Annons:
Etikett1-allmän-astrologi
Läst 15229 ggr
MissGreen
9/1/09, 11:29 PM

Ascendenten och utseende!

Stämmer ditt fysiska utseende överrens med din ascendent och horoskophärskare?

Är din personlighet din ascendent?

På mig stämmer det väldigt väl. Ascendenten i Jungfrun med Merkurius i Tvillingarna. Mitt utseende är en kombination av tvilling/jungfru likaså min yttre personlighet.

Jag är inne just nu mycket på ascendenten och dess inflytande. Somliga astrologer anser att den har ringa betydelse, men det håller jag inte med om. Däremot märker jag att ascendentens inflytande inte når den allra innersta kärnan av mig, där är dess energi svag för att inte säga helt frånvarande. Hm…intressant =)

Annons:
AnteMsson
9/2/09, 10:36 AM
#1

Somliga astrologer tycker att beräkningar och studier i ämnet är av ringa betydelse också ;-)

Men det beror ju på vad det är man vill lägga fokus på, vissa kanske helt enkelt inte är intresserade av uppträdandet, utan vill syssla med andra aspekter. Jag anser nog att det enklaste är att studera sig själv i förhållandet i systemet, inte analysera systemet i förhållande till sig själv.

Man kan hamna i en ond cirkel av att affirmera det andra säger och anser - om en själv, för att man skall passa in pättre i "mallen" för horoskopet.

Det är ett tveeggat svärd.

AnteMsson
9/4/09, 1:04 PM
#2

Inga andra tankar, från någon?

MissGreen
9/7/09, 1:14 AM
#3

hm…ja, det är nog inte så fel det du skriver.

det är nog en smula galet som man gör på vissa håll i usa, att man presenterar sig med sin ascendent och soltecken på arbetsplatserna. egentligen säger ju det ingenting om individen…på djupet ialla fall. men usa är ju en plats som inte är känd för sin djupsinniga kultur direkt. eller…det finns intellektuella i mängder där, om man jämför med sverige…men det är ju inte dessa man tänker på när usa kommer upp på tapeten.

AnteMsson
9/7/09, 10:51 AM
#4

#3

Nej, det är ju inte det. Även om det som du säger finns en del djupsinniga på andra sidan pölen.

Jag har några vänner, Systrar och Bröder där som sysslar med detta men som de själva säger. De är inte jänkare, även om de råkar vara medborgare i USA.

LenaR
9/12/09, 3:32 PM
#5

Jag ser faktiskt ut som min ascendent, tror jag iaf. Oxar ska väl vara rejäla, jordnära och sensuella? Jag är ingetdera, men jag uppfattas nog så av de som ser mej.

I övrigt är jag bestämt född under fel stjärnor, för det är inte mycket i mitt horoskop som stämmer! Tyst

#1 Att vi medvetet eller omedvetet försöker leva upp till andras förväntningar är ju alltid ett problem, inte bara i astrologi. Det är bara att hoppas att andra har höga förväntningar på oss! Glad


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

MissGreen
9/25/09, 10:32 PM
#6

#5…..har du provat på den indiska/sideriska astrologi formen?

den brukar benämnas som den ursprungliga astrologin och stämma mycket väl in på både karaktärsanalyser och framtidsutsägelser.

testa =)….kan så många människor (indierna) ha så fel?!

du kan ställa ditt vediska horoskop på:

www.astro.com

Annons:
[marion69]
10/6/09, 8:20 PM
#7

Jag har asc i skorpion. Jag är kräfta. Har ingen aning om jag ser ut som en skorpion!

[GunillaR]
10/7/09, 3:27 PM
#8

Jag vet inte var jag har accendenten. Men jag är kräfta. Nog tycker jag att jag inte ser ut som en kräfta,

men………som kräfta är man mycket sårbar då man "byter skal" vilket vi gör ganska ofta. Man slåss gärna för sin sak och ibland ryker ena klon……

# 7 - Men du som är kräfta och har accendenten i skorpionen, då kan du väl nypas ordentligt Flört

En fråga för den oinvigde - hur vet man var man har accendenten?

[marion69]
10/7/09, 3:39 PM
#9

#8

Skrattande hihi ja… alla säger att jag är jättesnäll, men det är klart att jag kan bli arg när jag är trängd, och speciellt över orättvisor och då kan jag nog hugga lite med munnen.

Jag försvarar gärna andra som blivit orättvist behandlade.

MissGreen
10/7/09, 10:29 PM
#10

#8……för att få reda på sin ascendent så behöver man veta vilket klockslag man föddes på och i vilken stad.

sedan när man samlat ihop den informationen så söker man sig bara till en sajt där man kan få sin personliga horoskopskarta uträknad gratis. jag skulle tippsa om:

www.astro.com

ascendenten är i övrigt din sociala mask, hur du för dig i det offentliga rummet och vilket intryck du ger. ascendentens personlighet kan antingen harmoniera bra med övriga horoskopet eller mindre bra. då får man en person som är helt annorlunda privat än vad den är offentligt.

tex så kan en stenbocks ascendent (under förutsättning att aspekterna talar för det) verka en smula reserverad, känslorna under kontroll ,ambitiös, driven och jordnära.

därefter kanske personen har solen i lejonet. lejonet sägs vara varm, öppen och riktigt skojfrisk under bra förhållanden. då förvandlas alltså den där lite stela och kontrollerade stenbocks ascendenten till en väldigt varm och öppen person privat…..

har personen dessutom månen i ett vatten tecken så blir ju känslorna ännu mera tydliga privat…

sedan måste man se var ascendent tecknets planethärskare befinner sig. den ger ytterligare aspekter åt tecknets egenskaper.

ja, lite så funkar väl ascendenten om jag fattat rätt. är ju ingen supererfaren astrolog direkt =)

skorpion ascendenter kan ha riktigt vass tunga och kan man inte ta ett sanningens ord så ska man nog inte fråga skorpan om råd =) dom brukar faktiskt kämpa och ställa upp för de svagare i samhället.

[marion69]
10/7/09, 11:47 PM
#11

#10  Det sista du skrev stämmer så väl in på mig. Jag brukar kämpa för dom svagare :o) ja, vass tunga har jag hört att jag kan ha när jag blir arg.Och sant, jag brukar svara ärligt och rakt ifall någon ber mig om råd, men om jag märker att människan inte kan ta det rakt av, så brukar jag linda in orden lite mjukare för att inte såra.

MissGreen
10/8/09, 12:32 AM
#12

#11

kräftan är ju ett omhändertagande tecken, lite "moderligt". vidare omtänksamma och empatiska. då är inte din ascendent skorpion lika giftig som en sol skorpion kan vara antar jag . men visst kan den sticka den med.

men det ska man minnas om skorpioner att dom bara "sticker" i självförsvar och eftersom en typisk skorpion aldrig gör någonting halvhjärtat så blir ju stinget ordentligt gjort och träffar ofta där det är tänkt att träffa Glad.

fast nu ska ju inte jag sitta här och analysera för då blir det aldrig stopp på mig.

………..bara det att det är så roligt

Tyst

#8…ja, kräftor kan verka hårda på ytan men definitivt bara på ytan =)

dom är ju både känslosamma och intelligenta. många ska visst även ha fotografiskt minne Förvånad…ialla fall väldigt gott minne.

det där med klon ja…den används i självförsvar helt klart ( den gör verkligen ont )men även så visar den att många kräftor kan ha svårt att släppa taget både om människor och det förflutna. kräftmammor brukar ha det lite jobbigt när barnen ska lösgöra sig i tonåren och så. inte alla såklart, men det är inte alls ovanligt.

kräftmän är ju kända för att vara "mammiga". dom vill och har ofta en väldigt god kontakt med sin mamma genom hela livet.

just det….

Tyst

LiselottN
10/22/09, 5:55 PM
#13

Jag har Asc i skyttens tecken. Vet inte hur de lär se ut. Men jag har neptunus o venus konjukt asc, och jag får ofta höra att jag ser ut som en liten docka;)

Annons:
Mairi
10/29/09, 1:43 PM
#14

#0
Jag ser nog rätt mycket ut som mitt ascendent-tecken "ska" se ut, även om man kan se solen också… eller så kanske jag helt enkelt ser ut som luft! Skrattande

Om jag tycker att ascendenten speglar min personlighet?

Nej, men jag gick länge och tyckte att det var så jag ville eller borde vara mer så, och jag la in den betydelsen i ascendenten - att den skulle visa vilken sida man försöker visa upp för andra för att det är det man strävar efter att vara.
Sen upptäckte jag det här med norra månknuten (true node) och att jag har min i samma tecken och samma hus som jag har ascendenten och det är ju kanske praktiskt för mig, men inte för din fråga.

moonflower
11/2/09, 12:17 AM
#15

tACK #10 - FÖR LÄNK TIPSET! ASTRO.COM - kikade in där och blev riktigt förbluffad - riktigt träffsäkert för min del!

witch
3/18/10, 9:05 PM
#16

Jag har min asc i skorpionen men eftersom jag har en extremt kraftig påverkan av tvillingarna i mitt horoskop (sol, måne och merkur!) så är det även detta tecken som präglat mitt utseende.

Men till sättet så känner jag mig absolut igen i min asc. ;)

Är det någon här som är duktiga på att se andras ascendenter?? Jobbar med ett horoskop för en person i England med okänd födelsetid. Jag har ju en känsla men det är lätt att påverkas av dom andra planeterna. Någon  som vill hjälpa mig? Kan lägga upp en bild.:)

[MargaretaA]
3/19/10, 12:30 AM
#17

Min erfarenhet är att det bara möjligen går att gissa ASC på personer man känner mycket väl och man kan ändå aldrig veta säkert.

Med någon man känner väl är det lättare att försöka pricka månen rätt. Den är ju den himlakropp i horoskopet som går snabbast efter ASC.

så har jag gissat min mans Måne och ASC. med uteslutningsmetoden Flört

Astell
3/28/10, 10:03 PM
#18

Jag tycker oftast att soltecknet slår igenom…tvillingar, lejon, vädurar, vågar är ganska lätta att urskilja för mig..

Witch, du kan ju alltid testa att lägga in en bild för visst kan man se i vissa fall åt vilket håll det lutar :)

[Sharp]
3/31/10, 12:16 AM
#19

Jag har asc i Kräfta tror jag. Jag är vattuman. Woah.

Cathia
4/5/10, 5:11 PM
#20

Jag är född i skytten och hade asc i antingen vattumannen eller stenbocken, visste inte på minuten vikken tid jag var född :) Men jag ser inget direkt samband med utseendet på mig iaf ^^

Annons:
Cathia
4/5/10, 5:31 PM
#21

förresten vad betyder typ : "Neptune Conjunct Ascendant"

Har man två sånna där då eller?

Linda_
4/7/10, 4:28 PM
#22

Oh det stämmer faktiskt på mig! jag e skorpion men har tvilling i ascendenten och jag får alltid höra att jag har "barnsligt, ungt" utseende. Typiskt för tvillingen. Sen har jag vågen i merkurius. Jag viste inte att även merkurius spelade roll på utseendet.. coolt!Glad

Dorabella
5/20/10, 2:29 PM
#23

Hej!

Jag är helt ny här på forumet och har ställt horoskop i 23 år. (amatörnivå) Har nu hört talas om vediska horoskop och fattar absolut ingenting. Vilket är rätt och vilket är fel? Läste någonstans att båda är rätt, men hur kan det vara möjligt??? Min tvillingascendent ( som stämmer väldigt väl) skulle bli en oxe ascendent???  Min måne, venus, jupiter och neptunus i skorpionen skulle helt plötsligt bli våg planeter??? Någon som vet?

MVH Catherine

Farwuq
5/21/10, 3:13 PM
#24

Jag vet inget, men…

… det hela låter som om man tar hänsyn till dagens stjärnhimmel. Den ligger förskjuten ca 28° bakåt i förhållande till den zodiak som brukas inom astrologin.

Bara en flyktig tanke… Jag kan inte det här.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Farwuq
5/21/10, 3:16 PM
#25

Tillägg

Jag har läst din andra inlaga, där talas det om 23°, kan vara något likande?!

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Smaragda
7/17/10, 1:34 AM
#26

#23

både den vediska och den sideriska metoden använder den faktiska stjärnhimmelen som tolkningsunderlag i det personliga horoskopet.

det är stor skillnad på vediska astrologi och siderisk astrologi.

den vediska är mycket omfattande och bökig att förstå och lära sig.

den sideriska använder samma metod som den tropiska i själva tolkningen fastän de använder "olika stjärnhimmlar".

om jag ska ge ett tips så börja med den sideriska varianten, den är lättare att begripa.

hur båda kan stämma?

ja, man ska ju först och främst titta på aspekterna när man tolkar ett horoskop och inte stirra sig blind på en separat planetplacering i ett tecken. att vara tvilling säger egentligen ingenting om dig och ditt öde…

har själv börjat nosa på den här typen av astrologi och tycker att det är spännande. men jag avfärdar inte den tropiska varianten.

lycka till i ditt sökande.

Fisken63
9/29/10, 1:30 AM
#27

#21: "Neptune conjunct Asc" betyder att planeten Neptunus befann sig endast några grader från det stjärntecken som steg över horisonten när du föddes. Du kan då ha en hel del "Neptunska" drag i din yttre "persona". Neptunus står för illusioner, drömmar, fantasier.

Här talas mycket om att Ascendenten inte skulle vara särskilt viktig i ett horoskop och bara handla om ytliga ting. Det är visserligen sant att Ascendenten (det tecken som steg över horisonten på den plats och tidpunkt du föddes) visar på hur du visar upp dig inför världen, både beträffande beteende och utseende. Men att Ascendenten därför ska betraktas som enbart yta är helt fel. Ofta är det just Ascendenten som gör en person unik, tänk t ex på tvillingar, där är det just Ascendenten som kanske är en av få saker som skiljer de båda personernas horoskop åt.

Ascendenten är också startpunkten för horoskopets hus. Det finns ett flertal skolor för husindelningar, men de har betydelse för inom vilket livsområde en planet eller transit är som mest verksam.

Ascendenten har också en väldigt stark betydelse inom den esoteriska astroligin, när det gäller vår kárma. Dessutom kring möten med andra människor och framför allt våra själsfränder och älskade.

När det gäller synastri - jämförelsehoroskop mellan två individer - är aspekter mellan Ascendenten i det ena horoskopet och planeter eller andra positioner i det andra horoskop av väldigt stor betydelse. Ju starkare aspekter, desto större är sannolikheten för att dessa två människor har förmåga att påverka varandras liv.

Ascendentens motpol i horoskopet är Descendenten som visar på relationer till andra människor.

Annons:
Howliten
10/11/10, 11:14 AM
#28

Solen i fiskarna, Månen i skorpionen. Det blir en rocka med sting! Skrattande

Och ascendenten i vågen. 

Om jag ser ut som en våg vet jag inte.

Jag är glad. Är du?

Chelaste
9/18/11, 9:36 AM
#29

Jag har skorpion i solen och månen men har våg i acs. :) hur är man då?

Astell
9/18/11, 9:15 PM
#30

Ser bra ut :) Vågen vill ha balans..vill även ha en partner till varje pris…för sig med stil och brukar vara diplomatisk i sitt utttyck…medan skorpionen kan vara hemlighetsfull och gärna ge dräpande kommentarer.. som inte glömmer en oförätt och slår till när den andre har glömt saken…djupsinne finns hos skorpionen men inte i Vågen på samma sätt…båda tecken har gärna en partner…kanske är du en blandning av detta :)

Chelaste
9/23/11, 11:48 PM
#31

oj, jag var tydligen skorpion i acs också. vad säger det? :)

[marion69]
9/24/11, 1:41 AM
#32

Skorpion gånger två :)

[Mikai]
9/29/11, 9:35 PM
#33

Det är intressant med ascendenten och det rent fysiska utseendet. När jag tittar på familj och vänner så stämmer det hela tiden. Har själv ascendenten i Vågen och dess härskarplanet venus i 1a huset och på samma grad som solen i en parallell konjuktion. Det stämmer väldigt väl på mig och hur jag ser ut. Sen kan man ju gå vidare och titta på i vilken decandent man har sin ascendent och få mer information på det viset. Varje stjärntecken är ju 30 grader och första decandenten är 1-10 grader, 2a 11-20 och 3e 21-30.

Även ascendentdens aspekter till de övriga planeterna har betydelse :-)

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
[MargaretaA]
9/30/11, 6:22 PM
#35

#33

Grattis då ser du väldigt bra ut då. Enligt Astrologisk tradition så är Venus i Första Huset ett recept för ett vackert yttre Flört

[Mikai]
10/1/11, 11:39 AM
#36

det där är ju alltid olika i olika folks ögon, det yttre är ju bara en fasad. Min sambo har mars i 1a huset och ser bra ut. Mars i 1a huset ger ju en aktiv energisk människa, även rent fysiskt och ofta med en atletisk kropp. Det finns ju klart många faktorer i ett horoskop och det är ett intressant stort pussel att lägga Skrattande

Farwuq
10/1/11, 12:17 PM
#37

#35

Det är därför som jag inte är blidskön, jag har Venus i hus 2 i Vattumannen.

Gråter

(Däremot har jag nog Merkurius i hus 1.)

Obestämd

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[MargaretaA]
10/1/11, 4:36 PM
#38

#36

"Det yttre är ju bara en fasad"

ja men det första huset handlar ju också om fasaden.

#37

Venus i hus 2

Då omger du dig förmodligen med vackra ägodelar

Merkurius i Hus 1

Du är en snackasalig typ och det undgår inte någon

Skrattande

Farwuq
10/1/11, 7:49 PM
#39

#38

Venus i hus 2

Då omger du dig förmodligen med vackra ägodelar

Njä… jag är väldigt modest när det gäller utsmyckningar. Men… det kan bero på en kvadratur till Mars.

Obestämd

Jag gillar däremot vackra kvinnor.

Flört

Merkurius i Hus 1

Du är en snackasalig typ och det undgår inte någon

100% rätt + att jag gillar att skriva romaner.

_Tungan ute
_

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[MargaretaA]
10/1/11, 7:58 PM
#40

#38

kvadratur till Mars.

aha… ja med Mars på tvärs då blir det inte många "barn gjorda"

jag gillar att skriva romaner.

Ser jag förvånad ut? Oskyldig

Farwuq
10/1/11, 8:11 PM
#41

#40

inte många "barn gjorda"

Jag har åtminstone en dotter (20år nu)

Flört

jag gillar att skriva romaner.

Jag har skrivt 6 ½ tills nu, men jag orkar inte riktig numera dfa jag har MS och det tar lite kraft från mig.

Rynkar på näsan

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
[MargaretaA]
10/1/11, 8:18 PM
#42

#41

Jag har åtminstone en dotter (20år nu)

Vilket bevisar att Mars bromskloss inte svävar över hela ditt horoskop.

men jag orkar inte riktig numera

Men viljan finns och det är det som är det viktiga!

Farwuq
10/1/11, 8:32 PM
#43

#42

Mars ligger i sin tur i kvadratur med Uranus i hus 8, Lejonet.

Uranus ligger i sin tur i kvadratur med Neptunus (hus 10 eller 11) i Skorpionen som i sin tur ligger i kvadratur med Venus.

(jag har stora korset m.a.o.)

Rynkar på näsan

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[MargaretaA]
10/1/11, 8:43 PM
#44

#43

Ser  bekymmersamt ut. Men nu plockar du "sour grapes" Farwuk. Vi har alla både söta och sura karameller i våra horoskop. Om jag var du skulle jag söka mera efter det positiva…

Farwuq
10/1/11, 9:00 PM
#45

Jag gör så gott jag kan. Jag har ett gott humör, en hel skopa med humor, självdistans och självioroni.

Flört

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[MargaretaA]
10/1/11, 9:11 PM
#46

#45

tror att även det syns i ditt Horoskop Farwuq. Keep up the good work Flört

Howliten
10/2/11, 2:13 AM
#47

Kul det här. Solen i fiskarna, Månen i skorpionen, Acsendeten i Vågen och sedan är resten i en salig blandning, men det är kul..

Jag är glad. Är du?

JCL
11/12/11, 1:26 AM
#48

Hur ser lejon oftas ut? Hittar ej min födelsetid så kan ej se 'mitt' utseende.. Kan man fråga om ngn vet om det är vanligt att tvillingar ofta har beslutsångest kring känsliga ämnen som tex att de ej vet hur de skall hantera sina känslor*kärlek* och skjuter upp det pga. Nervositet och grubblar sönder sig för att de ej vet hur de skall göra?? förlåt för flummig text,men känner ngn igen dessa tvilling egenskaper?? Hur funkar de när det kommer till den riktiga kärleken och inte kring alla deras många flirtar..

Annons:
[MargaretaA]
11/16/11, 12:59 AM
#49

#48

Om det stämmer att vårt ASc-tecken syns i vår yttre gestalt så bör Lejon-ASC ha en mycket kunglig och majestätisk utstrålning. Det är inte för skojs skull Lejon kallas för Zoodiakens "kungligheter".

Din fråga om Tvillingarna stämmer enligt min kunskap bättre in på Vågar. Det är dem som har beslutsångest och ständigt väger för och emot - man kan alltid göra på ett "annat" sätt och tur för Vågen om hen har en partner (vilken hen har svårt att leva utan) som sparkar vederbörande i ändan och tvingar fram beslut.

Tvillingar är mest kända för att vara snacksaliga typer som älskar kommunikation. Tror inte alls att det alltid handlar om "flirtande" även om det inte alltid kan uteslutas. Men i de fallen är förmodlgen även Venus inblandad Flört

JCL
11/16/11, 6:06 PM
#50

Tack för svaret! Ja denna tvilling jag känner är super jobbig iafall! Ja nog kan det stämma om det där med lejonet:))

Kalendula
11/28/11, 7:38 AM
#51

Väldigt intressant!

Uppskattar att bli tilltalad "Kalendula" när man svarar mig på inlägg.

"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"

piri-piri
12/26/11, 9:52 PM
#52

Om jag fattat rätt så om man har accedenten och flera andra planeter i samma tecken så är man sådan som man ger intryck av att vara. inga större överaskningar med andra ord, eller?

Jag har accedenten, solen, venus, mars i stenbocken och saturnus, merkurius och jupiter i vattumannen och alla dessa planeter i första huset.

Väldigt många planeter på ett ställe.

[MargaretaA]
12/28/11, 4:27 PM
#53

#52

Ja det sägs att planeterna i första huset (Där ASC är startpunkten) brukar kunna ses ganska tydligt just där. Själv har jag en dotter med månen i första huset och hon har alltid haft svårt att dölja sina känslor Skrattande

[Sol69]
4/3/13, 8:20 PM
#54

Intressant hur ska jag se ut mån tro enligt astrologin?? 🤔

Solen i skorpionen. månen i fiskarna och accenten i kräftan??

Någon som vet det 🙂

Upp till toppen
Annons: