla är en blandning av de tre?

Mars i barnhoroskopet*skratt* Kan ju förklara en del! Mina tvillingar gjorde sig kända redan på dagis som utbrytarkungar. Den ena ställde sig på alla fyra medan den andre klättrade upp och haspade upp dörrar- de klättrade som små apor och var alltid på språng. Två år gamla klättrade de upp på ett altantak- trots fem vuxna i närheten. Snabba som vesslor:D

Har mååånga många historier om hela gängets energiska eskapader:P

Jag känner väl igen Depak Chopra! Har jobbat i en butik som bl a säljer mycket av det han gjort. En mycket produktiv herre:)

Jag tackar för din grundliga input. Ska spara denna tråd på pcn. Matnyttiga saker tåls att läsas om och om igen!

*niger fint* Käthy

Stille
1/27/09, 6:23 PM
#24

He he Ungar…..Skrattande.

Har själv två barn fast de är rätt lugna av sig för det mesta. Har kommit ur tonåren dessutom … Puh..Tungan ute.!

Har du mest killar ?

Det där testet var rätt kort såg jag. Det finns andra tester på andra ställen med mycket mer frågor  som ger säkrare resultat om man är intresserad. Pulsdiagnostik av ett proffs är bäst så klart.

 Ofta har man en viss kvalite som dominerar men det kan ibland vara två också.

Fast detta var ju mest lite kuriosa i din tolkning.

Ditt horoskop var rätt fascinerande med alla dessa vädursplaneter som har ett visst ego och behov av självhävdande som sen ligger i det så totalt egolösa tolfte huset av universell förening och huset för osjälviskt handlande och välgörenhet.

*andlig krigare* är en arketyp som kommer upp.

Ha det bra nu…

Kathy
1/28/09, 12:28 AM
#25

Har tre killar och två tjejer(tvillingar) och "lugn" "timid" eller "stilla" är ord som sällan beskriver min skara. Visst kan dom sitta stilla när det behövs:D Är bara det att dom är väldigt påhittiga. Jag klagar ioförsig inte. Man får vad man tål, sägs det- kommer själv från en påhittig syskonskara.

Jag är faktiskt väldigt egocentrisk- så till vida att jag försöker möta andra på sånt sätt som jag själv vill bli mött- alltså utgår jag från mig själv. Är empiriker ut i fingerspetsarna- är bara fullt övertygad om saker när jag har upplevt liknande.

Hörrudu..andlig krigare*sträcker på ryggen* var nog en av de mest positiva saker jag hört. Man tackar.

Och ha det bra själv:)

Hickory
7/7/09, 9:04 PM
#26

måste bara tillägga om Prinsessan…att skriva om hennes omtalade skönhet är lite dumt. vad man tycker är skönhet är ju väldigt individuellt…däremot kan man skriva att hon är estetisk, det är en annan sak det. att vara styrd av venus innebär inte att man per automatik själv är vacker, däremot kanske man attraheras av vackra ting eller vill skapa skönhet omkring sig, harmoni och lugn.

tycker inte om när man krusar för kända människor och sätter gloria på deras huvuden.

chidananda
6/18/10, 2:52 PM
#27

Att använda sig av personer som alla känner till underlättar när man gör astrologiska analyser.

Om man tagit Tage Nilsson i Fagersta (obs fiktivt namn) så skulle det inte säga så mycket. Annars håller jag med.

Venus är en arketyp för skönhet, i aspect till asc (kroppen). Brukar synas.

(Jag är e ny "inkarnation" av Stille som skrev denna post, hafe lite problem att

logga in så fick fixa en ny identitet).

Annons:
Upp till toppen
Annons: