Annons:
Etikett7-om-livet-universum-och-allting
Läst 1427 ggr
Cristine
2009-03-24 10:11

Högtid.

Håller ni på att förbereda för påsk! VadSe hela bilden har du planerat?

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Annons:
[MargaretaA]
2009-03-24 10:36
#1

Vi har aldrig varit mycket till Påskfirare i min familj. men givetvis försöker man göra nåt vettigt med alla lediga dagarna. Sedan köper jag gärna lite extra tulpaner och tar fram påskdukarna.

Inget ris och inga ägg behövs, men mycket sol värme ska det vara! Cool

[GunillaF]
2009-03-24 10:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Jag gillar högtider och traditioner. Skrattande

Jag har nästan lika mycket mat som på jul fast mycket, mycket mera ägg. Det ska vara påskgardiner och påskdukar, ris med dun och ägg.

Jag har kvar påskgodisägg ända sedan jag var liten (länge alltså) och de ställer jag ut på olika ställen Jag har inte räknat dem på länge men det är nog 30-40 st. De äldsta är snyggast. Jag har slängt några för de hade blivit knöliga och matta i färgen (det ångrar jag).

Jag brukar måla ägg (tomma) några veckor innan Påsk för att ge bort och på beställning. Se bild.

Barnbarnen får varsitt påskägg med någon present i samt godis till de två äldsta.

Vi försöker vara ute så mycket som möjligt i naturen under Påsk och på kvällarna träffas vi och äter av all maten och kakorna jag gjort.

Härliga tider!

Cristine
2009-03-24 10:49
#3

Det låter förfärligt härligt.

Skrattande Förfärligt mycket jobb men härligt att njuta av.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

[GunillaF]
2009-03-24 10:51
#4

Jaa,  det är roligt!

Cristine
2009-03-24 11:05
#5

Jag har kanske haft lite ris något år 0ch så har jag tagit fram en duk som en granne jag hade , sydde åt mej. Mat..kanske någon stek!

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

[MargaretaA]
2009-03-24 11:08
#6

Oj Gunilla du sparar då inte krutet Glad

men visst är det roligare att göra något extra när det är små barn inblandade Kyss

Annons:
[GunillaF]
2009-03-24 11:10
#7

Fniss…..det är tur att jag kan skylla på dem. När de blir stora får jag väl hitta på nåt annat att skylla på…Flört

Cristine
2009-03-24 11:13
#8

Ja jag har ju inga småbarn som kommer.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

piri-piri
2009-03-24 13:27
#9

När barnen var små då var det hela kittet med påskris, äggmålning och påskharen som gömmt ägg. Nu är de mer eller mindre vuxna så då blir det mest god mat men leta ägg vill de fortfarande göra så stora de ändå är…Skrattande

chik
2009-03-24 13:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Påsk håller med Gunilla.

Fast mina barn, den älsta 34 får påskägg.Varför!Ja det bara är så..

Sen så blir det en anledning till att träffas alla.Jag menar Påsken är ju varje år.

Lena.P är jag i verkliga livet.

evrekaw
2009-03-25 13:17
#11

#10 Hi,hi skulle behöva beväpnade kycklingar hemma just nu… Har en busig kattunge hemma… Behöver inte mycket fantasi för att inse att det knappast är någon idé att ha påskris i år…

Det roligaste jag vet är att gömma påskäggen åt barnen. Skriva en massa lappar med ledtrådar som jag gömmer överallt… De får leta och läsa massor innan de hittar äggen. Det är så kul när man ligger där i sängen på morgonen och lyssna till deras letande och muttrande i mina ledtrådar…

                                               Skrattande

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Cristine
2009-03-25 13:35
#12

Det låter spännande!Flört

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Cristine
2009-03-26 12:14
#13

Kommer inte det från England? Jag menar att gömma äggen!

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Annons:
pendeln
2009-03-27 11:34
#14

Ja jag lär väl sitta i min ensamhet hela påsken, mina syskon kommer inte hem i år.

Jag tycker att det här med storhelger är konstigt för en del familjer..

De träffas aldrig annars bara nån gång per år och sen när det är dessa helger, då ska man vara bästisar med släkten.

Jag tror att allt detta ytliga är för att kunna prata med bekanta och arbetskamrater  hur trevligt man har det.

I det vardagliga så bryr de sig inte om varandra.

[GunillaF]
2009-03-27 11:44
#15

#14 Det kan ev. bero på att dom bor långt från varandra och bara har möjlighet att träffas under storhelger när dom har några extradagar ledigt.

Du kanske kan bjuda hem några vänner eftersom syskonen inte kommer hem.

[MargaretaA]
2009-03-27 12:04
#16

När man är med på iFokus behöver man aldrig vara ensam om man inte vill Flört

Men det vore en välgärning om dessa helger kunde avdramatiseras en aning. jag tycker man ska umgås med de man vill  - när man vill och kan. Det behöver inte vara just på en storhelg.

pendeln
2009-03-27 12:06
#17

#15 Alla har kanske inte som du.

Jag känner familjer som har en del i närheten.

Men skiter fullständigt i dom förutom dessa helgen.

Nån gång i månaden så hälsar de på.

[GunillaF]
2009-03-27 12:33
#18

#17 Jaa det är ju tråkigt när det är så. Men dom kanske gjort upp med varandra att det räcker med någon gång i månaden. Vad vet man.

De kanske talar med varandra i telefon mellan varven. Tiden är knapp för många med arbete, barn som ska köras hit och dit mm.

ann74
2009-03-27 19:10
#19

Vissa har det bra under högtider andra inte.Tur för dem som träffas och äter god mat!Håler med #16 att det nog kan avdramatiseras en aning.Jag mår dåligt över storhelgerna och kommer ev att bli bortbjuden EN dag på påskhelgen medan andra i släkskapet får äta där varje dag den helgen.Och då pratar jag inte om de som sover över där utan andra som bor i samma by/stad som jag.

Visst är det väl underligt att man kan rangordna sina "egna" av kött och blod..

evrekaw
2009-03-27 19:57
#20

#17 #19 Konstigt… Hur man än har det är man aldrig nöjd… Jag känner mig emellanåt "uppäten" av släkten, önskar mig till en annan planet…

Men jag vet att jag borde skratta mig lycklig… Skulle inte vilja byta med er. Kom bara ihåg att inte "köpa" rangordningen… Bara för att någon ger en skit behöver man inte ta emot det, stoppa det i fickan och bära det med sig…

                                        Flört

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Annons:
[MargaretaA]
2009-03-27 20:00
#21

Nä precis som Cristine brukar säga; stoppa det i en påse och lägg i soptunnan!

[gullvivan]
2009-03-27 22:16
#22

Pendeln och Ann74

Ni verkar inte speciellt glada över storhelger och att människor inte bjuder hem er tillräckligt många gånger. Har ni funderat på om det kanske finns andra som undrar samma sak:    

-Varför bjuder hon inte hem oss?

Det går inte att bara förvänta sig att andra ska bjuda. Det är ett givande och ett tagande. Bjud hem hela släkten. Upptäck vad trevligt det är att göra det då och då.

I min familj är det på motsatt vis. Släkten förväntar sig att vi ska ha middagsgäster hela storhelgerna. Vi skulle tycka att det vore roligt om någon av de andra bjuder hem oss någon enda gång.

Helger och trivsel är förstörd om ni är missundsamma för att någon eller några  äter mer än ni hos någon. Jag har svårt att tro att någon rangordnar sitt kött och blod. Vad och varför kan vara svårt att riktigt förstå eftersom man inte vet hela sanningen om allt. Det kan bero på många olika saker att inte alla umgås med alla, alltid.

ann74
2009-03-28 10:42
#23

Ja du Gullvian alias kan inte riktigt heller förstå hur någon riktigt nära kan rangordna sina egna men det är ju som du påpekar att man vet inte hela sanningen om allt.Kanske vill man inte veta den heller…tragiskt

Cristine
2009-03-28 11:00
#24

Jag personligen bjuder inte hem en del personer för de är så pessimistiska och krävande. Det känns som de äter upp min energi och jag är inte den enda som gör så. Nog vill man ha trevliga helger och inte behöva sitta och lyssna på bedrövligheter. Det kan man göra en annan dag. Det är synd att en del personer inte lägger märke till själva varför de inte blir inbjudna.

Nu talar jag om mina egna bekanta naturligtvis.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

pendeln
2009-03-28 18:41
#25

#21 ja du har fullständigt rätt. lägg de i en påse och i soptunnan.

Bryr man sig inte om sina nära occh kära mer så kan de dra..

#22 vet inte riktigt hur du är för du ändrar dig hela tiden, du kanske inte själv inte vet hur du är?.

#24 Du vet verkligen hur det är vissa äter nästan upp en. Jag tror du förstår allt detta, för jag vet att när man är med om dettaa vare sig man är släkt eller vän eller nått annat känner man att det inte är sant.

Jag har i mina dagar älskat någon, litat på någon, känt tilltro till någon då.

Då vill jag fira dessa dagar med de som jag känner.

Vi lever bara ett liv tillsammans…Om du eller någon anhörig skulle gå bort vad skulle du tycka om allt detta?

[MargaretaA]
2009-03-28 20:36
#26

#25

ja jag tillhör ju dem som tror att vi lever många liv tillsammans.

Men det är kanske inte inte alltid en tröst… det är ändå här och nu som känns viktigast…

evrekaw
2009-03-28 20:37
#27

#24 #25 Ååå, jag är kluven här… Vissa äter upp en, är engergitjuvar, men de är ändå människor… Jag bjuder hem dem när jag känner att det finns energi i mina batterier att orka utan att bli tömd och totalt urladdad…

Detta innebär att jag inte umgås så ofta och intensivt med dem, men jag raderar dem inte ur mitt liv heller… I alla fall inte när det handlar om min egen och min mans släkt…

Att älska och känna tilltro och sedan bli sviken, det känns som så av det du säger… Det får inte innebära att du aldrig mera litar på någon. Du får inte döma efterkommande utifrån föregångaren…

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Annons:
Upp till toppen
Annons: