Annons:
Etikett1-allmänt-om-framtidshoroskop
Läst 3894 ggr
[BigMama]
2010-11-19 10:21

Erfarenheter av pluto?

Jag ska tydligen vara inne i en period där pluto är i kvadratur med pluto. De som "vet" ngt om astrologi brukar himla med ögonen och "ooooj…" Kraftig transformation kan jag tänka…

Vad har ni för erfarenheter av plutotransiter? 8

Annons:
[esile]
2010-12-03 23:53
#1

Jag har hört av en arbetskamrat att det är något väldigt dåligt… OskyldigTungan ute

Förlåt. Tyst

[BigMama]
2010-12-04 00:12
#2

SkrikandesSkrattande …Åh du din…!

[Starman]
2010-12-04 01:15
#3

Hej, vad betyder kvadratur?

- S

Nattan
2010-12-07 12:29
#4

Jag är relativt ny med astrologi men utav det jag har förstått och läst mig på.. det hela beror självfallet i vilket tecken natala Pluto står i och vilka huspositioner kvadraturen inträffar..

Men man kan dra ett exempel;

När Pluto står i skorpionen (natalt) så sker en transitkvadratur när den går in i Lejonet.(progression) Detta kan vara en stressande tid som kan ge total blockering på alla framsteg inom de hus de berör. Det kan få dig att tänka om och ompröva din ställning och liv på allvar. Förändringen som sker kan kännas påtvingad men tvånget kommer vanligtvis från en själv, som använder omständigheterna som ett skydd mot att behöva handla. Detta brukar personer inse, när transiten försvunnit och man börjar "finnas" istället för att ifrågasätta sin tillvaro…

man ska kolla sitt eget horoskop om hur pass stark och målmedveten man är för att motstå denna starka aspekt. Men att ifrågsätta sitt liv o tillvaro är aldrig fel. Hur långt denna aspekt kan driva dig är också lite beroende på dina planeter o positioner i födelsehoroskopet och om du har någon transit i ditt progressionshoroskop som väger upp och hjälper dig att behålla ditt "lugn"..

hälsn. / natten

med vänligaste hälsning,
Nathalie

- Känn dig själv - följ ditt hjärta och älska livet för vad det är -

[BigMama]
2010-12-07 21:56
#5

#4 Så pass komplicerat? Men att MOTSTÅ aspekten, är det verkligen det som är meningen? Jag menar, pluto är ju transformerande och då kanske det behövs ett omskakande i något område av ens liv.

Jag har transiterande pluto i första huset Stenbocken.. Natala i Vågen, sedan beror det på vilket Hussystem man tittar på, enligt Placidus så är det i åttonde huset och enligt Lika-hus så är pluto i tionde huset…

Första huset där pluto befinner sig nu för mig, står väl för kroppen och tänkandet? Vill inte tänka så, men visst slår mig tanken att ngn sjukdom kommer att inträffa.. Eller nåt… Lite scary är det iaf. En rejäl spark i rumpan är nog precis vad jag behöver - och då kanske jag ser åt viilket håll jag flyger åt också! Skrattande

Å du Nattan: TACK! För att du tog dig tid o förklarade lite! :thumbsup:

[Starman]
2010-12-08 16:34
#6

Kan någon förklara vad kvadratur innebär?

mvh

- Starman

Annons:
[BigMama]
2010-12-09 10:53
#7

#6 Jag är långt ifrån expert, läser mest på för att lära mig att förstå mitt eget horoskop - men här http://astrologi.ifokus.se/Articles/Read.aspx?ArticleId=5b1afbfd-5280-483e-8faf-31b4ab24db7b

har Margareta gjort ett bra jobb med att förklara de olika aspekterna.

Hoppas det är svar nog?

[MargaretaA]
2010-12-17 01:10
#8

Transiterande (dagens position) Pluto i kvadratur (negativ vinkel) med Pluto i födelsehoroskopet är ett generationsinflytande som händer alla som är födda vid ungefär samma tid. Hur detta visar sig för oss som individer beror på vilka hus (livsområden) som är inblandade i våra personliga födelsehoroskop.

För min del betydde det att min far gick bort då jag har Pluto i början av fjärde huset som betraktas som fadershuset och ävet styr vårt hem. Under samma tid fann vi också dolda fel i båda våra hus i form av vattenskador. Typiskt Pluto som avslöjar dolda problem.

Men som sagt - man måste ha koll på Plutos position i sitt födelsehoroskop för att få en hint om vad som är på tapeten och var. har man Pluto i jobbsektorn kan det betyda en helt ny karriär och är han i parterhuset kan det betyda skilsmässa och ny kärlek osv… men vad det än gäller så är det i vanlig Plutoordning omstörtande och inget man glömmer i första taget Flört

[MargaretaA]
2010-12-17 01:12
#9

#8

vill tillägga att när aspekten är en kvadratur så är förändringarna tuffa och inget vi gärna välkommnar. Obestämd

[Vintersaga]
2010-12-28 01:32
#10

Pluto-Pluto-kvadratur är inget att oja sig över - såvida Pluto inte transiterar några personliga planeter också (inklusive ascendent- och MC/IC-axlen).

Som Maggan säger så är Pluto-Pluto en generationstransit - vilket man delar med måååååånga människor samtidigt. Så skulle det vara stora förändringar på gång så är man inte ensam om att känna av dem. Man skulle kunna säga att vi alla på ett eller annat sätt är påverkade av vad Wikileaks gör just nu (som är "plutonisk" aktivitet i allra högsta grad).

En kvadratur är ett "tuff" aspekt - inte negativ, bara kännbar! Om man motstår förändringarna som kommer så blir det jobbigt - ungefär som det känns när jag som man försöker leda en kvinna i bugg när hon själv vill vara den som leder… det blir stelt och besvärligt… Obestämd

Om jag däremot välkomnar nödvändiga förändringar som en del av livet så behöver den knappt kännas av! Pluto är i sin natur den som raserar det gamla och stela - till förmån för det som är friskt och utvecklande Skrattande

#0 - I ditt fall skulle jag säga att du borde känt av när Pluto gick över ascendenten, väsentligt mer än du känner av Pluto-Pluto-kvadraturen idag… har jag inte rätt…? Flört

Kram Astro-Ricke

[BigMama]
2010-12-29 00:00
#11

Kvadraturen började i mars 2009 - då jag fick ett jobb… sedan har det varit lite hit o dit inom det företaget, nedläggning o förflyttning osv. Den ska pågå till oktober 2011! Förutom det så har det typ inte "hänt" nånting.. Obestämd 

Så jag välkomnar förändringar! Skrattande

#10 Hörrö astro-Ricke Flört: Hur ska jag veta när pluto korsade min ascendent? Något mer kännbart.. hmmmm, måste ha vart typ i aug 2007 eller ngt tidigare, då jag kände av ngt riktigt kännbart!

[Vintersaga]
2010-12-29 00:06
#12

#11 - Har du ditt horoskop? I så fall ser du vilket tecken och vilken grad ascendenten står. Om du berättar det för mig så kan jag leta rätt på när Pluto gick över ascendenten. Det borde som sagt ha känts ordentligt - så det är mycket möjligt att det var 2006-2007.

Kramis

[BigMama]
2010-12-29 00:19
#13

#12 Astro-Ricke! Kyss

Helt säkert vet jag att jag har ascendenten i skytten :thumbsup:…!

 Graderna står också att läsa intill i det diagram jag har på astro.com - men eftersom jag förlitar mig på dataprogram så har jag aldrig lärt mig att ta ut grader själv s a s. (även om jag gärna skulle vilja lära mig!) Men under asc så står det typ 20 upphöjt till 22? Make any sense?

Annons:
[Vintersaga]
2010-12-29 00:31
#14

Japp, it make sense ;-)

20°22' borde det stå… vilket betyder att du har ascendenten 20 grader i Skytten. 22 står för ungefär en tredjedels grad (där varje grad består av 60 bågminuter som vi säger).

Det var länge sen du hade Pluto över ascendenten - det var i huvudsak under 2004 (men med känningar redan i slutet 2003. Minns du om det var en omvälvande tid…

[BigMama]
2010-12-29 00:44
#15

Skrikandes Ville så gärna att det skulle vara nåt att ta på, även om det är omvälvande att få barn nr två när barn nr 1 endast är ett år gammalt Glad, hon föddes i juli 2003.

Ser däremot att merkurius strax snuddar min ascendent, fast… den går väl "bakåt" december månad ut?

[Vintersaga]
2010-12-29 00:56
#16

Ha ha ha - tja, det säger väl att om det inte kändes så där jättemycket när Pluto gick över ascendenten så kanske den nuvarande aspekten inte är så stor heller… Men det måste man se på horoskopet i sin helhet för att klargöra förstås - det kan vara så att Pluto är en spindel i nätet för ett aspektmönster av något slag…

När det gäller Merkurius och planeterna innanför Saturnus så har de inte så där jättestor inverkan - särskilt inte Merkurius som passerar ascendenten på en dag…

Jag brukar bara titta på Uranus, Neptunus och Pluto (och i undantagsfall Saturnus) när det gäller transiterna - när det kommer till progressioner är det annat däremot!

[BigMama]
2010-12-29 01:02
#17

Ja, det är inte "bara" detta med att tolka transiter och alla dessa aspekter hittan och dittan. Kan sitta i timmar och försöka förstå mig på.. Det är väl min ascendent "den eviga studenten" som gör sig påmind antar jag.

Vad är det i dina stjärnor som talar om ditt intresse för bl a astrologi och numerologi? *nyfiken*

[Vintersaga]
2010-12-29 01:24
#18

Ha ha - ja det är lite grejer att hålla reda på… Flört

När jag studerade astrologi i början så stod det om en aspekt jag har i mitt horoskop (Solen i sextil med Uranus) att den är vanlig hos astrologer…

Nu när jag är filosof och andligt bevandrad så är det bara verktyg för att nå mina mål här i livet - det hade lika gärna kunnat vara något annat jag skulle lära mig om jag hade haft en annan livsväg att gå…

Som Wayne Dyer skrev - vi ser det när vi tror det (alltså Solens sextil till Uranus)… Skrattande

[BigMama]
2010-12-29 01:44
#19

#18 Äsch! Int ha ja nå sol i sextil med uranus.. Jag är intresserad iaf, och mest för att förstå mig själv. En uranus i sextil med ascendenten har jag dock.

Summa summarum: Jag ska inte lägga mig o va orolig för denna pluto kvadratur - tack för det Rickard!

Tack till Maggan också för hennes input i detta ämne!

JAG VILL VETA OCH LÄRA MIG MER!

Kram / Big Mamman

[Vintersaga]
2010-12-29 19:49
#20

#19 - Ha ha, inte behöver du ha sextil mellan solen och uranus för att hålla på med astrologi! Det räcker med ett intresse :-)

Jag vet inga kurser i astrologi längre, det kanske finns men jag har inte hört talas om det på länge… Jag hade kurs i det förut - men eftersom intresset för astrologi har dalat sen det inspirerande 80-talet är det ingen som efterfrågar det längre. Det tar ju trots allt några helgkurser och ett glödande intresse däremellan för att komma någon vart.

Kram Rickard

Annons:
[MargaretaA]
2010-12-29 22:18
#21

#19

tack själv BigMama - det är genom att fundera på andras frågor man lär sig själv Glad

#20

Och tack Ricke för att du delar med dig - men allvarligt - nog krävs det väl lite mer än bara några helgkurser för att greppa detta mycket spännande och "stora" ämne Glad

Har jag fel eller räcker det inte med att ha Uranus på "prominent" plats för att väcka ett intresse för Astrologi? Jag menar det måste inte vara  i aspekt med just Solen… själv har jag Uranus i konjunktion med Månen (jag passar på att fråga nu när jag har dig "på tråden") Tungan ute

[BigMama]
2010-12-29 22:30
#22

#20 #21 Jag är glad så länge jag har båda två kvar "på tråden", mer, mer! Skrattande

Internetkurs i astrologi kanske…?

[Vintersaga]
2010-12-29 22:40
#23

#21 - Ha ha, att greppa det ja! Men nu var det frågan om att komma igång och ha tillräckligt material för att fortsätta på egen hand… Men jag tror inte man behöver ha Uranus-sextil med just Solen - det går nog bra med punkter/aspekter som gör en öppen för det ogripbara… och det finns det gott om att välja mellan :-)

#22 - Kanske det, men då behövs det ett flertal personer som är med på kursen parallellt - för det är i arbetet tillsammans med andra som jag tycker den nödvändiga dynamiken uppnås!

[MargaretaA]
2010-12-29 22:41
#24

#22

Internetkurs i astrologi kanske…?

Jag anmäler mig direkt Skrattande

[Vintersaga]
2010-12-29 23:04
#25

#22, #24 - Vad roligt :-)

Om intresse finns från 4 personer (eller fler) så skulle jag kunna köra en internetkurs istället för en fysisk kurs, behöver bara göra om mitt material för att passa det i så fall…

[MargaretaA]
2010-12-29 23:20
#26

#23, 25

Helt rätt. jag tror (eller vet) att det finns en gräns hur långt man kommer när man sitter ensam på sin kammare med bara böcker och ingen att bolla med.

Jag hoppas det dyker upp fler som vill vara med Skrattande

tack Ricke, jag ser verkligen fram emot en kurs med dig som lärare!

[Vintersaga]
2010-12-30 01:18
#27

#26 - Tack Maggan :-)

Annons:
[BigMama]
2010-12-31 12:25
#28

#25 Då kör vi så! th_hi5

………………………………………..8 En efterlysning kanske? Två till?

[esile]
2011-01-08 23:05
#29

Måste man ha förkunskaper… *viskar*

[Vintersaga]
2011-01-08 23:14
#30

#29 - Du menar för att vara med på en distanskurs…? Nix i så fall - vi lägger grunden först och arbetar oss vidare!

Det enda man behöver ha med sig in i en kurs är sitt eget horoskop. Det får man om man har alla upgifter om ens födelse - dvs. datum (år, månad, dag), klockslag när man föddes och platsen man föddes på.

[BigMama]
2011-01-10 19:29
#31

#30 Astrolog-Ricke!

Nu saknas det bara en till! *skriker*

soulwings
2011-01-17 11:34
#32

Tungan utelåter spännande,anmäler mitt intresse,skorpan

Upp till toppen
Annons: