Annons:
Etiketter1-allmän-astrologi2-personliga-horoskop7-om-livet-universum-och-allting5-anslagstavlan3-övrig-astrologi4-mysticism-astrologizodiakens-teckenallmän-astrologi
Läst 93 ggr
Sunday_96
2023-03-03 20:32

Filosofisk fråga om astrologin

Jag har fastnat på en tanke jag fick och funderar fortfarande. Jag vill gärna veta vad ni tycker.

Astrologi handlar om (tror jag) att beskriva hur en människa är, baserat på när och var den är född. Men om man inte har en naturlig födsel, vad händer då enligt astrologin?

Jag föddes den 25:e januari på grund av ett kejsarsnitt. VAR jag som jag är redan från början FÖR ATT detta var ödesbestämt när jag skapades, och bestämt när jag skulle födas, bara att mina föräldrar inte visste när jag skulle födas? Eller, BLEV jag som jag är PÅ GRUND AV att jag föddes vid det tillfället jag nu RÅKADE födas?

Alltså, kort sagt/det jag menar: var min personlighet ödesbestämd, eller utvecklade jag min personlighet efteråt enligt astrologin?

Har jag överanalyserat/misförstått detta eller är det någon som kan svara på min fråga? Kanske det inte har med astrologi att göra alls? Eller kan den förklara min "djupa" fråga?

Tack
Mvh
Vattuman

Annons:
Sunday_96
2023-03-03 20:36
#1

#0: Alltså, ska jag utgå från att jag är en vattuman eftersom jag nu föddes den 25:e januari, eller ska jag utgå från det stjärntecken jag skulle varit född i om jag inte hade fötts för tidigt?

RosaKatten
2023-03-04 13:45
#2

#0: Det här är en intressant fråga. Man brukar säga att själen väljer vilken kropp den ska bo i, familjekonstellation osv, och även födelsedatum och tid. Det beräknade födelsedatumet är egentligen bara hittepå. Det finns en anledning till att du föddes exakt när du föddes. Själen vet när det är dags och det horoskopet är det rätta.

Condor
2023-03-04 14:39
#3

#0:

Det är en undran som jag också har haft och därför beslöt jag att googla omkring och hittade ett intressant inlägg i ett tyskt forum, som verkar att ha skrivits av en person som är mycket insatt i det här. Enligt den förklaringen, skulle du vara det stjärntecknet som du skulle ha varit om du skulle ha blivit född som beräknad. Men även det är inte pålitligt.

Jag översätter med google ur inlägget, så förstår du nog vad det handlar om:

https://www.esoterikforum.at/threads/das-zeugungshoroskop-revolution-in-der-welt-der-astrologie.190615/

"Eftersom utgångspunkten för något inom astrologi alltid är avgörande för dess natur och öde, är det tydligt att det NATIVE HOROSCOPE som vanligtvis används inom astrologin bara kan ha liten betydelse. I själva verket är PROCREATIONSHOROSKOPET förmodligen mycket viktigare, d.v.s. horoskopet för tiden för befruktningen av en människa.

Detta är som jag misstänker bara inte använt eftersom tiden för fortplantningen vanligtvis inte är exakt känd. Kvinnan får precis reda på att hon är gravid någon gång, från någon nyligen sexuell handling. …

I princip bör par som vill skaffa barn begränsa sig till att ha mindre sex och noggrant notera tidpunkten för varje sexuell handling. Då skulle kvinnan behöva gå till läkaren regelbundet för att ta reda på om "det sista skottet var en träff". På så sätt kunde man exakt hänföra graviditeten till respektive sexuell handling.

Detta skulle också göra det möjligt att försöka föreställa sig vissa astrologiska konstellationer och därmed bestämma barnets natur och öde i förväg.

Eftersom en homo sapiens-graviditet varar i genomsnitt 266 dagar kan befruktningstiden även räknas tillbaka från födseln. Detta är dock mycket oprecist, eftersom det finns graviditeter som varar betydligt längre eller de som leder till födseln mycket snabbare (för tidig föDärför är det ofta så att hos vissa människor är de typiska egenskaperna hos ett stjärntecken inte alls korrekta, men de hos en av de intilliggande är det. Detta kommer sannolikt att inträffa mycket ofta, särskilt på gränsdagarna för FÖDELSEHOROSKOPPET, dvs runt den 20:e eller 23:e i månaden. Vid riktiga för tidiga eller sena förlossningar, där födelsetiden kan förskjutas med några veckor från födseln, kan det även vara fallet med födelsedagar mitt i ett tecken.

Människor som konkreterades mellan 28 juni och 28 juli har karaktären och ödet som det som Födelseastrologin tilldelar Väduren. Fortplantning mellan 28 juli och 27 augusti resulterar i Oxen och så vidare.

Fördelen med detta horoskop skulle vara att det alltid är 100% tillförlitligt, medan det i fallet med FÖDELSEHOROSKOPPET som beskrivs kan skifta i ganska många fall.

Här är en översikt över data inom PROCREATION HOROCOPE:dsel).

Väduren 28/6 28/7
Oxen 28/7 27/8
Tvillingarna 27/8 27/9
Kräftan 27/9 27/10
Lejonet 27/10 27/11
Jungfrun 27/11 27/12
Vågen 27/12 27/1
Skorpionen 27/1 27/2
Skytten 2/27 3/29
Stenbocken 29/3 29/4
Vattumannen 29/4 29/5
Fiskarna 29/5 28/6

Det skulle vara en metod för att använda ett FORTLINGSHOROSKOP, jag kallar det metoden för födelseteckens konstanta, eftersom den antar att karaktären av tecknen vid respektive FÖDELSETIDER, som beskrivs i konventionell astrologi, i huvudsak är korrekt, men inte orsakad av FÖDELSETIDEN, men vid FORTLINGSTID.

Kritik mot denna metod: Respektive skylt står inte bakom solen på de angivna datumen. Solen är inte i Väduren mellan 28 juni och 28 juli, utan i Kräftan (eller i Lejonet på slutet). Om man tar karaktärernas ställning som avgörande, måste man klassa denna metod som meningslös.

I det här fallet skulle en annan metod, zodiakkonstantmetoden, vara lämplig. I det här fallet skulle tecknen betraktas som de står på himlen vid respektive datum, med de kända egenskaperna förknippade med dem. Men en person får inte essensen av respektive tecken vid tidpunkten för födseln, utan vid tidpunkten för befruktningen. Under antiken användes huvudsakligen en sådan stjärnkonstant FORTLINGSHOROSKOP. Så t.ex. Till exempel lät den romerske kejsaren trycka sitt stjärntecken, Stenbocken, på romerska sestercer. Men Augustus föddes den 23:e september, så den konkreterades runt 1:a januari, vilket verkligen är i Stenbocken då som nu. I det här fallet skulle man behöva använda följande tabell för tidpunkten för FÖDELSE:

Väduren 12/12 1/12
Oxen 1/12 2/11
Tvillingarna 2/11 3/9
Kräftan 3/9 4/9
Lejonet 4/9 5/9
Jungfrun 5/9 6/9
Vågen 9:e 6:e 10:e 7:e
Skorpionen 7/10 8/10
Skytten 10:e 8:e 10:e 9:e
Stenbocken 9/10 10/11
Vattumannen 10/11 11/11
Fiskarna 11/11 12/12

Eftersom du inte känner till befruktningsdagen kan detta ibland skifta på gränsdagar.

Så zodiac konstantmetoden krossar allt om naturen hos tidsbundna människor. En uppenbar skorpiontyp, född i början av november, kan anta att de faktiskt bestäms av Vattumannen. En uppenbar vädurstyp skulle faktiskt vara cancer! Ingen människa förblir vad han är, utan bestäms i verkligheten av ett helt annat zodiakens tecken.

Födelseteckens konstantmetoden, å andra sidan, lämnar saker och ting på samma sätt för de flesta. Men hos (uppskattningsvis) 10 20 % av alla människor, d.v.s. gränsfallen, samt för tidiga och sena födslar, övergår tecknet till en grannskylt.

Själv lutar jag för närvarande åt födelsetecknets konstanta metod för PROCREATIONAL ASTROLOGY. För i de flesta fall gäller tecknen som de brukar beskrivas, bara i vissa fall inte. Jag känner till några gränsfall hos mina släktingar och bekanta, där respektive persons karaktär beskrivs av något av granntecknen snarare än av födelsetecknet enligt vanlig metod."

Da in der Astrologie immer der Anfangszeitpunkt von etwas entscheidend ist für dessen Wesen und Schicksal, so ist klar, daß das üblicherweise in der...
Sunday_96
2023-03-04 17:35
#4

#2: Intressant. På något sätt är jag öppen för att det kan vara en vettig förklaring. Tack gör ditt svar. Vad roligt att du också tyckte det var intressant! :D

Sunday_96
2023-03-04 17:46
#5

#3: Tack för ditt utförliga svar. Det var också ett intressant, men väldigt annorlunda bidrag från det första svaret jag fick. Jag uppskattar din tid, även om det också var för ditt eget intresse. Jag förstår essensen av vad som menas, men det var många detaljer hit och dit som jag inte har satt mig in i. Jag är öppen för båda varianterna. Tack!

Upp till toppen
Annons: