Annons:
Etikett1-allmän-astrologi
Läst 2163 ggr
solarcarl
2009-04-16 23:43

Fråga om fullmånens placering + tankar om fullmåne

Hej! Ny på sajten o tycker det är tråkigt den ska läggas ner, men förstår (som jag sagt på andra ställen) att det är mkt jobb. Lycka till med dina andra "uppdrag"

Snabb fråga här bara om någon vet hur vissa astrologer o andra räknar att fullmånen är i det motsatta tecknet? Verkar vara ngt nytt? jag är inte spec bevandrad i astrologi på det mer tekniska sättet, men undrar hur folk får till detta? 

ett ex kan alltså vara att nu är vi i Väduren, men fullmånen skulle ändå placeras i Vågen? I förra teckenet Fiskarna skulle Jungfrun vara platsen för fullmånen… För mig låter det lite snurrigt, men det är nog för att jag heller inte förstår "tänket"

Jag är intresserad av den så kallade "esoteriska astrologin" där man i det här sammanhanget ser på vilka energier som kanaliseras genom fullmånen o hur de kan bidra till utveckling, både för individ, grupp och mänskligheten i stort.

Samtidigt under fullmånen kanaliseras väldigt starka andliga energier. Förstås beroende på var vi är i vår egen utveckl kan vi möta dessa och på ett eller annat sätt ta emot dem och kanske också förstå deras effekter 

Att månen i sig inte är en direkt "levande" påverkan utan tvärtom talar om det förflutna. Och under fullmånen mer fungerar som en "lins", en väg in till jorden

Tacksam för olika synpunkter, ha det gott!  Glad

Annons:
[MargaretaA]
2009-04-17 02:04
#1

hej

jag ska försöka svara på din fråga i morgon när jag är mera vaken.

ge mig gärna en påminnelse om det dröjer och du tror att jag glömt bort det. Det är mycket nu Flört

skriv nåt i tråden här bara, så poppar den upp så jag ser den.

solarcarl
2009-04-17 11:55
#2

Tack för det Maggan! Återkom när du har tid, ingen brådska, glad för lite tankar kring det hur som.

Ha en bra dag!

[MargaretaA]
2009-04-17 12:21
#3

Det är faktiskt en lätt fråga att förklara (för en gångs skull) Att Månen överhuvud taget skiner beror ju på att Solen lyser på månen, månen lyser ju inte av egen kraft.

Sedan beror det på vinkeln mellan Solen och Månen hur mycket vi ser av den.

När det är fullmåne står alltså Solen och månen mitt emot varandra och solen lyser upp hela månrundeln.

I astrologiska tecken så blir det så då att när solen står i Väduren så befinner sig fullmånen tvärs över på andra sidan i det motsatta tecknet Vågen.

Hoppas att jag var klar och tydligt nu?

När det gäller esoterisk astrologi så vet jag inte så mycket. jag vet bara att astrologi är ett verktyg med vars hjälp man kan få syn på alla olika sidor och aspekter hos en person, från det yttersta ytliga till det allra innersta och kanske även tidigare liv och Karma. Det beror på astrologens kunskaper vad denne hittar i ett horoskop.

Fullmånen sägs påverka oss, men vi påverkas  olika - eller inte alls - beroende på hur känsliga vi är och vart vi befinner oss i vår utveckling (min teori). men att skylla all labilitet, grälsjuka och humörsvängninar (inte alls ovanligt) på Fullmånen är att göra det lätt för sig tycker jag.

Vi är alltid själva ansvariga för hur vi beter oss! Flört

solarcarl
2009-04-17 19:41
#4

Tack för svar, Maggan! ja det låter ju logiskt på sitt sätt. Men varför räknar de flesta med då att fullmånen ändå befinner sig i det tecken där vi är tidsmässigt i nuet så att säga?

Sedan är det tydligen också en sorts "illusion" har jag fått höra, eftersom vår sol egentligen inte befinner sig i Väduren nu t ex. Det är knepigt med astrologi på det sättet, men väldigt spännande. Jag håller med om att horoskop kan användas på så många sätt/nivåer och att mkt beror på astrologen, det verkar mkt sant.

jag har träffat många astrologer genom åren, och alla är lika säkra på sin sak! Det är bra på sitt sätt, och samtidigt kan det ju vara spännande att vara öppen för att mkt återstår att finna, upptäcka. 

jag grunnar vidare lite på det här, tack igen!

[MargaretaA]
2009-04-17 23:22
#5

Nu förstår jag inte din månfråga om "ändå befinner sig i det tecken där vi är tidsmässigt i nuet"? jsg hänger inte med riktigt

Jag fårstår tyvärr inte heller riktigt vad du menar med illusionen om Solen…

tja det finns tvärsäkra människor även inom astrologiskrået. vad ska man säga om det? Det finns sällan bara ett svar på en fråga.

det är knepigt - jag är den första att hålla med om det.

hur mycket vi än finner, så blir det ändå aldrig mer än toppen av isberget, så länge som vi bara är människor här på jorden vill säga. Sedan kanske… Glad

solarcarl
2009-04-17 23:52
#6

Tack för svar!

Jo, min följdfråga var alltså att många ändå tolkar in månen som att den står i det tecken där vi befinner oss solmässigt. Som nu sägs vi vara i Väduren, och att då månen också är i detta tecken. Dtta är väl ändå det mest vanliga vad jag förstått?

Jag tänker att det är energier eller olika typer av kraft som förmedlas genom månen, och att de präglas av det tecken som råder. Som jag ser det, att nu har vi haft en fullmåne i Väduren och det har varit Vädurs-energier som präglat oss (med sina olika bakgrunder samtidigt). Och när vi är i Vågen i början av hösten, då kommer vi uppleva de energierna genom den fullmånen…

Det har inte direkt med själva horoskopet att göra utan mer med hur vi kan tillgodogöra oss olika specifika inflytanden, så upplever jag det iaf.

Ha det gott!

Annons:
Upp till toppen
Annons: