Annons:
Etikett1-allmän-astrologi
Läst 2565 ggr
[MargaretaA]
2009-01-26 14:49

Planet i hus 12 i konjunktion med ASC

Om man har en planet i tolfte huset i konjunktion med ASC så uppstår enligt mig en intressekonflikt.

ASC visar vårt yttre och det tolfte huset är åt det hemlighetsfunna hållet. Kan man förvänta sig att det aktuella planetinflytandet syns tydligt - eller gömmer sig - i personens liv?

Jag är för tillfället särskilt intresserad av Neptunus, som ju desutom härskar över det tolfte huset.

Det skulle vara roligt att höra era tankar kring detta.

Annons:
Stille
2009-01-27 17:40
#1

Hej MGlad

Bra att du tog upp detta som kan vara en sådan källa till förvirring hos många astrologer.

Jag vet själv inte riktigt hur det blir med tolfte hus energierna för dessa planeterObestämd men de flesta astrologer är nog överens om att de får en stark personlig prägel iallafall.

Det fanns en fransman som hette Gaugelin som forskade i stor skala på tusentals peroner om  hur planeter i olika zoner i horoskopet gestaltar sig.

Det visade sig att planeter i denna zon i tolfte huset var väldigt starka. Idrottsmän t.ex. hade ofta mars bl.a. i denna zon.

Det finns dom som säger att planeter upp till tio grader in i tolfte hus får en stark personlig prägel.

Jag har mer och mer använt "whole sign" Hussystem i det indiska horoskopet och där hamnar dessa planeter automatiskt i första huset för det mesta, och blir starka där , vilket jag tycker fungerar rätt bra.

Det vore intresasnt om det finns någon kan mer om detta, själv är jag inte så insatt.

Ha det braGlad

[MargaretaA]
2009-01-28 10:35
#2

Skönt att höra att jag är i gott sällskap med förvirringen Flört

Att de får en stark personlig prägel tvivlar jag inte på, men jag tror att de kanske inte syns lika tydligt för andra som om planeten hade varit i hus ett…

Perla
2009-01-28 13:18
#3

Intressant!

Vad skulle det visa i mitt hororskop där AC är i tolfte huset, Skorpionens tecken och Saturnus R finns i samma hus?

(Jag har två bilder av horoskopet på min sida.)

[MargaretaA]
2009-01-28 18:42
#4

Hej Perla

kul att du tycker det är intressant.

ASC-punkten, som visar vid vilken grad i horoskopet horisonten låg vid födelsen, ligger alltid som starpunkt för det första huset. Den kan aldrig aldrig ligga någon annanstans.

Man ken enkelt beskriva ASC och det följande första huset som det yttre/framsidan/det vi visar och det tolfte huset som ligger "bakom ryggen på ASC kan beskrivas som det inre/baksidan/det vi döljer.

Det syns lite dåligt, men det ser ut som att du har Saturnus i konjunktion (sammansmältning) med ASC från tolfte huset.

Saturnus står ju bl a för hårt arbete och plikter och i det första huset syns det tydligt.  Även om personen kan verka blyg och tillbakadragen, undgår det ingen att; här har vi en arbetshäst.

Sannolikt ger han också en hårt strävande, men tillbakadragen personlighet i tolfte huset, men här handlar det mer om att jobba hårt  "bakom kulisserna.

Vad tror du om det Perla - är du en uppoffrande person som sliter och släpar och i det fördolda? Flört

Astell
2009-01-29 00:05
#5

Hej!

Jag har Saturnus 27 grader Skorpionen, 3 grader från min ASC 0 grader Skytten. Ja vad ska man säga om det då, hm…Skytten som är eldig, vill bara fara fram men hindras av Saturnus, men det är väl av godo för jag har väldigt mkt Skyttenergier. Jupiter konj Sol o Måne i 9:e huset i Jungfrun. Kanske hade jag ballat ur helt om inte Saturnus stabiliserat detta…

Tacksam för fler synpunkter :)

Astell
2009-01-29 00:15
#6

Lite likt Perla då såg jag nu. Ja man är en seg en jäkel hehehe ;)Okej nu ser jag mer. Det är kraften att kunna stå pall… men det kan jag ju också förknippas med Saturnus i 1:a huset. När det ligger så nära som 3 grader så kanske inte man ska förknippa den med 12 huset??? Serve or suffer tillhör väl Saturnus i 12:e?

Annons:
[MargaretaA]
2009-01-29 00:59
#7

Ja jag menar att den speciella kraft som uppstår när en planet är i konjunktion med ASC alltid finns där - oavsett 12:e eller 1:a. Men det är intressant att filosofera över skillnaden i hur den manifesteras.

För din del Astell är nog saturnus i 12:e din lott Flört

Fast jag vet inte om serve or suffer är riktigt rätt.

Det finns nog en och annan som njuter av sin martyrstatus, offrar sig för nån god sak och ser fram emot belöningen i himmelen typ. Exempelvis den som i tysthet tar hand om sin sjuka gamla mamma och sedan när hon är borta - i stället för att njuta av friheten - helt frivilligt och oombedd tar hand om sin gamla moster i stället. Oskyldig

Kurina
2009-01-29 16:40
#8

#4 Hårt arbetande bakom kuliserna … Synd att man inte kan hänvisa till sin horoskop i en jobbansökan. Skrattande

[MargaretaA]
2009-01-29 18:01
#9

#8

jaa verkligen, det har jag också tänkt på ibland. Inte för att jag vet om mitt horoskop skulle öka chanserna till drömjobbet - det skulle inte förvåna mig om det blev tvärtom Skäms 

Men det beror förståss på vilka jobb man söker Flört

Anne-Hedvig
2009-01-29 19:45
#10

Tror ikke mitt horoskop ville henrykke en eventuell sjef ved jobbsøknad - jeg har Neptun nøyaktig på Ascendanten (7.34° Vekt) i konjunksjon med Mars (10° i Vekt). For øvrig er jeg 2° Jomfru og har Stellium i både Vekt og Løve. Saturn i 10. hus. Ingen opposisjoner eller kvadraturer. Men spenninger har jeg nok av - ambivalens er bare forbokstaven! Svært vanskelig å komme i gang med noe som helst.

[MargaretaA]
2009-01-29 21:43
#11

wow!

ASC/Neptunus/Mars i konjunktion är en spännande kombination.

Du har ingen presentation av dig själv Anne-Hedvig, men du bör ha en mycket livlig fantasi och om du till exemepel ägnar dig åt konstnärliga verksamheter så är det sannolikt fart och fläkt och mycket färg Flört

För övrigt så tror jag nog att Saturnus i 10:e huset är en bra grej i  jobbansökan Oskyldig

Perla
2009-01-30 10:04
#12

Margareta #4

Det är inte en beskrivning som jag direkt kan känna igen mig i men jag ska fundera på om det ligger något dolt för mig själv i den. Tack! :)

[MargaretaA]
2009-01-30 10:59
#13

#12

Ja det tolfte huset är ju hemlighuset och döljer nog även en del för oss själva. Obestämd Det roliga är att ju äldre man blir desto mera lär man sig om vem man verkligen är - hela vårt liv är egentligen en resa mot självkännedom Flört

Men..

Det är egentligen inte rättvist att bara plocka ut en planet och tala bara om just dens betydelse i ett horoskop. Det blir litegrann som att klippa ut en liten bit av en större text ur sitt sammanhang, vilket kan ge en missvisande bild av helheten.

Saturnus i 12:e huset ger sannolikt en tillbakadragen personlighet, men har man sedan mera "outgoing" planeter som t ex Solen (vitalitet), Mars (energi) eller Jupiter (utåtriktning) i goda positioner så blir bilden genast en annat. Glad

Annons:
[Vintersaga]
2009-01-31 00:29
#14

När jag tolkar horoskop så är en planet i konjunktion med ascendenten en framskjuten planet, som uttrycker sig mot sin omgivning. Är den i tolfte huset så är det inte lika lätt och självklart som när den står i första - men den behöver uttrycka sig mot omgivningen för att "må bra"!

Planeter generellt i 12:e huset är såna som jag upplever antingen är dolda för människan själv, eller att de bejakas och då i ett mera osjälviskt syfte. 12:e huset är vårt område där vi gör något för andra där vi inte räknar med att få betalt för det vi gör (även om vi faktiskt får det).

Men om vi tar Saturnus som exempel så skulle jag säga att det är en person som upplevs av andra som allvarlig och seriös i sin framtoning - även en stand-up-commedian som levererar skämt på skämt till andra skulle ta sig själv på väldigt stort allvar när h*n uppträder! Det man som betraktare ser upp till hos denne är personens disciplin och grundlighet!

Till sist brukar det ofta vara personer som har t.ex. solen i denna position som både längtar efter rampljuset - men väl där tycker att ljuset är alldeles för starkt och utlämnande, så det krävs ganska mycket självkänsla för att gå upp på scenen…

Kram Rickard

[MargaretaA]
2009-01-31 20:44
#15

Tack för en tydlig och bra förklaring Rickard!

Min gubbe har Saturnus i konjunktion med ASC i 1:a huset och den beskrivningen är precis mitt i prick (fast han inte jobbar med stand up) allvarlig, seriös, diciplinerad och grundlig - alldeles riktigt - lägg sedan till Skorpionens passionerade intensitet och det blir en coctail som får andra att matt skaka på huvudet Foten i munnen

Men en sån är bra att ha när man renoverar hus Flört

Solen i tolfte huset skapar också många intressanta frågeställningar som nästan förtjänar en egen tråd.

[Vintersaga]
2009-01-31 22:16
#16

#15 - Ha ha ha, en sån sida skulle min sambo också vilja se hos mig… för vi har inte bara ett hus att renovera här ute på landet… Flört

Jag håller med - solen i de olika husen är värda ett eget kapitel inom astrologin! Det är alldeles för lite böcker skrivna som tar upp den biten…

[MargaretaA]
2009-01-31 23:31
#17

jag vill göra ett litet förtydligande. Gubben tar sina olika jobb på allvar, men han är inte särskilt allvarligt lagd själv - han har humor Skrattandeoch älskar att retas Obestämd

Tur nog - det får finnas måtta på präktigheten Flört

Bersel
2009-02-02 11:20
#18

Det jag hört om Neptunus i 12:e huset är att personen har lättare att hamna i missbruk av något slag…. Vill gärna fly verkligheten.

[MargaretaA]
2009-02-02 12:42
#19

Om just 12:e är mera utpekat har jag missat det i så fall. men det stämmer nog med dolt missbruk som vi vill hemlighålla.

Men visst har du rätt!

Neptunus handlar  - bland mycket annat - också om verklighetsflykt.

Missbruk av olika slag är en form av verklighetsflykt och det beror som vanligt på planetens tecken, husposition och aspekter till andra planeter, hur deras energi manifesteras i våra horoskop.

När det gäller Neptunus och missbruk så tror jag att 5:e huset har större risk än 12:e, men risken finns nog oavsett husposition.

Jag tror att det är aspekterna man ska titta på i första hand. negativa aspekter till Saturnus och uranus tror jag ökar risken för en missbruksproblematik.

Å andra sidan är vi alla missbrukare på ett eller annat sätt - även om det lika gärna kan vara av den ogiftiga sorten Oskyldig så om du ser någon med ett oroväckande horoskop, så tro inte genst det värsta.

Bersel
2009-02-02 13:03
#20

Tur att du säger så. Brukar inte ge mig på att direkt tolka horoskop men jag skulle säkert "haja" till om jag såg Neptunus i tolfte huset.. känner inte att det är nåt som jag klarar. 

 Brukar endast ta fram en Horoskopkarta till vänner ibland så satt de kan se hur deras planeter/tecken  ligger. Har ett gammalt Astroprogram WOW som kan skriva ut vissa tolkningar som jag tar fram, som de själva får läsa. I övrigt säger jag till dem att om de är mer intresserad att kontakta en "Riktig" astrolog. Brukar berätta det lilla jag vet om vad planeterna och tecknen står  för.

Men som sagt tolkningar kan jag på tok för lite för att göra…Det kan bli himla fel.

 Det får jag syssla med på mig själv.Flört

Annons:
[MargaretaA]
2009-02-02 14:02
#21

Du tänker helt rätt Bersel!

Jag tror det är bäst att man som amatör ligger lågt med alla de svårare gejerna inom astrologin. Okej om man tolkar för sig själv, då får man skylla sig självRynkar på näsan men att tolka åt andra medför ett stort ansvar.

Man ska akta sig för de självuppfyllande profetiorna - om en person tappar kontrollen över sitt agerande och sedan skyller på sitt horoskop, då har något blivit rejält fel.

Astell
2009-02-03 00:38
#22

#7 

Antagligen vill Saturnus i Skorpionen 12:e huset, nära Asc säga att jag har en njutningshämning. Skorpionens passion o glöd har jag men känner att den hålls tillbaka av någon anledning. Det är väl vad jag själv kan känna om mig själv med den positionen … Dessutom har jag lyckopunkten i konjunktion med Saturnus. Vad det nu vill säga, hm…att jag blir lycklig genom bearbetningen av hämningen kanske Obestämd???

Stille
2009-02-03 02:15
#23

Hej AstellGlad

Tecknet skorpionen är ett tecken som är ovanligt mycket i kontakt med de lite djupare skikten i medvetandet . Det är tecknet som korresponderar med det åttonde huset av förändring och psykologisk förändring.

I och med att saturnus befinner sig på asc. så blir saturnus skorpionkvaliteer mer personliga för just dig än för alla andra i din årskull som delar denna placering.

 Saturnus lite begränsande kvalite kanske gör att du lite grann gör motstånd till dina egna psykologiska förändringar.  Rädslor (saturnus) kanske .

Ovillkorlig acceptans av alla delar av dig själv såväl de goda som mörka sidor kanske kan göra mycket för att undvika rädslor och tvångsmässiga handlingsmönster som ibland skorpionen kan ha en tendens till. Att släppa taget och överlämna sig till universums flöde..

"the only thing that doesn't change is the fact that everything changes"

Också kan de finnas en tendens att driva sig själv lite för hårt med skorpionens grundlighet och saturnus disciplin. Att på ett strukturerat (saturnus) sätt praktisera avslappning kan göra gott för hälsan och få en att stanna upp.

Vet ej om detta känns rätt för dig men det kan vara ett sätt att se på saken.

Ha det så bra

Astell
2009-02-03 16:13
#24

Hej Margareta!

Tackar för det. Visst det ligger mkt i det.

Ha det bra du med Glad

[MargaretaA]
2009-02-03 18:04
#25

Hm Astell - jag undra om du inte blandar ihop mig och Stille nu?

Nu har vi fått riktigt bra exempel på hur Saturnus kan visa sig på varsin sida om ASC i Skorpionen.

Det skulle vara jättekul om någon har andra kombinationer att berätta om.

Min yngsta son har Neptunus/Uranus 1:a huset i konjunkion med ASC i Stenbocken. men han är bara 19 år och har inte visat så mycket vem han är än.

Mer än en fantastiskt konstnärlig ådra som jag misstänker att neptunus är inblandad i. hans lärare ville inte gärna släppa hem det han gjorde på bildlektionerna i skolan. De vill hänga upp dem på klassrumsväggen Skrattande

Stille
2009-02-03 18:28
#26

# 24

Astell jag hoppas att du inte tycker att tolkningen var lite för negativ.

Jag har varit inne på andra astrologiforum på senaste tiden och läst vad folk skriver och jag har märkt att det lätt blir missförstånd och att folk tar saker personligt som egentligen inte alls vart menat så.

 I och med att all kommunikation sker skriftligt och man inte kan uppfatta röst,  tonfall och kroppsspråk.

Detta har fått mig att försöka vara lite försiktig i kommunikationen man vet aldrig hur folk uppfattar informationen.

Det var menat som ett kompliment till dina egna och alla andras fina observationer som gjorts tidigare om detta.

Fast det är ju ändå saturnus placering som vi pratar om och där måste man vara extra försiktig eftersom den är en känslig punkt i horoskopet.

Min egen saturnus vill jag helst inte diskutera he…he…total katastrof.. .hellre jupiterSkrattande

Ha det gott

Stille
2009-02-04 20:20
#27

#25

Intressant Margareta med din sons horoskop.

Det ska bli intressant att följa den generation som har Uranus-Neptunus konjunktionen i sitt horoskop.

Speciellt de som är födda med Uranus -Neptunus i kontakt med de personliga punkterna i horoskopet som din son har.

Min yngste son har också denna  kombination eftersom han också är nitton år gammal  (yes! tonåren över..).

 Men han har den inte inblandad med sol,, måne ,asc,eller M.c. så det blir inte så markant för honom.

Din son däremot med detta på sin ascendent och blir ju ett av "språkrören" för denna kombination.

Exakt vad det betyder är lite svårt att säga, det vet vi kanske om 20 år när vi har distans till den tidsåldern.

Det är ju först idag vi kan säga att vi med uranus -pluto i jungfrun varit drivande i utvecklandetr av den alltmer finprecisa (jungfrun) IT tekniken med mobiler och annan ny teknik som revolutionerat (uranus-pluto)hela samhället.

Jag vet inte så mycket om den kombinationen annat än att den förnippas med alternativa medvetande tillstånd och sådant.

Så din son kanske har en mystisk ådra att utveckla.

Vad det nu är som dessa individer med denna kombination kommer att utföra så borde det vara nåt som ändå är på ett ganska konkret sätt i tecknet stenbocken som är ett praktist jordtecken.

Med uranus på asc. följer naturligtvis en hög grad av självständighet (uranus) och vilja att följa sin egen vision och inspiration (neptunus).

Det kanske kan göra honom interesserad av alternativa musikströmningar och konst, film et.c. också.

Jag känner bara två människor i min bekantskapskrets som har neptunus på asc, varav den ena har ett stort intresse för allt som har med film att göra och den andra spelar jazz och blues.

Intressant för dig att följa hans utveckling..

Annons:
[MargaretaA]
2009-02-04 23:42
#28

Ja det ska verkligen bli intressant! Det tar ju några år in i vuxenlivet innan man ser hur ett horoskop stämmer för en person. För min del hann jag nog bli 25 innan jag började känna igen vissa saker. En del har jag inte fått kläm på än Skäms

men tack för att du visar vad jag ska titta efter Glad

Astell
2009-02-06 12:50
#29

Oj blev lite fel där :) Ja det var ju Stille som skrev, hihihi….Tack Stille då :)

Måste ha varit påverkad av Neptunus när jag skrev ;)

Jag förstår att ibland kan det misstolkas det man skriver..men ingen fara här…

Stille du tror att jag har Asc i Skorpionen men den är i Skytten 0 grader..men det du skrev att jag jag gör motstånd mot mina psykologiska förändringar det stämmer ändå.

Ha det gott

[MargaretaA]
2009-02-06 13:05
#30

hihi.. ja vi kan alla ha en dålig Neptunusdag Förvånad

Bersel
2009-02-09 22:33
#31

Jag har aldrig tidigare  velat titta på tolkningar av mina barns horoskoptavla då jag inte är tillräckligt kunnig.

Den "rädslan" bottnar i då vi var några som gick astrologikurs i början av 90-talet och en av deltagarna legat i sängen en kväll och läst Stefan Stenudds bok och jämfört med sina barns horoskoptavlor …och där "sett" att en av barnen skulle det gå åt skogen med det mesta ..kriminalitet mm…hon sov inte en blund den natten. 
Tilläggas bör att denne kille är nu 23 år och allt gått väl med honom.

I alla fall bestämde jag mig då för att inte alls läsa om mina (5)barns  olika planeter, positioner och hus i nån bok förrän de blev störreö överhuvudtaget….

Det enda jag kollat på tidigare är bara var Asc och de personliga planeterna stått i för tecken…för att se om de hade nåt gemensamt.

När jag nu läste om 12:e huset och planeter, dolt mm  var jag "tvungen"att kolla mina barns planetpositioner. 
Upptäckte att  min yngste son har Mars 12:e huset i Vågen 29 i Vågen i konj Asc. 1,56 Skorpionen.
Alla andra planeter ligger på nedre halvan…tycks minnas att det kalas nord eller nåt bakvänt var det…

Min tanke och undran är :att eftersom han har Asc i skorpionen och mars tidigare "styrde" detta tecken gör honom än mer "skorpionsk med att hålla saker inom sig?

Jag känner ju till detta… är ju själv skorpion och har alla planeter utom mars i nedre halvan, vilket vad jag förstår ger en mer inåtvändhet.
Det här med att den planeten  i 12:e huset skulle främja idrottstävlan stämmer inte riktigt..
Vi har lyckats få honom att prova  simning ( ganska kul) fotboll…"vill ha sommarlov också", ishockey-blånej……
Trots att vi har Foppa som kommer härifrån.  
Ändå är han både vig och har bollsinne och vi har tänkt att till våren får han prova fri-idrott.

Intressant att höra om detta med 12:e huset men tror att jag också vill beställa ett komplett horoskop.

[MargaretaA]
2009-02-10 10:08
#32

Jag håller med om att man inte ska titta så noga på barns horoskop. Anledningen till det är att de inte är "färdiga" än (egentligen blir vi aldrig det) men det finns en risk att vi lägger på barnen förväntningar om att de ska vara på ett visst sätt, och det är helt enkelt inte rättvist. De måste få utvecklas utan den sortens inblandning.

Vad gäller att se inflytanden som oroar så är mitt budskap att ett inflytande kan betyda många olika saker och det är inte givet i förväg hur en individ använder det. Det kan också förändras över tid. Ingenting är hugget i sten.

Jag håller med om att idrott inte är det första jag asocierar till mars i 12.e huset Flört

Läs gärna min artikel om 12 huset och läs hur de olika planeterna kan fungera där.

om du vill beställa ett horoskop är det bara att PM:a mig.

Upp till toppen
Annons: