Annons:
Etikett4-mysticism-astrologi
Läst 1491 ggr
AnteMsson
5/9/09, 6:52 PM

2 000 år gammal astrologisk dator.

Man har hittat en gammal maskin som legat och vittrat i ett 2 000 år gammalt skeppsvrak från Sicilien.

Till en början trodde man dels att det var ett modernare skepp, men också att det var en bluff. Dock har man nu återskapat datorn och fått den att fungera.

Videoklippet är på engelska och hela artikeln finns att läsa på engelska HÄR.

Eller automagiskt översatt, med fel och brister HÄR.

Annons:
Jodrena
5/10/09, 12:42 AM
#1

Fantastiskt!

Jag kanske borde läsa artikeln som hänvisas till innan jag ställer upp mina tankar här men jag undrar ändå om det där skeppet var förlist eller om det på något annat sätt bara blivit liggande. Alltså undrar jag om den där maskinen någonsin uppvisad eller om den kanske helt enkelt övergavs och glömdes bort (föga troligt).

Kanske hade världen sett helt annorlunda ut idag om den där hade "överlevt" då, för 2000 år sedan. Jag är visserligen inte det minsta kunnig inom maskinhistoria, men kan tänka mig att den hade kunnat påverka en hel del även utanför astrologin.

Jag är hänförd!

AnteMsson
5/10/09, 1:00 AM
#2

Ja, Babbage "Differential Engine" från 1700-talet var ju en pionjär. Men detta… ojojoj.

Just ur astrologisk synpunkt är det ganska tufft med, eftersom den maskinen utförde i princip samma funktioner som dagens astrologiprogram som man kan köpa till datorn.

Om dagens nu levande Astrologer skulle ha tillgången till de program/maskiner som finns om nästan 2000 år :-O skulle jag kunna gissa på att vi alla skulle ligga långt framme i förståelsen av universums mekanik.

Jodrena
5/10/09, 1:38 AM
#3

Nu har jag läst lite ur artikeln och kommer med ännu fler funderingar. Eftersom maskinen (eller klockverket eller vad man ska kalla den) faktiskt bevarades i flera generationer är det lite underligt att ingen gav sig på att försöka förstå hur den var konstruerad då Archimedes själv hade dött och inte kunde förklara hur den var konstruerad.

Den hade kunnat bli modell för flera likadana apparater och på så vis lett till vidare kunskaper i många områden. Och som du säger Fr-Sirivs, hade vi antagligen varit ca 2000 år längre fram i tiden idag - beroende på när människan hade förstått att börja vidareutveckla den där.

Upp till toppen
Annons: