Annons:
Etikett7-om-livet-universum-och-allting
Läst 1911 ggr
NancyAlke
2009-02-28 21:09

Lite funderingar på kvällskvisten...

Om jag träffar en människa som hävdar att jorden är platt, då säger jag så klart bara att självklart är den rund.

Om då den människan säger att jag måste vara intelligensbefriad som tror att den är rund, då blir jag ju arg och säger åt den människan att den inte får säga så om mig… och att människan får slå upp det där med jordens form i en uppslagsbok.

Om människan då påstår att jag är en ond människa som säger så…  ja, då ger jag upp och slutar tjafsa..

MEN nu till funderingarna! I ovanstående berättelse är det ju så att jag vet att jag har rätt, alltså borde då den andra människan ha fel, och då är jag varken intellgensbefriad eller ond… eller? Grejen är, varför i hela friden blir man då ledsen över vad den människan sa?

Vet att det kan verka rörigt… men fundera är liksom min grej! Jag tror inte att jag är ensam om att ha haft den där känslan, en klump i magen för något som egentligen inte finns…

Annons:
[MargaretaA]
2009-02-28 21:39
#1

Det är en intressant frågeställning som jag gärna dyker in i, så tack för den Nancy, Det kan bli en lång och intressant tråd för sånt här berör oss alla.

jag lovar att återkomma till den när jag har det lite mera lugnt omkring mig. Gubben i soffan, melodifestival och en flaska iskallt vitt pockar på uppmärksamhet just nuSkäms

som sagt - återkommer Flört

NancyAlke
2009-02-28 21:45
#2

Jaaaaa Maggan, återkom när du fått i dig vinet, kollat på festivalen och myst klart med gubben Flört  Då borde du vara i finfin form för djupa diskussioner menar jag Oskyldig

[MargaretaA]
2009-02-28 21:57
#3

ho ho. jag brukar få svårigheter att hitta tangenterna. efter myset med gubben alltså Oskyldig

NancyAlke
2009-02-28 22:01
#4

Jo, det är inte lätt när man sluddrar på tangenterna Flört  Fick just alkoholförbud av min doktor, så du kan väl dricka ett glas för mig också, när du ändå är i farten Tungan ute

Cristine
2009-02-28 22:05
#5

Ojsan, skål MFlörtaggan jag sitter också med ett glas vitvin.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Mammi
2009-02-28 22:13
#6

Samma här, men ett glas rött! Skål på er vänner! Skrattande

Annons:
Cristine
2009-02-28 22:26
#7

Ska det bli en fylletråd månne?

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

[MargaretaA]
2009-02-28 22:26
#8

skål tillbaka. jag får passa på och skriva innan de osynliga lovikkavantarna tar över mitt vanligen virituosa handlagFlört

men låt oss inte tramsa bort den här tråden. Vi tar nya tag här när helgens damm har lagt sig Glad

Mammi
2009-02-28 22:31
#9

Näädå, ingen fylletråd här inte! Flört 

Jag tror att jag förstår vad du menar Nancy. Känner man att man inte har fått förståelse för sina tankar, eller att man blivit felbedömd eller liknande,så kan man känna en jättefrustration över det, helt klart!

NancyAlke
2009-02-28 23:18
#10

Jo, Mammi, frustrerad blir man ju… men just det att man blir ledsen över ord som man vet inte är sanna… DET är lite svårt att förklara.

Å ni får sååå gärna tramsa i den här tråden, jag ÄLSKAR tams Flört

Mammi
2009-02-28 23:22
#11

Men det är ju inte så svårt att förstå Nany! Om jag vet att mina ögon är gröna och nån säger att nej du, nu ljuger du allt,  dom är blå, klart man blir ledsen då , för jag vet ju att jag har rätt! Typ så….

[MargaretaA]
2009-02-28 23:29
#12

Men snälla nancy varför orkar du bli frustrerad?

Det finns så mycket folk som säger dumma saker så man kan ju bli trött för mindre. Min devis är att man ska välja sina "krig" lika omsorgsfullt som man väljer sina vänner.

Ingen har förvisso kallat mig ond i ordets verkliga mening, eller i biblisk mening  - men det har funnits förslag åt det hållet. Flört

De ser mig aldrig mer! jag pekar bara strängt på dörren och går vidare. You cant win them all!

Visst kan det göra ont med människor man trodde var ens vänner. Men egentligen avslöjar de mer om sig själva. Jag säger som min gamle far; Äh låt dom - vem bryr sig!

NancyAlke
2009-03-01 00:35
#13

Det är ju det som är själva grejen, man vet att man inte borde vara varken frustrerad eller ledsen, för att det ju inte borde vara något att bry sig i, då det är osanning… men man kan liksom inte styra det. Så på frågan varför jag orkar bli frustrerad kan jag bara säga… om jag kunde låta bli så skulle jag det… Tror det ligger i personligheten, eller jag vet.. Välja krig är jag bra på till en viss gräns, det är massor som jag skiter i just för att jag vet att det är tams. Men det finns ju krigare som fortsätter provocera, tills man inte kan stå emot. Det senare var väl mera vanligt i tonåren kanske, men det dyker upp såna ibland även i vuxen ålder tyvärr. Sedan finns det ju krig som man ramlar in i för att man känner sig personligen påhoppad, man vill försvara sig… Det är nog de värsta, för det blir så mycket känslor inblandade…

Annons:
Mammi
2009-03-01 00:38
#14

Känner igen mig så väl i ditt resonemang Nancy och jag tror det är som du säger att man kan på nåt vis inte styra det, man känner sig påhoppad och vill försvara sig trots att man så väl vet att man borde skita i allt sammans…

NancyAlke
2009-03-01 00:43
#15

Ja Mammi, man behöver inte ens ha viljan eller behovet kvar att försvara sig, utan kriget är över… men påhoppen fortsätter liksom att svida…  Man intalar sig att det inte är någon mening att älta saker, eller att motståndaren inte är värd det… man försöker med alla medel att får allt att försvinna… Men ändå fortsätter det att svida.  Jag har sån sveda kvar från hela livet, saker som sagts, som jag inte kan glömma.

Det här är viktigt att tänka på när man hamnar i en konflikt, att man inte ska komma med för starka anklagelser, för de svider länge för somliga.

Cristine
2009-03-01 00:48
#16

Jag liknar nog mer Maggan där,är det någon som säger att jorden är platt och säger att jag är en idiot som inte förstår det då får personen i fråga gärna tänka så , jag går min väg och bryr mig inte

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Mammi
2009-03-01 00:51
#17

Så sant så sant! Förstår precis hur du menar Nancy! Hur man än försöker att glömma det som hänt, och förstår att det inte är värt att ödsla energi på,  så pockar det på där i bakhuvet och gör ont…Lyckliga dom som bara kan skaka av sig saker och gå vidare….Men jag jobbar på det, så snart så kanske jag oxå kan göra så, skaka av mig det och låta det flyga iväg med vinden! Flört

[MargaretaA]
2009-03-01 00:58
#18

kom ihåg Nancy att den som kan provocera dig har makt över dig. Varför bjuda på det?

Sanning eller osanning - whatever. Det är en subjektiv fråga där svaren beror på vem man frågar. Fråga tio olika personer och du får tio olika svar. Då kan man lika gärna nöja sig med sina egna svar.

Mammi
2009-03-01 01:01
#19

Du har så rätt Margaretha i det du säger , och du med Cristine, men det är så svårt att låta det rinna av en bara så där….det är som om det sitter djupare än så, svårt att förklara….

Nu måste jag knyta mig, så jag säger Godnatt till er alla och sov så gott!

[GunillaF]
2009-03-01 01:04
#20

Sov gott Mammi. Ses i morron!

Annons:
Cristine
2009-03-01 01:06
#21

Jag måste också gå och sova, dottern kastar ut mejGråter

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

[MargaretaA]
2009-03-01 01:06
#22

natt natti Mammi och sussa gott! jag hänger kvar ett tag till om nån känner för mera surr på natkvisten Glad

[MargaretaA]
2009-03-01 01:08
#23

NUtti nutti till dig med Christine Glad

[GunillaF]
2009-03-01 01:09
#24

#21 Nattinatti Cristine. Syns imorron!

[GunillaF]
2009-03-01 01:17
#25

Jag ska också lägga mig. Ska fortsätta läsa lite i boken jag började på igårkväll. Sov gott allesammans och ha sköna drömmar!

                                           

[MargaretaA]
2009-03-01 01:21
#26

sweet dreams GunillaGlad

[GunillaF]
2009-03-01 01:22
#27

Du med Maggan Skrattande

Annons:
Cristine
2009-03-01 09:21
#28

Det är ju så att om sanningen ska kunna gro måste den falla i fruktbar jord.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

[GunillaF]
2009-03-01 12:08
#29

#28 Så sant som det är sagt…….men det är ju så även med lögner, tyvärr!Obestämd

Cristine
2009-03-01 12:16
#30

Jeppp, men de gräver jag djupt ner och lägger stenar över.Förvånad

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

[GunillaF]
2009-03-01 12:26
#31

Jaa, eller så kan man lägga dem i en påse och låta den följa med sopbilen! Skrattande

Cristine
2009-03-01 13:02
#32

Vad som helst bara man blir av med dem.:=))

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Mammi
2009-03-01 16:52
#33

Jag tror det ligger så djupt inom en, det där med att känna sig missbedömd, påhoppad osv, så att det är jättesvårt att komma ifrån, och då allra helst om man själv blivit utsatt för mobbing/kränkning av nåt slag.

Som ett exempel blev jag mobbad av några tjejer när jag var tonåring, och dom spred bl a en massa falska rykten om mig, och som säkert många människor trodde var sanna. Det kändes fruktansvärt att bli anklagad för saker jag visste var falska och det gjorde djupa sår i mitt hjärta.

Även på ett av mina arbeten blev jag illa behandlad av en chef som gjorde en dundertavla gent emot mig som en chef absolut inte får göra. Hon vägrade i det längsta att möta mig och ge en förklaring till varför hon agerade som hon gjorde, men till sist blev hon så illa tvungen och då kom det en lam ursäkt och inget mer. Nån förklaring till hennes övertramp fick jag inte, och det kändes inte alls bra, utan bara ouppklarat.

Kan ju vara som så att har man varit med om sånt här så är det risk att såren ligger kvar, och då börjar blöda om nåt liknande händer som sätter igång känsloprocessen igen…

Även fast man vet inom sig att man inte borde reagera så starkt osv så blöder såren likt förbaskat trots alla plåster man klistrat på! Obestämd

NancyAlke
2009-03-01 16:59
#34

Det är nog så Mammi. Jag blev utsatt för mobbing och övergrepp i min barndom och under nästan hela min tonårstid, det är nog det som kommer upp till ytan när man blir påhoppad. Jag tror också att man får större behov av att försvara sig nu när man kan… man liksom hämnas på sitt tidigare liv om man säger.

Annons:
Mammi
2009-03-01 17:05
#35

Ja, så tror jag med att det är. Men det är väl bra att vi har det i åtanke iallafall, så vi vet vad det är som bubblar upp inom oss vid såna här händelser, och så får vi försöka jobba på det.  Det hade ju varit ännu värre om vi inte hade den blekaste aning om anledningen till våra starka reaktioner, eller hur! Flört

NancyAlke
2009-03-01 17:50
#36

#35 Så rätt, så rätt min vän Flört

chik
2009-03-01 18:22
#37

Ja här kommer jag klampande.

Ni skriver så bra alle samans.

O har man varit på hoppad innan så kan det ju vara att man ställer sig i försvarsstälning.

Men nu till saningen. Läste i tidningen, som jag tyckte var bra. "Jag är saningen" Vist lätt som en plätt.

Eller som i saudiarabien när min morbro jobbade där för SKANSKA på 70talet. Mobron o 3till hadde fått stopp på bilen i öknen. När det kom ett gäng Araber o bara kör rätt i bilen.."Hadde dom inte ståt där så hadde det inte hänt" Altså så var det Skanskas fel. O många går fram som Elefanter o förstår inte att andra blir ledsna eller känner sig överkörda.

Nu svamlade jag igen..

Lena.P är jag i verkliga livet.

Upp till toppen
Annons: