Annons:
Etikett1-allmän-astrologi
Läst 2295 ggr
Stille
12/17/08, 6:45 PM

Vikten av planetaspekterna

Hejsan

Jag tror att det är lätt att titta för mycket på husen i början av sina astrologistudier.

Detta för att det kanske är enklast att göra så i början när man studerar astrologi.

Det man ofta glömmer är att planeterna och deras inbördes förhållande är den grundläggande energidynamiken i ett horoskop som stämmer oavsett Hussystem.

Att lära sig lite om aspekterna (vinkelförhållandet mellan två planeter) är lite mer komplicerat men ger alltid mycket bra resultat och så gott som alla känner igen sig i detta.

T.ex. om man har venus(kärlek) i nära aspekt med saturnus(försiktighet) så är man alltid lite seriös och försiktig i sina relationer. Även om Uranus(experimentlust) skulle befinna sig i 7:e Hus vilket betyder att man vill experimentera och ha frihet i relationer.

Planeterna är viktigare än husen alltså.

En av de största och mest ansedda astrologerna i modern tid Reinhold Ebertin använde sig inte av husen alls men lyckades ändå otroligt bra.

Jag skulle aldrig vilja skippa husen  i tolkandet men jag fokuserar  mest på planetaspekterna till att börja med när jag tolkar ett horoskop för att få en bra bild av personens  grundläggande energi och vilka planeter som uttrycker sig starkt.

Annons:
[MargaretaA]
12/17/08, 10:09 PM
#1

Du har helt rätt Stille!

Visst är det enklare att titta på husen. Men att planeterna och deras aspekter avslöjar mer, håller jag med om till hundra procent.

Men svårt är det. Om jag tittar på mitt eget horoskops Venus (som vi nu har som exempel) så finns fem andra planeter inblandade. Konjunktion med Pluto och Mars, Sextil till Neptunus och kvadratur till Jupiter. Slutligen en trigon till Saturnus.

För att vara ärlig har jag aldrig lyckats få ihop alla dessa olika inflytanden till en gripbar helhet. Det enda jag tror jag fått någorlunda kläm på är Venus/Pluto konjunktionen. Givetvis har det min livspartner att göra. En mycket kraftfull Pluto-personlighet som efter 23 år tillsammans ännu inte lyckats tråka ut mig. Cool

Jag har helt klart en viss förkärlek till Pluto och allt han representerar, eller representeras av… det gläder mig att det var fel, det jag en gång läste, att Venus i Tolfte Huset betydde att man måste offra kärleken. Med inga planeter i Sjunde Huset så blev det ännu dystrare Obestämd

Det är det som är så spännande med astrologi. man kan gräva hur djupt som helst, och man kan få stora överraskningar och aha-upplevelser, bara genom att skrapa lite på ytan Glad

Stille
12/18/08, 1:04 AM
#2

Ja det är inte så lätt att tolka alla gånger Flört…fast det är roligt och fascinerande.

i ditt fall så är det väl kanske pluto som har mest inflytande på venus eftersom den står i konjunktion, och med rätt liten orb(avstånd).mars spelar in också men inte lika mycket (stor orb).

Detta borgar ju för ett behov av intensitet och djup i relationen. och ett inslag av power.

Trigonen till saturnus kan ju ge en talang (trigon) för att odla långsiktighet och gör sådana värden som lojalitet, gemensamt åtagande viktigt(saturnus).

Detta kan ju kanske göra att relationens intensitet grundas i realism (förstärks med betoningen på jordtecken inblandade).

Denna korta tolkning  kan nog de flesta astrologer hålla med om på ett ungefär.

Med olika hussystem blir det nog mer olika utsagor astrologer sinsemellan.

 Konjunktioner (0 grader ) kvadraturer(90 grader) oppositioner(180 grader). är väl de viktigaste actionaspekterna (även octil och trioktil) och  är  de aspekter som har störst tendens att manifestera sig starkt i livet och är de som man kanske ska fästa störst vikt vid.  

Rickard var  inne på detta också fast då  handlade om transiter, (principen är väl det samma).

kom gärna med åsikter.

Som du sa  astrologi är mångfacetterat och det finns många sätt att se på saken.

Ha det bra

Glad

[MargaretaA]
12/19/08, 6:31 PM
#3

Det är intressant det du säger om min Saturnus/Venus som kan leda till "gemensamma åtaganden och långsiktighet"

Här anser jag helt klart att huset ändå spelar roll. Vi har ägnat oss åt husrenovering i femton år snart. Och nu är dags för fritidshus med samma behov. Det är helt enkelt ett gemensamt intresse vi har. Att ständigt göra förbättringar i våra hus, är både en plikt och något vi tycker om att göra Glad

Stille
12/20/08, 5:43 PM
#4

Javisst stämmer det väldigt braGlad….

Desutom verkar det ju vara ett väldigt kreativt och sunt sätt att

uttrycka de starka energierna av dessa planetenergier till denna

 venus.

Det finns ju en ganska stor kraft i pluto-mars som behöver komma

 till uttryck.

Fascinerande….Glad

[MargaretaA]
12/21/08, 8:20 PM
#5

hm… ja… men det gäller kanske att hitta nåt på annat, sedan när renoveringarna är klara Flört

[Vintersaga]
12/21/08, 9:42 PM
#6

Jag håller också med om att aspekterna i grundhoroskopet är det som ger mest i en tolkning av det. Jag brukar säga att planeterna är skådespelarna i en film eller på scenen - och aspekterna är relationerna de har till varandra! Det är i relationerna dynamiken hos en personlighet skapas!

Maggan, du och jag är ju födda ganska nära varandra i tiden - så jag har också en hel del av dina aspekter i mitt horoskop :-)

Jag har Venus konjunktion Pluto och sextil Neptunus (som står i konjunktion med Merkurius) - och Venus-Pluto står i kvadratur till Jupiter och trigon till Saturnus. Så det mesta stämmer också in på mig när det gäller relationen jag lever i (liksom ett tomt 7:e hus).

Jag har även Venus som både sol- och horoskopshärskare, vilket betyder att det mesta står och faller med denna placering av Venus. Så att hitta ett bra uttryck för Venus är A och O - det är väl därför jag också har satsat helhjärtat på musik, en annan av Venus egenskaper :-)

Kram Rickard

Annons:
Stille
12/29/08, 1:55 AM
#7

Jag tycker mycket om den liknelsen du använder Rickard med planeterna som skådespelare i ett skådespel och aspekterna som förhållandena mellan dessa.

Det levandegör horoskopet på ett bra sätt.

Det finns till och med något som heter astrodrama där en grupp deltagare gestaltar en persons horoskop genom att varje person spelar rollen av en planet. På detta vis så blir det nästan som en terapi där olika planetaspekter mellan planeter gestaltas.

Jag gick en astrologiutbildning där vi gjorde detta och det var rätt kul och givande för många som fick sitt horoskop gestaltat på detta sätt.

Jag är själv  däremot lite för mycket pluto för att uppskatta att mitt eget horoskop gestaltades öppet på det sättet. ( Jag har pluto på asc. kvadratur månen  och solen i 8H.)

[MargaretaA]
12/29/08, 3:09 PM
#8

Det där låter verkligen som ett bra sätt att lära sig och det måste vara otroligt spännande att få se "sig själv" på detta viset.

Hur gjorde de andra när de skulle gestalta dig Stille - gick de och gömde sig, eller hängde de en filt över sig eller nåt? Cool

Stille
12/29/08, 4:30 PM
#9

Ha Ha…

Jag klarade mig från att få mitt horoskop uppspelat i ett astrodrama.

Däremot fick jag spela rollen som någons utflippade uranus eller som jag kommer ihåg M.c. i vågen fick jag spela en gång och som inte kunde bestämma sig vilken livsinriktning att gå…

Märkliga upplevelser….Glad

[Vintersaga]
12/29/08, 10:56 PM
#10

#7 - Oj, det visste jag inte att det fanns ett namn på det där… Astrodrama!

En gång på en kurs jag höll i Karlstad var det en av deltagarna som inte riktigt fick grepp om sin konjunktion mellan två planeter. Då fick jag en idé att gestalta detta i ett rollspel - så jag blev den ena planeten och en annan elev fick vara den andra. Så spelade vi ett kort litet spel över de två olika rollfigurernas dialog. Vilken aha-upplevelse det blev för eleven med aspekten! Skrattande

Sen dess har jag haft för vana att göra detta till en del av de föredrag som jag har ibland - just för att det blir så himla levande och samtidigt roligt för publiken! Det är ju trots allt ett väldigt teoretiskt ämne som är svårt att gestalta på ett levande sätt…

Det krävs ju en hel del av de som spelar med i dramat att kunna sin roll - skulle vara roligt att göra det någon gång med människor som kan astrologi :-)

Kanske något för en träff Maggan… Flört

Kram Rickard

[MargaretaA]
12/31/08, 2:38 PM
#11

Det där med just konjunktionerna tycker jag är lite (mycket) knepigt. Jag har lärt mig att i en konjunktion så smälter energierna samman och blir en en helt ny. Det ska alltså inte längre vara två planeter som var för sig "gör sin del av jobbet" (som med andra aspekter). När det gäller konjunktionerna så försöker jag se dem som färger ungefär. Om den ena inblandade planeten är t ex blå och den andra gul, så blir slutresultatet - grönt.

jag vet inte om ni förstår hur jag menar? men det skulle vara intressant med en kommentar till det.

Det skulle vara jättekul om vi fick ihop ett tillräckligt antal intresserade och kunniga, för en träff. Jag skriver upp mig som nummer ett på listan av intresserade. Glad

[Vintersaga]
1/2/09, 1:04 AM
#12

#12 - Då blir jag nummer två… Flört

Nja, jag brukar inte tolka konjunktionerna riktigt på det sättet… Jag tolkar det som ett riktigt parförhållande - två enskilda individer som också skapar något gemensamt, en slags tredje tolkning snarare än en ny som raderar de gamla.

Merkurius är fortfarande mina tankar och kommunikationen och Neptunus är fortfarande mitt försök att föra in det ogripbara i tillvaron. Tillsammans bildar de en väldig fantasi Skrattande men också en förmåga att kommunícera (Merkurius) det andliga (Neptunus) genom t.ex. mediumskapet (mixen av båda)…

När det gäller liknelsen med färgerna så skulle jag säga att jag både ser gult och blått, men att i övergången mellan dessa båda så blir det grönskimrande…

God fortsättning alla på det nya, inspirerande året!

Kram Rickard

Stille
1/5/09, 8:02 PM
#13

En träff låter ju roligt…

Jag har inte tänkt så mycket på just konjunktionen och hur den fungerar. Jag försöker att kombinera planeterna så bra det går.

Kvadraturen handlar väl mer om planeter i konflikt med varandra. Medan oppositionen har väl en tendens att spelas ut lite mer i relationer.

Lite förenklat sådär…..Glad

Annons:
[Vintersaga]
1/6/09, 12:17 AM
#14

#13 - Alla planeter i aspekt med varandra har en relation. Men oppositionen tar sig ofta uttryck i relationerna mellan en själv och andra människor, där konjunktionen nästan alltid är en relation inom personen själv, liksom kvadraturen.

Konjunktion, kvadratur och opposition är alla (konjunktionen beroende av planeterna) i konflikt med varandra. Men konflikten uttrycker sig utåt för oppositionen och mer internt för kvadratur och konjunktion.

Tar vi exemplet från #12 och byter ut konjunktionen mot en kvadratur så blir det lite annorlunda. Fortfarande försöker jag kombinera mitt behov av att kommunicera (merkurius) med behovet av andlig förståelse (neptunus) - men i kvadraturen får jag hela tiden problem med att mina tankar (merkurius) inte kan greppa det ogripbara (neptunus). Ända tills jag hittar lösningen på detta (genom att hitta och lita på intuitionen t.ex.) kommer detta att vålla problem för mig på ett eller annat sätt!

Givande det här! Flört

Upp till toppen
Annons: