Annons:
Etikett2-personliga-horoskop
Läst 2261 ggr
[MargaretaA]
2009-02-05 23:54

Månen och modern

Månen sägs ju reperesentera bland annat vår mor i horoskopet, och för första gången faktiskt, så har jag kollat närmare på hur det ser ut för egen del. Det bjöd på en del aha-upplevelser (men när gör astrologi inte det?)

Jag har Månen i konjuktion med Uranus i Lejonet.

Min mor uppfostrade mig och mina bröder i stor frihet (Uranus) vi hade t ex aldrig en bestämd tid när vi måste vara hemma på kvällarna, utan hon sa att ni får komma in när ni  är "klara". Det var underförstått mellan raderna att denna frihet inte fick misbrukas och det gjorde vi heller aldrig. Vad som hade hänt i så fall vet jag inte - vi var smarta nog att aldrig testa Flört

Jag hade heller aldrig några svårigheter under frigörelseprocessen i tonåren, jag var redan fri och behövde aldrig kämpa mig loss när det gällde mamma (farsan är en annan historia - men det kan vi ta i en annan tråd).

Jag var också omåttligt stolt (Lejonet) över min mamma. Hon var mycket yngre och vackrare än mina kompisars tjocka gamla morsor (tyckte jag som barn alltså).

tyvärr lämnade hon oss alledels för tidigt, hon blev inte 45.

jag förstår att det här med mammor kan vara ett svårt och känsligt kapitel för en och annan, men om någon har lust att dela med sig, så skulle det vara intressant att få vet lite mer om era mödrar ur ett astroligiskt perspektiv.

Nån som vågar?

Annons:
Bersel
2009-02-06 12:32
#1

Ja, visst vågar jag fastän det är mycket lättare att dela med sig av bra grejor.

Själv har jag aldrig tittat närmare på månens förhållanden bara accepterat att den står  för modern. Så nu granskar jag enligt det perspektivetGlad

Har  direkt ingen relation med min mamma. Bröt upp hemifrån redan som 14-åring och besöker visserligen henne emellanåt ..men kan inte säga att vi känner  varann och talar på olika våglängder om du förstår vad jag menar.

Jag är skorpion med Månen i slutet av Vågen i sextil med Pluto i skorpionen.
Månen är också  konjunktion med både  Neptunus och med Merkurius i Skorpionen

Som barn vet man ju inte av något annat och accepterar det som är även om det ibland var konstiga frilreligösa ideér.

Skulle man kunna tänka sig att Neptunus sextil till Månen tyder på den religösa flyktdelen kanske.

Sen vet jag inte hur Merkuriuskonjuktionen 4gr påverkas. Har nån gång hört att är planeterna för nära så "bränns de upp" men här är inte så nära. Kommunikationen oss emellan borde fungera bättre med de aspekterna känner jag det som 

Nån ide´?

Om jag sen tänker tidpunkten för uppbrottet hemifrån så borde jag ju ha haft en Uranustransit i kvadratur till månen i den vevan.

Kommentera gärnaGlad

Bersel
2009-02-06 12:34
#2

Bör kanske tillägga att mamma är skytt,Oskyldig

[MargaretaA]
2009-02-06 13:03
#3

Bersel. jag skulle vilja se ditt horoskop. Om du PM:ar mig dina uppgifter kan jag göra en karta som jag ser nåt på - jag har svårt att hitta rätt på andras  Skäms

Bersel
2009-02-06 13:52
#4

Jag gör det bumsGlad

[MargaretaA]
2009-02-06 15:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

jag börjar med att lägga in din karta. Sedan måste jag fundera lite och försöka hitta ett sätt att formulera det jag ser. Återkommer Glad

Givetvis är alla som vill och vågar välkomna att kommentera - men det vet ni väl vid här laget Flört

ja just det - jag använder lika hussystemet - föredrar du något annat Bersel? I så fall byter jag.

Bersel
2009-02-06 15:52
#6

Det går bra med  lika hus. Har haft Kochs förut och då blev det en drös planeter i 4:e huset… men det kanske stämmer bättre med likahus så det är helt ok.

Annons:
[MargaretaA]
2009-02-06 16:41
#7

okej. jag håller det lite kortfattat - jag är inte bra på långa utläggningar Flört

Spånar vilt nu.

Månen och neptunus antyder religion och Merkurius inblandad kan betyda att din mor gärna passionerat (Skorpionen)pratade om sin tro och att den tog en stor plats i ditt bardomshem.

kanske var/är hon lite enkelspårig - kvadraturen till Uranus kan betyda att hon motsatte sig nytänkande. Det var nog rebellen i dig Uranus/ASC som gjorde att du bröt dig loss i unga år.

Sextilen till Pluto skvallrar om att hon inte har några problem med att kommunicera sina innersta känslor. Samtidigt har hon dem under kontroll och avslöjar bara det hon själv vill. Det är möjligt att hon av någon anledning valt att hålla dig utanför?

Månen i Vågen har behov av balans och harmoni. Lite konflikträdda undviker ni att ta upp diskussioner som kanske skulle behövas egentligen. Ni kanske väljer att tala om 3:e husets intressen i stället. Andra släktingar, dina syskon om du har några eller den närmaste bekantskapskretsen.

Jag tror att ni har svårt att kommunicera därför att ni har så olika värderingar.

Vad tror du om det?

[MargaretaA]
2009-02-06 17:10
#8

Sedan vill jag tillägga att när vi tittar på våra Månar/Mödrar i våra horoskop, så avslöjar det ju inte hur de verkligen var som personer  - vill man veta det måste man titta i deras horoskop.

Med den här metoden visas bara hur vi uppfattar dem och vilket inflytande de har/haft i våra liv. Det kan ju variera rejält mellan syskon hur de upplevt sina föräldrar och sin barndom. Säkrast att tillägga Flört

soulrose
2009-02-06 22:31
#9

Min måne ligger i skytten,5:e huset (placidius). min mamma har solen i jungfrun.

Jag har exakt samma placering av asc. som Bersel! 5 grader i lejonet.

[MargaretaA]
2009-02-06 22:51
#10

okej så du uppfattar din mamma som en mycket kreativ person med visioner, som låter sig ledas av intuition (magkänsla)  - och du har kanske ärvt det från henne?

soulrose
2009-02-06 22:53
#11

Ja, det stämmer nog det:)

Bersel
2009-02-08 11:49
#12

Hej Maggan

Jag tycker att det stämmer mycket väl faktiskt.  Hon är mycket säker på Gud..och då kan inget diskuteras eller ifrågasättas… Inte om Gud sagt till henne att göra si eller så…Hon är drygt 86 men vägrar att ha ett s.k larm på armen utan litar på hjälp uppifrån, trots att hon halkade och bröt foten ute för några år sen och fortfarande har besvärligt.  På ett sätt tycker  jag ibland jag att livet skulle bli mycket enklare om man såg det så det på detta sätt..allt är Guds vilja……. 
Hon är samtidigt en av sin tids barn…alla besvärliga händelser "sopades under mattan" och skulle glömmas bort, förträngas..Att riva i sånt gammalt som hänt var aldrig bra..Låt det gamla vara glömt.
Det blir mer som du säger tal om bekanta och släktingar och hur det är med mina syskon

Med Vågmåne söker jag inte upp konflikter heller….

Samtidigt en skärskådan på mig själv då det är mitt horoskop och månen står bl.a för hur jag instinktivt reagerar på saker och ting…. Jag har ju mer och mer känt igen mamma i mig själv..kommer på mig att jag ibland låter/ gör som henne…speciellt det som jag inte gillade så bra hos henneGråter

Och visst känner jag själv också "min inre sanning" och den är inte riktigt överensstämmande med hennes. Så det kan vara precis som du säger att där är "ägget" till komunikationssvårigheterna så att säga.

Det är detta som är så faschinerande med astrologin..att via horoskopkarta ta fram saker i ljuset och bli medveten om dem.

Tack för din tolkning! Kram Berit

Så jag tycker att du fånga

piri-piri
2009-02-08 14:39
#13

Intressant, vi mina syskon och jag har alla månen i oxen men i olika hus…… jag har i hus 5, min bror i 7 och och syrran i 11 huset.

Mamma är vädur.

Mina egna tre barn har månen i skytten i tredje huset, i Stenbocken i tredja huset och i kräftan men vet ej vilket hus, själv är jag stenbock.

Annons:
[MargaretaA]
2009-02-10 10:13
#14

hm. Så er mor var en person som tog hand om huset och ekonomin och såg till att allt var vackert på hemmafronten.

I ditt fall är det kreativiteten som är gemensam nämnare. Din bror kanske har en partner som är mycket lik mamma. Och din syster kanske delar er mors ideal och samhällsengagemang. Glad

piri-piri
2009-02-10 18:05
#15

Ja, det stämmer att mamma var den som höll ihop hemmet, mkt ekonomisk men inget sinne för ordning. Pappa var skytt, rastlös som behövde sin frihet.

Att min brors partner skulle likna mamma stämmer det också till viss del.

Tack, det här var spännande.

evrekaw
2009-02-12 20:46
#16

Min mamma är skorpion. Jag är dålig på vad som heter vad på astrologispråk… Men på horoskopet jag fick gjort för ett år sedan ligger månen precis vid strecket för två "tårthalvor" varav den ena är Mars, alltså vädurens tecken och den andra är Uranus, vattumannens tecken. Månen ligger så att det blir precis 50% av varje. Hoppas du förstår mitt snurr…

Är själv vattumann

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

[MargaretaA]
2009-02-13 09:03
#17

Det är lite svårt att förstå Flört

men det kan vi råda bot på. PM:a mig dina uppgifter så ordnar jag en horoskopskarta till dig.

[MargaretaA]
2009-02-13 10:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

ewrekaw Här är din karta så länge. jag har inte tid att fördjupa mig i den just nu men jag lovar att återkomma Glad

[MargaretaA]
2009-02-13 15:11
#19

okej ewrekaw

Med Månen i första huset uppfattas man sannolikt av andra som något Kräftlik. Månen härskar över Kräftan som också är moderskapets tecken. Så ser du kanske också på din egen mor. Som en riktig big mama som gärna mammar alla som söker beskydd under hennes vingar.

Men här är Skyttens tecken inblandat. Frihetens tecken som kan ge en konflikt mellan moderskapets ansvar och längtan efter att vidga sina vyer, skaffa sig kunskap och erfarenheter. Att finna sanningen om livet helt enkelt. Skytten kan resa på många olika plan, både yttre och inre.

Månen står i en snäll sextil till Solen. Solen representerar fadern. Enligt traditionell astrologi visar positiva aspekter mellan dessa två, på goda relationer mellan föräldrarna.

Din Måne står i kvadratur till Venus. Här kan finnas en svårighet att visa sina känslor. Här finns en person som längst innerst inne är mycket mera känslig och sympatisk än hon först verkar. Men dem som hon tar till sitt hjärta, kan lita på att hon alltid kommer att finnas där.

Det här är en beskrivning av dig i första hand ewreka. Men i den här tråden låtsas vi att det är en beskrivning av modern. Eller som jag sa tidigare i tråden. Hur vi kan uppfatta våra mödrar Glad

evrekaw
2009-02-13 19:00
#20

#19 Tack! Intressant!

De första styckena stämmer nog in lika bra på mig själv som på min mamma… En sorts kluven dubbelnatur ang moderskapet… Å ena sidan älskar man sina barn över allt annat - men å andra sidan bara måste man få friheten att vidga vyer - var mer än "bara" mamma… Om inte kvävs man! Mamma drev eget företag kombinerat med sin mammaroll - inte vanligt för en 30-talist… Jag har under mina barnaalstrande år läst på universitet… Ammat bytt blöjor och pluggat… Phu!

Vi lever både i långa lyckliga äktenskap…

Månen stämmer riktigt bra på mamma… Hon ser till och med ganska trumpen ut - men under ytan finns en ocean av känslor och en trogen vän.

Jag är dock definitivt mera känslosam på ytan än mamma… Hon har lite av ett pokerface där jag är raka motsatsen… Jag kan aldrig hålla masken…

Lite konstigt, min äldre syster har ju samma mamma - men få beröringspunkter som korrelerar…

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Annons:
[MargaretaA]
2009-02-16 11:55
#21

Vad roligt att det verkar stämma Skrattande

Det är kul det här du säger med att du aldrig kan hålla masken. Jag har en dotter med Månen i 1:a huset och hon är likadan. Det mesta syns på henne Glad

Det här med din syster är intressant. Din syster och du kan helt olika uppfattning om er mamma. Frågar du henne får du kanske svar du inte väntat dig Flört

evrekaw
2009-02-16 12:27
#22

#21 Behöver inte ens fråga… När min syster berättar om sin barndom så känns det som om hon pratar om en helt annan än den jag pratar om… som om vi inte har samma föräldrar eller växt upp i samma familj…

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

[MargaretaA]
2009-02-16 14:19
#23

#22

Man kan tycka att det är märkligt att det är så. men om man tänker efter så är det kanske inte så konstigt ändå. Alla vi uppfattar ju både människor och händelser på olika sätt. Det händer ju att man blir indragen i diskussioner där de inblandade har totalt olika uppfattning om samma händelseförlopp. Det är en nyttig insiskt för oss som ibland tror att det bara finns ett svar på våra frågor Flört

Upp till toppen
Annons: