Annons:
Etikett1-allmän-astrologi
Läst 4202 ggr
freudiana
2011-02-18 16:16

Snälla förklara astrologi!

Hej!

Astrologi har funnits i hundratals år som vägledare, pseudo-vetenskap och underhållning. Med vad vi vet nu om universum och stjärnhimlen, hur är astrologi fortfarande relevant?

För det första grundar sig tecknen på figurer man har tydt från olika stjärnor på himlen. Nu vet vi att dessa stjärnor ligger hundratals ljusår ifrån varandra och är därför inte sammanlänkade på något vis annat än hur de framstår på jordens stjärnhimmel. Vad dessa ljuspunkter bildar för mönster är också väldigt öppet för tolkning. Vad som ser ut som en oxe för någon ser ut som något helt annat för andra betraktare.

Snälla förklara för mig hur astrologi kan vara relevant och trovärdigt i vår tid?

Tacksam för alla svar :-)

Annons:
Astell
2011-03-21 14:11
#1

Trovärdigheten blir genom att förstå att allt är sammanbundet med vartannat…universum speglar tillbaka dig själv och då har man lyckats finna ett mönster i detta så man kan avläsa just sina egna energier genom horoskopet….typ lite så Glad

freudiana
2011-03-21 19:41
#2

Tack Astell :-) Jag anser också att allt i universum hänger samman, men förstår inte hur man kan uttyda personlighet etc pga hur stjärnhimlen såg ut för det mänskliga ögat(förståndet när man föddes?

Astell
2011-03-22 17:59
#3

Nä på ett sätt är allt detta svårt att förstå…astrologin är ett symbolspråk där man använder sig av planeterna för att visa på en personlighet…vet inte hur egentligen det har gått till…men det måste ha skett genom s k högre inspiration som någon tagit emot…sen har man gjort beräkningar utifrån det och skapat olika mönster…jag vet inte om jag förstått din fråga rätt…du får säga till annars… :)

Astell
2011-03-22 17:59
#4
[MargaretaA]
2011-03-23 08:06
#5

#0

Snälla förklara för mig hur astrologi kan vara relevant och trovärdigt i vår tid?

Astrologi är flera tusen år gammalt och om det hade relevans då så har det givetvis det fortfarande. Jag tvivlar på att det plötsligt slutat "fungera" bara därför att vi människor blivit moderna.

För övrigt har Astell gett bra svar som jag instämmer i. Glad

XxKimxX
2011-12-29 17:13
#6

Jag tror på astroligi men jag tror samtidigt att det är "trovärdigt" på samma sätt som religion, häxkonst eller (si-fi) utomjordingar.

Det är relevant och betydande för människor för att vi tror på det. det är spännande och ger oss något, men det är en tro ingen vetskap.

"Våra brister gör oss till människor."/Daniel Adams Ray

Annons:
[MargaretaA]
2011-12-29 17:23
#7

#6

Du har helt rätt, Astrologi är en tro och absolut ingen vetenskap Flört

JamesRandig
2012-01-03 21:57
#8

#5 "Astrologi är flera tusen år gammalt och om det hade relevans då så har det givetvis det fortfarande. Jag tvivlar på att det plötsligt slutat "fungera" bara därför att vi människor blivit moderna."

Givetvis har det inte SLUTAT fungera. Det har aldrig fungerat. :) Men det är på senare tid som den bredare massan börjat förstå det.

Att någonting är väldigt gammalt är knappast ett argument för att det är önskvärt eller fungerande.

[MargaretaA]
2012-01-03 22:14
#9

#8

Det är din åsikt. Jag har en annan. Astrologi är ett utmärkt verktyg för den som vill lära känna sig själv. dels för att utveckla sina möjligheter men också för att förstå och därmed kunna lösa återkommande konflikter och motgångar.Glad

Seglarina
2012-01-05 18:34
#10

#8

Hur som helst är det oerhört frapperande (och inte als generellt) hur väl olika personers födelsehoroskop passar in på dessa individer.

Sanningen är nog fortfarande den att det är oerhört mycket som vi fortfarande inte förstår. Den moderna vetenskapen utgår från att saker ska kunna mätas och vägas, går inte det då finns det inte. Egentligen betyder det ju bara att vi inte har utvecklat något verktyg än för den eller den företeelsen. Jämför kvantfysiken till exempel, inte länge sedan det inte gick att mäta= fanns inte.

[MargaretaA]
2012-01-05 18:40
#11

#10

klickade på Bra inlägg Seglarina Skrattande

Seglarina
2012-01-05 18:45
#12

Tack MargaretaA

[MargaretaA]
2012-01-05 19:34
#13

#12

Skrattande

Annons:
JamesRandig
2012-01-07 00:50
#14

Om vi kan förstå HUR det fungerar är inte alls intressant. Det är fråga 2. Vetenskapen förkastar inte någonting för att man inte förstår HUR det fungerar. Nej, fråga 1 är OM det fungerar.

Och alla studier pekar på nej. Men visst är det intressant hur väl horoskop stämmer. I mina horoskop står det alltid att jag ska få pengar kring den 25:e t. ex. Magiskt!

Jag skulle dock ändra mig direkt om det fanns klara vetenskapliga bevis på att horoskop fungerade (är ju lätt att testa). Skulle ni ändra er om ni fick se vetenskapliga bevis på att horoskop inte alls stämmer?

[MargaretaA]
2012-01-07 00:55
#15

#14

Dela gärna med dig av länkar till studier som pekar på "Nej".

Sedan skulle jag naturligtvis inte ändra mig bara för vad "vetenskapen" säger. har aldrig frågat den förut och gör det inte nu heller.

går bara efter egna upplevelser och personliga bevis.

JamesRandig
2012-01-07 00:57
#16

Haha! Så varför ska jag visa dessa vetenskapliga studier? Du skulle ju aldrig ändra dig ändå.

Tråkigt det är med folk som inte kan vara öppna. Gonatt!

[MargaretaA]
2012-01-07 01:04
#17

#16

Förstod väl att du inte hade några. Much ado about nothing (Sheakspeare)

Natti

JamesRandig
2012-01-07 01:10
#18

Jag har hur mycket som helst. Men vad är poängen att lägga upp dem här? Du är ju inte intresserad eftersom du inte kommer ändra dig oavsett vad det står. Nu säger du att jag inte har några. När jag lägger upp dem säger du att det inte spelar någon roll, för du vet vad du vet. Status quo.

Tror du aldrig att det har forskats på horoskop eller? Herregud. Men själv har du listat ut allt. :) Megalomani. Nu är jag klar här, fortsätt gärna gotta dig i din egen förträfflighet! Måste vara underbart att vara smartare och mer påläst än hela världens samlade vetenskap under x antal år.

[MargaretaA]
2012-01-07 01:17
#19

#18

Fram med bevisen då Randig. jag är inte ensam på denna sajt - kanske övertygar du inte mig, men andra. Det borde duga åt dig.

[MargaretaA]
2012-01-07 01:37
#20

#18

Mycket snack och lite verkstad Randig… plocka fram bevisen eller knäpp igen näbben Obestämd

Annons:
JamesRandig
2012-01-07 09:17
#21

Jag gick och la mig, det måste väl ändå vara okej klockan ett på natten? Betyder inte att man gett upp.

Men ja! Du har helt rätt i att andra kan läsa och kanske lyckas man övertyga dem.

Här finns en lista på 37 vetenskapliga tester där astrologin misslyckats: http://skeptico.blogs.com/skeptico/2005/02/what_do_you_mea.html

Om någon har vetenskapliga bevis FÖR astrologin får ni gärna plocka fram dessa. :) Även om MargaretaA tror sig veta allt, så gör inte jag det. Jag är öppen för ny kunskap bara den har en stabil grund att vila på.

[MargaretaA]
2012-01-07 17:25
#22

#21

jasså du är ingen nattuggla du Flört

Tack för länken. Det är mycket att läsa och ber om att få återkomma med kommentarer efter helgen. En del har jag redan hört talas om, men inte allt.

Sedan har du nog missförstått mig om du fått för dig att jag vet "allt". Jag är ingen proffsastrolog utan bara en glad amator Tungan ute

Seglarina
2012-01-07 19:26
#23

#14

Ditt inkägg: "I mina horoskop står det alltid att jag ska få pengar kring den 25:e t. ex. Magiskt!" avslöjar att du läser tidningshoroskop, hoppas du inte tror att det är astrologi, för det är det inte. Den "astrolog som du refererar till har förmodligen inte speciellt mycket kunskap i åmnet, utan skriver för ren underhållning. I bästa fall kan det i tidningshoroskop vara någon med kunskap i astrologi, men den personen skulle aldrig uttrycka sig ppå det sättet.

Astrologi ger förutsättningar för att något kanske kan hända, inte förutsägelse och det beror inte bara på solen, utan väldigt mycket mer som inte kan beskrivas i en tidning. Det måste alltid vara individuellt.

[MargaretaA]
2012-01-07 19:34
#24

#23

jag misstänker starkt att tidningshoroskpen svängs ihop av journalister på redaktionernas kafferast. Har inte mycket med äkta astrologi att göra,,,

Äkta astrologi är som en väderleksrapport…. den talar om vartåt vindarna blåser.,, ska du ta på dig gummistövlar och paraply eller solfaktor hundra på tub. typ…  Flört

Seglarina
2012-01-07 20:16
#25

Just!Glad Om det står i något att det kommer pengar den 25´te så år det helt säkert ett sånt.

Jag läser personligen aldrig tidningshoroskop numer.

[MargaretaA]
2012-01-07 20:25
#26

#25

Ja tyvärr är det så att tidningshoroskopen ger Astrologin ett dåligt namn och rykte. Men vet man bara liiite om Astrologi så drar man man heller aldrig upp dem som "bevis" för att Astrologi inte "fungerar"….Obestämd

JamesRandig
2012-01-08 11:37
#27

Det var skämtsamt skrivet av mig, givetvis vet jag att det finns "större" astrologi än så. Problemet är att den fungerar lika illa som tidningshoroskopen.

Återkom du när du kikat på testerna, MargaretaA. :)

Annons:
[MargaretaA]
2012-01-09 22:02
#28

#27

Vad menar du egentligen med "fungerar"?

I dessa tester verkar det mest vara gissningslekar där någon ska para ihop ett Horoskop med en människa. Problemet är bara att man måste känna en person mycket väl innan man kan ge sig in på sådant. De flesta känner inte ens sig själva så väl så de kan gissa rätt. Dessa tester bevisar inte att astrologi inte fungerar - de bevisar bara det olämpliga i att leka gissningslekar.

Fattar ärligt inte hur Astrologerna kunde ställa upp på det. Hybris antagligen…. Obestämd

Seglarina
2012-01-09 23:06
#29

#28

Håller med dig. Har många gånger undrat varför man ställer upp på sånna undersökningar,sen jag hörde talas om den för rätt länge sedan.

JamesRandig
2012-01-13 18:57
#30

#28 Gissningslekar? Nej. Tester utförda för att se om astrologi fungerar som det är sagt att den ska göra. Vilket den inte gör.

Och vaddå, måste en astrolog KÄNNA en människa för att veta hur denne är? Inte så jätteimponerande med astrologi isf.

Seglarina
2012-01-13 21:29
#31

Vi kanske ska återgår till TS´fråga istället. Eller har TS fått svar?

JamesRandig
2012-01-14 10:31
#32

Det här handlar i högsta grad om hur astrologi fungerar. Mitt svar är: det gör det inte. Eftersom jag har den samlade vetenskapen på min sida tycker jag att svaret är minst lika relevant som övrigas "jag tror att det fungerar, därför fungerar det".

Seglarina
2012-01-14 16:05
#33

#32

Kanske TS kan få svar själv om TS vill. TS kanske önskar sig en något mer nyanserad bild än den du förmedlar.

Min tolkning av det TS skriver är inte frågan om det fungerar eller ej, utan om det fungerar hur förhåller man då sig till det vi nu vet om universum. Som det är nu är det ingen idé att skriva något om hur man skulle kunna se på det eftersom du kommer att smula sönder allt.

[MargaretaA]
2012-01-14 18:24
#34

#30

som det är sagt att den ska göra

och hur är det "sagt" att den ska fungera?

Om du läser artiklarna som handlar om planeternas inflytande i olika teceken och hus så ser du att det finns väldigt många olika tänkbara utfall. Inget är hugget i sten heller. Astrologi är inte deterministiskt utan visar på tendenser, möjligheter, vart vi har vind i seglen och vart det är "uppförsbacke".

Astrologi kan beskrivas som en personlig verktygslåda där vi själva väljer vilka verktyg vi vill använda - eller inte.Det är alltid vårt eget fria val.

En fördel om man vill använda verktygen på ett framgångsrikt sätt är att känna till dem - det är därför människor söker sig till Astrologi. Inte för att få veta det dom redan vet om själva - utan för att få veta nya saker.

Man kan inte tyda ett horoskop som man läser en telefonkatalog.

Annons:
[Mikai]
2012-01-19 00:31
#35

problemet är att det tar tid att lära sig sitt horoskp för det är mycket komplext (och därför intressant tycker jag. Lite som att lägga ett stort pussel med många bitar som skall falla på plats. Jag har själv svängt mellan mitt vetenskapliga intresse och det andliga. När det gäller astrologin har jag inte tvekat en sekund och det för att jag studerat både mitt och min familj och vänners horoskop och ser hur förbluffande det är under många år.

Det har hjälpt mig oerhört att förstå mig själv och hjälpt mig att hitta olika vägar att gå och se i lvet. Framför allt har astrologin gett mig en stor förståelse för varför vi människor är som vi är och att vi är så olika och ändå lika. Vi är på många olika vägar och vi hjälper varandra omedvetet eller medvetet. Så många faktorer i horoskopet påverkar oss och i kombination med transiter som sätter igång olika reflektioner och händelser genom livet. De senaste halvåret har jag studerat mina egna, min sambos och några vänners transiter och diskuterat det med dem. Det har både hjälpt flera av oss med den större påverkan på horoskopet, som min egen Saturnus som gått över ascendenten nyligen, min väns pluto som gått över hans ascendent och är i början av första huset. Och i kombination med resten av horoskopet så får man fram (som jag tycker) mycket hjälp i vart man går igenom just nu och kan använda det på ett positivt sätt.

Tycker oxå att astrologin är intressant att studera med noderna, lite vad vi har med oss från tidigare inkarnationer och vad vi behöver utveckla i detta liv, vart vi är på väg.

så ni som har intresse att studera era och andras horoskop, ge er in i det och ni hittar intressant information. Så småningom lär man sig att se en större helhet och får då en förståelse som jag tycker är intressant.

[MargaretaA]
2012-01-20 19:40
#36

#35

Tryckte på bra inlägg. Tack för det MIkai! Glad

[Mikai]
2012-01-20 20:19
#37

Tack Maggan, du håller detta forum vid liv och det är alltid intressant att läsa vad du skriver, synd man inte har mer tid över för det hade varit kul att vara med mer. Stor Kram till Maggan Glad

[MargaretaA]
2012-01-20 20:26
#38

#37

Tack Mikai - jag gör så gott jag kan - men det är medlemmarna som håller forumet vid liv. Keep up the good work Glad

Upp till toppen
Annons: