Annons:
Etikett1-allmän-astrologi
Läst 4067 ggr
Ewerhof
6/15/08, 12:39 AM

Placidus eller lika hus- system

Jag skulle vilja höra lite åsikter om era synpunkter på skillnaden mellan hus systemen.

För mig är det logiskt och riktigt att använda sig av placidus då den skapar lika ojämna livsutrymmen som livet självt medans lika-hus systemet känns….påhittat. Hur tänker och tycker ni?

Annons:
[Vintersaga]
6/15/08, 12:51 AM
#1

Jag kör bara med Koch:s Hussystem när jag tolkar.

Jag lärde mig dock astrologin genom att använda lika-hus-systemet och har använt det mycket i början - men någon gång på 90-talet ändrade jag till Koch (utom för de som är födda ovanför polcirkeln).

Om lika-hus känns påhittat känns lika stora tecken det också tycker jag - stjärnhimlen ser inte ut så längre… så egentligen borde vi ändra på våra tabeller…

Ändå fungerar astrologin (oavsett vilket Hussystem vi använder oss av) - man kan undra varför…?

Jane-Lyzell
6/15/08, 1:13 AM
#2

Här känner man sig som en byfåne - har inte den blekaste aning om vad ni talar omSkrattande Fast det tycks ju funka oavsett vilket hus man använder - själv använder jag RamsbergsgårdenFlört funkar bra tycker jag!

Pst, skojar bara! - jätte intresant! men jag fattar inget!

Kram Jane

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

EwaKristina
6/15/08, 11:03 AM
#3

#2 *Asgarv* Men du är då rakt inte ensam Jane!! Här är en till,hahaha

xinluo
6/15/08, 11:45 AM
#4

#2 Vi får kanske starta ett nytt forum Jane "vi som fattar noll". Skrattande

Jag har fått min astrokarta och det var inte lätt att läsa ut något ur den. Men skam den som ger sig, jag ska försöka.

"Vandra i skönhet"

Kram Xinluo

Ewerhof
6/15/08, 11:50 AM
#5

Ha-ha! Det vi pratar om är hur man ritar upp horoskopskartan. Det finns olika namn för hur man ritar in de där strecken som delar upp hela cirkeln i tårtbitar. 

Koch:s system är jag inte insatt i heller. Borde nog ta fram mina böcker och uppdatera mig lite, det var ett tag sedan som jag pysslade med astrologin, förutom rent praktiskt i vardagen.

Jane-Lyzell
6/15/08, 3:26 PM
#6

Ja vi gamla getar - kanske lär oss så småning omSkrattande

Forum för fatta Noll - jag ställer mig först i könSkrattande

Ewa - tur vi är fler!

Kram Jane

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Annons:
Lean
6/15/08, 6:09 PM
#7

Underbart att ni tar upp den här frågan, var själv på gång att göra ett inlägg om Hussystem. Tänkte fråga om det fanns några erfarna rävar, som kan förklara lite om de olika hussystemen, vad de bygger på och varför ni föredrar ett framför ett annat. Använder själv Koch, men har tidigare använt Placidus. Spännande fråga tycker jag!

Förstår att man inte förstår, om man inte är inläst på ämnet. Därför hoppas vi på lite kloka förklaringar i inläggen (tycker redan jag hittat många klokingar), så att vi alla kan bli lite klokare…..även jag  Kyss

[MargaretaA]
6/15/08, 8:19 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Vad jag förstår så är astrologerna inte alls överens i den här frågan. De flesta använder Placidus (jag vet inte varför - kanske fär att den anses spegla de motsvarande teckenens verkliga storlek - rätta mig om jag har fel). Som jag har lärt mig så anses lika hussystemet vara det äldsta och mest ursprungliga och de andra hussystemen är mera moderna påfund. jag är inte jätteinsatt i detta ämne. jag började med lika hus och givetvis började jag med mitt eget horoskop. Eftersom jag är född norr om polcirkeln såg mitt horoskop i princip likadant ut vilket Hussystem jag än testade så jag såg ingen anledning att byta. På den vägen är det…. men jag låter mig övertygas av bra argument, så tala gärna om för mig varför ett annat Hussystem är bättre så byter jag utan att tveka Flört

Till er som önskar Forum Fattar Noll skickar jag in en bild på Albert Einsteins horoskop - med placidus Hussystem. Jämför med det ni fick tidigare av mig så ser ní att husen från 1 - 12 är olika stora nu.

Vet ej var Alberts geniknöl sitter i hans horoskop, men det beror förmodligen på att undertecknad också har mycket kvar att läraSkrattande

Maggan

Ewerhof
6/15/08, 8:30 PM
#9

#8 Uranus i 3:e huset och dessutom retrograd kan förklara en hel del om herr Einstein.

Planeten Uranus står bla för experimenterande och av spräckanden av gamla invanda mönster. Tredje huset står för bla studier. Och att en planet ser ut att gå baklänges, retrograd, kan göra att förmågan, karaktären som planeten representerar blir mer verksam hos personen. Lite enkelt.

Rätta mig gärna om jag missat något. :)

Ewerhof
6/15/08, 8:36 PM
#10

Jag tycker om Placidus systemet just för att det har olika stora husområden. Har man en liten bit av 11:e huset (och inga speciella positioner där) så kanske föreningslivet inte har så stor plats i ens liv. Eller så visar det på en sida som borde få växa till sig. 

Kan tillägga att jag tror på reinkarnation och att det kan ha med saken att göra då olika liv och livsläxor har olika betydelser i olika liv.  

Jag har en kompis som också är född norröver och för henne spelar det heller ingen roll vilket Hussystem hon använder.

Även här bör man kanske känna sig fram vilket som passar en bäst. Fast först bör man nog bekanta sig med alla delarna innan man kan avgöra förbättringar eller försämringar.

Skilllnaden kan bli att en planet tex byter husposition om man använder ett annat Hussystem.

Lean
6/15/08, 9:53 PM
#11

#9 Vore roligt om du eller någon annan kunde kort utveckla det där med hur en retrograd planet fungerar. Känner inte riktigt att jag har grepp om det… Läser en del och det verkar finnas lite olika uppfattningar eller sätt att tolka en retrograd planet (?).

Herr Einstein har ju även Jupiter i Vattumnannen (i opposition till Uranus), vilket borde förstärka det temat. Solen i Fiskarna ger ju en god portion intuition att använda sig av också…

/ Lean

[Vintersaga]
6/15/08, 10:14 PM
#12

Att Lika hus är det äldsta hussystemet tror jag också - för på den tiden ville grekerna ha mycket med astrologi att göra… och de älskade det symmetriska sägs det. Därför blev alla tecken såväl som alla hus lika stora.

Placidus har jag för mig var den förste att göra ett annat typ av Hussystem - minns inte hur han tänkte, men det var många som anammade hans nya sätt och det levde i flera hundra år innan nästa kom…

Jag för min del har experimenterat med alla möjliga - mest för att Robert Hand nämnde det i samband med något som kallas för "Ålderspunkten" och att den passade allra bäst tillsammans med just Koch:s system.

Jag tror dock att det viktigaste är att man bestämmer sig för ett system som man i stort sett alltid följer - då blir det som en "naturlag" att tolkningarna anpassas till personen :-)

För människor födda ovanför polcirkeln brukar jag dock använda lika hus…

[Vintersaga]
6/15/08, 10:16 PM
#13

#11 - Det vore intressant om någon tog upp det här med retrograda planeter - men vi kanske skulle starta en ny tråd som gäller för just det, så att vi lättare hittar dit i framtiden och slipper leta bland tolkning av hus… Flört

Annons:
Upp till toppen
Annons: