Annons:
Etikett4-mysticism-astrologi
Läst 2723 ggr
AnteMsson
5/11/09, 10:51 PM

Stjärnhimlens alfabete.

Som en spin-off till vår ordlek…

Om man då skulle teckna ner det man fick fram ur att skåda sambanden på stjärnhimlen behövde man ju ha någon form av beständigt språk. Ett som skulle komma att hålla länge.

Man exprimenterade ju en stund med olika former av runor och liknande. Men grekerna och de närbesläktade folken uppfann ett alfabete som ser ut att kunna ha varit inspirerat av det de såg på himlen.

Genom att teckna av stjärnbilderna kan ett "naturligt" alfabete ha uppstått för att skänka oss en större möjlighet att samla på oss kunskap.

Jag har tagit några exempel här, finns säkert fler.
Men om man tittar på bokstävernas utformning och på stjärnhimlen så ser man ett mönster. Till och med till viss del när det kommer till hur stjärnbilderna visar sig på himlen i förhållande till alfabetet.

Naturligtvis har vi fyllt på med bokstäver efter hand, så det är inte 100% träffsäkerhet på ordningen - men det gör inget heller eftersom de flesta skriftspråk ändå har bokstäverna i "lite oordning" i förhållande till varandra. Men tråden och ordningsföljden liknar varandra tillräckligt mycket för att man skall komma att tänka på orden från Austin Osman Spare: "In the labyrinth of the alphabet, the truth is hidden".

A - Cepheus
B - Capricornus
C - Corona Borealis
D - Indus
E - Norma
F - Ursa Major
G - Lyra
H - Orion
I - Pyxis
J - Scorpio
K - Cancer
L - Coma Berenices
M - Cassiopeia
N - Draco
O - Auriga
P - Camelopardalis/ Leo Minor
Q - Corvus/ Libra
R - Volans
S - Scorpio
T - Crux
U - Corona Australis
V - Circinus
X - Cygnus
Y - Sagitta
Z - Draco

Något att se över kanske?

Se själva upp på himlen en natt så kommer den verka lite annorlunda, antar jag.

Annons:
Jodrena
5/12/09, 11:56 PM
#1

hehe. "Se själva uppp på himlen…"

Så många gånger jag har sett upp. Stirrat tills jag börjat hallucinera. Undrat och funderat, ritat streck, tittat i böckerna och försökt lära mig hur linjerna går mellan prickarna för att bilda en bild, komma ihåg namnet på mönstren o.s.v.

Det har varit lönlöst. Vissa stjärnbilder ser jag - men vad de heter har jag dålig kännedom om. Vissa kan jag på ett språk, andra på ett annat. Så är det att vara tvåspråkig.

Namn överlag är heller ingenting som riktigt vill fastna i mitt sinne. Vare sig det gäller musik, litteratur, film eller astrologi. Så att titta upp mot himlen skulle nog inte ge mig så mycket för att koppla samman till den här teorin.

Så jag får nog sätta mig och leta, sänka ner min blick från himlen och stirra in i skärmen istället ;) ska bli intressant.

AnteMsson
5/13/09, 12:07 AM
#2

Ja, man kan ju se hela stjärnhimlen i datorn :D

Då kan man dessutom få vissa av linjerna dragna.

[MargaretaA]
5/13/09, 12:08 AM
#3

Har man Google Earth kan man ju växla till Sky och se alla stjärnbilderna. Det kanske inte är samma upplevelse som att blicka upp mot himlen men det är bra som komplement Flört

AnteMsson
5/13/09, 12:20 AM
#4

hehehe.

Google Earth hade jag nästan helt förträngt *s*

[MargaretaA]
5/13/09, 1:32 AM
#5

ooops och så kommer jag och förstör alltihop - det var inte meningen Skäms

AnteMsson
5/13/09, 1:35 AM
#6

Hehe…

Inget förstört, bara mer att ta till sig för den som läser.

Själv kan jag leva med minnet av vetskapen att G.E. finns Tungan ute

Annons:
[MargaretaA]
5/13/09, 1:47 AM
#7

hm… det var kryptiskt.

Men för oss vanliga människor som inte har lärt oss stjärnhimlen utantill så kan G.E vara bra att ha Flört

AnteMsson
5/13/09, 1:58 AM
#8

Ojojoj…

Jag har lååååångt från lärt mig den utantill ;-) Men jag skulle bra gärna vilja hahaha

[MargaretaA]
5/13/09, 2:01 AM
#9

Tänkte väl det Tungan ute

AnteMsson
5/13/09, 5:54 PM
#10

Jag försökte testa min teori på asiatiska skriftspråk - men det gick åt skogen :-P

Farwuq
4/7/13, 7:50 AM
#11

Intressant.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Moonwing
4/7/13, 3:57 PM
#12

Häftigt..😎

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

  / Wingen

Terra Australis
4/8/13, 8:52 AM
#13

Kul

Terra Australis
Den okända sydkontinenten
Landet som man antog fanns långt där nere

Annons:
Upp till toppen
Annons: