Annons:
Etikett6-löst-prat-ot
Läst 1383 ggr
[MargaretaA]
2009-02-12 14:24

Tro, vetande och åsikter

Det debatteras livligt på många sajter om dessa frågor så varför kan inte vi här på astrosidan också kunna diskutera det. Gärna ur ett astrologiskt perspektiv.

Själv tror jag på ett evigt liv i många reinkarnationer, där syftet är att vi ska bli mer och mer utvecklade. Det finns ett inslag av Karma även om jag tvivlar på att allt elände som människor drabbas av beror på det.

Uranus i mig vägrar att låta mig ledas och påverkas för mycket av andra, jag går mina egna vägar. "kan själv" är Lejonet inflytande. Jag vill helt enkelt inte bli störd av andras "kunskaper" förrän jag är redo för det och då ska det vara på mina villkor.

En och annan säger sig veta svaren, många tror och alla har åsikter. så låt höra. Vart står ni?

Annons:
evrekaw
2009-02-12 19:47
#1

Jag tror också på reinkarnation och Karma. Tänker mig att vi återföds med ett visst karma i bagaget från tidigare som inte tvingar, men förhoppningsvis för oss i rikting mot de insikter vi behöver nå fram till. 

Tror absolut att man utifrån detta karmabagages behov också får födas i ett visst stjärntecken så att man därigenom får egenskaper som gynnar en i den utveckling man behöver under detta jordeliv. Jag är vattuman ända uti fingerspetsarna. Misstänker att jag behövde mina exempelvis rebelliska och idéalistiska personlighetsdag för att komma vidare mot högre nivåer…

Men… Sedan har vi den fria viljan… Oavsett vägledning och indikationer om vilken färdriktning vi bör ta - har vi alltid möjligheten att inte alls gå den vägen och jag är ju en rebellisk person som inte gärna anpassar mig till direktiv så…..Foten i munnen

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

[MargaretaA]
2009-02-13 09:40
#2

Ja det är nog inte bara själva stjärntecknet  (soltecknet)  som bestäms av karma eller möjligen oss själva innan vi föds. Det gäller nog hela horoskopet. För Horoskopet är ju egentligen ett porträtt av oss.

Som jag ser det så har alla tecken och planeter både en god sida och en som är tråkig. Där kommer vår fria vilja in och vi väljer vilka sidor som får blomma ut och manifestera sig i våra liv.

För visst väljer vi - vi är aldrig ofrivilliga offer för våra horoskop. Vi sitter bakom ratten hela tiden även om det svärt att erkänna ibland Skäms

Ska man söka vägledning utanför sig själv (vilket jag höjer ett varnande finger för) ska man välja noga vilka man vill lyssna till.

Många gör anspråk på att sitta inne med sanningen, så det gäller att ha kontkat med sin egen inbyggda "sanningsbarometer" så man inte blir förledd (minns Knutbypastorn som extremexempel).

Ewerhof
2009-02-14 01:05
#3

Spännande ämne. *smyger även jag runt* Glad

Tro är väl något man tar till sig medans man söker…

Vetande är väl baserat ur perspektivet av ens erfarenheter hit in tills. Alltså de kan ändras med nya erfarenheters tillägg.

Och åsikter är något som bullrar och skrammlar när man uttrycker sin tro och sitt vetande, till skillnad ifrån Insikter som uppenbarar sig som 'aha-upplevelser' inuti människan när hon erfar något som bidrar till förändring och ofta tillväxt utav det egna jaget. 

Så tror jag. Och eftersom jag tror det så är jag alltså inte säker. Det är en tro och en åsikt som baserar sig på det jag lärt mig om detta fram till nu. Fortbilda mig gärna. :-)

[MargaretaA]
2009-02-16 11:45
#4

hehe jag är nog inte rätt person att fortbilda dig Ewerhof - vi får se om det dyker upp någon annan med den sortens ambitionerFlört

Det här med åaikter är kanske inte riktigt rätt att ta med i det här sammanhanget. Om åsikter är allt som man kan sätta "Jag tycker" framför. Men det är kanske framtidens lösning på olika trosfrågor.

Vi har helt enkelt demokratiska omröstningar om det;

Alla som tycker att religion är ett opium för folket räcker upp en hand.

Okej majoriteten vann - alltså avskaffar vi religion under den här mandatperioden. Flört

Så kan man ju göra med alla såna här frågor. Astrologi, utomjordingar och medialitet och hela klabbet - vi röstar om huruvida det är sanning och verklighet eller inte Förvånad

evrekaw
2009-02-16 18:50
#5

#3 Tro är aldrig vetenskapligt baserad fakta - men den kan förvisso vara mer eller mindre välgrundad… Om du avser andligt sökande - så visst… då är det man kommer fram till inom sig en tro.

Ibland kan dock tron på något vara så stark att den övergår i övertygelse och det är väl i detta skede många förirrar sig i att glömma att deras övertygelse trots allt ändå inte är empiriskt vetenskapligt bevisad/grundad fakta…

Åsikter däremot kan grunda sig på ett sammelsurium av tro, vetande och åsikter och fakta… Problemet är emellanåt att liksom med tro är vissa så övertygade om att just deras åsikter är "sanningen" att de glömmer att en åsikt aldrig är något annat än den enskilde individens subjektiva sanning och inte en universellt allmännt vedertagen sanning…

Insikt - det är det fantastiska som händer oss när vi efter många tankar, avvägning av fakta och åsikter kommer fram till en slutprodukt som får oss att känna att vi kommit en bit längre på väg. Vi ser inte längre bara alla pusselbitarna - vi har lagt ihop dem och kan se bilden…

Sanning är ett ytterst relativt begrepp… Vem kan bestämma om en tavla är vacker eller ful? Om musik är bra eller dålig? Ingen äger sanningen - vi kan bara ha åsikter och ibland kanske komma fram till insikter andra inte kommer fram till. Trots detta har ingen rätt eller fel…

Skratt… Skulle kunna skriva en avhandling i detta… Skrattande

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

[MargaretaA]
2009-02-17 10:59
#6

mmm jag gillar det här med insikter! det underbara ögonblicken när poletten trillar ner Skrattande

Du talar klokt ewrekaw. jag kan bara hålla med dig!

Annons:
Ewerhof
2009-03-02 22:47
#7

Jag tyckte jag sa samma sak som evrekaw…fast med andra ord… *suckar lite uppgivet* Flört

[MargaretaA]
2009-03-02 23:10
#8

jag tyckte att du också talade klokt Ewerhof - jag glömde bara säga det eftersom jag var så upptagen med att skriva mitt eget trams. Förlåt Skäms

Cristine
2009-03-03 00:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Du har klätt mina tankar i ord Maggan. Jag är lejon och har en stark vilja och alltid  gått min egen väg, låter absolut ingen hunsa med mej även om de kan tro så många gånger. Jag har inte fått välsignelsen att uttrycka mej i ord så blir mitt inlägg kort. Det är nog varje dag jag har aha upplevelser eftersom jag är väldigt nyfiken ,speciellt på sista tiden då jag fått lära mej mycket nytt.Åsikter har jag många men brukar för det mesta behålla dem för mej själv.Och karmalagen..ja på min dataskärm står

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

[MargaretaA]
2009-03-03 09:10
#10

Ja Lejon har starka egon och väljer helst sin väg själv, vilket jag inte ser som något negativt. Glad

Eftersom jag inte är välsignad med ögon som orkar läsa långa inlägg så gör det absolut ingenting att man håller sig kort.

Och tack för tipset med affirmation på datorskärmen - där ser man den verkligen bäst och oftast Flört

evrekaw
2009-03-03 19:59
#11

#7 "same shit different name" Flört

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

LenaR
2009-03-03 21:32
#12

#9 Cristine (eller någon annan som känner sig manad!) Jag säger inte emot dig, men jag undrar: hur tänker du om människor som utstår lidanden, fattigdom, motgångar hela sina liv? Ger universum till dem vad de vill ha och behöver?


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

chik
2009-03-03 22:20
#13

Lena.R- jag kan inte svara på din fråga. Jag har också tänkt i dom barnerna, fast då, med relion.Hur kan Gud tillåta att halva värden svälter..

Ja ett litet inläg..Vet du!Jag tror inte det fins något svar på den frågan. Vi använder ord..Men vi får se, det kommer ett bra svar. Lena.P.Ä

Lena.P är jag i verkliga livet.

Annons:
[MargaretaA]
2009-03-03 23:23
#14

#12

det är svårt att svara på. Det finns så oerhört många som lider nöd här i världen och det finns många orsaker till det. Vi som tror på attraktionslagen menar att man kan dra till sig det man önskar genom att tänka på rätt sätt.

Det är inte lätt att veta hur andra människor tänker… för om man t ex menar att allt är Guds Vilja - då kommer man nog ingen vart är jag rädd.

Den största nöden är skapad av människor anser jag. Krig, religiös fanatism, brist på utbildning, hälsovård, rent vatten och mat på bordet handlar om politik. Eller brist på. Jag har inget bra svar på vart universum kommer in där.Obestämd

#13

chik man kan vända på det och fråga varför Gud har tillåtit halva världen att slippa svälta? Det var inte ens 100 år sedan folk svalt i Sverige också…

LenaR
2009-03-03 23:33
#15

#14 Det där tycker jag var ett väldigt bra svar. Förväntningar infrias!

Jag vet själv att jag bemödade mig om att leva upp till myten om den lidande konstnären när jag var yngre, och nog fn led jag. Glad För drygt 10 år sen bestämde jag mig för att vara lycklig, och det går bara bättre och bättre.

Men Cristines affirmation skulle i så fall behöva kompletteras, den gäller bara om man som Margareta säger tänker på rätt sätt.

#13 Lena, den där frågan har jag inga problem med, men det beror på att jag inte är monoteist! Förvånad


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

chik
2009-03-03 23:36
#16

Det var inte ens 100 år sedan folk svalt i Sverige också…

Ja precis, o nu är vi kanske där i gen, vem vet.

Men man måste vara posetiv o göra så gott man kan.O tänka sig rik både på pengar så man överlever o på hälsa.-Nu blev det flumit. Men jag tror att vi tänker samma men att vi uttrycker oss lite olika.

Lena.P är jag i verkliga livet.

[MargaretaA]
2009-03-03 23:37
#17

ja det man vill ha är inte alltid det man behöver. Eller tvärtom Flört

Mammi
2009-03-04 09:40
#18

Så tänker jag med, som du skriver Margareta:

Det är inte lätt att veta hur andra människor tänker… för om man t ex menar att allt är Guds Vilja - då kommer man nog ingen vart är jag rädd.

Den största nöden är skapad av människor anser jag. Krig, religiös fanatism, brist på utbildning, hälsovård, rent vatten och mat på bordet handlar om politik. Eller brist på.

Det är vi människor som ställer till allt elände med den fria vilja vi har, inte Gud.

Cristine
2009-03-04 12:42
#19

Man ska lära av andras misstag,

för man hinner inte göra alla själv.Flört

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

LenaR
2009-03-04 15:09
#20

#19 Ah, ett om dagen så hinner man med ganska många!

Skrattande


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Annons:
[MargaretaA]
2009-03-04 15:22
#21

När jag var tonåring läste jag en bok av en man som påstod sig ha kontakt med utomjordingar. Enligt den boken så är det dem som har skapat oss människor och planterat oss här på jorden.

De gjorde ett fel med oss dock - de glömde att ge oss förmågan att lära av andras misstag.

Vi är helt enkelt såna som bara måste göra våra egna erfarenheter - oavsett hur många redan erfarna som säger att vi borde lyssna på dem.

Det är därför människans utveckling går så långsamt.

Det skulle inte förvåna mig det minsta om det är sant Flört

[GunillaF]
2009-03-04 15:29
#22

Min morfar sa alltid "Att tro är att icke veta"! Och det är ju så sant som det är sagt! Flört

[MargaretaA]
2009-03-04 15:32
#23

ja men sen finns ju alla dessa djupingar som tror att de vet… Obestämd

[GunillaF]
2009-03-04 16:27
#24

#23 Såna där tjurskallar! Jag brukar låta dem tro att de har rätt när det inte går på annat sätt annars får man stånga huvudet blodigt!

Cristine
2009-03-04 16:31
#25

#24 Har samma taktik!

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

LenaR
2009-03-04 17:07
#26

Är det mej ni menar? Det är mej ni menar är det inte? Jag vet att det är mej ni menar! Rynkar på näsan

;)


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

[GunillaF]
2009-03-04 17:13
#27

OskyldigSkäms#26 nääääääääää

Annons:
Mammi
2009-03-04 17:23
#28

Jag brukar säga att jag tror på Gud. Att säga jag vet på Gud låter ju inte helt bra eller….Flört

[MargaretaA]
2009-03-04 17:30
#29

hehe nej nej Lena. Om du nu inte är en av dem som slår bibeln eller nån annan skrift i huvet på folk och talar om för dem hur saker och ting "verkligen ligger till" Flört

evrekaw
2009-03-04 18:33
#30

Vet inte… Jag har en sjukdom, en som definitivt är ett aber att leva med… Men jag finner en sorts frid i tanken och tron att detta är mitt karma. Ett karma jag fått för att lära mig något, det jag behöver för att utvecklas till ett högre stadie av min själavandring…

Utan min sjukdom hade jag förmodligen aldrig, på samma sätt som nu, stannat upp och funderat över vad i livet som är viktigt och inte.

Jag hade aldrig utvecklat alla förmågor jag tvingats utveckla…

Lidande, nöd och elände kan tyckas grymt att någon ska behöva utsättas för… Man frågar sig om det verkligen finns en Gud när allt detta kan få ske…

Vi glömmer hela tiden att vi fick en fri vilja. Medvetet, här på jorden, väljer ingen ett liv i elände - man menar att vi gjorde valet inför kommande inkarnation. Till och med val av vår stjärnbild ( som vår excellenta Margareta A förklarat)

Vet inte om jag krånglar in mig aldeles här… Men jag tror på den fria viljan och karma. Inget är en slump.

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Upp till toppen
Annons: