Annons:
Etikett4-mysticism-astrologi
Läst 1705 ggr
Ayena
2009-05-11 02:47

Månen

Det är andra dagens fullmåne idag söndag. Denna fullmåne började kännas av redan tidigt i veckan och är extra kraftfull i sina energier.

Är det möjligtvis så att månen befinner sig extra nära jorden just denna gång? Eller finns där andra orsaker. Denna fullmåne är ju också benämnd Wesak. Det finns skrivet om detta både på Existens och AU.

//

Annons:
AnteMsson
2009-05-11 03:56
#1

Månens bana är ju inte jämn utan pendlar lite fram och tillbaka i banan.

Den är aningen närmare nu än förra månaden, men den kommer vara ännu närmare nästa månad, för att sedan vara lite längre bort igen.

Nu är månen till exempel 0,00265294 AE från oss.
Det motsvarar ca 397 942 Km.

Nästa år vid samma fullmåne kommer avståndet vara ca 401 335 Km.

Medelavståndet är ca 382 500 km och när den är som närmast är den ungefär 360 000km bort.
Så det har nog inte så mycket med närheten att göra i det fallet.

Orsaken till att denna fullmåne känns kraftigare kan vara mycket, men inte avståndet. Vad orsakerna är kan verka givna för vissa, men mindre självklara för andra.

Inte ens alla märker av den speciellt mycket.

Men för att svara på din fråga och inte bara låta den hänga i luften, kan jag lägga fram en sak som man kan ha i tankarna. Trots att det nästan gränsar till att behöva tas på existens. Men det är ju en astrologisk fråga så den passerar eftersom det var du som frågade.

Till exempel inom den esoteriska astrologin så är ju Oxens energier mycket för att skapa upplysning, att man bär fram ljuset i form av kunskap. Det var ju vad som skedde med till exempel Buddha och det man firar nu, som buddhist.
Oxens energier precis som Neptunus styrs till stor del av den första strålen - Viljan eller Kether - Kronan. Det som bärs fram nu är så tungt och för de flesta ogreppbart så att man brukar kalla Kether det mest dolda av allt.
Det gör att denna tiden kan kännas påfrestande och nedtyngande. Men ur det som kommer med denna tidens "hårda" prover kommer en renande och framåtdrivande tid.

Men å andra sidan KAN det bero på att grannens son skall ta studenten och festar dygnet runt också ;-) Det ligger lite i samma linje om ogreppbar kunskap, fast det slår på ett annat sätt för omgivningen.

Ayena
2009-05-11 13:35
#2

Tusen tack för intressant svar!

Jag trodde att det kunde ha med närheten att göra, men då stämmer detta inte utan där finns andra krafter.

Kan bara berätta att denna fullmåne är mycket annorlunda. Jag brukar ha sömnproblem de tre nätter som den är full, men denna gången sover jag som en stock i tio timmar! Brukar alltså vara lite "mångalen" men inte denna gång……………Obestämd

AnteMsson
2009-05-11 13:39
#3

#3

Klart man blir trött och utmattad av prövningar man kanske inte ens märker eller kan greppa ;-).
Inget konstigt i det. Eller om det var grannens höga musik och stoj :-D…

AnteMsson
2009-05-11 13:41
#4

Förresten måste jag säga att din konst intresserar mig stort.
Bara för att bekräfta den sidan av dig.

Upp till toppen
Annons: