Annons:
Etikett1-allmän-astrologi
Läst 2746 ggr
hilal
12/16/08, 8:55 PM

förvirrande transiter?

jag brukar kolla in planeternas transiter med Astromart programmet  man skriver in födelse datum och får en kort tolkning

men denna tolkningen blev jag väldigt förvirrad av

357 Konjunktion Merkurius - Neptunus
Positiv aspekt: en tid när förvirring och drömmar kommer att få dig att tappa kontakten med verkligheten.

252 Sextil Venus - Venus
Positiv aspekt: utmärkt tid för kärlek. Om du inte redan har mött henne, så förvänta dig att möta din älskare under denna period.

-158 Kvadratur Venus - Solen
Negativ aspekt: tid när kärlekslivet inte går bra.

99 Konjunktion Mars - Saturnus
Positiv aspekt: du kommer att vara bestämd och energisk. Du kommer att vara stark och kapabel att verkställa dina planer. Du kommer att vara hård och orubblig i dina beslut. Du kommer att förverkliga dina planer, med viljestyrkan att övervinna varje motstånd.

det jag inte förstår är att jag kommer ha tur i kärlek

men sedan står det i kvadratur-venus-sol: att jag kommer ha otur  är det inte en förvirrande tolkning tycker ni?

hur kan det vara perfekt tid för kärlek och samtidigt oturligt?

Annons:
[Vintersaga]
12/16/08, 11:13 PM
#1

Veckotidningsastrologi kallar jag det här för - om jag ska vara ärlig är det inte något jag fäster mig vid annat än som förströelse (om ens då)…

De transiter jag tycker är värda att titta på är när Uranus, Neptunus och Pluto (och i vissa fall Jupiters och Saturnus transiter) till andra planeter och vinklarna i horoskopet - särskilt då när de gör konjunktion, opposition och kvadratur till grundhoroskopets positioner. Då händer det grejer - inte någon vardagsflört precis… Flört

De inre planeterna har en alldeles för ytlig inverkan för att skapa något av bestående resultat på egen hand - däremot kan de ge något när det samtidigt händer större saker i horoskopet :-)

\Rickard

[MargaretaA]
12/17/08, 1:25 PM
#2

Instämmer till hundra procent med Rickard.

Men visst är det väl så att även om man bara håller sig till de "tyngre" planeterna så kan man ibland få dubbla budskap.

Säg att man har en trevlig transit från Jupiter (gasen) till Venus, samtidigt med en besvärlig från Saturnus (bromsen). Hur går det då med kärleken? Förmodligen inte lika bra som det hade gjort utan Saturnus inblandning. Men kanske inte helt hopplöst ändå…

Man måste titta på varje persons födelsehoroskop för att se hur planeterna "mår" där. En person kan ha en stark Saturnus som vinner fajten mot Jupiter. En anna kan ha det tvärtom. Men det är mycket svårt att sia om utgången i ett sånt här fall.

En fråga till Rickard:

Varför bara de "besvärliga" aspekterna kvadratur och opposition?

[Vintersaga]
12/17/08, 10:21 PM
#3

#2 - Varför jag väljer de tre (även konjunktionen ibland) besvärligaste (för det finns ju fler - halvkvadraturer etc.) är för att de för det mesta skapar en förändring. Även om mjuka aspekter kan leda till något händelsefyllt så är det oftast "bara" trevliga händelser - och det är när vi har besvärligt i livet som vi söker efter mening. Alltså, det är när andra har det besvärligt som de kommer till oss astrologer - inte när livet leker och problemen bara handlar om att få tiden att räcka till alla trevligheterna… Flört

Men naturligtvis kan vi titta på de mjuka för att få vägledning, fast då av en annan art - t.ex. som kineserna ofta gör, väljer ett bra datum att starta ett företag, gifta sig etc. Är det tunga aspekter till jupiter i andra huset är det kanske inte så klokt att investera, särskilt inte riskfyllda investeringar!

Bra att du också tog upp det här med dubbla budskap och exemplet ovan - jag skulle säga att i ett sådant läge skulle jag inte satsa på en flört, utan skulle se vad jag kunde lära av en seriös (saturnus) relation (venus) när tillfället kommer (jupiter). Det finns alltid en utveckling i alla aspekter och transiter - det gäller att se det bästa i varje sådan situation! Skrattande

Sen måste man självklart titta på hela horoskopet för att se hur helheten ser ut - den berättar mycket om hur man ska förhålla sig till alla transikter :-)

Kram Rickard

hilal
12/18/08, 6:38 PM
#4

tack så jätte mycket för hjälpen och svarenSkrattande

nu blev jag lite klokare, men finns det program på nätet som kan tolka rätt?  tycker annars att astromart har ganska bra tolkningar på tex födelsekartor  men transiterna är dem inte bra på i allafall

[Vintersaga]
12/18/08, 11:54 PM
#5

#4 - Tack själv för att du startade en sådan viktig tråd! Det visar att det inte är så lätt att bara titta på det som står skrivet i böcker, på nätet osv. Det gäller att se helheten!

Jag tror inte du kan hitta någon bok som kan hjälpa dig tolka allt tillsammans - alla böcker och program visar bara de enskilda delarna, att sätta samman till synes motstridiga betydelser till en enhet kan nog bara en astrolog göra… knappast ett program eller bok!

Men vill du få tag i en bra astrologibok ämnad för just detta så rekommenderar jag Robert Hands bok "Planets in Transit". Den tar upp alla transiter var för sig - och det är konjunktion, sextil, kvadratur, trigon och opposition om jag minns det rätt…

\Rickard

[MargaretaA]
12/19/08, 6:43 PM
#6

Natruligtvis är det de svåra aspekterna som vi märker av mest och klagar mest över. Men livet blir ganska tufft utan den lilla guldkanten, så jag tror nog att man kan titta lite på de snälla aspekterna också - om inte annat så för att ge lite ljus i mörkret Oskyldig

Är det inte underbart finurligt uträknat att det för det mesta finns både det jobbiga och det lättsamma samtidigt? Glad

Annons:
[Vintersaga]
12/19/08, 9:51 PM
#7

#6 - Hi hi, visst har du rätt i det :-)

Själv tittar jag på mina transiter när jag tycker livet står still och jag längtar efter lite förändring… då ser jag gärna på utmaningarna hellre än på räkmackelivet… för utmaningarna är som att äta på en fin restaurang, som jag måste ta mig genom snöstorm och över berg och genom dalar för att nå… Flört Maten smakar så mycket bättre och upplevelsen så mycket större Skrattande

Som jag ser det finns det inget som är jobbigt och lättsamt - även det mjuka (trigoner, sextiler) kan ge negativa upplevelser och det hårda (kvadraturer, oppositioner) positiva! Allt beror på hur jag själv väljer att möta det… Flört

Lite filosofiskt tänkande på slutet…

Upp till toppen
Annons: