Annons:
Etikett7-om-livet-universum-och-allting
Läst 1784 ggr
Cristine
2009-03-06 18:13

Evolutionen.

När jag står här och gnäller för att jag måste tvätta för hand i diskhon, och för att göra det måste jag värma vatten i kastruller  Jag har inte ännu varmvatten och tvättmaskinen står i hallen. Tänker då tillbaka på mamma som när jag var barns fick stå i en kall  källare med en balja som man eldade under och en träpåk som man rörde om med. När jag då klagade att det var kallt och besvärlig så berättade mamma att vi hade det modernt och bekvämt minsann för hennes mamma fick gå ner till havet och tvätta där på bryggan, och hennes fingrar såg ut som danska korvar när hon kom hem. Så nu är det bäst jag hålleTystr mun och tvättar på

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Annons:
chik
2009-03-06 18:26
#1

jap gör det. Tvätta på.

När jag var liten o bodde hemma så hadde vi inte varmvatten.Men vi hadde en gamal tvät maskin som man satte på o värmde till ca 40g så satte man den på tumning o vipps så hadde vi dusch…Vi hadde tor dass också.O inget vatten på somaren, för då sinade det. Men jag tycker inte jag har blivit skaddad för det.

Elller?

Lena.P är jag i verkliga livet.

[MargaretaA]
2009-03-06 18:57
#2

Påminner mig om när min mormor och morfar fick sitt badrum renoverat. Det drog ut på tiden och de hade inte dusch på ett par månader.

När jag ojade mig och frågade om de inte tyckte att det var besvärligt utan att kunna duscha, då fnös mormor och sa att hon minsann vuxit upp med tvättbalja och tvättlapp, så det var verkligen inget problem. Där fick jag! Skäms

min gammelmormor bättrade på inkomsterna genom att tvätta åt andra. Det var säkert mindre roligt mitt i vntern i norrland. Då tvättade hon i en isvak. En gång trillade hon i. Hon lyckades hitta hålet igen och kom upp vid tredje försöket typ.

Det var en kruttant som jag ska berätta mera om nån gång. Hon dök upp på en kanalisering föressten. Samma kärva osentimentala lilla gumma som jag minns henne. Men henne ska jag berätta mera om nån annan gång Skrattande

Mammi
2009-03-06 20:28
#3

Mina första år i livet bodde jag med min m,amma och pappa och 4 syskon i ett dragigt litet hus på 34 kvadrat utan rinnande vatten och el. Den värme vi hade kom ifrån en vedspis och i bland var det så kallt så att det var is på väggarna inomhus, Golvtrasan frös fast på golvet i köket ibland, har min mamma berättat! Huvvaligen!

Jag kommer inte ihåg så väldigt mycket från den tiden men minns att jag på mornarna inte kunde öppna mina ögon ibland pga ígenklibbade ögon av ögonfluss som jag allt som oftast hade. Helt otroligt tycker jag själv att det låter när jag berättar om det, efterssom jag inte direkt är jättegammal, 48, men så var det för vissa av oss i Sverige även på den tiden. Vi badade i stora trätunnor som man eldade under och som mamma även tvättade våra kläder i. Hon tvättade även kläder i sjön och knackade hål på isen och stod sen och skrubbade mattor och sånt i det isande vattnet!

Sen fick min pappa arbete på annan ort och då drog vårt flyttlass vidare till en lägenhet i ett nybyggt HSB hus med både värme, rinnande vatten och el! Snacka om att vi trodde vi kommit till paradiset, och då främst vår mamma förståss som knappt trodde det var sant! Vilken lyx!  Min mamma bor fortfarande kvar i samma gamla lägenhet som var sprillans ny år 1965, och i april iår  fyller hon 81 år och är still going on, pigg och alert!Skrattande

Cristine
2009-03-06 20:34
#4

Kan inte fatta att ni levde så för bara 48 år sedan, det är ungefär som järnbruksarbetarna levde som jag skrivit om. Du kan läsa om dem i nya sajten järnbruk.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Mammi
2009-03-06 20:43
#5

Nej visst låter det otroligt men så var det. Jag minns att jag grinade jättemycket när vi flyttade för att jag ville ju bo kvar där i vårt lilla hus!  En av mina systrar fick lunginflammation och jag hade blåskatarr och mamma berättade att dr hade skrivit att det berodde på vår levnadsstandard, att det var för kallt helt enkelt. Då skulle vi få hjälp att bo i en lägenhet ett tag men innan dom kom på "inspektion" hade det hunnit bli varmare ute och då var mamma så förbaskad på dom så att hon struntade i alltihopa!

Mamma var och har alltid varit noga med att hålla rent och snyggt omkring oss, och det hade hon även på den tiden, så på den punkten brast nog inget. Utan det var trångboddheten och själva standarden som ställde till det.

Toyan
2009-03-07 13:44
#6

God middag!

Hittade den här tråden och känner igen mig i Mammis beskrivning av hur dom bodde.

Vi hade inte heller vatten inne och torrdass var det som gällde, på vintrarna fick mamma gå upp och elda i spisen med jämna mellanrum för att det inte skulle bli alltför kallt, pappa som skulle upp till jobbet behövde ju sova.

Värma vatten på spisen till tvätt och bad så det var ett slit med att bära in både ved och vatten.

På somrarna använde mamma och farmor en gammal tvättstuga vid den närliggande ån,där fanns en stor gryta som det eldades under, sista sköljningen av tvätten blev i ån.

Min far fick också jobb på anna ort och vi flyttade in i en modern lägenhet. Vilken lycka med både dusch och badkar och mamma fick det lättare med tvätt och allt.

Mina barn och barnbarn har lite svårt att föreställa sig hur det var när jag berättar men själv tyckte jag ju inte att det var nåt konstigt, så var det bara då och inte tog jag nån skada av det, tvärt om, vi var mycket ute i naturen och jag fick lära mig att vara aktsam om både djur och natur.

Det är något jag uppskattar och lärt mina barn och barnbarn.

Ha en fin helg alla. Kram

Annons:
NancyAlke
2009-03-07 14:15
#7

Man saknar inte kon förrän båset är tomt, brukar man säga… och så är det nog. Det är bra att påminnas om den utveckling vi haft under de sista åren.

När mina barn var små, sonen nyfödd och dottern två år, så frös både vatten och avlopp i vårt lilla torp. Som tur var så fanns de gamla faciliteterna kvar, vedpanna, vedspis och torrdass. Men två månader utan rinnande vatten och avlopp med två så små barn gav mig verkligen en ödmjukhet inför den moderna utvecklingen.

Mammi
2009-03-08 00:40
#8

Pratade med två av mina syrror för en stund sedan och fick då veta att jag hade missuppfattat en del saker av det jag skrev om här. 

Antagligen bryr ni er inte men efterssom jag är en person som avskyr att fara med osanning, ( känner mig som värsta mytomanen…Skäms ) så vill jag därför rätta till det som inte stämde:

Huset var mindre, det var bara på 30 kvadrat, vi hade el men inte elvärme med element eller nåt sånt, utan det var som jag sa endast vedspisen i köket som värmde huset, därav isen på väggarna inomhus ibland…

Min mamma tvättade på sommaren kläder i en å, eller i en "värmare" ute på gården, och hade även en tvättmaskin som hon värmde vatten i och sen tvättade i. Fråga mig inte hur det gick till…

Hon stod alltså inte och knackade sönder isen på vintrarna som jag trodde hon gjorde, så det måste hon ha gjort när hon bodde hemma hos vår mormor, för jag har hört henne berätta om såna tillfällen.

Men ändock så tycker jag det visar på vilken fantastisk förändring vi varit med om de senaste årtiondena, som gjort det avsevärt mycket lättare att leva för oss, standardmässigt sett i allafall…

Ja så var det, nu har jag rättat till mina fel! Flört

Cristine
2009-03-08 00:45
#9

Jag stog och tvättade kläderna ute ända till oktober..då stod jag inte ut längre. Jag slutade tvätta tills jag fick in köket. Nu kan jag väl knappast gnälla då!Tungan ute

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Upp till toppen
Annons: